Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Universet & dets hemmeligheterMeteorer og meteoritter

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Meteorer og meteoritter

Innlegg av Bearchild »

Litt usikker på retningen?
Mener Storm snakket om "nordlig retning", men i det aktuelle tidsrommet (mellom 00 og 01) må det vel bli mer vestover..? Eller, rett vest faktisk?
Antall ord: 29
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Meteorer og meteoritter

Innlegg av Arven »

Jeg skal nok ut å titte, men det er så opplyst fra byen og lillestrøm her at jeg tviler på at jeg greier å se noe når den ikke reflekterer lyset noe særlig. Litt overskyet her men det ser ut til å klarne. Jeg tenker som deg Bear, at når den er så stor så bør det være mulgi å få øye på den. Vi får se,- bokstavelig talt !
Hvis ikke ligger vel bilde ute i avisene i morgen tenker jeg
Antall ord: 84
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Diffusa
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 12 Aug 2006 20:33
17
Har takket: 221 ganger
Blitt takket: 162 ganger

- Meteorer og meteoritter

Innlegg av Diffusa »

:o selvfølgelig hadde dette gått i glemmeboka
Antall ord: 8
Hvis du tror du vet alt, så er du dårlig informert.
http://endoftheline.com/ocean/index.php

Pssst, spis og vær glad!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Meteorer og meteoritter

Innlegg av Bearchild »

Elendige greier. :roll: Når det er lysere klokka ett om natta enn klokka fem på ettermiddagen er det ikke lett å få øye på hverken stjerner eller mindre synlige objekter. Er ikke så sikker på at en stjernekikkert hadde vært til veldig hjelp heller når skyene er i veien.. men fint er det på fjellet lell i månelyset! :D
Bilde

Så en del stjerneskudd, men ikke engang disse klarte jeg å "fange" siden det var så lyst.. :( Hadde vært moro å knipset en skikkelig ildkule en gang, men det blir gjerne bare sånne beskjedne striper.
Bilde
Antall ord: 95
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Meteorer og meteoritter

Innlegg av Arven »

Kjempefine bilder er det uansett asteroide eller ikke :D . Dyktig fotograf du !! Her var det tåke så ingen diger asteroide ble sett, men en fantastisk nesten fullmåne var vakker den også :D
Fullmåne i kveld ...
Antall ord: 36
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Meteorer og meteoritter

Innlegg av Bearchild »

Enda en meteoritt; " Kraftig ildkule suste over himmelen
TØNSBERG: En meteor suste over Vestfold-himmelen mandag kveld. Vet du hvor den landet? "
http://tb.no/nyheter/kraftig-ildkule-su ... -1.6610288

I avisartikkelen sier Røed Ødegård følgende: – Man kan aldri forutsi når den kommer. Det er såpass sjeldent at hvert enkelt menneske er heldig hvis man får se en meteor en gang i løpet av livet.

.. og da lurer jeg jo på.. har journalisten feilsitert Ødegård? Meteorer- eller "stjerneskudd" -er da vel svært så vanlig. Alle har vel sett dèt mer enn èn gang?

Uansett, som jeg skrev innledningsvis, ser det ut til at vi blir "bombardert" om dagen. 8)
Antall ord: 120
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

- Meteorer og meteoritter

Innlegg av Isan »

Jeg tror Røed Ødegaard her tenker på objekter som er så store at de ikke lenger kalles stjerneskudd. Det er da de kalles meteorer, og i det minste deler av dem brenner da ikke opp, men faller ned på bakken - og går så over til å kalles meteoritt. Og det kan godt være at det er sjelden man får se såpass store objekter.
Antall ord: 67
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- - Meteorer og meteoritter

Innlegg av Bearchild »

Isan skrev:Jeg tror Røed Ødegaard her tenker på objekter som er så store at de ikke lenger kalles stjerneskudd. Det er da de kalles meteorer, og i det minste deler av dem brenner da ikke opp, men faller ned på bakken - og går så over til å kalles meteoritt. Og det kan godt være at det er sjelden man får se såpass store objekter.
Jeg tror nok også Røed Ødegård snakker om "ildkuler", altså de litt større meteorene, og at han har blitt feilsitert. En "meteor" kalles meteor uavhengig av størrelse (så lenge den er oppe i lufta). Men egentlig er det vel heller snakk om meteoride? Meteor er vel "stjerneskuddet" som sådan i form av glødende luft og gass, mens meteoriden er selve objektet.
Antall ord: 136
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Borte..

- Meteorer og meteoritter

Innlegg av Borte.. »

Jeg hører stadig om asteroider, kometer, meteorer og satellitter som detter ned i histen og pisten, men jeg har aldri sett en eneste stein dette ned fra himmelen i disse traktene. Så jeg tenker at jeg befinner meg på rett plass. *bankeribordet* Når det er sagt så skjer det ting på himmelen her også. Jeg tenker rare himmelfenomen som man sikkert kan finne i en eller annen nedstøvet bok om himmelfenomen på biblioteket. Fascinerende er det i alle fall :D
Antall ord: 82

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Diffusa
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 12 Aug 2006 20:33
17
Har takket: 221 ganger
Blitt takket: 162 ganger

- Meteorer og meteoritter

Innlegg av Diffusa »

Er denne forklaringen på det riktig? Det er hentet fra hvafor.no

Hva er forskjellen på meteor, meteoritt, komet og asteroide?

Det virker som disse utrykkene blir brukt om hverandre. Er det noe forskjell på dem?


Små objekter som suser gjennom solsystemet heter meteoroider. Meteoroider kan være alt fra størrelsen til sandkorn til litt større stein. I det en meteoroide treffer atmosfæren til jorda, vil luftmotstanden gjøre at den begynner å brenne og vi ser den som en lysende strek på himmelen og vi kaller det en meteor. En meteor er altså en meteoroide man kan se som et stjerneskudd. Hvis meteoren er stor og robust nok vil den treffe bakken. Når den treffer bakken bytter den klassifisering fra en meteor til en meteoritt. Altså, en meteoritt er en meteor som har truffet bakken.
Hva da med asteroider og kometer? En asteroide er egentlig bare en liten planet. En asteroide er et himmellegeme som går i en fast bane rundt en stjerne (sola), men er for liten til å kalles en planet. Litt større asteroider blir kaldt dvergplaneter, hvor blant annet Pluto er klassifisert under.

Kometer på sin side er isklumper som farer rundt sola. Mange mener at disse isklumpene har styrtet på jorden over millioner av år og er opprinnelsen til vannet vi har her på planeten vår. Når en komet passerer solen, vil isen bli smeltet og dannet til gass og kometen får en hale av gass. Denne gassen reflekterer mye lys fra solen og vi ser den tydelig på nattehimmelen. Inne blant all isen finner vi også noe stein. Noen mener at dette er opphavet til asteroider. Altså, når all isen er fordampet bort, sitter man igjen med en asteroide.
Antall ord: 293
Hvis du tror du vet alt, så er du dårlig informert.
http://endoftheline.com/ocean/index.php

Pssst, spis og vær glad!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
mariH
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 16
Startet: 16 Nov 2011 10:09
12
Blitt takket: 1 gang

- - Meteorer og meteoritter

Innlegg av mariH »

Bearchild skrev:Så en del stjerneskudd, men ikke engang disse klarte jeg å "fange" siden det var så lyst.. :( Hadde vært moro å knipset en skikkelig ildkule en gang, men det blir gjerne bare sånne beskjedne striper.
Bilde
flott bilde! har ikke fått sett det selv ennå, men håper på noe snart..
Antall ord: 53

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- - Meteorer og meteoritter

Innlegg av Bearchild »

Diffusa skrev:Er denne forklaringen på det riktig? Det er hentet fra hvafor.no

Hva er forskjellen på meteor, meteoritt, komet og asteroide?

Det virker som disse utrykkene blir brukt om hverandre. Er det noe forskjell på dem?


Små objekter som suser gjennom solsystemet heter meteoroider. Meteoroider kan være alt fra størrelsen til sandkorn til litt større stein. I det en meteoroide treffer atmosfæren til jorda, vil luftmotstanden gjøre at den begynner å brenne og vi ser den som en lysende strek på himmelen og vi kaller det en meteor. En meteor er altså en meteoroide man kan se som et stjerneskudd. Hvis meteoren er stor og robust nok vil den treffe bakken. Når den treffer bakken bytter den klassifisering fra en meteor til en meteoritt. Altså, en meteoritt er en meteor som har truffet bakken.
Hva da med asteroider og kometer? En asteroide er egentlig bare en liten planet. En asteroide er et himmellegeme som går i en fast bane rundt en stjerne (sola), men er for liten til å kalles en planet. Litt større asteroider blir kaldt dvergplaneter, hvor blant annet Pluto er klassifisert under.

Kometer på sin side er isklumper som farer rundt sola. Mange mener at disse isklumpene har styrtet på jorden over millioner av år og er opprinnelsen til vannet vi har her på planeten vår. Når en komet passerer solen, vil isen bli smeltet og dannet til gass og kometen får en hale av gass. Denne gassen reflekterer mye lys fra solen og vi ser den tydelig på nattehimmelen. Inne blant all isen finner vi også noe stein. Noen mener at dette er opphavet til asteroider. Altså, når all isen er fordampet bort, sitter man igjen med en asteroide.
Haha, ikke rart det bli begrepsforvirring.. :mrgreen:
Og for å gjøre det enda mer komplisert kan vi jo også begynne å dra inn "Bolide"! :p Nok en "ildkule" observert på morgenen i dag;
http://www.abcnyheter.no/nyheter/2011/1 ... r-vestfold
" Ifølge astrofysiker Per B. Lilje ved Institutt for teoretisk astrofysikk ved Blindern, er det slett ikke uvanlig med kraftige ildkuler. Han tror det kan dreie seg om en såkalt bolide.
En bolide er et himmellegeme som kommer inn i atmosfæren og brenner opp.
"

Værsågod å bli gæren.. :dontknow
Antall ord: 386
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Diffusa
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 12 Aug 2006 20:33
17
Har takket: 221 ganger
Blitt takket: 162 ganger

- Meteorer og meteoritter

Innlegg av Diffusa »

Vanskelig å henge med i alt :lol:

Forresten, litt avsporing.. Har dere lest dette? http://www.dagbladet.no/2011/11/16/nyhe ... /19037364/
Antall ord: 21
Hvis du tror du vet alt, så er du dårlig informert.
http://endoftheline.com/ocean/index.php

Pssst, spis og vær glad!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

- Meteorer og meteoritter

Innlegg av Isan »

Små objekter som suser gjennom solsystemet heter meteoroider. Meteoroider kan være alt fra størrelsen til sandkorn til litt større stein. I det en meteoroide treffer atmosfæren til jorda, vil luftmotstanden gjøre at den begynner å brenne og vi ser den som en lysende strek på himmelen og vi kaller det en meteor. En meteor er altså en meteoroide man kan se som et stjerneskudd. Hvis meteoren er stor og robust nok vil den treffe bakken. Når den treffer bakken bytter den klassifisering fra en meteor til en meteoritt. Altså, en meteoritt er en meteor som har truffet bakken.
Ser absolutt ut til å være den riktige forklaringen, ja.

Denne boliden var forresten noe helt nytt for meg.
Lærte noe nytt i dag også. Takk skal du ha, Bearchild! :D
Antall ord: 134
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Diffusa
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 12 Aug 2006 20:33
17
Har takket: 221 ganger
Blitt takket: 162 ganger

- Meteorer og meteoritter

Innlegg av Diffusa »

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2011/1 ... til-onsdag

Ny Meteorsverm i natt til i morgen :D

Har nettopp stått opp så den setningen føltes litt rar ut :?
Antall ord: 29
Hvis du tror du vet alt, så er du dårlig informert.
http://endoftheline.com/ocean/index.php

Pssst, spis og vær glad!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links