Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynIslam Net

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- Islam Net

Innlegg av Moonstone »

Det må jo få lov til å bo muslimer her,på lik linje som alle andre religiøst praktiserende, men da må de også holde det på et personlig plan, altså fraktisere hjemme selv hva de måtte tro på.

Men religiøse fanatikere,uansett religion, må IKKE få innpass i landets lover, slik at en spesiell religiøs doktrine skal gjelde alle.
Om man ser på grunnloven, så finner man Kristne doktriner blandet inn, som selvfølgelig stammer fra en tid hvor Kristendom var loven, noe som jeg er strerk motstander av.
I nasjonalsangen finner vi også spor av denne religiøse doktrinen.

Dette må ikke skje igjen med Islam, og jeg kan godt forstå at folk er bekymret for dette.
Jeg vil at folk praktisere i fred som de vil, så lenge det ikke skader andre og holder seg innenfor landets lover, og landets lover skal ikke favorisere ett spesielt livssyn foran andre.
At Stat og Kirke enda er ett og det samme er bare latterlig, og beviser jo bare at det ikke er religionsfrihet her enda..
Antall ord: 178
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Islam Net

Innlegg av Arven »

Selvfølgelig skal de få bo her ! Det er i utgangspunktet spennende med andres livssyn, men de ekstreme i denne gruppen skremmer meg !! Jeg vil ha landet mitt fritt og godt for alle, ikke at jenter skal måtte ha livvakt for å gå ute i byen om kvelden i frykt for at noen skal lære dem kvinnens plass gjennom å ydmyke dem med voldtekt !
Når man ser hva myndighetene gjør (ikke gjør) forstår jeg at høyreeksremistene er i fremgang. Det er usigelig trist at vi ikke kan leve sammen i fred og bruke tiden på å lære av hverandre !
Antall ord: 104
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
lighteren
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 366
Startet: 31 Mai 2009 15:38
14
Kjønn (valgfri): demon
Har takket: 536 ganger
Blitt takket: 277 ganger

- Islam Net

Innlegg av lighteren »

jada, religionsfrihet tror jeg nok vi alle er enige i at vi må ha.

og av den grunn har jeg aldri stilt spørsmål til islam som en religion heller, men
kun stilt spørsmål til islamske/muslimske organiasjoner som fungrer som et verktøy for islam.

for islam kan fungere som en religion for de som måtte ønske det,
men når du prøver å blande religion og politikk da får vi det vi kaller for islamisme.
og det er noe helt annet.

og det er ikke bare ikke-muslimer som er enig i det, vi har mange muslimer i norge og som er anti-islamister.
de vil ikke blande sin religion med noe, de vil bare ha den i fred, og det er jeg såå enig i.

f.eks,
etter at det osmanske riket falt og den tyrkiske republikken
ble opprettet da hadde attaturk i tyrkia gjort det klinkende klart at tyrkia
må eksistere som en selvstendig stat med islam som en
folke-religion, men aldri aldri må tyrkia og islam bli til "en".
(og attaturk var muslim han og.)


og det er akkurat det jeg også ønsker. stat og religion må ikke blandes.
dessverre er ikke Islam Net enig med det.


så, islam er velkommen som en religion, men ikke som noe annet for min del,
og det gjelder alle.

per dags dato så frykter jeg KrF mer enn Islam Net.

politikk er vanskelig nok som det er, alt for vanskelig, nesten alle ideologier har feil og
det siste vi trenger er å gjøre ting mer komplisert ved å blande inn religion.

det er islamisme tråden handler om, ikke islam alene som en religion.
Antall ord: 281
741
PMW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

- Islam Net

Innlegg av Hecate »

I utgangspunktet vil jeg ha et skille mellom stat og kirke, men så lenge det finnes grupperinger av religiøse fanatikere med helt andre verdier enn de norske, så ser jeg nødvendigheten av å opprettholde statskirken som den siste skansen.
Antall ord: 40
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- Islam Net

Innlegg av Jeppski »

Det kan jo virke skremmende når man ser på nyhetene hva alle "muslimene" gjør, men flesteparten er jo selvfølgelig moderate. Nå har jo alle en rett til å TRO hva de vil, men ikke praktisere hva man vil, noe som er betryggende når det gjelder nesten alle religioner. Det er jo uansett farlig med fanatikere uansett hvilken tro de har.

Hvis man søker på største voksende religion i Norge, får jeg islam, den ortodokse kirke og pinsebegelsen. Nå har jeg også hørt fra noen som vet litt om dette temaet, at den katolske kirken er den største voksende kirken i Norge, så jeg tviler på at Norge kommer til å bli oversvømt av muslimer i nærmeste fremtid. Selv synes jeg fredelige religioner er ok, så lenge de ikke prøver blande seg inn i saker de har absolutt ingenting med. Så vidt jeg vet, er de moderate muslimene ganske fredelige, så jeg har ikke noe problem med akkurat islam. Men nå klarer jo ikke religioner å holde seg unna ting de ikke har noe med. Så jeg har ikke et problem med bare islam eller kristendommen, men alle religioner i sin helhet. Det kan funke på papiret, men det funker så absolutt ikke i virkeligheten. Nå betyr jo også islam overgivelse, noe som ikke er bra, sett med mer vitenskapelige øyne.
Antall ord: 229

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
helgemann
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 615
Startet: 06 Mar 2009 02:04
15
Har takket: 391 ganger
Blitt takket: 249 ganger

- Islam Net

Innlegg av helgemann »

Jeg vet at kristendommen er veldig streng, og stiller krav, men etter å lest på nettstedet World Islamic Mission, er jeg litt sånn overrasket, eller kanskje sjokkert. Deres regler og normer er jo langt strengere enn det kristendommen legger opp til!
Ser at kristendommen bærer mye av det den islamske lære og kultur bygger opp under, nemlig at man skal prise Gud i nesten hver setning man prater. Og hvis man glemmer å nevne Ham, så må man be om tilgivelse for det.
Antall ord: 133

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links