Hovedproblemet er at alle mennesker er utstyrt med en hang til å ville bli tatt vare på.
Når kjærlighetsforhold eller ikke annet kan sørge for dette, i tillegg til andre sysler, så er det alltids noen som konstant kan spille på primitive følelser som f.eks. frykt. Da er stien bare enda bedre tilrettelagt for å lulle noen inn i favnet på autoriteter. "Ekspertene sier", "de som har peiling på det", osv.
Tror jeg, da. Men jeg mener også at alt har både sine mer positive sider og mer negative sider, alt etter hva hensikten er og hvordan man selv går inn for å interagere. Altså er ingenting særlig skadelig om man på en måte aktivt hele tiden tar kontroll selv. Det gjelder f.eks. også Facebook som nevnt her. Det er ikke "farlig" å ha en konto, men det er greit å være kritisk til hva man legger ut og hvordan man bruker profilen sin. Samme gjelder altså at det er greit med kvalitetssikring av medisiner som nevnt, men det synes jeg ikke rettferdiggjør et forbud. Alternativer er i alle tilfeller - uten unntak - greit å ha, slik at vi både på personlig plan og gjennom fellesskapet kan enes om hva vi liker og ikke, hva som virker og ikke, og derfor er det f.eks. også utrolig trist at slike ting som naturpreparater skal bli ulovlig I HENHOLD TIL (viktig å poengtere) f.eks. tobakk og alkohol.
Da mener jeg altså at et forbud mot tobakk og alkohol ikke trenges, men at det likevel samtidig er rart at det fremdeles er lovlig, hvis det er snakk om å kvalitetssikre for helsens skyld.
Her lukter det patentkåthet og et sykelig kontrollbehov. Ikke uvanlig.
Når blir det appelsinjuicen sin tur da? Skal jeg bare få drikke Solo?