Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisUtarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av Jeppski »

Navnet på benzensyre på engelsk: Benzoic acid. Navnet på askorbinsyre på engelsk: 2-Oxo-L-threo-hexono-1,4-lactone-2,3-enediol.

Ser du en forskjell? Er det ene molekylet litt mer avansert? Finnes det kanskje flere varianter av det ene molekylet? Fortell meg, i kjemi 2 går det ett forsøk ut på å lage benzensyre fra benzylalkohol. Vi kunne jo kanskje ha ekstrahert det fra forskjellige bær, men hva ville forskjellen ha vært?
Antall ord: 78

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
keke
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 733
Startet: 06 Sep 2006 01:12
17
Kjønn (valgfri): vedirtikalandar
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 130 ganger

- Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av keke »

sier ikke noe på at di kan være identiske molekylært sett.. og så har c vitamina blitt bedre med

Men d blir som molekylært likt saltvann... fisken dør

D blir som Kunstgjødsling...
In the 1930’s, Hungarian biochemist Dr. Albert Szent-Gyorgi searched for the elusive nutrient factor that prevented scurvy and thus, won the Nobel Prize in medicine for identifying Vitamin C and its many health benefits. Although he successfully isolated the structure of the ascorbic acid molecule in his research, his studies clearly demonstrated the vastly superior benefits of consuming foods rich in natural vitamin C, rather than the synthetic version. For this reason, even though he was the discoverer of ascorbic acid, he did not recommend its use! In fact, Dr. Szent-Gyorgi affirmed repeatedly that the best results occurred when people consumed C in its natural form as present in whole foods. This shows us again the superiority of getting our vitamins from our foods
c vitamin er en svær debatt... påstander om forskjellige - med eller uten bioflavonider for økt opptakelse ..

Jeg for min del spiser Camu camu eller amla-c (stikklebær) i pille / flytende form... disse troner toppen ;)
Antall ord: 201
“If the problem has a solution, worrying is pointless, in the end the problem will be solved. If the problem has no solution, there is no reason to worry, because it can’t be solved.” – Zen saying

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- - Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av Jeppski »

keke skrev:Sier ikke noe på at de kan være identiske molekylært sett ...
Men selv om disse to molekylene er helt like, er de forskjellige når de kommer i menneskekroppen?
Antall ord: 33

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
keke
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 733
Startet: 06 Sep 2006 01:12
17
Kjønn (valgfri): vedirtikalandar
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 130 ganger

- Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av keke »

i utgangspunktet skal de være like... Ser derfor at i feks c-vitamin legger de til bioflavanoider for bedre opptak som d heter- igjen strides de lærde.. og det finnes lite bevis for at askorbinsyre + bioflavanoider er bedre enn skorbinsyre alene.. og samme gjelder "naturlig" vs syntetisk / hva kaller vi naturlig?

Mye indikerer at c vitamin i sin naturlige form er mange ganger bedre enn syntetisk askorbinsyre..



kan (saltvanns)fisk leve i saltvann laget i et laboratorium?



over til topic. Utarmet mat er sykligjørende for oss.. mange lider av vitamin mineral mangel.. Tilskudd er derfor blitt nødvendig - Ref Sprøytemiddel og giftige substanser / konservering/ stråling - Hva skjer med maten i mikrobølgeovn jeppinski? det jeg har blitt fortalt er at maten "dør" - alt av enzymer blir ødelagt og vi får større problem med å fordøye maten o.l

Skulle gjerne fått bekreftet / avkreftet disse....

Har også hørt at om du har to planter : Du vanner den ene med filtrert rent vann og den andre med vann du har varmet opp i microen (husker ikke hvor lenge) kjøler den ned før du vanner seff - Så skal den ene planten visne og mulig dø på relativt kort tid... har ikke testa selv..
litt i samme gata...
Masuro emotos levende Vann+ris test....
Sist redigert av keke på 23 Apr 2012 14:15, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 222
“If the problem has a solution, worrying is pointless, in the end the problem will be solved. If the problem has no solution, there is no reason to worry, because it can’t be solved.” – Zen saying

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- - Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av Jeppski »

keke skrev: kan (saltvanns)fisk leve i saltvann laget i et laboratorium?



over til topic. Utarmet mat er sykligjørende for oss.. mange lider av vitamin mineral mangel.. Tilskudd er derfor blitt nødvendig - Ref Sprøytemiddel og giftige substanser / konservering/ stråling - Hva skjer med maten i mikrobølgeovn jeppinski? det jeg har blitt fortalt er at maten "dør" - alt av enzymer blir ødelagt og vi får større problem med å fordøye maten o.l

Skulle gjerne fått bekreftet / avkreftet disse....

Har også hørt at om du har to planter : Du vanner den ene med filtrert rent vann og den andre med vann du har varmet opp i microen (husker ikke hvor lenge) kjøler den ned før du vanner seff - Så skal den ene planten visne og mulig dø på relativt kort tid... har ikke testa selv..
litt i samme gata...
Masuro emotos levende Vann+ris test....
Til det første spørsmålet ditt, aner ikke.

Så til det andre. Mikrobølger varmer vann, altså vannet i maten blir varmet opp til det koker. Siden det er mye vann i mat, blir alt varmet opp. Når du prater om enzymer har du jo selvfølgelig rett, men hvorfor ville vi ha i oss enzymer og proteiner? Det er aminosyrene vi er ute etter, og mikrobølgene er ikke-ioniserende, så de vil ikke ødelegge noe av molekylene.

Enzymer fungerer best i visse temperaturer og pH-områder. For eksempel krever enzymer i planter og trær i Norge, lavere temperaturer enn enzymer i menneskekroppen. Enzymer i myrer krever annen pH enn enzymer i menneskekroppen. Enzymer i ekstremofiler har da f.eks. langt mer ekstreme virkeområder enn "vanlige" enzymer. Så et enzym i menneskekroppen, fungerer optimalt ved rundt 37 grader celsius. Mens et enzym i magesekken, fungerer optimalt ved lav pH.

Men hvis et enzym blir utsatt for ekstrem varme eller pH, vil enzymet/proteinet bli denaturert. Enzymer og proteiner består av lange kjeder med aminosyrer som blir foldet slik at det får en tredimensjonal struktur. Denne strukturen gjør at enzymet får et aktivt sete, altså en plass hvor f.eks molekyler kan feste seg og reagere med andre molekyler. Hvert enzym hjelper altså til med en spesifikk reaksjon. F.eks. gjør enzymet katalase om hydrogenperoksid (som blir produsert naturlig i menneskekroppen) til vann og oksygen i denne reaksjonen 2H2O2 -> O2 + 2H2O.

Så når enzymet blir denaturert, mister det sin form, og ingen molekyler kan feste seg. Enzymet inneholder likevel de samme aminosyrene i samme rekkefølge, men siden strukturen er ødelagt, er hele enzymet ødelagt. Så når det kommer ned i magen din, vil vi likevel kunne klare å bryte ned det denaturerte enzymet/proteinet og bruke aminosyrene til å produsere proteiner eller enzymer som vi trenger.

At det blir vanskeligere å fordøye skulle jeg heller ikke tro, da maten må gjennom munnen, som inneholder forskjellige elementer som kan denaturere, og gjennom magesekken, som tar knekken på de fleste proteiner eller enzymer. Det her har jeg ikke lest mye om, men jeg antar at mesteparten av proteiner du inntar, blir denaturert uansett når det kommer i magesekken.

Håper det svarer på noe av du lurer på! Skal også sies at jeg nettopp hadde muntlig-praktisk eksamen med temaet enzymer. Så hvis noen ser feil, si ifra! Det er bare artig å lære om slikt.

Det ene forsøket jeg har sett blitt gjort med mikrobølget vann var gjennom et "science project" altså gjennom enten "High School" eller "Junior High". Det var også bare to planter det ble gjennomført på. Så den vitenskapelige validiteten er ikke særlig stor. Post gjerne andre studier hvis det finnes. Men utifra det jeg har lest om det. Blir ikke vannet forandret, bare varmet opp. Du kan jo også nevne at man har mikrobølget blod slik at det får riktig temperatur, dette har så vidt jeg vet også skadet noen, men ikke pga at det blir ødelagt, men fordi blodet for en ujevn temperatur. Så husk at mikrobølger ikke er ioniserende, altså de kan kan ikke ødelegge molekyler.

EDIT: Ser det ble litt mye tekst, men selve temaet synes jeg er veldig interessant og artig. Så skal prøve å beherske meg hvis temaet kommer opp igjen. Igjen, vær så snill og rett hvis du ser feil.
Antall ord: 735

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
keke
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 733
Startet: 06 Sep 2006 01:12
17
Kjønn (valgfri): vedirtikalandar
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 130 ganger

- Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av keke »

ref micro (eksempel -påstand)
Microwaves have been shown to affect foods in these ways:2

Reduce levels of vitamin B 12
Vitamin B 12 is essential for red blood cell formation, preventing anemia, and a healthy nervous system.
Decrease flavonoids by 97%!
Flavonoids have anti-inflammatory, anti-cancer, and anti-microbial properties.
Break down bacteria-digesting enzymes in breast milk
Babies rely on enzymes from breast milk to establish a healthy inner ecosystem that digests food, absorbs nutrients and protects against pathogens.
Lower levels of sinapic acid derivatives
Sinapic acids scavenge for and neutralize free radicals, cancer-causing agents in your body.
Decrease antibody levels in breast milk
Antibodies in mother's milk protect babies from infections.
Microwaving foods may preserve more vitamins than boiling, for example, but that does not make it a safe and nutritious cooking choice.

Microwaving can significantly alter levels of vitamins and nutrients that you need for a healthy body.
Antall ord: 156
“If the problem has a solution, worrying is pointless, in the end the problem will be solved. If the problem has no solution, there is no reason to worry, because it can’t be solved.” – Zen saying

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

- - Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av Svartepus »

keke skrev: Mye indikerer at c vitamin i sin naturlige form er mange ganger bedre enn askorbinsyre...
Men Keke, naturlig c-vitamin er/kalles også askorbinsyre. For å være mer presis burde du heller bruke uttrykkene naturlig og syntetisk askorbinsyre.
Antall ord: 40
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
keke
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 733
Startet: 06 Sep 2006 01:12
17
Kjønn (valgfri): vedirtikalandar
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 130 ganger

- Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av keke »

takker du har rett i d..
Antall ord: 6
“If the problem has a solution, worrying is pointless, in the end the problem will be solved. If the problem has no solution, there is no reason to worry, because it can’t be solved.” – Zen saying

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
keke
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 733
Startet: 06 Sep 2006 01:12
17
Kjønn (valgfri): vedirtikalandar
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 130 ganger

- Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av keke »

apropo Micro + stårling + Mobil mm..o.l ;)

Presenterer : Gro H Brundtland ----> http://www.magdahavas.com/gro-harlem-br ... -waterloo/
Antall ord: 20
“If the problem has a solution, worrying is pointless, in the end the problem will be solved. If the problem has no solution, there is no reason to worry, because it can’t be solved.” – Zen saying

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- - Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av Jeppski »

keke skrev:apropo Micro + stårling + Mobil mm..o.l ;)

Presenterer : Gro H Brundtland ----> http://www.magdahavas.com/gro-harlem-br ... -waterloo/
Apropos at Gro Harlem (politiker) sier noe om naturvitenskap. Det er jo hele tiden artig. http://www.forskning.no/artikler/2012/april/319036
Antall ord: 45

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
kråke
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 110
Startet: 26 Des 2010 10:35
13
Har takket: 16 ganger
Blitt takket: 45 ganger

- Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av kråke »

Brundtland er jo utdannet lege?
Hun får vel litt kredibilitet av den grunn..
Antall ord: 14

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- - Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av Jeppski »

kråke skrev:Brundtland er jo utdannet lege?
Hun får vel litt kredibilitet av den grunn..
Og? Jeg vet om flere leger som tydeligvis ikke skjønner seg på forskning og fysikk. Kredibilitet? Nei, all forskning tyder på at nocebo har en STOR effekt når det gjelder stråling.
Antall ord: 51

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- - - Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av Bearchild »

Jeppski skrev:Og? Jeg vet om flere leger som tydeligvis ikke skjønner seg på forskning og fysikk. Kredibilitet? Nei, all forskning tyder på at nocebo har en STOR effekt når det gjelder stråling.
(Min utheving)
Store ord Jeppski! All forskning? Dèt kunne jeg tenkt meg å hatt noe dokumentasjon på. Altså at all forskning viser dette?
Forøvrig interessant at man er selektiv på hvilke mennesker man setter sin lit til uansett utdanning/ bakgrunn. Når man leser om forskningsjuks, "verdiløse" publikasjoner mm skal man jammen holde tunga rett i munnen når man velger sine "kampfeller". ;)
Antall ord: 101
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- - - - Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av Jeppski »

Bearchild skrev:
Jeppski skrev:Og? Jeg vet om flere leger som tydeligvis ikke skjønner seg på forskning og fysikk. Kredibilitet? Nei, all forskning tyder på at nocebo har en STOR effekt når det gjelder stråling.
(Min utheving)
Store ord Jeppski! All forskning? Dèt kunne jeg tenkt meg å hatt noe dokumentasjon på. Altså at all forskning viser dette?
Forøvrig interessant at man er selektiv på hvilke mennesker man setter sin lit til uansett utdanning/ bakgrunn. Når man leser om forskningsjuks, "verdiløse" publikasjoner mm skal man jammen holde tunga rett i munnen når man velger sine "kampfeller". ;)
Du brukte aksent gravis der du skulle ha brukt akutt aksent. Derfor gir din setning ingen mening, og jeg kommer ikke til å respondere.

Neida, det var kanskje overilt å si all forskning. Da jeg ikke har sett all forskning, så jeg burde kanskje ha sagt mesteparten. Uansett, Fru Gro trenger ikke å spre frykt, når man ikke har så mye å være redd for. Mobil-stråling har vel egentlig ikke så mye å gjøre med mat heller da, så bare start en ny tråd hvis du vil.
Antall ord: 191

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- - - - - Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av Bearchild »

Jeppski skrev:Du brukte aksent gravis der du skulle ha brukt akutt aksent. Derfor gir din setning ingen mening, og jeg kommer ikke til å respondere.
:lol:
Takk for påminnelsen. ;)
Neida, det var kanskje overilt å si all forskning. Da jeg ikke har sett all forskning, så jeg burde kanskje ha sagt mesteparten. Uansett, Fru Gro trenger ikke å spre frykt, når man ikke har så mye å være redd for. Mobil-stråling har vel egentlig ikke så mye å gjøre med mat heller da, så bare start en ny tråd hvis du vil.
Jeg akter ikke å starte noen ny tråd, det var ikke jeg som tok opp temaet stråling. :)
Men dersom det hadde vært enighet om at tilsetningsstoffer og forskjellig behandling av råvarer var uskadelig hadde det neppe vært et så stort diskusjonsemne som det faktisk er? At noe er "ufarlig" i dag betyr ikke at vi ikke vet noe annet i morgen, nettopp takket være de forskerne som ikke lukker øynene for andre muligheter. Ikke alt vises på laboratoriet, svært ofte er det lengre tids bruk og ikke minst uutprøvde kombinasjoner som viser seg å gi uheldige (bi)virkninger på sikt.
Antall ord: 200
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links