Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynProtestantismen

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Protestantismen

Innlegg av Moonstone »

karina skrev:Jeg skjønner ikke hvordan folk finner én religion å være enig i jeg. Selv finner jeg ting i alle religioner jeg kan være enig i, men også altfor mye jeg er kjempeuenig i, til at jeg føler at jeg kan kalle meg selv en del av gjeldende religion. Syns det blir for sauete å bare akseptere at man må mene noe fordi man er en del av en type tro, og ikke fordi man egentlig er enig. Og som du sier, det er veldig begrensende å kategorisere seg selv så fælt, det er jo som om man plutselig bare lukker et uendelig antall dører for ny innsikt.
Ikke sant?
For de som er "sauete" som du sier, virker mer som er intressert i selve det å finne en slags identitet, et trygt system og felleskap i grupper med faste normer hvor alle er mer eller mindre enig. Hvis alle mener det samme innad i gruppa, oppstår skjelden komflikter og uenighet, noe som sikkert er trygt og godt. For tradisjonsfolk er DET viktigere enn selv å være personlig enig i alt det ideologiske i gruppa. Da er det beste å holde kjeft, om en er uenig.

Religion er som oftest for flokkmennesker som liker å følge andres trygge og gode systemer.
Spiritualitet/jakten på Mysteriet er som oftest for enkeltindividene.
Antall ord: 223
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2133
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Re: Protestantismen

Innlegg av karina »

Ironisk nok er nettopp (mistolkning av)religion røtter for mye kriging og uenighet. Så om man søker seg dit fordi man er konfliktsky, er det jo egentlig litt av et paradoks.
Antall ord: 33

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Protestantismen

Innlegg av Moonstone »

karina skrev:Ironisk nok er nettopp (mistolkning av)religion røtter for mye kriging og uenighet. Så om man søker seg dit fordi man er konfliktsky, er det jo egentlig litt av et paradoks.
Maktsyke personer har uten tvil brukt religioner til egen vinning, og mauertue-delen av flokken følger med hvis de blir overbeist av lederene at krigen er nyttig..
Same old shit :rasende
Antall ord: 66
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links