Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisUtarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

helgemann
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 615
Startet: 06 Mar 2009 02:04
15
Har takket: 391 ganger
Blitt takket: 249 ganger

- Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av helgemann »

Ja, det skal du ikke se bort i fra. Dyr er jo som oss mennesker, mangler vi i kroppen, merker vi det. Og når kua produserer mindre jod enn tidligere, er nok blod og alt det andre også påvirket. Høner som spiser vegabilsk fór, og mais, får som regel gulorange eggeplomme. Egentlig er det jo logisk. Se bare på et ufødt barn som ligger i mors mage. Spiser ikke moren nok næring, og kanskje bare lever på junkfood, så går det dårlig for det barnet. Noe som skjedde med en nær slektning av meg. Denne personen levde på junkfood under svangerskapet, noe som resulterte i at barnet hun bar på, holdt på å stryke med. Og da barnet kom ut, var ikke fostervannet noe lekkert syn.... Barnet manglet masse viktige stoffer, og var underernært. I tillegg hadde barnet også medfødte sykdommer og plager.
Antall ord: 154

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av Arven »

Huff, da har hun virkelig gått inn for å spise dårlig for det skal veldig mye til før fosteret lider nød. Naturen er laget for å beskytte avkommet før moren.
Hvis jorda er utarmet så påvirker jo det alt, i alle ledd.
Jeg satt å skulte på koteletten min i dag og lurte på om den ville gi kroppen min det den burde :(
Antall ord: 66
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
helgemann
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 615
Startet: 06 Mar 2009 02:04
15
Har takket: 391 ganger
Blitt takket: 249 ganger

- - Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av helgemann »

Arven skrev:Huff, da har hun virkelig gått inn for å spise dårlig for det skal veldig mye til før fosteret lider nød. Naturen er laget for å beskytte avkommet før moren.
Hvis jorda er utarmet så påvirker jo det alt, i alle ledd.
Jeg satt å skulte på koteletten min i dag og lurte på om den ville gi kroppen min det den burde :(
Ja, hun har det! Pizza, øl, brus, potetgull, osv., hele tiden.

Det er jo sant det, at alle ledd blir påvirket.

Nå tror jeg ikke at koteletten din er lik en skolsåle. Noe næringsstoffer er det nok ennå. Jeg satt å tenkte på oksene i Belgia, som får hormoner for å bli svære. Da må jo de hormene innflitrere hele systemet. Kjøtt, blod, skinn, osv.
Antall ord: 137

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

- Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av Svartepus »

Hormoner i maten skremmer meg mer enn manglende næringsstoffer... :(
Antall ord: 10
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5766
Startet: 17 Jul 2006 23:30
17
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

- Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av Lilja »

Enig med Svartepus! Tenker mer på det som er tilsatt enn på det som det eventuelt er blitt mindre av i maten.

Men i denne saken som i de fleste andre kjenner jeg at jeg tenker "Alt med måte, så går det nok bra"! Jeg orker ikke hysteri i forhold til kosthold, men prøver å spise variert og nogenlunde fornuftig. Jeg har i perioder mangel på folat (B9), og må da ta folsyretabletter, men dette er en bivirkning av medisiner jeg går på. Måtte også ta jerntilskudd da jeg var gravid. Utover det er kroppen fornøyd med det den får, så da er det vel greit! ;)
Antall ord: 112

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av Bearchild »

Nå har jeg bare lest full fart igjennom her, skal ta meg litt bedre tid etterpå.. Men hadde lyst til å "slenge innom" med et eksempel på utarming av jord/ lavere næringsverdi.

Vi driver jo med sauer. I så liten skala at det nærmest er for et "hobbybruk" å regne. I gamle dager hadde de så se var selvforsynt på gården,- 8-10 sauer, 3-4 kalver (som ble fòret opp til slakt) og en hest.
Jordet her hjemme er på ca 50 mål. Det benyttes til vår- og høstbeite, om sommeren går dyra i fjellet. Før om årene ble en stor del av vinterfòret slått her om sommeren i perioden mellom vår- og høstbeiting. Gjødsel sørget dyra for selv- all møkka gjennom vinteren ble spredd utover jordet.

I dag har vi 50(+) sauer. Ikke et halvt årsverk engang. Jordet blir nå kun brukt til beite vår og høst, det rekker aldri å vokse nok til at vi kan slå i tillegg. Foruten gjødsel fra sauene må vi i tillegg bruke relativt store mengder kunstgjødsel for å produsere nok gress til beite. Mengde kunstgjødsel blir regnet utifra jordprøver, og det er liten tvil om at næringsinnholdet i jorda blir dårligere og dårligere.

Alikavel- når jeg snakker om "store mengder kunstgjødsel" er det minimalt ifht hva "storprodusentene" bruker. Å være "småbruker" er forståelig nok ikke liv laga, i dag er det snakk om maksimal utnyttelse av høytproduserende dyr,- flest mulig på minst mulig areal. Selvsagt blir ressursene utarmet!

Når det er snakk om korn, grønnsaker osv har man dyrket fram arter som vokser raskt og med minimalt krav til jordsmonnet. Enkelte arter høstes omtrent før de har blitt stukket i jorda sånn at man kan sette i gang med neste runde. Det er generelt lite med dagens matproduksjon som minner om det vi forbinder med sunt.. :(
Selv om vekstforhold og jordsmonn skal være "optimalt" for å klare å få avkasting betyr ikke det at jorda er "frisk" og næringsmettet. Den får aldri tid til å fornye lagrene sine på naturlig vis og må få tilskudd i form av kunstgjødsel, sprøytemidler og andre "boosters".
Antall ord: 385
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

- Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av Svartepus »

(Edit: innlegget jeg opprinnelig svarte på er ryddet bort, så dette ble litt svar rett ut i lufta. Noen mente man skulle være glad for at maten inneholder stoffer som gjør at man slipper mugg og råte i maten, og det er det jeg svarer på her dersom noen lurer).

Nja, jeg ser helst at maten faktisk råtner eller blir muggete istedet for at den varer evig. Jeg har ennå traumatiske minner om en pakke tjukklefse fra Berthas bakeri. Jeg hadde med en pakke på blåbærtur som niste, spiste den ene lefsa og la pakken med den andre lefsa i sekken. Sekken ble lagt i et skap og avglemt, og da også lefsepakken. Et år senere fant jeg igjen lefsepakken oppi sekken i skapet og ble faktisk kvalm av at den ikke hadde et eneste snev av mugg eller råte. Den var bare litt hard, men så ellers helt ny ut. Jeg har ikke spist ei eneste tjukklefse etter det.

Mat skal være levende, ikke en evigvarende klump med rare stoffer i. Vi har da både kjøleskap og andre metoder for å unngå både bakterier og insekter. Ikke det, kjøleskap er kanskje heller ikke det smarteste i verden. Noen forskere mener oppblomstringen av kronisk tarmbetennelse i verden (Ulcerøs Kolitt og Morbus Krohn) faktisk kommer av at man oppbevarer maten i kjøleskap! Jeg leste en gang at samtlige land har fått oppblomstring av disse autoimmune sykdommene samtidig som bruk av kjøleskap ble vanlig i landene. Men det er fremdeles bare en teori, så hvem vet. Og nei, jeg husker ikke hvor jeg leste det så jeg har ingen kilder.
Sist redigert av Svartepus på 10 Apr 2012 17:52, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 283
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
keke
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 733
Startet: 06 Sep 2006 01:12
17
Kjønn (valgfri): vedirtikalandar
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 130 ganger

- Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av keke »

http://www.rumormillnews.com/cgi-bin/fo ... ead=236153 kan være relevant...

svartepus du treffer spikern på hode dær for min del... ;)
Antall ord: 24
“If the problem has a solution, worrying is pointless, in the end the problem will be solved. If the problem has no solution, there is no reason to worry, because it can’t be solved.” – Zen saying

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5078
Startet: 21 Jun 2006 14:54
17
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

- Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av Astarte »

To innlegg er lagt i admin pga noe blomstrende ordbruk. Prøv nå å ordlegge dere slik at jeg slipper å partere trådene deres. De er jo så nyttige å lese!

Innspill til dette skal tas på pm med meg eller Asbjørn.

Astarte
mod
Antall ord: 43
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av ludoburgero »

En veldig interessant debatt med mange gode poeng som dukker opp her! :)

Jeg har egentlig ikke så mye å tilføye annet enn at jeg skriver meg inn i rekken der jeg sier at kosttilskudd ikke alltid er nødvendig, men i mange tilfeller sikkert er, nettopp, et fint tilskudd.

Som nevnt tidligere; interaksjoner er en viktig ting å tenke på. Naturmedisiner og preparater som er tilverket eller ekstrahert fra kun naturlige produkter kan i noen tilfeller være mer risikofylte ved bruk enn syntetiske og/eller strengt kontrollerte legemidler som dermed inneholder en kontrollerbar dose som skal være trygg ved bruk. I sistnevnte produkter finner vi dessuten alltid vedlagt en oversikt over mulige bivirkninger. Til tross for dette velger jeg selv, personlig, helst naturpreparater dersom det er mulig. Spesielt når det kommer til kosttilskudd.

Jeg vet ikke om det er humbug dette med såkalt "biologisk signatur", og om det har noe for seg i det hele tatt, men vitaminer som er ekstrahert ut fra planter og gjort om til pulver i kapsler... eller tinktur for den saks skyld... det tror jeg er gunstigere for kroppen enn syntetiske vitaminer. For eksempel C fra nype eller lignende. Det blir omtrent det samme som at jeg i de fleste tilfeller vil velge økologisk og organisk mat fremfor matvarer med masse tilsetningsstoffer eller genmodifiserte varer. Men likevel putter jeg nok i meg en del usunne ting jeg også, dog ikke helt ukritisk. Jeg leser nemlig notorisk på innholdsfortegnelsen på absolutt alle matvarer jeg kjøper.

E-stoffer har også et ufortjent rykte på seg. Mange av oss bruker "e-stoffer" som et skjellsord. Skal vi tenke mer nøytralt over det, dreier det seg faktisk om ingredienser som har fått forkortelser. De er ført opp i et register. Mange e-stoffer har naturlig opphav, vær oppmerksomme på dette. Likevel er det mange fy-fy-stoffer på denne listen, det er det ingen tvil om.

Vi må forsøke å være nøytrale, men også kritiske. Vi kan ikke drive å sette opp ting mot hverandre som om det var en svart-hvit virkelighet. For eksempel kan man ikke sverge til utelukkende naturpreparater eller på den annen side kun skolemedisin i denne verden. For vi utvikler oss, og vi trenger litt av alt. På samme måte som at jorden også trenger tilskudd nå, fordi den ikke lenger klarer å avle til vårt "behov". Vel, jeg burde brukt litt flere anførselstegn for å ikke være så rund i kantene nå. Våre """""behov"""""...

Når vi først er inne på dette med behov, kan det hende at vi bruker såpass lite energi nå, siden vi trenger færre kalorier enn før - da vi faktisk var fysisk aktive i større grad - at jorden dermed også som en slags "åndelig greie som følger menneskehetens utvikling" er mindre næringsrik?

Først og fremst ment som et humoristisk tilskudd til debatten.
Antall ord: 493
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
keke
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 733
Startet: 06 Sep 2006 01:12
17
Kjønn (valgfri): vedirtikalandar
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 130 ganger

- Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av keke »

beklager utbroderinga av bannskap.. bare føler sterkt for dette...

anyway poster en relevant Kort video om dette... Rf71MAcup7Y

Kjøp e-stoff boka.. den er fin å ha.. det er nok av E'ene som er fyfy.. jo flere giftige stoffer vi kan unngå å få i oss jo bedre.. det er nemlig summen av dem alle som i verste fall blir fatale...

Mye industriell jordbruk tar ikke i betrakning dette med neringa i maten - KG, farge, holdbarhet er det som betyr noe for salget - alt annet viker fordi vi vil ha "billig" og "vanlig"...
Hvis vi tar for oss eplet, kan det være opp til 300% mer Litium i et biologisk dyrket eple, i forhold til et kunstgjødslet dyrket eple. Hvis du ser på grafen for mais kan det være opp til 2000% mer mineraler i økologisk dyrket mais, i forhold til kunstgjødslet dyrket mais.
http://www.helhetshelse.no/htm/art/Vita ... 20kuer.htm

D burte være klart at dette ikke er en myte... på tide å kreve kreve kreve..!!!!
Antall ord: 174
“If the problem has a solution, worrying is pointless, in the end the problem will be solved. If the problem has no solution, there is no reason to worry, because it can’t be solved.” – Zen saying

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
keke
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 733
Startet: 06 Sep 2006 01:12
17
Kjønn (valgfri): vedirtikalandar
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 130 ganger

- Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av keke »

jeg er enig med Årets lege i USA i 1954 og i 1982. Han skrev en mengde bøker og drev sitt eget helse-sanatorium i California. 'Alt dreier seg om balanse, i jorden, plantene og menneskene.' og møtt en av hans beste elever THor Johansen - Møtt han personlig 3 ganger.. Fantastisk ! Mer kunnskap en den karen skal du lete lenge etter.. Bio Life heter selskapet .. de produserer kosttilskudd av beste kvalitet.... som desverre har blitt en livsviktig del av vår kost pga - Se Under....-- >

en annen av mine inspirasjonskilder er Paul check : 84otsNRkbDg

http://www.helhetshelse.no/
Blant nordmenn derimot, klodens fremste naturelskere, velger 99 prosent av forbrukerne fortsatt kunstgjødslede, giftsprøytede, monokulturelle, mineralfattige matvarer.God bedring.
http://www.aftenposten.no/meninger/Mate ... 4QOXquRFQs :MATEN PLYNDRES FOR NÆRING

bli opplyst ;)
Antall ord: 136
“If the problem has a solution, worrying is pointless, in the end the problem will be solved. If the problem has no solution, there is no reason to worry, because it can’t be solved.” – Zen saying

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
keke
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 733
Startet: 06 Sep 2006 01:12
17
Kjønn (valgfri): vedirtikalandar
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 130 ganger

- Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av keke »

hold dere til tema.. vær så vennlige.. dette er ikke vaksinedebatten - ta den dær den hører hjemme..

Vi snakker om Mat" /jord om hvorvidt den er utarmet eller ei... Noe den er.. ingen myte dær! se linker for mer info ;)

Råd fra Panelet:

Tradisjonelle metoder for å redusere kreftrisiko, som regelmessige legebesøk, selvundersøkelser og tester som for eksempel mammografi, er ikke nok, mener PCP. De sier at vi som individer også bør:

velge økologisk mat i så stor grad som mulig, for å unngå eksponering for sprøytemidler, antibiotika, veksthormoner og forurensing fra kunstgjødsel.
sjekke radonstråling i hjemmet,
heller oppbevare vann i glass/stål, enn i plastflasker og heller filtrere vann fra kranen enn å kjøpe vann på plastflasker (det siste også av miljøhensyn, mindre etterspørsel= mindre plastflaskeproduksjon= trenger mindre petroleum).
varm opp mat i glass- eller keramikk/porselen, heller enn plastbeholdere i mikrobølgeovn.
http://www.oikos.no/newsread/news.asp?d ... ce=aktuelt
Obama’s kreftpanel: Medisinske eksperter anbefaler økologisk mat

Presidentens kreftpanel (PCP) i USA anbefaler økologisk mat i sin årsrapport om miljømessige årsaker til kreft. Panelet er utpekte eksperter som er en del av den medisinske eliten i USA og rapporterer direkte til presidenten.
Antall ord: 210
“If the problem has a solution, worrying is pointless, in the end the problem will be solved. If the problem has no solution, there is no reason to worry, because it can’t be solved.” – Zen saying

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
keke
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 733
Startet: 06 Sep 2006 01:12
17
Kjønn (valgfri): vedirtikalandar
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 130 ganger

- Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av keke »

OBBrlqxWPk0 min gode venn Troy ;)
Antall ord: 5
“If the problem has a solution, worrying is pointless, in the end the problem will be solved. If the problem has no solution, there is no reason to worry, because it can’t be solved.” – Zen saying

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
keke
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 733
Startet: 06 Sep 2006 01:12
17
Kjønn (valgfri): vedirtikalandar
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 130 ganger

- Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av keke »

ivdc9xTCaw0
Antall ord: 1
“If the problem has a solution, worrying is pointless, in the end the problem will be solved. If the problem has no solution, there is no reason to worry, because it can’t be solved.” – Zen saying

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links