Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisUtarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

helgemann
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 615
Startet: 06 Mar 2009 02:04
15
Har takket: 391 ganger
Blitt takket: 249 ganger

- - Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av helgemann »

Arven skrev:Ja, jeg begynner å helle mot at jeg kanskje bør ta en multi vitamin i tillegg til maten
Nedtur syns jeg, for jeg er ikke så sikker på at alt som er i dem, stå på pakken....
Skjønner at det kan være en nedtur. For man tenker og tror at alt er slik det har vært siden tidenes morgen. Både vitenskapen og bibelen, har dokumenter og påpekt at de første menneskene var veganere. De levde på frø, urter, osv. Det er defor vi har de tennene vi har. Det er egnet for å knuse grønnsaker, og ikke kjøtt. Hverken tennene, eller tarmsystemet vårt er laget for behandling av kjøtt. Rovdyr som spiser kjøtt, har jo tenner som er tilpasset den bruken, og har en mage som også er skapt for det. I flg bibelen fikk menneskene lov å spise kjøtt etter syndfloden. Vet ikke hva vitenskapen sier om den biten.
Jeg for min del, har akseptert den biten. At ting ikke lengre er slik den har vært. Synd er det! Blir jo nesten som i SciFi filmer og dokumentarer, hvor alle må spise "kjemisk fremstilt mat", fordi det ikke finnes noe spisende utenfor kappselen.
Jeg tror du skal legge skepsisen til side, selv om det er sundt å være skeptisk.
Fysioterapauten/kostholdsspes. jeg var hos, anbefalte denne:

Pharma Nord, Multivitamin http://www.pharmanord.no/contentServlet/multi.htm
Antall ord: 240

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

- Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av Svartepus »

Jeg spiser nesten bare fisk min kjære eller andre familiemedlemmer har fisket. Da vet jeg hvor den kommer fra og at den er fersk. Det er noe helt spesielt ved å spise skikkelig fersk, egenfisket fisk istedet for butikk-kjøpt fisk.
Antall ord: 42
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kiara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 485
Startet: 29 Apr 2010 12:46
14
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Utpå landet, litt oppi nord
Har takket: 560 ganger
Blitt takket: 128 ganger

- Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av Kiara »

Er nok godt mulig at maten er blitt dårlig næringsinnhold i. Men det bekymrer meg mere at den nok er mye giftstoffer i... Tenk på all giften som fisken får i seg i havet. Og forurenset gress som dyrene spiser, som vi igjen spiser.. huff! :roll:
Antall ord: 48

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
helgemann
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 615
Startet: 06 Mar 2009 02:04
15
Har takket: 391 ganger
Blitt takket: 249 ganger

- - Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av helgemann »

Kiara skrev:Er nok godt mulig at maten er blitt dårlig næringsinnhold i. Men det bekymrer meg mere at den nok er mye giftstoffer i... Tenk på all giften som fisken får i seg i havet. Og forurenset gress som dyrene spiser, som vi igjen spiser.. huff! :roll:
Har vært nevnt tidligere her inne om Tjernobyl og dens forurensninger som spredte seg over store deler av Europa. Reinkjøtt var jo en tid full av becquerel, men har blitt mindre nå. Men, våres problem, er jo bare en bagatell i forhold, til f.eks. Kina, Afrika, mm. I Kina kan man ikke være sikker på om maten er ordentlig. Det har vært en del tilfeller, hvor maten har vært forgiftet, og mange har dødd av det. Det har vært forskning på dyr ved begge polene. Der har forskere slått alarm for lenge siden, pga alt for høye giftstoffer i isbjørn. Nå i det siste, ble en rein skutt på Svalbard, fordi den var rabbies smittet.
Antall ord: 177

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- - - Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av Arven »

helgemann skrev: Både vitenskapen og bibelen, har dokumenter og påpekt at de første menneskene var veganere. De levde på frø, urter, osv. Det er defor vi har de tennene vi har. Det er egnet for å knuse grønnsaker, og ikke kjøtt. Hverken tennene, eller tarmsystemet vårt er laget for behandling av kjøtt. Rovdyr som spiser kjøtt, har jo tenner som er tilpasset den bruken, og har en mage som også er skapt for det.
Mens andre forskere påpeker at vi er skapt til å være kjøttetende fordi vi har kort tarm og en liten magesekk. Planteeterne har store mager hvor maten får gjære, en prosess som må til for å nyttegjøre seg mest mulig av næringen i plantekost. Rovdyr som tiger og løve har også kort tarm og liten mage.

Jeg tror vi er ment til å spise som våre nærmeste slektninger. Apene spiser ifrukt, grønt, nøtter og bær, men går også ned til sjøen ved lavvann og spiser skjell, fisk og reker og kjøtt fra dyr de dreper. Jeg tror vi helst skulle spist innvollene for det gjør andre rovdyr for de inneholder mest næring. Men at noen får seg til å spise lever greier jeg ikke å forstå. Hos alle dyr er den lagringsplass for giftstoffer nyrene ikke greier å skille ut og det hjelper ikke å skylle og vaske, for dette lagres i spessielle celler ...grøss ! Det finnes også kannibalisme hos apene, men det er vel noe det er greit å la være ;)
Antall ord: 266
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
helgemann
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 615
Startet: 06 Mar 2009 02:04
15
Har takket: 391 ganger
Blitt takket: 249 ganger

- Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av helgemann »

Det var ny info, som jeg ikke viste om! Takk, Arven! :klemme
Tenkte jo ikke på at apekattene er alt etende. Men da kan jo ikke den historikken bibelen bygger på, være helt riktig. Da kan jo ikke de første menneskene være ren vegetarienere?
Antall ord: 46

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av Arven »

Jeg har lest Bibelen og kan ikke huske å ha lest at menneske var vegitarianere. Derimot var det mange regler for rene og urene dyr og når og hvordan man måtte slakte dem. Eva spiste av eple, men det er jo en symbolsk handling, ikke et måltid i så måte. Gi meg gjerne noen bibelsteder hvis du husker hvor du har sett det :D
Antall ord: 66
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
helgemann
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 615
Startet: 06 Mar 2009 02:04
15
Har takket: 391 ganger
Blitt takket: 249 ganger

- Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av helgemann »

I 1. mosebok står det at de første menneske levde på markens grøde.

Kap. 9:
3. Alt som lever og rører seg, skal være til føde for dere. Likesom jeg gav dere de grønne plantene, gir jeg dere nå alt dette. 4 Men kjøtt med blod i, det som livet er knyttet til, skal dere ikke spise.
Kap. 2:
16 Og Herren Gud gav mannen dette påbud: «Du kan spise av alle trærne i hagen.
Kap. 3:
17 Og til Adam sa han:
«Fordi du hørte på din hustru
og åt av treet
som jeg forbød deg å ete av,
skal jorden for din skyld være forbannet.
Med møye skal du nære deg av den
alle dine levedager.
18 Torn og tistel skal den bære,
og du skal ete av markens vekster.
19 Med svette i ansiktet
skal du ete ditt brød,
inntil du vender tilbake til jorden;
for av den er du tatt.
Av jord er du,
og til jord skal du bli.
Kilde: http://www.bibel.no/Hovedmeny/Nettbibelen.aspx Biblen -78 utgave.
Antall ord: 191

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- - Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av Arven »

helgemann skrev: Kap. 9:
3. Alt som lever og rører seg, skal være til føde for dere. Likesom jeg gav dere de grønne plantene, gir jeg dere nå alt dette. 4 Men kjøtt med blod i, det som livet er knyttet til, skal dere ikke spise.
.
Takk :)
Jeg tolker dette dithen at dyrene som spises skal tappes for blod først og skylles. Det er blodet som er forbudt, ikke kjøttet slik jeg ser det. Ellers ville det ikke stått Alt som rører seg, ville det vel ?

Nå er vi forresten på vei ut fra tema i tråden.
Vegetar eller ikke får være opp til den enkelte. :)
Antall ord: 118
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
helgemann
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 615
Startet: 06 Mar 2009 02:04
15
Har takket: 391 ganger
Blitt takket: 249 ganger

- Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av helgemann »

Joda, vi er på vei langt bort i vekk nå... :D
Hva slags kosthold skulle de første menneskene på jord spise? Frukt, korn, nøtter og belgfrukter. Det står i Bibelen, 1. Mosebok 1,29. Og Gud sa: Se, jeg gir dere alle planter som setter frø, så mange som det finnes på hele jorden, og alle trær som bærer frukt med frø i. De skal være til føde for dere.
Kilde: http://www.bibleinfo.com/no/topics/helse

Regelen for urene og rene dyr, ble gitt etter syndfloden. Du har helt rett når det gjelder dette med blod, at dyret må tømmes for det, før bruk.
«Og når nogen av Israels barn eller av de fremmede som bor iblandt dem, feller et vilt dyr eller en fugl som kan etes, da skal han la blodet renne ut og dekke det til med ord; for blodet er sjelen i alt kjøtt, fordi sjelen er i det; derfor sa jeg til Israels barn: I skal ikke ete blod av noget kjøtt, for blodet er sjelen i alt kjøtt; enhver som eter det, skal utryddes.» (3.Mos.17:13-14)
Kilde: http://bibelmuseum.no/blod.html
Kilde: http://bibelmuseum.no/matlover.html
Antall ord: 212

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

- Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av Svartepus »

Og så jeg som er så glad i mormors blodpannekaker... Oh well, jeg får bryte bibelens lover litt der og håpe jeg blir tilgitt.
Antall ord: 26
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
helgemann
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 615
Startet: 06 Mar 2009 02:04
15
Har takket: 391 ganger
Blitt takket: 249 ganger

- Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av helgemann »

Blodpannekake? Kan det virkelig være godt? Det er jo egentlig ikke mat det der! :mozilla_wink:
Syntes blodpølser ikke var noe særlig godt, da jeg måtte spise det som ung.

Du får gå til en skriftefader etter på.... :D
Antall ord: 43

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

- Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av Svartepus »

Blodpølse er mest bare ekkelt med rosiner og greier. Blodpannekaker smaker mest krydder, men er deilignamnam med f.eks. sirup på :mozilla_smile:
Antall ord: 24
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av Arven »

Kan man være så vennlig snill og IKKE SNAKKE OM BLOD i tråden min !! [-X
Jeg har fremdeles ikke kommet over alle middagene jeg måtte spise da jeg var liten ....gøss !!
Antall ord: 34
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

- Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av Svartepus »

Men er blodmat også utarmet? Mindre jern enn før kanskje?

:mozilla_innocent:
Antall ord: 11
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links