Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisUtarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

helgemann
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 615
Startet: 06 Mar 2009 02:04
15
Har takket: 391 ganger
Blitt takket: 249 ganger

- Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av helgemann »

Margarin er som Asbjørn sier, laget av palmeolje. Som er et vegetabilsk fettstoff, laget av palmeblader, bl.a. De fleste vegetabilske stoffene er ikke egnet til oppvarming, da det dennes helseskadelige stoffer, som kreft og fedmeøkning.

Meierismør er mye sunnere, laget av fløte, og er grei å steke i. Jeg bruker kokosolje til steking, siden den tåler veldig høy temperatur. Olivenolje er best til salat og annen kald mat. Olivenoljen mister sin evne gode evne ved høy temperatur.
Antall ord: 84

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ønsker du din egen nettside ?
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av Arven »

Takk Helgemann :)

Keke : Slapp av og pust med magen ! Jeg skal absolutt ikke begynne med noe som helst, men du hevder å vite mye om dette og sier selv at du ønsker å spre kunnskapen du sitter med og derfor gikk jeg, naivt nok skjønner jeg, utifra at jeg kunne stille et vanlig spørsmål om noe jeg lurte på, uten at du skal ta det som angrep og gå i forsvar ! Ærlig talt !
At jeg ba om å slippe linker er simpelthen fordi det er lettere for en som ikke vet så mye om dette å forstå et enkelt og greit svar enn å måtte bore seg igjennom mange linker
Antall ord: 109
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av Bearchild »

Ved å google "margarin+hexan" får man ganske mange treff som gjør at margarinen havner i søppelbøtta. :shock: F.eks Fett ved margarinfremstilling behandles blant annet med ekstraksjonsbensin, fosforsyre, lut, blekemiddel, nikkelkatalysator, løsningsmidler fra fraksjonering, bensin, nikkelrester og metanol.
http://blogg.lavkarbokosthold.no/?p=1090
Antall ord: 48
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
keke
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 733
Startet: 06 Sep 2006 01:12
17
Kjønn (valgfri): vedirtikalandar
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 130 ganger

- Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av keke »

Keke : Slapp av og pust med magen ! Jeg skal absolutt ikke begynne med noe som helst, men du hevder å vite mye om dette og sier selv at du ønsker å spre kunnskapen du sitter med og derfor gikk jeg, naivt nok skjønner jeg, utifra at jeg kunne stille et vanlig spørsmål om noe jeg lurte på, uten at du skal ta det som angrep og gå i forsvar ! Ærlig talt !
At jeg ba om å slippe linker er simpelthen fordi det er lettere for en som ikke vet så mye om dette å forstå et enkelt og greit svar enn å måtte bore seg igjennom mange linker


arven.. Du har rett pusta ikke me magen.. gikk litt fort i svingene da.. skulle tatt mæ tia til å svart ontrlig på det spørsmålet.. beklager - helt unødvendi å gå i forsvarsmodus ;) .. anyway.. bearchild er inne på sakens kjærne..

Og at d brukes palmeolje har flere side... Negative sidene er at mye regnskog går til palmeolje produksjon.. Men de infødte har jo brukt denne oljen lenge.. og palme olje som i extra virgin, uraffinert, uparfymert, ubleket er sunn for oss.. samt at den tåler høy varme... Vet at det sies at palmeolje er farlig.. men ny data tyder på d motsatte.. Margarin dærimot er døden for kroppen vår.. (som bearchild skriver)

for å gi en liten pekepinne på hvorfor palmeolje er sunnt (går under "Supermat") i sin rene og naturlige form :
Økologisk rød palmeolje er ansett som den rikeste kilden til naturlige karotener og vitamin-E. De naturlige antioksidantene beskytter kroppen, hjernen og huden mot aldring. Egner seg ypperlig både på brødskiven og til steking og baking.

Aman Prana Ekstra Virgin Rød Palmeolje er ansett som den rikeste kilden til naturlige karotener og vitamin-E. Både karotener og vitamin-e er antiokisidanter som hjelper til å huden ung og motvirker rynker. Innholder 10 ganger med karoten enn gulrøtter og 30 ganger mer enn tomater. Har hele 7 av de 8 typene e-vitaminer. De naturlige antioksidantene beskytter kroppen, hjernen og huden mot aldring. Egner seg ypperlig både på brødskiven og til steking og baking.

Aman Prana er vår unike serie kaldpressede økologiske vegetabilske fettsyre-tilskudd. De er ikke raffinert på noen som helst måte, men kun presset fra ferske planter og frø. Aman Prana er ”levende” mat, fordi alle næringsstoffer og enzymer fra planten er bevart i sin originale, sunne og livgivende form. Ingen ting tilsatt, ingen ting tatt ut. Aman Prana er satt sammen av forskjellige plante- og frøoljer for å komplimentere det europeiske kostholdet. Det er nemlig ikke bare mengden fettsyrer som er viktig, men også balansen imellom dem. Aman Prana-serien inneholder både mettede og umettede fettsyrer som har forskjellige funksjoner i kroppen, og alle er like viktige. Hvert sekund foregår det millioner av prosesser og reaksjoner i kroppen som er avhengige av fettsyrer; deling og fornying av cellene, tilførsel og lagring av energi i cellene, hormonsystem, hjernefunksjoner og nervesystemet, huden og synet. Fettsyrer har mange forskjellige funksjoner og er like viktige som proteiner og karbohydrater.
Poenget e at d e forskjella.. alt har med kordan vi bearbeider maten.. Jo mer raffinert og forfina jo værre e d for kroppen våres... Samme gjelder me sukker og hvetemel som i dagens form e totalt unyttig for kroppen våres... 0 Næringsværdi.. mat til sopp & skadelige bakterier..
Derfor kan sjø eller ferskvanns alger(spirulina, chlorella) være svært nyttig kostilskudd for den som enda velger å spise som før.. kan bety at personen får mye bedre overskudd da di algan e me på å stabilisere blodsukkeret og motvirker den slappheta mange opplever av en frokost me mye carbo.. Ikke minst opplever svært mange som e plaga me magen at den å blir mer stabil.. å mer energi av den varige sorten ;)
Antall ord: 655
“If the problem has a solution, worrying is pointless, in the end the problem will be solved. If the problem has no solution, there is no reason to worry, because it can’t be solved.” – Zen saying

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av Jeppski »

Venter fortsatt på svar om hva et enzym er. pH for den slags skyld òg.

Jeg har ikke sett noen statistikk som viser at næringen i maten vi spiser, forsvinner. Så jeg antar at det kan ikke være med en stor margin det har skjedd. Jeg har også hørt av folk som har bedre peiling enn meg, at det å kjøpe kosttilskudd vanligvis er tull. Det er jo forsåvidt ganske harmløst tull, og folk kan kjøpe så mye A, B og C-vitaminer de har lyst til.

Så kan vi jo tvile på habiliteten til de jeg har hørt dette av. Vel. Jeg tror ikke at både legemiddelindustrien og matvareindustrien har fått kloa i disse fagfolkene. Så kanskje trenger man vanligvis ikke å spise vitaminpiller. Har man en mangelsykdom, er det jo greit nok, da avhenger jo helsa di på kosttilskuddet.

Så over til konserveringsmiddel og forskjellig, selv om det ikke blir spurt noe om det av TS. Selv er jeg glad for alle de ulike E-stoffene. De får maten til å smake bedre, vare lengre og se mer delikat ut. Igjen gjør jeg en antagelse, om at kjemikerne har testet ut om E-stoffene ødelegger maten eller menneskekroppen. Det er noen stoffer som man ikke helt vet virkningen av, og man bør ta i bruk føre var prinsippet. Noen stoffer vet man er harmløse, noen vet man er skadelige, og jeg håper at produsentene vet hvor mye som er nok.

Så til insektvernmiddel osv. Her vet man at man må være forsiktig. DDT er jo et flott eksemplar på hvor galt det kan gå. Nå er kanskje de som lager maten mer kyniske angående bruken, men det er lite jeg eller du kan gjøre. Men slike midler kan også være bra. De gir oss mer mat, dreper bakterier og dreper insekter. GMOer, altså genmodifiserte organismer, er det også blitt mer prat om i det siste. Ingen studier så vidt jeg vet om, har linket noen negativ effekt til helse. Og det er ganske grovt sagt, en mer direkte tilnærming enn kunstig seleksjon. Å forandre arvestoffet til forskjellige arter, har vi jo gjort siden dag 1, men folk blir redder når man hører at man tar ut gener og setter de inn i andre organismer. Det er ikke på grunn av helsen til mennesket jeg er litt mer skeptisk til bruken av GMOer i landbruket. Det er på grunn av effekten det kan ha på nærmiljøet. Setter man inn gener som gjør at planten tåler mer pestisider, eller tåler en sterkere variant, kan det fort skje noe som kalles horisontal genoverføring. Altså at andre organismer kan få disse genene. Dette kan da skje grovt sagt via virus og bakterier. Hvis akkurat dette skjer, vil vi ha arter som tåler ulike plantevernmiddeler, som egentlig ikke skulle tåle dette. Dere kan jo selv se for dere hvor det kan ende opp.

Sånn da har jeg sagt litt om hva jeg mener. Rett og arrester gjerne, da jeg ikke kan så mye om akkurat dette temaet. Ikke bryr jeg meg så kjempe mye heller.
Antall ord: 540

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
helgemann
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 615
Startet: 06 Mar 2009 02:04
15
Har takket: 391 ganger
Blitt takket: 249 ganger

- Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av helgemann »

Dette med vitaminer.

De som påstår at dette er viss vass, og at man kan spise sukkertøy i stedet, har ikke satt seg godt inn i hva dette er for noe. Er det bare innbilthet, dette at når jeg spiser vitaminer og mineraler, så blir jeg straks bedre, både i form og humør? Lurer jeg meg selv, da? Nope! Det finnes mange dokumetasjoner på at vitaminer og mineraler, er med på å bygge opp systemet i kroppen. Da skulle jo tran ha vært som såpevann, null effekt. Men det har jo dokumenter effekt!
Antall ord: 100

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- - Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av Arven »

Bearchild skrev:Ved å google "margarin+hexan" får man ganske mange treff som gjør at margarinen havner i søppelbøtta. :shock: F.eks Fett ved margarinfremstilling behandles blant annet med ekstraksjonsbensin, fosforsyre, lut, blekemiddel, nikkelkatalysator, løsningsmidler fra fraksjonering, bensin, nikkelrester og metanol.
http://blogg.lavkarbokosthold.no/?p=1090
:o ... tror jammen min margarin skal i søppla også ! Heretter får jeg bruke smør.

Keke : Det hender det går litt fort i svingene ;) Ingen skade skjedd !
Takk for at du opplyste mer om palmeoljen som jeg har hørt så mye om i det siste.
Problemet for en fersking som meg er at det er så mye motstridende utsagn. Har hørt både positiv og negativt om palmeolje og nå forstår jeg hvorfor. Jeg forstår også at jeg må sette den på lista over ting jeg ikke skal kjøpe, fordi bevaring av natur og dyreliv er mye viktigere for meg enn egen helse !

Helgemann : Jeg har begynt å ta vitamin og mineraltilskudd ;)
Antall ord: 168
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av Jeppski »

Til akkurat den artikkelen vil jeg si: Vis åpenhet. Altså se på hva som blir sagt. Finn ut hva disse ulike kjemikaliene og vanskelige ordene er. Sil alt dette gjennom bullshit-filteret, og så kom med en konklusjon. Blir du presentert for andre bevis, gjenta.
Antall ord: 45

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- - Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av Bearchild »

Jeppski skrev:Til akkurat den artikkelen vil jeg si: Vis åpenhet. Altså se på hva som blir sagt. Finn ut hva disse ulike kjemikaliene og vanskelige ordene er. Sil alt dette gjennom bullshit-filteret, og så kom med en konklusjon. Blir du presentert for andre bevis, gjenta.
Tenker du på artikkelen jeg linket til? Jeg plukket forsåvidt ut den mest lettforståelige artikkelen jeg fant, det ligger drøssevis av tilsvarende artikler ute med langt mer avansert språk/ kjemiske betegnelser. Jeg har forståelse for enkeltes fascinasjon for kjemi og å plukke betegnelser i småbiter, men i noen tilfeller er det strengt tatt ikke nødvendig for å forstå at dette er ingredienser man putter i seg med forsiktighet.

Jeg mener ellers at det er stor forskjell på måtehold og totalavhold. Men tatt i betraktning den stadig økende forekomsten av livsstilsykdommer er det etter mitt syn særdeles fornuftig å tenke igjennom hva man putter i seg og å se etter andre og sunnere alternativer. Selv med skeptisk-briller på må vel du også se at det finnes en "gylden middelvei"- å være oppmerksom på skadelige tilsetningsstoffer og utarmet mat er ikke det samme som å flytte på landet og gnage friskt gress og kvister "fordi man ikke stoler på matprodusentene". ;)
Antall ord: 210
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
keke
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 733
Startet: 06 Sep 2006 01:12
17
Kjønn (valgfri): vedirtikalandar
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 130 ganger

- Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av keke »

Antall ord: 10
“If the problem has a solution, worrying is pointless, in the end the problem will be solved. If the problem has no solution, there is no reason to worry, because it can’t be solved.” – Zen saying

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

- Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av Asbjørn »

Legg spesielt merke til følgende om palmeolje :
Palmeoljen truer helsa

Den tyktflytende palmeoljen er langt mer helseskadelig enn annen vegetabilsk olje, fordi den legger seg rundt hjertet og i blodårene. Hele 45 prosent av fettsyrene i palmeolje er såkalt palmitinsyre som er en av de mest kolesteroløkende fettsyrene vi har. Dermed kan høyt inntak av palmeolje gi økt risiko for hjerte- og karsykdommer.
Til sammenligning inneholder rapsolje 7 prosent mettet fett, solsikkeolje 12 prosent, olivenolje 15 prosent og soyaolje 16 prosent mettet fett.
Jeg sier ikke at vi skal kutte alle produkter som inneholder palmeolje, men å moderere forbruket kan være en ide.
Det er 2 hovedgrunner til det, den mest nærliggende er helsa, å redusere risiko for hjerte/kar sykdommer,
den andre er at mindre forbruk vil redusere misbruk av naturen.

Å høste av naturen, det er på en måte det naturen er laget for, - men det er en forskjell på å høste "naturlig" kontra å utnytte resursene til siste rest, koste hva det koste vil...

A
Antall ord: 173

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

- Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av Svartepus »

Mitt problem er at min kjære har laktoseintoleranse og ikke kan spise smør. Alle typer margarin jeg finner inneholder palmeolje/fett, og det er ekstra mye i laktosefri margarinprodukter. Selvsagt bruker jeg flytende olje (f.eks. raps, oliven eller solsikkeolje) der jeg kan, men noen ganger trenger man fast smør/margarin og hva velger man da for å holde maten laktosefri?
Antall ord: 63
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- - Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av Arven »

Asbjørn skrev:Legg spesielt merke til følgende om palmeolje :
Palmeoljen truer helsa

Den tyktflytende palmeoljen er langt mer helseskadelig enn annen vegetabilsk olje, fordi den legger seg rundt hjertet og i blodårene. Hele 45 prosent av fettsyrene i palmeolje er såkalt palmitinsyre som er en av de mest kolesteroløkende fettsyrene vi har. Dermed kan høyt inntak av palmeolje gi økt risiko for hjerte- og karsykdommer.
Til sammenligning inneholder rapsolje 7 prosent mettet fett, solsikkeolje 12 prosent, olivenolje 15 prosent og soyaolje 16 prosent mettet fett.
Jeg sier ikke at vi skal kutte alle produkter som inneholder palmeolje, men å moderere forbruket kan være en ide.
Det er 2 hovedgrunner til det, den mest nærliggende er helsa, å redusere risiko for hjerte/kar sykdommer,
den andre er at mindre forbruk vil redusere misbruk av naturen.

Å høste av naturen, det er på en måte det naturen er laget for, - men det er en forskjell på å høste "naturlig" kontra å utnytte resursene til siste rest, koste hva det koste vil...

A
Hensynet til naturen, å bevare denne er viktigere en hver enkelts helse og liv ! Vi er her kun korte øyeblikk av gangen mens naturen og verden skal være her for glede og nytte for fremtidige generasjoner ! Fortsetter vi å hugge ned regnskogen i samme fart som nå, vil den være borte om skremmende kort tid
Antall ord: 231
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
keke
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 733
Startet: 06 Sep 2006 01:12
17
Kjønn (valgfri): vedirtikalandar
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 130 ganger

- Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av keke »

Svartepus.

Kakaosmør - fair trade extra virgin rød palmeolje - oliven,cocos,redpalm aman prana (fairtrade)

se på "Jonassen & co"?

Valio smør.?

Life, sunnkost, vitalkost, alternativ mat/Helios

http://allergikost.no/

http://www.jonassco.no/
Antall ord: 36
“If the problem has a solution, worrying is pointless, in the end the problem will be solved. If the problem has no solution, there is no reason to worry, because it can’t be solved.” – Zen saying

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- - - Utarmet mat - realitet eller salgsmyte ?

Innlegg av ludoburgero »

Jeppski skrev:Ikke applauder slik ignoranse Helge.
Ikke fortell andre hva de skal gjøre, Jeppski.

Nå skal vi ta en titt på det du sier. Litt generelt om matvarer og næring.
Prøver å være behjelpelig her :)
Jeppski skrev:Stråling: Har ikke skrevet om stråling, men for å spise stråling, må du være så heldig å spise mat med en radioaktiv kilde.
Som for eksempel lam? Det er mange dyr som inneholder radioaktivitet i uheldige mengder.
Vaksiner: Der tar du så skammelig feil at jeg selv skammer meg. Jeg skulle likt å se hva du hadde gjort hvis en ny epidemi med kopper hadde brutt ut.
Som du selv sa; du skulle svare keke på det han hadde skrevet som hadde med dine uttalelser å gjøre, og det var ingenting ifølge deg. Her svarer du selv på noe som du har lest mellom linjene.
Han skrev ikke noe konkret om vaksiner utover å ta dem alle; hvordan kan han ta "skammelig feil"?

Kopper har ikke stor relevans til dette temaet om mat.
Hva er det du egentlig sutrer over? Jobb 9-4? Lån for livet? Hvetemelståka?
Dette var bare spørsmål fra deg, men jeg kan forsøke å besvare dem:

1) Jeg vet ikke hva du mener keke sutrer for, så jeg beklager for et dårlig svar her. Men jeg tror faktisk han kom med god satire og et innlegg hvor det var klart hva han mente. Jeg leste det ikke som syt, men vår vurderingsevne er selvfølgelig bundet til det subjektive. Det kan godt hende du mener folk sutrer bare fordi de er uenige med deg. Veldig modent.

2) Jobb 9-4 er det typiske A4-liv middelmådige mennesker vil leve.
De vil føle seg normale og gjøre alt det alle andre gjør, og så vil de bli fortalt ganske unyansert hva rett og galt er. De vil gjerne slippe å tenke mye selv, men helst ha alt tilrettelagt for seg.
Så vil de kjøre stasjonsvogn og handle på Rema.

3) Lånte penger er ikke egne penger. Det sliter ut en psykisk å være gjeldsbundet.
Hvis ikke, kan en fornekte det. Det øker forekomsten av psykiske lidelser.
Folkesykdommer oppstår, og den onde spiralen graves dypere og dypere.
En får kanskje ikke i seg nok næring heller. En tar seg ikke råd.
Noen bruker kanskje mest av de pengene de ikke har på ting de ikke trenger.

4) Jeg vet ikke eksakt hva keke mente med hvetemelståka, men svært mange av de produktene vi spiser er nettopp det han kaller vomfyll. Vi sprenger brød med hvete som i utgangspunktet er dyrket frem for å utvide seg lettest mulig. Vi elsker disse luftige tingene som har est ut... men glemmer at de eser ut i magen også, forårsaker allergier og luftplager. Mangel på fiber.
Jeg har ikke sett en 4 års gammel burger fra McDonald's.
Jeg har sett bilder av en 13 år gammel. Muggfri, ikke langt ifra like fin som ny.
GMO er jeg litt skeptisk til, men mine grunner til å være det, er bedre og mer tenkt over, enn dine grunner. MSG har jeg aldri smakt brukt som ren smakstilsetning. Men utifra det jeg har hørt om det, virker det himmelsk. Mer MSG!
Monosodiumglutamat er veldig skadelig, men likevel tillatt.
Ofte brukt i kinesiske matvarer.

Det påvirker nevroner i hjernen til å tro at maten smaker mer enn den gjør. Hva er vits å tilsette slikt dersom man har gode råvarer? Argumentene er så godt som borte når man tenker at det bør si noe om at maten i utgangspunktet er smakløs. For eksempel ved bruk av dårlig kjøtt (maskinelt utbeinet for eksempel). Ofte er det masse dritt i maten, og så ønsker man at det skal sminkes med fargestoffer og smakstilsetninger for å tildekke eller fremheve ting som enten ikke burde være der eller ting som mangler.

Forskning viser blant annet disse to soleklare helsefarene ved MSG:

-Det endrer vevet i hjernen ved langtidsbruk.
-Det forstyrrer blodomløpet i kroppen.

GMO er en kategori for seg selv, og det blir så bredt at jeg kan ikke si noe annet enn at hvis mor di hadde konstruert deg frem med blå øyne, lyst hår, en ekstra arm og muskuløs fot, så hadde du følt deg som et misfoster. Kanskje mor di hadde fått ønsket sitt oppfylt, men hadde det vært riktig?
Ingen vil vel drepe jorda og lage alt i plast din tullebukk.
Et interessant spørsmål er: kunne denne setningen vært sagt uten "din tullebukk"?
Neppe, da det er meget relevant for deg hvis du skal vinne diskusjonen.
Men over til noe annet, kanskje det noen tullebukker ville kalt mer saklig:

Har du hørt om å sette ting på spissen, men likevel være inne på noe vesentlig?
Jepp folkens, det keke sier, stemmer virkelig.
Jeg vet ikke hva du sikter til konkret her, men mye av det han sier stemmer. Ja.
Til slutt: Det heter paracet og ellipse skrives slik: ... Kanskje det ikke er lov å rette på slike ting, men når man bruker det tegnet like mye som du gjorde, bør man kunne skrive det rett. Rett tilbake hvis du vil.
Like relevant som "din tullebukk", spør du meg. Men hei, jeg er gal, så ikke ta det fra meg.
Antall ord: 913
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links