Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Universet & dets hemmeligheterDinosaur Utryddelsen

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

helgemann
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 615
Startet: 06 Mar 2009 02:04
15
Har takket: 391 ganger
Blitt takket: 249 ganger

- - - Dinosaur Utryddelsen

Innlegg av helgemann »

Jeppski skrev:Vet du hvor stor masse kometen hadde? Vet du i hvilken fart? Har du hatt nok fysikk til å si noe om det? Jeg antar at siden vi lever, gjorde ikke kometen mye med banen.
Fysikk har jeg hatt, men har ikke eksprimenter med kometer. Nope, vet ikke hvor stor kometen var, ei heller hvor fort den kom inn i atmosfæren.

Synes uansett, at ei kule i fra himmelen skulle ha utslettet all liv, er litt sånn absurd. Fordi, ei komet som kommer inn i atmosfæren vil brenne opp, og bli til mindre partikler. Og da den traff bakken/land, hvorfor skulle det da skje en verdenomspennende krise som rammet alt liv? Da kometen kom, hvordan var kartet da? Hvis det bare fantes ett land, da kan jeg skjønne at stakkars dinoene ble drept.
Antall ord: 139

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
kråke
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 110
Startet: 26 Des 2010 10:35
13
Har takket: 16 ganger
Blitt takket: 45 ganger

- - Dinosaur Utryddelsen

Innlegg av kråke »

helgemann skrev:
Og en så kraftig komet, som det siktes til, ville jo ha sendt jorda kraftig ut av kurs, evt ødelegge den ganske kraftig.
Ingen som vil svare på denne? Alle vet jo at når man sparker ball hardt mot en vegg vil det sette merker på den, evt lage et hull i veggen. Siden det hevdes at gikantisk kule i fra himmelen rammet jorda, hvorfor ble ikke jorda slynget langt ut av kurs? Man vet jo at det har skjedd med andre planeter i verdensrommet. Spes da alt ble skapt.
Vi snakker vel om en komet som førte til at mange dinoer ble drept, men ikke alt liv. Muligens også førte til klimaendringer som gjorde det ugunstig for store dinoer.

http://news.nationalgeographic.com/news ... rater.html

Krater fra et stort treff har forskere kunne oppdage utenfor yucatan kysten.
In the 1990s, satellite data and ground studies allowed it to gain prominence among most scientists as the long sought-after "smoking gun" responsible for the demise of the dinosaurs and more than 70 percent of Earth's living species 65 million years ago
ok, så her sier de 65 millioner år siden, og jeg regner med at det tallet har de fått fra dateringer ved hjelp av konsentrasjon av div. radioaktive isotoper. (Ikke bare karbondatering som finnes)

For 65 millioner år siden, var jorden slik (ifølge forskere): http://australianmuseum.net.au/The-Cretaceous-Period
Det er altså i den sene perioden.
Bilde

Her er mer om den geologiske tidsskalaen: http://en.wikipedia.org/wiki/Geological_timescale
Her kan man teste ut forskjellige meteorer, og deres effekt på alt mulig rart (blant annet jordens akse og bane. Pluss sannsynlighet for et sånt treff:

http://impact.ese.ic.ac.uk/ImpactEffects/

Enda mer interessant side der du kan leke deg: http://www.purdue.edu/impactearth
Sist redigert av kråke på 16 Apr 2012 21:59, redigert 2 ganger totalt. Antall ord: 310

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
kråke
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 110
Startet: 26 Des 2010 10:35
13
Har takket: 16 ganger
Blitt takket: 45 ganger

- Dinosaur Utryddelsen

Innlegg av kråke »

her er en video med visualisering av hvordan denne meteoren kan ha påvirket jordkloden.

http://www.youtube.com/watch?v=5qJPTjMnwNk

5qJPTjMnwNk


Endret: Lagt inn BBkode for Youtube... Admin
Antall ord: 30

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

- Dinosaur Utryddelsen

Innlegg av Isan »

helgemann skrev:Og en så kraftig komet, som det siktes til, ville jo ha sendt jorda kraftig ut av kurs, evt ødelegge den ganske kraftig.

Ingen som vil svare på denne?
Det har vært mange nedslag på Jorda av også digre objekter, slik som denne muligens kometen, siden planetens tilblivelse for ca 4,5 milliarder år siden. Den vi snakker om nå, skjedde for ca 65 millioner år siden. Og skadene er selvfølgelig avhengig av størrelsen på objektet, som du er inne på. Og dette objektet var stort, såpass stort at slett ikke alt brant opp i atmosfæren, men Jorda har tidligere blitt truffet av enda større objekter.

Også dette som traff Yucatan-halvøya var så digert at det forårsaket alvorlige skader på livet, men ikke i nærheten av så stort at det påvirket selve Jorda i noen særlig grad. Du vet det er stor forskjell på å sette merker i en vegg og å skyve på den :)

Tillegg: Jeg ser kråke har kommet med gode innlegg i forkant av mitt :)
Sist redigert av Isan på 16 Apr 2012 22:08, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 181
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7959
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1385 ganger
Blitt takket: 1694 ganger
Kjønn:

- Dinosaur Utryddelsen

Innlegg av Asbjørn »

Og en så kraftig komet, som det siktes til, ville jo ha sendt jorda kraftig ut av kurs, evt ødelegge den ganske kraftig.
I følge videoen som Kråke har lagt inn, så er størrelsesforholdet ganske stort, - noe som gjør at påvirkningen vil være mindre enn ei ert mot en fotball....

Likevel var det så mye energi i nedslaget, at jeg vil anta det var meget følbart over hele kloden, som et kraftig jordskjelv...
Kuldeperioden grunnet støv etc i atmosfæren viser jo at det er et betydelig nedslag...
( sammenlignet med f.ex vulkanutbruddet på Island i 2010... )

Lokalt der kometen traff , ble det en betydelig ødeleggelse, siden krateret kan spores opp den dag i dag..

A
Antall ord: 124

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
helgemann
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 615
Startet: 06 Mar 2009 02:04
15
Har takket: 391 ganger
Blitt takket: 249 ganger

- Dinosaur Utryddelsen

Innlegg av helgemann »

Mange interessante innlegg! :like

Har hele tiden innbilt meg at bibelens syndflod gjaldt hele kloden. Men etter å lest artikler som denne Syndflodsberetningen av Willy Fjeldskaar, må jeg nok revudere den holdning.
Antall ord: 31

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Dinosaur Utryddelsen

Innlegg av Bearchild »

Det er vel snakk om at opptil 75% av alt liv døde den gang. Ellers har jo diskusjonen om hvorvidt det var en komet eller om det var svært høy vulkansk aktivitet som sørget for dinoenes undergang pågått i årevis. At begge deler har skjedd vet man jo.
Men at et såpass kraftig nedslag hadde innvirkning på kloden utover selve treffet er vel ikke mye å lure på! :p Utover jordskjelv og enorme tsunamier kan det sikkert ha rystet kjernen i så stor grad at det også førte til voldsomme vulkanutbrudd. At noen kobler disse enorme tsunamiene til en "bibelsk oversvømmelse" er vel ingen overraskelse.. ;)
Antall ord: 112
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
helgemann
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 615
Startet: 06 Mar 2009 02:04
15
Har takket: 391 ganger
Blitt takket: 249 ganger

- Dinosaur Utryddelsen

Innlegg av helgemann »

Nei, det tror jeg ikke, at evt tsunamier skulle ha vært koblet til syndfloden. Syndfloden skjedde jo etter menneskenes tilkomst.
Antall ord: 21

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Dinosaur Utryddelsen

Innlegg av Bearchild »

Nå tenkte jeg ikke nødvendigvis på Syndefloden, men mer generelt koblingen mellom historiske hendelser/ naturkatastrofer og historienedtegnelser om gud(enes) vrede. :)
Antall ord: 22
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- Dinosaur Utryddelsen

Innlegg av Moonstone »

En annen Esoterisk tolkning av Syndeflod-historien er at den er en lignelse, en analogi, altså en ikke-historisk fortelling om hva som kan skje med mennesket om de vi ikke følger og respekterer Naturens regler.

Ødlegger man Naturens ballanse så går det utover oss selv.
"If you fuck with Nature, Nature will fuck with you"

Dinosaurene truet mest sansynlig ikke denne ballansen, men man vet jo aldri.
For mye utslipp av Metan-gass kanskje ;)
Det er det mennesket som gjør pga manipulering, tapping av Natur-resurser, miljø farlige utslipp osv.
Det var mest sansynlig en meteoritt som utryddet de for milioner av år siden ja..
Kanskje en måte for Universet å opprettholde ballanse på?
Antall ord: 118
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

- Dinosaur Utryddelsen

Innlegg av Isan »

Til helgemann, lurt å huske på at Bibelen ikke er noen historisk faktabok :)
Antall ord: 12
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
helgemann
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 615
Startet: 06 Mar 2009 02:04
15
Har takket: 391 ganger
Blitt takket: 249 ganger

- Dinosaur Utryddelsen

Innlegg av helgemann »

Man blir jo det, da, når man er født og oppvokst i en streng kristen menighet, hvor bibelen er Alfa Omega, og ingenting annet diskuterer man, for det er Djevelsk og Syndig.

Jorda er skapt på seks dager, og menneskene er 6000 år gamle, thats it! Det er det som man blir prentet inn i ens lille hodet.
Antall ord: 60

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Dinosaur Utryddelsen

Innlegg av Bearchild »

Adam og Eva er kanskje 6000 år gamle, men Homo sapiens har eksistert i mellom 150- 200 000 år.. ;)
Antall ord: 19
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- - Dinosaur Utryddelsen

Innlegg av Jeppski »

Bearchild skrev:Adam og Eva er kanskje 6000 år gamle, men Homo sapiens har eksistert i mellom 150- 200 000 år.. ;)
Stemmer nok det. Men jeg tror ikke på gud, så jeg har en bias mot å tro på bibelske fortellinger.
Antall ord: 40

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- - - Dinosaur Utryddelsen

Innlegg av Bearchild »

Jeppski skrev:
Bearchild skrev:Adam og Eva er kanskje 6000 år gamle, men Homo sapiens har eksistert i mellom 150- 200 000 år.. ;)
Stemmer nok det. Men jeg tror ikke på gud, så jeg har en bias mot å tro på bibelske fortellinger.
Uansett eventyr eller historier henger det ihvertfall ikke sammen at Adam og Eva skulle være de første menneskene på jorden når de ble "født"/ skapt hundre-og-noenogførtitusen år etter at mennesket beviselig tråkket rundt på jorda. :)
Antall ord: 85
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links