Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynHar mennesket en sjel?

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

astronomen
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 9
Startet: 06 Jan 2010 05:47
14

Re: Har mennesket en sjel?

Innlegg av astronomen »

ludoburgero skrev:Sluker det ikke rått, og retorikeren i meg begynner å like det jeg leser,
men uansett, astronomen... det var veldig fin lesning - og det var fine ord ;)
Det høres på en måte logisk ut når du sier det sånn.
Du trenger ikke å sluke dette rått, og du må gjerne prøve å finne argumenter mot denne enkle logikken. Forskere sier at livet på jorden kun startet med en tilfeldighet, men hva er egentlig en tilfeldighet? Matematikere har prøvd å regne hvor stor sjansen var for at livet skulle oppstå, og de kom fram til at livet ikke kan oppstå. Et slikt regnestykke er et godt eksempel på hvordan matematikk ikke skal brukes. ;)
Antall ord: 118

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7953
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Har mennesket en sjel?

Innlegg av ludoburgero »

astronomen skrev:
? skrev:men astronom.
om big bang er en realitet, så betyr det at noenting har blitt til av ingenting, og om det er konstant, så er det ingen big bang. da faller urimeligheten på sin egen urimelighet.
Om Big Bang er en realitet, så betyr ikke det at “alt” begynte med “ingenting”.
Dette lille punktet (singulariteten) var jo ikke uten innhold, det var jo masse energi der, pluss alle mulige hendelser for dette universet........
En kan jo iallefall gå utifra at det fantes en VILJE der.
Selv om vi verken trenger kalle det Gud eller Sjel.

Og det trenger ikke en gang ha vært en plan bak det. Ikke langsiktig.
Viljen kan for alt vi vet ha eksistert for alltid. Alt trenger ikke bli til.
Antall ord: 128
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7953
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Har mennesket en sjel?

Innlegg av ludoburgero »

astronomen skrev:
ludoburgero skrev:Sluker det ikke rått, og retorikeren i meg begynner å like det jeg leser,
men uansett, astronomen... det var veldig fin lesning - og det var fine ord ;)
Det høres på en måte logisk ut når du sier det sånn.
Du trenger ikke å sluke dette rått, og du må gjerne prøve å finne argumenter mot denne enkle logikken. Forskere sier at livet på jorden kun startet med en tilfeldighet, men hva er egentlig en tilfeldighet? Matematikere har prøvd å regne hvor stor sjansen var for at livet skulle oppstå, og de kom fram til at livet ikke kan oppstå. Et slikt regnestykke er et godt eksempel på hvordan matematikk ikke skal brukes. ;)
Jeg kan godt forsøke å slå ihjel de logiske fremstillingene som du presenterte her.
astronomen skrev: Mennesket har selvfølgelig en “sjel “.
Dette kan selvfølgelig bevises ved bruk av god gammeldags logikk og BIG BANG teorien.

EKS:
Forskere har i BIG Bang teorien funnet ut at universet startet i et bitte lite punkt(en singularitet) der hverken tid eller rom eksisterte. Naturlovene slik vi kjenner dem, eksisterte heller ikke. Forskerne påstår at alle mulige utganger for dette universtet må ha vært til stede i dette punktet, før det begynte å utvide seg, og her har forskerne rett.
Hvis naturlovene enda ikke eksisterte på det tidspunktet, hvordan tror du da at de har utviklet seg til å bli sånn? Skjedde det øyeblikkelig, eller har det justert seg til sitt rette med tiden?
Og hvis tid enda ikke eksisterte, men kanskje ble til ved big bang (og hva er tid?) - kan det da være mulig at også alt enten har eksistert en gang før, flere ganger, uendelig, og at ingenting går fremover og at ingenting egentlig er bakover i tid heller, men at tiden fremdeles bare er en illusjon som oppleves som virkelig av oss fordi fysiske manifestasjoner finner sted, og at aldring dermed er et produkt av energitransformering, også i cellene?

Hvis vi da ser det slik, så kan jeg ikke se poenget i at det skal være noe etterliv heller, med tanke på sjelen og hva folk flest legger i dette begrepet. Jeg vil helst ikke si "såklart!" - men jeg vet at det vi kaller for bevissthet og/eller sjel, kan eksistere utenfor kroppen, i dette livet. Jeg har hatt en ut-av-kroppen-opplevelse, men ikke en nær-døden-opplevelse. Jeg kjenner folk som har hatt sistnevnte, og de har også vært erklært død, men igjen; hva om de ikke hadde gått helt over til den andre siden? De våknet tross alt opp igjen og kunne fortelle meg dette...

Vi vet ikke noe av dette for sikkert, derfor syntes jeg det kanskje var litt eplekjekt sagt dette med at vi "selvfølgelig har en sjel". Det er ingen selvfølge i det hele tatt. Det eneste som er en selvfølge er at hver gang vi tar noe som en selvfølge så stenger vi av for andre idéer.
For at en hendelse skal skje, så må denne hendelsen på forhånd være mulig. ;)
Nei. Det må ikke være slikt.

Hendelser kan inntreffe uten noen hensikt, ingen formål, ingen agenda, og ingen langsiktig plan.
Noe som ofte skjer er at hendelser tar sted uten forvarsel, plutselig - eller tilfeldig, om du vil.
Vi kaller det tilfeldigheter, og vi bruker dette ordet for en grunn. Det er, ja, vel og merke et misvisende begrep ettersom det avslører vår uvitenhet og/eller uoppmerksomhet. For ting har alltid en bakenforliggende årsak og to. Men årsaker, grunnlag og reaksjoner/konsekvenser medbærer ikke nødvendigvis det vi anser som mulighet. Så at noe må være mulig er egentlig bare også en definisjonssak utifra vårt ståsted og vår bevissthet rundt det, samt hvilke kriterier som innebærer at noe er mulig kontra umulig. Og til syvende og sist, det er svært lite som er umulig (om noe).

Hvem er det som har lært deg at muligheter må ligge til rette og ikke kan bli til underveis?
Overraskelser skjer enda. Det er ikke en ting som hører til fortiden ;)
Dette vil si at før BIG BANG, så må det ha vært en mulighet for at atomer, stjerner og planeter skal dannes. Hadde ikke denne muligheten vært tilstede før BIG BANG, så ville det ikke ha vært noen stjerner og planeter i universet vårt. Muligheten for at liv skal oppstå i universet må også ha vært tilstede før BIG BANG, ellers ville det ikke vært noe liv i vårt univers. ;)
Hvorfor? Hvorfor FØR big bang?

Du tar utgangspunkt i en sannhet du har tatt til ditt hjerte, en fundamental sannhet som tilsier at det må ha vært noe før big bang. Som ? også sier:
men astronom.
om big bang er en realitet, så betyr det at noenting har blitt til av ingenting, og om det er konstant, så er det ingen big bang.
da faller urimeligheten på sin egen urimelighet.
Jeg er for all del med på muligheten om at universet kan ha eksistert for alltid, men da blir som sagt big bang et insignifikant fenomen. Det spiller liksom ikke den store rollen lengre.

Husk også at Darwin-teorien (Artenes Opprinnelse) egentlig er svært spekulativ og er basert på løse idéer og teorier - men at vitenskapen likevel har tatt dette til sitt hjerte.
For meg er det greit, men det skal være fullt mulig å diskutere fremdeles - og punktet hvor det blir farlig er når vi ikke kommer lengre, men likevel så instendig vil at realiteten skal stemme overens med metodikken og grunnlaget vi har satt oss i vår overbevisning.
Da må vi kunne se på andre muligheter, selv om vi må aldri så langt tilbake i våre logiske tankerekke.

Skjønner ikke hvorfor du mener at verken stjerner eller liv kunne vært til hvis det ikke på forhånd var planlagt. Ønsker gjerne å høre mer om det, for all del.

PS, jeg er ikke sarkastisk. Jeg mener det oppriktig at det ville vært interessant og kanskje attpåtil berikende om du kunne redegjøre for dine egne missing links her. Da har vi kanskje også en fin diskusjon gående, og kanskje noen aldri så små åpenbaringer komme til syne... ;)
Og til slutt, muligheten for at nettopp DU skulle bli født måtte også ha vært tilstede før BIG BANG, eller ville du ikke bli født. Dette vil si at DU faktisk er eldre enn selve universet. Sjelen, ideen eller tanken om deg eksisterte faktisk før tiden begynte og DU vil eksistere i all evighet.

Så DU kan ta det helt rolig, slappe av og bare nyte livet på jorda! :D
Fremdeles skjønner jeg ikke hva du baserer dette på, selv om det kan virke logisk.
Det aller meste kan virke logisk så lenge vi gir det de rette premissene selv.
Nå sier jeg ikke at du gjør dette, men jeg snakker av erfaringer med både psykopater og kverulanter - og meg selv og mange andre vanlige folk med et kreativt sinn.

Entusiasme og overbevisning, og eventuelt målbevissthet, er alt som skal til.
Gnist.
Antall ord: 1236
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
?
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1038
Startet: 27 Nov 2006 21:18
17
Kjønn (valgfri): oftopic
Lokalisering: Urula
Blitt takket: 185 ganger

Re: Har mennesket en sjel?

Innlegg av ? »

astronomen skrev:
? skrev:men astronom.
om big bang er en realitet, så betyr det at noenting har blitt til av ingenting, og om det er konstant, så er det ingen big bang. da faller urimeligheten på sin egen urimelighet.
Om Big Bang er en realitet, så betyr ikke det at “alt” begynte med “ingenting”.
Dette lille punktet (singulariteten) var jo ikke uten innhold, det var jo masse energi der, pluss alle mulige hendelser for dette universet. Din sjel og alle andre sjeler var jo også i dette lille punktet. Denne singulariteten var faktisk et veldig innholdsrikt lite punkt. Hva som var før Big Bang er umulig å svare på, Big Bang har jo utslettet alle spor av det som var før!
så blir det faktisk til tomme teorier om at noe har blitt til av ingenting og uvesentlig diskusjon på lik linje med at plutselig føder en løvinne en sebraunge.
big bang er grei teori for de som trenger en suggererende teori, men den er totalt ulogisk og kun en teori.
Antall ord: 174
Jeg er kun ansvarlig for hva jeg skriver, ikke for hvordan du forstår det...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
astronomen
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 9
Startet: 06 Jan 2010 05:47
14

Re: Har mennesket en sjel?

Innlegg av astronomen »

ludoburgero skrev: Hvis naturlovene enda ikke eksisterte på det tidspunktet, hvordan tror du da at de har utviklet seg til å bli sånn? Skjedde det øyeblikkelig, eller har det justert seg til sitt rette med tiden?
Naturlovene våre ville ikke fungere i “dette punktet”, men “informasjonen” om disse lovene var alikevel der, og i hvert fall som en mulighet.
ludoburgero skrev: Og hvis tid enda ikke eksisterte, men kanskje ble til ved big bang (og hva er tid?)
Tid defineres ved at noe skjer, og når singulariteten begynte å bevege seg oppsto tiden og rommet. Alle punktene i tid og rom knyttes så sammen, slik at vi får romtid. Verdensrommet har sin egen romtid, alle objekter i rommet har sin egen romtid, hvert enkelt menneske også sin egen romtid.
ludoburgero skrev:kan det da være mulig at også alt enten har eksistert en gang før, flere ganger, uendelig, og at ingenting går fremover og at ingenting egentlig er bakover i tid heller, men at tiden fremdeles bare er en illusjon som oppleves som virkelig av oss fordi fysiske manifestasjoner finner sted, og at aldring dermed er et produkt av energitransformering, også i cellene?
Når det først har vært et Big Bang, så er det ikke usannsynlig at det kan ha vært flere. Når ting først har begynt å skje, så vil jo romtiden gå framover mot en eller annen form for slutt, før alt, forhåpentligvis, begynner på nytt igjen.
ludoburgero skrev:Hvis vi da ser det slik, så kan jeg ikke se poenget i at det skal være noe etterliv heller, med tanke på sjelen og hva folk flest legger i dette begrepet. Jeg vil helst ikke si "såklart!" - men jeg vet at det vi kaller for bevissthet og/eller sjel, kan eksistere utenfor kroppen, i dette livet. Jeg har hatt en ut-av-kroppen-opplevelse, men ikke en nær-døden-opplevelse. Jeg kjenner folk som har hatt sistnevnte, og de har også vært erklært død, men igjen; hva om de ikke hadde gått helt over til den andre siden? De våknet tross alt opp igjen og kunne fortelle meg dette...
Du eksisterte jo før tid og rom, i hvert fall som en mulighet og den muligheten vil alltid være der. Hvordan etterlivet arter seg er umulig å svare på, man går kanskje over til den formen man hadde før Big Bang. Sjelen eller hva man ønsker å kalle det, kan selvfølgelig eksistere utenfor vår kropp, vi eksisterte jo utenfor vår kropp før Big Bang. Jeg har også hatt ut-av-kroppen-opplevelse, men prøve å beskrive hva jeg opplevde der, er bortimot umulig. Ordene strekker ikke til. Tror man må ha opplevd dette for å forstå.
ludoburgero skrev:Vi vet ikke noe av dette for sikkert, derfor syntes jeg det kanskje var litt eplekjekt sagt dette med at vi "selvfølgelig har en sjel". Det er ingen selvfølge i det hele tatt. Det eneste som er en selvfølge er at hver gang vi tar noe som en selvfølge så stenger vi av for andre idéer.
Vitenskapen har kommet så langt at vi kan se tilbake mot universet begynnelse. Alle studier viser jo at all materie har vært samlet i et punkt. Alle muligheter for dette univers må ha vært i dette punktet, for mulighetene hadde jo ingen andre steder å være. Muligheten for at både du og jeg skal bli født må ha vært der, ellers ville vi ikke bli født. Hvis både du og jeg var en umulighet før Big Bang, så ville vi aldri bli født. Dette vet vi med 100 % sikkerhet.
ludoburgero skrev:Hendelser kan inntreffe uten noen hensikt, ingen formål, ingen agenda, og ingen langsiktig plan.Noe som ofte skjer er at hendelser tar sted uten forvarsel, plutselig - eller tilfeldig, om du vil. Vi kaller det tilfeldigheter, og vi bruker dette ordet for en grunn. Det er, ja, vel og merke et misvisende begrep ettersom det avslører vår uvitenhet og/eller uoppmerksomhet. For ting har alltid en bakenforliggende årsak og to. Men årsaker, grunnlag og reaksjoner/konsekvenser medbærer ikke nødvendigvis det vi anser som mulighet. Så at noe må være mulig er egentlig bare også en definisjonssak utifra vårt ståsted og vår bevissthet rundt det, samt hvilke kriterier som innebærer at noe er mulig kontra umulig. Og til syvende og sist, det er svært lite som er umulig (om noe). Hvem er det som har lært deg at muligheter må ligge til rette og ikke kan bli til underveis? Overraskelser skjer enda. Det er ikke en ting som hører til fortiden.
Først litt enkel logikk: En terning lages, men tallet 3 mangler. Du kan kaste denne terningen så ofte du vil, men tallet 3 vil du aldri få, fordi denne muligheten var ikke tilstede på forhånd. Slik er det med alt, det må på forhånd foreligge en mulighet før en hendelse kan skje. Du skriver at hendelser ikke trenger å ha en hensikt, ingen formål eller langsiktig plan, og at hendelser kan ta deg avsted i retninger du ikke kunne drømme om. Helt enig, men mulighetene for at alt dette skal skje, må alikevel være tilstede på forhånd.
ludoburgero skrev:Hvorfor? Hvorfor FØR big bang? Du tar utgangspunkt i en sannhet du har tatt til ditt hjerte, en fundamental sannhet som tilsier at det må ha vært noe før big bang.
Grunnen til tidspunktet like før Big Bang, er at vi kan jo ikke se lengre bakover enn Big Bang. Alt var samlet i et lite punkt, og tingene blir litt enklere å forstå. Med hjelp av enkel logikk, så vil man skjønne at “alle mulighetene” må være i dette punktet, det var jo ingen andre plasser mulighetene kunne være! Veldig vanskelig å svare på hva som var før Big Bang, kanskje en hel rekke av store smell. Det store smellet kan være våren, så utvider universet seg, det blir sommer og det yrer av liv. Så blir vinter, det blir kaldt og alt liv går i dvale og bare venter på en ny vår.
ludoburgero skrev: Jeg er for all del med på muligheten om at universet kan ha eksistert for alltid, men da blir som sagt big bang et insignifikant fenomen. Det spiller liksom ikke den store rollen lengre.
Jorden går i bane rundt sola, årstidene gjenntar seg hele tiden, alt i naturen er en sirkel, men året blir vel ikke mindre viktig av den grunn. Gleder meg like mye hver gang våren “kommer tilbake”.
ludoburgero skrev:Husk også at Darwin-teorien (Artenes Opprinnelse) egentlig er svært spekulativ og er basert på løse idéer og teorier - men at vitenskapen likevel har tatt dette til sitt hjerte. For meg er det greit, men det skal være fullt mulig å diskutere fremdeles - og punktet hvor det blir farlig er når vi ikke kommer lengre, men likevel så instendig vil at realiteten skal stemme overens med metodikken og grunnlaget vi har satt oss i vår overbevisning. Da må vi kunne se på andre muligheter, selv om vi må aldri så langt tilbake i våre logiske tankerekke.
Darwin har jo blitt korrigert mange ganger, men det betyr ikke at selve grunntanken har endret seg. De fleste ser jo at det har vært en utvikling. En del yngre biologer sier at en utvikling har det vært, men det kan se ut som om at “alt er programert inn på forhånd”, artene bare venter på å få slippe til. Hvem som har stått for denne programmeringen blir vel et religiøst spørsmål. Sannheten er ofte enkel, og mange ganger så enkel at det nesten er umulig å se den. Men selv om man finner èn sannhet, så betyr det ikke at man skal stoppe der, man kan jo utvikle seg i det uendelige.
ludoburgero skrev: Skjønner ikke hvorfor du mener at verken stjerner eller liv kunne vært til hvis det ikke på forhånd var planlagt. Ønsker gjerne å høre mer om det, for all del.
Stjerner og planeter trenger ikke være planlagt på forhånd, men mulighetene for stjerner og planeter må ha vært tilstede før punktet begynte å utvide seg, for hva ville skjedd hvis stjerner og planeter var en Umulighet.
Før Big Bang, så var det to teoretiske muligheter, punktet kan utvide seg eller det kan fortsette å være et lite punkt. Det vi vet er at punktet utvidet seg, og om det virkelig hadde muligheten til å forbli et lite punkt kan vi ikke vite. Hva slags muligheter fantes det da før Big Bang? Alle muligheter sier noen forskere, kanskje, men det blir jo bare spekulasjoner.
Når det gjelder deg, ludoburgero, så må du ha vært en mulighet før Big Bang, ellers ville du ikke vært her. Milliarder på milliarder av tilfeldigheter sier noen. Ja kanskje, men uansett så måtte muligheten for at du skulle bli født være der, ellers hadde du vært en umulighet. Fordelen med å bli født, er at da vet man med sikkerhet at man var en mulighet før Big Bang. Du var der faktisk før tiden begynte, noe som gjør deg tidløs, og derfor vil du(sjelen din) alltid eksistere.
Antall ord: 1608

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

Re: Har mennesket en sjel?

Innlegg av Jeppski »

Kanskje alle her som har uttalt seg om hva forskere mener bør ha med kilder?
Antall ord: 16

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Skogalven
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 79
Startet: 27 Okt 2010 10:41
13
Kjønn (valgfri): Trivelig Bitch
Lokalisering: Finnmark / pt Costa Blanca, Spania
Har takket: 2 ganger
Blitt takket: 8 ganger

Re: Har mennesket en sjel?

Innlegg av Skogalven »

livingdeaddoll skrev:
Thulr skrev: Om formålet med hypnosen er å få beretninger om hendelser i den hypnotisertes forrige liv, så er det viktig å huske på at hypnotisørens jobb ikke er å tvinge frem historier som ikke kommer fra den hypnotisertes underbevissthet. Og det er i denne underbevisstheten disse er lagret. Hvordan skulle en hypnotisør "lage" den hypnotisertes historier selv? Nei, det er nok ikke noen konspirasjon det dreier seg om her gitt.
Hypnotisøren tjener jo penger ved å utgi en bok basert på de hypnotisertes beretninger om åndeverden. Han ønsker jo da at de han hypnotiserer har noe av de samme beskrivelsene av denne dimensjonen, for å kunne konkludere med at jo, fordi de alle beskriver denne verdenen så likt må det jo være en "sannhet" i det de forteller. Spørsmålene han kommer med kan jo lede den hypnotiserte på veier han selv ønsker den hypnotiserte skal ut på.
Jeg har selv gått til en fantastisk hypnositør. Jeg var der i forbindelse med en stygg sak jeg hadde vært ute for. Hun tok meg tilbake til jeg var 2 år, og en episode da, som en del av terapien. Jeg hadde allerede lært meditasjon / selvhypnose av henne, og hun sa etter denne 2-års seansen at jeg ikke måtte bli forundret hvis jeg gikk enda lengere tilbake under selvhypnose. Og 2 dager senere "havnet" jeg tilbake i en et engelsk fattigkvarter (det jeg fikk for meg var London, men kunne vært annen engelsk by) på 1200-tallet. Og jeg har også vært i ett eller annet Baltisk land, i tida rett før jeg ble født i dette livet, på midten av 1960-tallet. NEI, jeg kan ikke dokumentere. Vil bare understreke at disse tingene har gjort at jeg ikke er i tvil om at vi har "sjel", eller iallefall en eller annen bevissthet som lever videre. Bl.a. for at jeg da jeg "var" fattigjente i England, hadde tilnærmet samme personlighet som nå.
Og det høres nok helt teit ut, men jeg går rundt med kort for organdonasjon, men har påpeket at øynene ikke skal tas. Og nei, jeg har ikke annen grunn enn at "øynene er sjelens speil" :mozilla_tongue:
Antall ord: 375
So you don't belive in ghosts you say?
Well, I'd better convience you I'm for real then.
[/c]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Taurus

Re: Har mennesket en sjel?

Innlegg av Taurus »

Siterer en nettside:
"Sjelen har alltid vært uhåndgripelig. Det skal visstnok være det som gir liv til ett menneske - det som gir personlighet - og denne sjelen er det egentlige mennesket, mener noen.
Kroppen er som kjent bare sjelens tempel, og ved dødsøyeblikket dør bare kroppen, mens sjelen vandrer videre til et annet liv - eller himmelen - alt etter hvilken religiøse tro man sverger til."

En interessant og rar forskning, uofisiell sådan, konkluderer med at sjelens eksistens kan også bevise med dens vekt. Duncan MacDougall, en lege fra Usa, fant ut at sjelen veide 21 gram. Det var det vekttapet mennesker mistet da døden inntraff.
Les mer om det her:
http://www.forskning.no/artikler/2004/m ... 8397327.63

Jeg vet ikke, men interessant ihvertfall....
Antall ord: 132

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Borte..

Re: Har mennesket en sjel?

Innlegg av Borte.. »

Den linken virket ikke heller.

Her:
http://www.forskning.no/artikler/2004/m ... 8397327.63


Så hvor ligger logikken (hvis man skal gå ut i fra at man har en sjel) at mennesker har en sjel, men ikke dyr?
Antall ord: 39

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
GJEST

Re: Har mennesket en sjel?

Innlegg av GJEST »

Ja, har også lest den linken tidligere vdr 21 grams filmen, og bemerket meg også at hunder ifølge den, ikke hadde sjel. Og reagerte på det.
Har vi sjel, tror jeg dyrene også har det.
Antall ord: 36

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Har mennesket en sjel?

Innlegg av Moonstone »

Alva26 skrev:Har vi sjel, tror jeg dyrene også har det.
Helt klart.
Alt liv burde teknisk sett ha det, hvis vi har det..
Antall ord: 24
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Skogalven
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 79
Startet: 27 Okt 2010 10:41
13
Kjønn (valgfri): Trivelig Bitch
Lokalisering: Finnmark / pt Costa Blanca, Spania
Har takket: 2 ganger
Blitt takket: 8 ganger

Re: Har mennesket en sjel?

Innlegg av Skogalven »

Alva26 skrev:Ja, har også lest den linken tidligere vdr 21 grams filmen, og bemerket meg også at hunder ifølge den, ikke hadde sjel. Og reagerte på det.
Har vi sjel, tror jeg dyrene også har det.
Helt klart, helt enig. Jeg ser rett og slett ikke logikken i at mennesker skal ha sjel, men ikke dyr.
Antall ord: 58
So you don't belive in ghosts you say?
Well, I'd better convience you I'm for real then.
[/c]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7953
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Har mennesket en sjel?

Innlegg av ludoburgero »

Det er en vanlig oppfatning i større deler av alternativmiljøet at mennesker har hver sin individuelle sjel, mens alle dyr deler en mer kollektiv form for sjel.
Antall ord: 29
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
GJEST

Re: Har mennesket en sjel?

Innlegg av GJEST »

For meg, personlig, rimer det iallefall ikke at dyr har en kollektiv sjel, og ikke en personlig sjel.
For de som har hatt kjæledyr, tror jeg de kan si seg enige?

Jeg har ialefall hatt 4 hunder av samme type, og selv om de er samme rase, ser like ut, etc, så har hver enkelt personlighet vært unik. INGEN av de fire har vært i nærheten av å likne hverandre. Alle har hatt helt unik og egen personlighet. Når øynene ser på deg, skjønner du at de tenker. Og, de tenker forskjellige. Veldig ulikt.
Fins det sjel, mener jeg det er dette man også ser så unlikt hos kjæledyr.
Selv om alle kjæledyr av samme rase har identisk oppdragelse og vaner, er de totalt forskjellige.
Det viser seg i et kull også. Selv om 10 "identiske" valper ligger i valpesenga, nyfødte, ser man at de endrer personlighet veldig raskt etterhvert som de kvikner til.
Noen er roligere, andre ivrigere, noen piper for å få mest mulig kos, gjerne mens de forsøker stå på to, andre ser dumt på deg, spreller om du forsøker kose dem, og vil sin egen vei. Så ulike, hver enkelt.
De har personlighet, rett og slett, og den forbinder jeg sammen med sjel.
Antall ord: 216

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7953
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Har mennesket en sjel?

Innlegg av ludoburgero »

Det spørs jo helt hva du legger i begrepet "sjel" det, men du sier at du forbinder personligheten med det... vil du si noe mer om det? Kverulerer ikke, mener det som et oppriktig spørsmål.

Påvirker personligheten sjelen - eller omvendt?

Og hvor grenser det til at trekk ved ens personlighet blir overfladiske..? Eller tillærte?
Jeg lurer mye på hva som kan kalles for genuine følelser for eksempel. Påtatte følelser, sympati for folk man ikke kjenner, og så mye annet. Og om igjen det emosjonelle henger sammen med sjelen, for hvis psyken er sjelen, og bevisstheten er sjelen, så er det så mange faktorer som spiller inn at det blir vanskelig å si hva som er sjel og ikke.
Antall ord: 125
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links