Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Alver, Troll, Underjordiske osv..Noen som kjenner til eller har sett alvedans?

Alver, Troll, underjordiske, - overnaturlige vesener, - med mer.

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Re: Noen som kjenner til eller har sett alvedans?

Innlegg av Asbjørn »

Tråden er ryddet, og lagt inn i nytt underforum under:
"HJEMSØKTE STEDER, GJENFERD OG ÅNDER"
"Alver, Troll, Underjordiske osv.. "


Admin
Antall ord: 22

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
DaRu78
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 5
Startet: 24 Okt 2010 21:20
13
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Elvrum

Re: Noen som kjenner til eller har sett alvedans?

Innlegg av DaRu78 »

Hei ! Har lest mye på sidene deres og her er min historie om saken.. :)
Alver er dyrenes beste venner for jeg veit om mange mørke og dystre gårder inne på
finnskogen som har hatt den slags aktiviteter på sine gårdsplasser. Da handler det mere om at mennesker som har vært slemme mot dyra. Og småfolket reagerte med og sleppe dyrene løs,knyte knuter og flette håret på dyra,men har oxo hørt om en som strødde mel foran skjulet og fikk seg en overraseklse da han kom ut om morra`n. Da var den masse små fotspor forran skjulet og mannen frika helt ut hehehehe.
Antall ord: 114

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Vilya
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 110
Startet: 17 Apr 2005 18:32
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Østlandet
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Re: Noen som kjenner til eller har sett alvedans?

Innlegg av Vilya »

Fint innlegg Asbjørn.
Det er en overlegen tankegang vi mennesker har av typen:
"Fordi jeg ikke klarer å se -høre - eller på annen måte oppfatte en ting så finnes den ikke.
og/ eller "Fordi vi ikke har laget instrumentet som kan fange opp eller måle en ting så finnes det ikke".

Ellers har jeg et lite bidrag til historiene her:
For mange år siden hadde jeg hesten min på en liten gammel husmannsplass som lå veldig øde til.
Der skjedde det mye rart, bl.a så var det to av hestene som fikk manen sin flettet om natten.
Det skjedde ikke min hest, men derimot så var alle spennene på hodelaget festet sammen stort sett hver gang jeg kom (skikkelig irriterende var det :) ). Når vi sov over der så var det noen som banket oss lett på pannen. Jeg mistet stadig vanter, sokker og andre småting som senere dukket opp på merkelige steder. Det kan selvfølgelig være mange forklaringer på dette, men jeg fant aldri ut av det og hendelsene varte over mange år.
Antall ord: 181
Ved tjernet, det sorte, forglemte,
bak skogenes siste myr,
der skjelver i måneskinnet
et eventyr.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
GJEST

Re: Noen som kjenner til eller har sett alvedans?

Innlegg av GJEST »

Personlig tror jeg ikke at tankene vi tenker skyldes overlegen tankegang.
Og jeg tror kanskje heller ikke de fleste er så bastante at de tenker "fordi jeg ikke ser, fins det ikke."

Det JEG tror de fleste tenker, er; "Fordi jeg ikke ser, TROR jeg ikke på det."
Og det handler igjen ikke om overlegenhet, men om realisme, redselen for å innbilde seg ting som ikke kanskje fins, for å unngå å påføre seg selv skuffelser, samt det at mennesket er, alle som en, oppvokst med forklaringer og "bevis." Det er slik mennesket tenker, slik læring man får av foreldre, på skole, i jobbsammengeng, og det er også slik det fungerer i dagliglivet, og normer, lover og regler i samfunnet. Man dømmer ingen uten bevis. Man har ikke lov å ytre noe, uten bevis, ovenfor andre.

Det i seg selv er ikke negativt, for naivitet er noe at det dummeste man kan gjøre, for psyken, dersom det skulle vise seg at man tok feil. For skam og kanskje frustrasjonen over at ting ikke var som man trodde, eller håpte på, kan knekke selv en sterk sjel.

Men når det er sagt, tror jeg det kan være viktig å være åpen for at det KAN være mer, selv om vi ikke kan bevise det, se det, eller forklare det.
For som Asbjørn sier, tenk sansene våre, hvor begrensede de er?
Selv bikkja mi både lukter og hører mange, mange, mange ganger mer enn hva jeg klarer.
Slike små ting, tenker vi ikke engang på i virkeligheten.
Så hva vet vi da om aspektere synet vårt kanskje ikke ser? Lyder vi ikke engang hører?
Eller helt andre ting, kanskje også sanser vi ikke engang har, fordi vi er såpass begrensede?
Da kan det foregå mye rart rundt oss, vi egentlig ikke klarer oppfatte ;)
Antall ord: 314

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Vilya
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 110
Startet: 17 Apr 2005 18:32
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Østlandet
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Re: Noen som kjenner til eller har sett alvedans?

Innlegg av Vilya »

Jeg tar selvkritikk for mitt dogmatiske utsagt Alva 26 :)
Men jeg har møtt folk av den typen jeg beskriver, hvertfall har de fremstått slik på utsiden. Det er mulig det egentlig var andre årsaker som fikk dem til å reagere slik de gjorde. Kanskje var de redde og total fornektelse var en måte å beholde kontrollen på?

Likte spesielt det du skrev om at det kan være skummelt å tillate seg å tro. Den har jeg kjent på mange ganger selv.
Antall ord: 81
Ved tjernet, det sorte, forglemte,
bak skogenes siste myr,
der skjelver i måneskinnet
et eventyr.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
GJEST

Re: Noen som kjenner til eller har sett alvedans?

Innlegg av GJEST »

Neida, det var ikke ment som noen kritikk til deg :)
Og du har nok rett i at enkelte er såpass trangsynte at de utelukker ting de ikke kan se. Eller, ikke bare utelukker da, men nekter å være åpen for.
Men kjenner meg igjen, jeg er veldig skeptisk selv :) Fordi det er skummelt å skulle tro på noe man ikke har bevis for, dersom man kanskje risikerer å bare lure seg selv.

Kanskje en dag får man selv noen form for beviser? Inntil da... stiller jeg meg åpen, men skeptisk ;)
Antall ord: 90

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
HeleneV
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 25
Startet: 19 Okt 2010 16:42
13

Re: Noen som kjenner til eller har sett alvedans?

Innlegg av HeleneV »

Asbjørn; du løftet denne tråden betraktelig!
Jeg har aldri sett alvedans selv, og derfor pirret temaet meg. Er det mulig??? Men jeg blir jo litt skuffet når noen sier at de har så sterk fantasi at de greide å forestille seg alvedans i tåka og skyggene... Da blir det som såkalte "stemmehørere" i psykiatrien. De sier de hører stemmer -og når man spør mer inngående om dette -er det egentlig deres egne tanker som er så sterke at de kaller det for stemmer. Mens EKTE stemmehørere, de hører virkelig stemmer som kan rope til dem. Man kan se på personen at de er hallusinert og snur seg etter stemmene. Eller synshallisunosene for den del.

Hehe... Dere diskuterer religion og tro.... :mrgreen: Løfter man blikket er det forbausende mange likheter mellom de ulike religionene (selv om dette er utenfor temaet). Så slik jeg ser det er nok ikke de ulike religionene så ulik eller så uenig (jeg er inne på et farlig tema, jeg vet). Hmmm... La oss ta et scenario med ran og tre vitner.... Det ville antakelig vært tre forskjellige vitneforklaringer -men fremdeles ett ran! Heldigvis, ingen har fulle og hele sannheten -samme hvor mye vi liker å påberope oss den. Den personen ville potensielt hatt mye makt -og vært farlig!!!! Jeg tror at vi kun får deler av den store og hele sannheten nettopp for at ingen skal få for stor "makt". Og hvem vet, når vi forlater denne jord for godt kan det hende det hele er et stort teater og vi blir forbauset over hvordan livet egentlig er bygd opp er...?

Nå er jeg egentlig en UKO-person, og jeg har sett mange "vesener".... Men da er jeg allerede "tunet" inn på rett kanal og sensitiv. Skal ikke forundre meg at det finnes ekte alve-seere... Og til spørsmål HVA alver er... Tja.... De døde kan manifestere seg ulikt. En dame som døde av alderdom kan vise seg fra da hun var ung... Så hvorfor ikke som alver?
Antall ord: 352

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Purka
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 124
Startet: 20 Mar 2010 08:13
14
Kjønn (valgfri): Sugge

Re: Noen som kjenner til eller har sett alvedans?

Innlegg av Purka »

Nei, takk Gud for det. Ikke annet enn keramik alver som selges på raritetsbutikker ;) Og det holder i bøttevis for meg.
La meg legge til at min datter lignet en alv da hun ble født, så hun fikk den æren av å være Norges første barn med navnet Tinkerbell. Det er søtt det :)
Antall ord: 57
Use your psykic abilities like an umbrella. use it only when it rains.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Huldiz
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 19
Startet: 23 Feb 2011 20:19
13
Kjønn (valgfri): Go' jenta <3
Lokalisering: Verdal :)

Re: Noen som kjenner til eller har sett alvedans?

Innlegg av Huldiz »

Jeg har hørt om alvedans men ikke sett det...
Antall ord: 10
Det umulige er mulig!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Huldiz
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 19
Startet: 23 Feb 2011 20:19
13
Kjønn (valgfri): Go' jenta <3
Lokalisering: Verdal :)

Re: Noen som kjenner til eller har sett alvedans?

Innlegg av Huldiz »

Antall ord: 39
Det umulige er mulig!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
budeia
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 2
Startet: 09 Okt 2011 22:51
12

- Noen som kjenner til eller har sett alvedans?

Innlegg av budeia »

Alvedans har jeg desverre ennå ikke fått oppleve, men min mor har....
Må ha vårt i -67 eller -68 i Tvedestrand kommune. Hun var ca 14 år og hadde vært på besøk hos venninna si. Timene gikk og kveld ble natt før de hadde skravlet ferdig.
Dette skjedde på sommerstid, så natta var temmelig lys da mamma gikk hjem. Dette er på landet så der var ikke noe menneskapt støy, bare jordene som lå stille rundt henne.
Omtrent halvveis ble hun vàr bevegelser noen meter inn på jordet på venstre side av henne, og tenkte først det var en katt. Men så så hun menneskeskikkelser. Mange. Noen titalls. De var omtrent 20 cm høye og temmelig lyse. De beveget seg rundt i et avgrenset område på kanskje åtte, ti meter, men ikke i en klar sirkel. Hun så gresset beveget seg ettersom de "danset" rundt. Hørte ingen lyd.
Hun sto en god stund og betraktet dem før hun forsiktig gikk videre. Det virket ikke som de merket henne. Eller evnt.det hadde ingen betydning for dem.

Og angående tusser og nisser. -De har da en helt annen energi en "avdøde" skikkelser!
Jeg VET jo ikke, men tror ganske bestemt at disse vennene våre er noe helt annet. Har selv kjent forskjellen tydelig. Gammel overtro? Mange flere enn vi først er klar over sitter inne med egne opplevelser med tusser, nisser og haugfolk ; )
Antall ord: 248

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links