Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

UFO, Kornsirkler & fenomenLysfenomener i Hallingdal

Forumet handler om Uidentifiserte Flygende Objekter, steder det har blitt observert UFO i og utenfor Norge, samt det verdenskjente fenomenet Kornsirkler

Moderatorer: Asbjørn, mod ufo, mod univers, Mod Fakta og, mod si hei, mod_spøkeguiden, mod engler

Bruker avatar
Tyrell
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 911
Startet: 27 Jun 2008 16:57
15
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Har takket: 78 ganger
Blitt takket: 186 ganger

- Lysfenomener i Hallingdal

Innlegg av Tyrell »

Bearchild, bare en kommentar hva angår linken til galactic.no.

Man bør være svært kritisk til mye av det man leser her, her er det mye spekulativ informasjon.

Jeg hadde kontakt med administratoren for nettsiden siden jeg hadde observert lys jeg mente ikke hadde en naturlig forklaring, disse observasjonene sammen med stillbilder fra mine opptak ble lagt ut på denne nettsiden.

Etterhvert som jeg skaffet meg mer kunnskap angående ufo fenomenet ble jeg klar over at jeg hadde feiltolket disse lysene og filmet fly, jeg kontaktet derfor administrator og spurte om han kunne fjerne historien som ligger fremme, siden jeg hadde oppklart "mysteriet" og syntes det var unødvendig at andre skulle tro dette dreide seg om noe uforklarlig.

Administrator kunne fjerne mitt navn, men ville gjerne beholde innlegget fordi han syntes det var en "intressant historie".

Så der kan man se hvor seriøst denne nettsiden forholder seg til ufo fenomenet, det spiller visst ingen rolle om det ikke er en reel ufo observasjon, bare man har noe spennende å tro på... :(
Antall ord: 177

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Divine Spirit
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 475
Startet: 18 Nov 2009 19:13
14
Kjønn (valgfri): Far
Lokalisering: Skien
Har takket: 5 ganger
Blitt takket: 44 ganger

- Lysfenomener i Hallingdal

Innlegg av Divine Spirit »

Ja det er mulig at flyene av og til går den veien. Men det var absolutt ikke noe fly jeg såg. Det rareste med hele greia er egentlig at jeg ikke sa ifra til mine foreldrer før det var for seint for dem å også se det? Var som om jeg lissom måtte finne ut av hva det var selv først, på en merkelig måte. Jeg er litt usikker på hvor lenge jeg såg dette, men rundt 5 sekunder kanskje mer. Og det er igrunn ganske lenge, alltså ikke bare et lite raskt "syn" men jeg fikk tid å virkelig observere det. Det er mulig at man ser litt forskjellig når man bor i et dalføre? Alltså det er mørkt ute på nettene, og få ting som ødelegger nattesynet. Så det kan forklare hvorfor det blir gjprt fler observasjoner på bygda.

Jeg og min kone hadde en observasjon når vi bodde på Miruja (senteret våres) i Morgedal i januar engang. En sirkel av lys (flere lyspunkter) inne i skogen, mellom trærne. Vi gikk opp dit dagen etter for å se om noen gått i skogen, men ingen spor i snøen av noe som helst. Ikke helt sant det var enorme mengder med spor etter hare, men ikke mennesker. Fikk høre fra bygdefolk etterpå at fler hadde sett lysfenomener på den åsen gjennom årene. Dette har jeg rapportert til UFO-Norge.
Antall ord: 243
...Det skrevne ord er bare et rykte. Kun selvopplevde ting er sannhet...
http://www.divine-spirit.no

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- - Lysfenomener i Hallingdal

Innlegg av Bearchild »

Tyrell skrev:Bearchild, bare en kommentar hva angår linken til galactic.no.
Man bør være svært kritisk til mye av det man leser her, her er det mye spekulativ informasjon.
......
Administrator kunne fjerne mitt navn, men ville gjerne beholde innlegget fordi han syntes det var en "intressant historie".
Hehe, høres skikkelig seriøst ut.. :roll:
Jeg trøbler skikkelig med kildehenvisninger i dag, men historien om UFOen på Ål har stått å lese flere plasser, deriblant i Vi Menn. Ikke at det nødvendigvis verifiserer historien, men jeg tror historien er sann.
Divine Spirit skrev: Det er mulig at man ser litt forskjellig når man bor i et dalføre? Alltså det er mørkt ute på nettene, og få ting som ødelegger nattesynet. Så det kan forklare hvorfor det blir gjprt fler observasjoner på bygda.
Dèt tror jeg også. At det er lettere å se ting. Og at man generelt legger bedre merke til "uvanlige" ting enten det er mørkt eller lyst. Bor man f.eks i Oslo der flyene omtrent står i kø i lufta går man ikke akkurat og kikker etter om det plutselig skulle være noe annet som kom flyvende.. :lol: Jeg tror mye "rart" blir oversett fordi man er så vant til alt som foregår rundt en.
Antall ord: 221
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7958
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1385 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

- - - Lysfenomener i Hallingdal

Innlegg av Asbjørn »

Bearchild skrev:At det er lettere å se ting. Og at man generelt legger bedre merke til "uvanlige" ting enten det er mørkt eller lyst. Bor man f.eks i Oslo der flyene omtrent står i kø i lufta går man ikke akkurat og kikker etter om det plutselig skulle være noe annet som kom flyvende.. :lol: Jeg tror mye "rart" blir oversett fordi man er så vant til alt som foregår rundt en.
En vesentlig faktor her er støy , både når det gjelder lys, og når det gjelder lyd.

Det er vanskelig å se stjernehimmelen skikkelig i oslo, men er du ute på landet, med lite strølys, så....

I bylarmen vil også mer uvanlige lyder drukne, mens på landet en stille kveld, så...

A
Antall ord: 132

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Ashtar
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 159
Startet: 23 Feb 2008 03:56
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: I en annen galakse, langt langt borte

- Lysfenomener i Hallingdal

Innlegg av Ashtar »

Kanskje det faktisk VAR blitz.....fra et kamera
Antall ord: 8
Meninga med livet, er å gi livet mening.
http://www.musikkdiskusjon.no - Diskusjonsforum for musikk,registrer deg nå! :D
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- - Lysfenomener i Hallingdal

Innlegg av Bearchild »

Ashtar skrev:Kanskje det faktisk VAR blitz.....fra et kamera
Veldig usannsynlig. Såsant ikke blitsen var på samme størrelse som brukt i filmen "Trolljegeren". ;) En kamerablits ville ikke lyst opp et så stort område, uansett hvor mørkt det var.
Antall ord: 43
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Lysfenomener i Hallingdal

Innlegg av Bearchild »

Drar fram denne igjen jeg. :)
Jeg har desverre ikke sett mer til disse blåaktige blitslysene og hadde glemt bort hele greia litt. Men her om dagen var det en som spurte på FB-sidene til Storm.no om noen visste hva sånne blitslys kom av. Han hadde observert et slikt og var inne på "kornmo", men at dette jo gjerne er relatert til sommerhalvåret og tordenvær. Tror ikke han fikk noen svar..

Men nå har jeg akkurat sett på et TV-program på en av disse Discovery-kanalene som tok for seg uforklarlige lysfenomener (bla lysene i Hessdalen). I dette programmet ble det også nevnt slike blåe blitsaktige lys. Så jeg er ihvertfall ikke alene om å ha sett sånt! ;)
Sånne lys har blitt observert verden over og gjerne i forbindelse med jordskjelv. En forsker i serien mente det kunne komme av elektriske ladninger i fjell/ berggrunn ved bevegelse/ trykk i jordskorpen. Dette ble illustrert ved å utsette en granittblokk (tror jeg det var?) for et trykk tilsvarende 20 tonn. Etterhvert som trykket økte produserte steinblokken elektrisitet/ ble elektrisk ladet(?).

Synes dette var litt spennende selv om det ikke nødvendigvis forklarer lysene jeg har sett. :)
Antall ord: 201
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

- Lysfenomener i Hallingdal

Innlegg av Isan »

Spennende mulig forklaring :)
Antall ord: 3
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Tyrell
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 911
Startet: 27 Jun 2008 16:57
15
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Har takket: 78 ganger
Blitt takket: 186 ganger

- - Lysfenomener i Hallingdal

Innlegg av Tyrell »

Bearchild skrev:Men nå har jeg akkurat sett på et TV-program på en av disse Discovery-kanalene som tok for seg uforklarlige lysfenomener (bla lysene i Hessdalen). I dette programmet ble det også nevnt slike blåe blitsaktige lys. Så jeg er ihvertfall ikke alene om å ha sett sånt! ;)
Sånne lys har blitt observert verden over og gjerne i forbindelse med jordskjelv. En forsker i serien mente det kunne komme av elektriske ladninger i fjell/ berggrunn ved bevegelse/ trykk i jordskorpen. Dette ble illustrert ved å utsette en granittblokk (tror jeg det var?) for et trykk tilsvarende 20 tonn. Etterhvert som trykket økte produserte steinblokken elektrisitet/ ble elektrisk ladet(?).
Jordlys teorien er også noe Dr. Michael Persinger kom med i 1975, hans Tectonic Strain Theory skulle forklare ufo observasjoner, - Forskyvninger av jordskorpen hvor det oppstår spenninger som dermed skaper lysfenomener tolket som ufos.

Dette kunne også være en plausibel forklaring på ufo observasjonene gjort i Hessdalen,men ifølge prosjektleder Erling P. Strand så er det ikke målt seismisk aktivitet (jordskjelv) i dette området.
Antall ord: 180

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- - - Lysfenomener i Hallingdal

Innlegg av Bearchild »

Tyrell skrev: Jordlys teorien er også noe Dr. Michael Persinger kom med i 1975, hans Tectonic Strain Theory skulle forklare ufo observasjoner, - Forskyvninger av jordskorpen hvor det oppstår spenninger som dermed skaper lysfenomener tolket som ufos.

Dette kunne også være en plausibel forklaring på ufo observasjonene gjort i Hessdalen,men ifølge prosjektleder Erling P. Strand så er det ikke målt seismisk aktivitet (jordskjelv) i dette området.
Jeg har ikke kjent så mye jordskjelv her heller.. :lol:
Men sånne kan vel være så små at man må ha måleinstrumenter for å registrere dem. Finnes det ikke noe sånt på nettet (mener å ha sett det før..)? Sånn i tilfelle jeg skulle se det igjen, så kunne jeg sjekket om det var noe seismisk aktivitet i samme tidsrom?
Antall ord: 134
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
17
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

- Lysfenomener i Hallingdal

Innlegg av Lilja »

http://jordskjelv.no/
Her finner du oversikten ;)
Antall ord: 7

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Lysfenomener i Hallingdal

Innlegg av Bearchild »

:like

Finner ingen registreringer i nærheten på de aktuelle datoene (21.11.11 og 25.11.11). Er Russland og Nord-Finnmark som har hatt bevegelse på den tiden.
Antall ord: 30
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

- Lysfenomener i Hallingdal

Innlegg av Isan »

Tyrell skrev:Dette kunne også være en plausibel forklaring på ufo observasjonene gjort i Hessdalen,men ifølge prosjektleder Erling P. Strand så er det ikke målt seismisk aktivitet (jordskjelv) i dette området.
Nei, det er nettopp det, Hessdalen ligger jo godt inne på ei jordskorpeplate (det samme gjelder jo også Bearchilds område).

Nå har de jo funnet en forklaring på Hessdalen-fenomenene, men jeg husker ikke nok av detaljene til å ville gi meg i kast med å si noe om det.

Samtidig er det også riktig, som Bearchild allerede har nevnt, at svært små skjelv kan skje litt overalt stadig vekk. Men slike skulle vel ikke gi nok spenninger og energi til å kunne produsere slikt lys, kanskje?
Antall ord: 122
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Tyrell
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 911
Startet: 27 Jun 2008 16:57
15
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Har takket: 78 ganger
Blitt takket: 186 ganger

- - Lysfenomener i Hallingdal

Innlegg av Tyrell »

Isan skrev: Nei, det er nettopp det, Hessdalen ligger jo godt inne på ei jordskorpeplate (det samme gjelder jo også Bearchilds område).

Nå har de jo funnet en forklaring på Hessdalen-fenomenene, men jeg husker ikke nok av detaljene til å ville gi meg i kast med å si noe om det.

Samtidig er det også riktig, som Bearchild allerede har nevnt, at svært små skjelv kan skje litt overalt stadig vekk. Men slike skulle vel ikke gi nok spenninger og energi til å kunne produsere slikt lys, kanskje?
Det er mulig du bare har lest overskriften på en reportasje om Hessdalen att man har funnet en forklaring på fenomenet.

Man har funnet ut at lysfenomenet oppstår i en forbrenningsprosess, der hoveddelen består av oksygen og nitrogen,og at også grunnstoffet natrium finnes med i prosessen,men man har ikke funnet en forklaring på hvor fenomenet stammer fra.

Det er flere teorier,noen mener svaret ligger i berggrunnen,området er kjent for et svært rikholdig utvalg av mineraler og metaller, blandt annet det sjeldne metallet Scandium er å finne i det mineralrike Hessdalen.

Varigheten på disse lysene i Hessdalen er fra sekunder til timer,og hvis man også inkluderer alle observasjoner gjort av lokalbefolkningen gjennom årene av tydelige faste objekter så blir fenomenet enda vanskeligere å forklare, det er fortsatt ett mysterium...
Antall ord: 223

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Thulr
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 309
Startet: 06 Jun 2009 01:36
14
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Tromsø
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 39 ganger

- - - Lysfenomener i Hallingdal

Innlegg av Thulr »

Tyrell skrev:
Isan skrev: Nei, det er nettopp det, Hessdalen ligger jo godt inne på ei jordskorpeplate (det samme gjelder jo også Bearchilds område).

Nå har de jo funnet en forklaring på Hessdalen-fenomenene, men jeg husker ikke nok av detaljene til å ville gi meg i kast med å si noe om det.

Samtidig er det også riktig, som Bearchild allerede har nevnt, at svært små skjelv kan skje litt overalt stadig vekk. Men slike skulle vel ikke gi nok spenninger og energi til å kunne produsere slikt lys, kanskje?
Det er mulig du bare har lest overskriften på en reportasje om Hessdalen att man har funnet en forklaring på fenomenet.

Man har funnet ut at lysfenomenet oppstår i en forbrenningsprosess, der hoveddelen består av oksygen og nitrogen,og at også grunnstoffet natrium finnes med i prosessen,men man har ikke funnet en forklaring på hvor fenomenet stammer fra.

Det er flere teorier,noen mener svaret ligger i berggrunnen,området er kjent for et svært rikholdig utvalg av mineraler og metaller, blandt annet det sjeldne metallet Scandium er å finne i det mineralrike Hessdalen.

Varigheten på disse lysene i Hessdalen er fra sekunder til timer,og hvis man også inkluderer alle observasjoner gjort av lokalbefolkningen gjennom årene av tydelige faste objekter så blir fenomenet enda vanskeligere å forklare, det er fortsatt ett mysterium...
Det kan forklares: Det er utenomjordinger som er på ferde der.
Det er nå den informasjon jeg sitter inne med.
Antall ord: 245
How about that left hand, Ace?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links