Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisMeningen med skole

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

- - Meningen med skole

Innlegg av Svartepus »

lighteren skrev:skal dere seriøst kapre tråden?

det dere tydeligvis ønsker å debattere tilhører norsk politikk, noe som ikke har en relevanse med problemstillingen klippene til keke tar for seg.
Hvem har kapret tråden? Du er jo en av de ivrigste her pr nå (med like mange innlegg som Astarte, f.eks.), så da er du jo med på leken du også. Hvis noen skal bestemme hvilken vei tråden skal ta, så er det keke, og han forholder seg taus. Inntil han kommer med utspill må det da være fritt frem for andre å debattere skolesystemet i Norge og andre land.

Jeg hadde helst sett at det ble litt mer rom for estetiske fag i skolen, da jeg synes kultur og forskjellige uttrykksmåter gjennom kunst også er en viktig del av utdanningen. Og så burde kommunene bli flinkere til å ansette faglærere innen disse fagene istedet for å pakke ansvaret over på ufaglærte.
Antall ord: 158
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Borte..

- Meningen med skole

Innlegg av Borte.. »

Jeg var et skolelys en gang i tiden, helt frem til jeg havnet på en ungdomsskole hvor lærerene var en vits og støttet mobbere fremfor mobbeoffre og hvor mange av dem var totalt uengasjerende i fagene de skulle undervise oss i. Det drepte min lyst på å lære. Så havnet jeg på en skole hvor lærerene jeg hadde der var entusiastiske og engasjerende i forhold til faget og oss elever. Da fikk man lyst til å følge med i timene og faktisk ta til seg stoffet vi gikk igjennom, som igjen resulterte i gode karakterer.

Så jeg er enig med jeppski! Motiverte lærere gjør underverk!

Meningen med skole? Jeg orket ikke å se på en timelang video jeg ikke vet hva den dreier seg om. Den første hadde deprimerende musikk som gjorde at jeg droppet å se den. Så jeg gjør som andre og slenger inn en mening og venter spent på hva TS sin intensjon med denne tråden var.
Antall ord: 166

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
lighteren
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 366
Startet: 31 Mai 2009 15:38
14
Kjønn (valgfri): demon
Har takket: 536 ganger
Blitt takket: 277 ganger

- - - Meningen med skole

Innlegg av lighteren »

Svartepus skrev:
lighteren skrev:skal dere seriøst kapre tråden?

det dere tydeligvis ønsker å debattere tilhører norsk politikk, noe som ikke har en relevanse med problemstillingen klippene til keke tar for seg.
Hvem har kapret tråden? Du er jo en av de ivrigste her pr nå (med like mange innlegg som Astarte, f.eks.), så da er du jo med på leken du også. Hvis noen skal bestemme hvilken vei tråden skal ta, så er det keke, og han forholder seg taus. Inntil han kommer med utspill må det da være fritt frem for andre å debattere skolesystemet i Norge og andre land.
.
det er ikke snakk om hvem som har postet mest, men hvem som ikke forholder seg til det
klippene i hovedinnlegget tar for seg.

greit nok at dere ikke orker å se på klippet som varer en time pluss, men det første klippet varer bare i 7 minutter og hvis man tar seg tid til å se på den så vil man forstå
at det keke stiller spørsmål til "meningen med skole"(les trådtittel) ikke har noe som helst å gjøre med hverken hvilken nasjon som har best skolesystem eller norsk skolepolitikk.

jeg foreslår heller da at dere lager en egen tråd hvor dere kan diskutere norsk skolepolitikk.
evt. så kan dere kapre denne tråden og diskutere det her, men da må jeg se meg nødt til å opprette en ny tråd med klippene til keke og diskutere emnet de tar for seg.
Antall ord: 256
741
PMW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5078
Startet: 21 Jun 2006 14:54
17
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

- Meningen med skole

Innlegg av Astarte »

Det var ikke meningen å forvirre deg, Lighteren. Jeg beklager det. Synd du skal få så mye merarbeid fordi vi andre er så giddesløse at vi ikke gjør forarbeidet her. Så for å spare deg det, det virker så viktig for deg, skal jeg forholde meg taus inntil dette store mysteriumet er løst.

Breking og ull var bare en metafor for å etterlyse hva trådstarter og evt andre var ute etter.

Dog slår det meg, Lighteren, at du har mye å lære oss her om nettskikk og hvordan man skal forholde seg til tema og tråder. Det hadde vært veldig fint om du kunne opprette en tråd om det også. Så vi andre ikke risikerer å trå ut på så tynn is som vi har gjort her.

Jeg hadde ikke om sånt på skolen, skjønner du.
Antall ord: 142
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

- - - - Meningen med skole

Innlegg av Svartepus »

lighteren skrev: det er ikke snakk om hvem som har postet mest, men hvem som ikke forholder seg til det
klippene i hovedinnlegget tar for seg.

greit nok at dere ikke orker å se på klippet som varer en time pluss, men det første klippet varer bare i 7 minutter og hvis man tar seg tid til å se på den så vil man forstå
at det keke stiller spørsmål til "meningen med skole"(les trådtittel) ikke har noe som helst å gjøre med hverken hvilken nasjon som har best skolesystem eller norsk skolepolitikk.

jeg foreslår heller da at dere lager en egen tråd hvor dere kan diskutere norsk skolepolitikk.
evt. så kan dere kapre denne tråden og diskutere det her, men da må jeg se meg nødt til å opprette en ny tråd med klippene til keke og diskutere emnet de tar for seg.
Gjerne det. Så kan du kanskje også slenge med en kommentar til filmene og hva du tenker om temaet så folk vet hva de skal ta tak i. Dessuten vil jo det være din tråd, og ikke keke sin. Dermed kan du i større grad bestemme hva vi får lov til å diskutere eller ikke.
Men nå er dette keke sin tråd, så da synes jeg han skal komme innom og forklare hvor han vil.
Antall ord: 230
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
lighteren
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 366
Startet: 31 Mai 2009 15:38
14
Kjønn (valgfri): demon
Har takket: 536 ganger
Blitt takket: 277 ganger

- - Meningen med skole

Innlegg av lighteren »

Astarte skrev:Det var ikke meningen å forvirre deg, Lighteren. Jeg beklager det. Synd du skal få så mye merarbeid fordi vi andre er så giddesløse at vi ikke gjør forarbeidet her. Så for å spare deg det, det virker så viktig for deg, skal jeg forholde meg taus inntil dette store mysteriumet er løst.

Breking og ull var bare en metafor for å etterlyse hva trådstarter og evt andre var ute etter.

Dog slår det meg, Lighteren, at du har mye å lære oss her om nettskikk og hvordan man skal forholde seg til tema og tråder. Det hadde vært veldig fint om du kunne opprette en tråd om det også. Så vi andre ikke risikerer å trå ut på så tynn is som vi har gjort her.

Jeg hadde ikke om sånt på skolen, skjønner du.
du gjør meg enda mer forvirret nå, for jeg tror du er sarkastisk mot meg nå.

kunne ikke du heller svingt med hammern og bannet meg hvis jeg er så forferdelig fremfor å fremstille meg som en dritt?
hadde faktisk satt mer pris på det.
Antall ord: 189
741
PMW

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
keke
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 733
Startet: 06 Sep 2006 01:12
17
Kjønn (valgfri): vedirtikalandar
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 130 ganger

- Meningen med skole

Innlegg av keke »

Bilde


Bilde


Bilde

Bilde


Bilde

Bilde


Jeg er nokså klar på tema.. kommer tilbake snart ;)
Antall ord: 9
“If the problem has a solution, worrying is pointless, in the end the problem will be solved. If the problem has no solution, there is no reason to worry, because it can’t be solved.” – Zen saying

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5078
Startet: 21 Jun 2006 14:54
17
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

- Meningen med skole

Innlegg av Astarte »

Jeg skriver som en helt ordinær bruker, Lighteren. Ingen av oss har brutt noen regel, ergo er ikke dette et tema. Jeg skriver med grønt hvis jeg tar på meg moderatorrollen. Nå har jeg lest mye av det du skriver, så jeg ser at du skal være varsom med å skylde andre for sarkasme. Men, ja, jeg var sarkastisk. Noen ganger blir jeg det når jeg oppfatter andre som en smule nedlatende. Hvis jeg har misforstått så er det min feil.

Forhold deg til meg som en bruker på lik linje som deg selv du. Med mindre jeg skriver med grønt, som sagt. Og jeg forsøker aldri å få folk til å fremstå som dritt. Med fare for at du misforstår nå (for dette er ikke tilsiktet deg) så klarer folk det oftest utmerket godt selv. Men vi sporer helt av. Og jeg vil nødig begynne å partere. Merarbeid, vet du. ;)

Keke:
Jeg foretrekker heller at du er tydelig, Keke. Tolkning av kunst og bilder kan fort bli noe subjektivt. Og da er vi plutselig ute og kjører igjen. ;)

Jeg antar forsiktig at du er kritisk til skole som system. Har du noen alternativer til hvordan man skal utdanne våre uvurderlige små?
Antall ord: 209
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
keke
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 733
Startet: 06 Sep 2006 01:12
17
Kjønn (valgfri): vedirtikalandar
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 130 ganger

- Meningen med skole

Innlegg av keke »

btw? er dette MiN tråd?

Jeg gir den herved til Lighteren ! (om du vil ha den)

Har ikke noe større plaN med trådstarter annet enn ? jeg stiller spørsmål ved d meste.. for noen kan dette virke slitsomt for meg er det helt naturlig å ganske enkelt å utfordre mine egne konsepter om ting å tang..

Med min ihugga skepsis og Åpenhet har jeg kommet over ganske mye ting i min levetid..

Jeg har evne til å se ting i større perspektiv ser det ut som når jeg diskuterer med andre som har studert dette med "større" perspektiv.. vær sine evner?! alle skal ikke kunne alt? Jeg er en tenkende ape som har en svært høy arbeidsmoral.. jeg elsker sammarbeid... Skolen Holdt på å ta drepen på meg.. jeg kan Histore om mye forskjellig men husker ikke halvparten av d jeg har lest.. før jeg finner fram notatene mine..

Jeg ser når en spade er en spade.. foruten de ganger jeg ikke gjør d.. og erkjenner ved et senere tidspungt dette - og korrigerer.. Flere ganger i året bruker jeg diverse metoder og teknikker som stammer fra UR tiden og er noe heeelt nærliggende...

jeg ser at skole er med på å skape mye negativt... og jeg syntes d "akademiske" må vike for det medmenneskelige... de gode relasjoner.. kommunikasjon... følelser... natur... mat.... Jeg ekser alt som går i bærekraftige spiraler og spyr av militær Kanonføde tankegang som skolen også bedriver i stor grad...

Mye kan sies å være godt med skole - dette kan vi henge oss opp i å diskutere - litt Polit og røver diskusjon - grensen er tynn... Og en typisk felle i d å ikke se et større bilde er den store diskusjonen som virker bred og "fornuftig" om fargeklatten i hjørnet på d gigantiske bildet- Ref den gode Læreren som er flink å repetere en evnt Løgn/sannhet men som igjen er - men d store bildet er at vi tar d i feil ende og dette betyr Mye dårlig Karma... Vi lager mange "usless" eaters - "good" doers (veien til helvete brolagt med gode intensjoner) altså en tilstand av "Vi Vet ikke at vi IkKe vet"...
Antall ord: 372
“If the problem has a solution, worrying is pointless, in the end the problem will be solved. If the problem has no solution, there is no reason to worry, because it can’t be solved.” – Zen saying

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5078
Startet: 21 Jun 2006 14:54
17
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

- Meningen med skole

Innlegg av Astarte »

Gjør vi virkelig det? Eller har dette blitt en myte at det skjer? Det er spennende det du tar tak i der. For ifølge Kunnskapsløftet og gjeldende innstrukser SKAL en lærer strebe etter å ha gode, nære relasjoner med sine elever. Det er en forutsetning for at man skal kunne utøve en forsvarlig tilpasset opplæring, også forankret i det samme. Jeg kan komme med henvisninger, men vil først anbefale å lese på www.udir.no.

Tilpasset opplæring skal ta utgangspunkt i elevens evner og forutsetninger. Alle elever har krav på det.

Selv streber jeg etter de gode refleksjonssamtalene som skal utfordre elevene til å tenke selv. Gjøre seg opp sine egne meninger og finne sin vei å gå. Min jobb er å veilede dem slik at de får best utbytte av sin utdannelse. Gi dem gode moralske og etiske retningslinjer.

Et fantastisk verktøy til dette er den filosofiske samtalen.

Så det jeg lurer på er:

Tror folk fremdeles at vi hjernevasker unger? :dontknow
Antall ord: 169
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
keke
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 733
Startet: 06 Sep 2006 01:12
17
Kjønn (valgfri): vedirtikalandar
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 130 ganger

- Meningen med skole

Innlegg av keke »

Heeeerlig at du spør!

JAA.. det er jo det jeg er!!! jeg er ikke en bittern, negativ , sinnapetter..
Ofte ser jeg at slike temaer jeg tar opp har en slik lei tendens til å gjøre folk "nedafor/bitter/sint/lei kjei...


LØØØØSNINGER FOR FAEN... Løsning... jeg vil se løsning... løsning...... flere løsninger...


Minner meg litt om en "snakk" med kona.. for slik er mannfolk (tenker jeg)
Vi er løsningsorienterte av natur - Kona snakker (klager) mange problemer kommer : Jeg får litt problemer med å lytte fordi hodet mitt går over i "løsning" på problem Modus...
Jeg spør forsiktig: Skal jeg bare Lytte nå? eller vil du ha løsninger .... For dere gutter ;) test ut.. funker som faen hos meg ;)


har litt dårlig tid nå.. men ta en titt på videoer om dere vil.. ikke tro på meg.. ikke ta noe for god fisk .. Hu gamle kjerringa fikk meg til å tenke en ting eller to om moderne skole - av d jeg vet virker d som svært sannsynlig -
I min søken på krigens kunst fant jeg også mye grums som henger igjen i stor grad...

har noen gode refferanser på d... feks prøysiske hæren under napoleons tiden.. Generalene var svært missfornøyde med menige soldat .. og skapte Folkeskole - da seff for å få Indoktrinerte mer klargjort til strid soldater ;)
Antall ord: 231
“If the problem has a solution, worrying is pointless, in the end the problem will be solved. If the problem has no solution, there is no reason to worry, because it can’t be solved.” – Zen saying

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5078
Startet: 21 Jun 2006 14:54
17
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

- Meningen med skole

Innlegg av Astarte »

Jeg kjenner til bakgrunnen ja ;)

Det jeg tenker er at alt som kan gi barn en bedre forutsetning til å bli skapende, undrende og trygge mennesker er bra. Thomas Nordahl har mye bra å si om dette. Også vil jeg påpeke at uteskole der elevene får oppleve i stedet for å bare lese om det er bra!! I tillegg syns jeg at kulturskoler er undervurdert og burde oppmuntres til å ha et enda tettere samarbeid med grunnskole spesielt.

Engasjerte og dedikerte lærere er et must. Det kommer vi ikke utenom. Den dagen vi ikke kan brenne for jobben vår, bør vi revurdere. Vi har ikke lov til å være likegyldige når det gjelder barn og ungdom.

Men hva med engasjerte foreldre? Folkevalgte som er engasjerte? Hva med at alle jobber i fremtiden skal fylles, og at alle er gode til noe?
Antall ord: 143
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
keke
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 733
Startet: 06 Sep 2006 01:12
17
Kjønn (valgfri): vedirtikalandar
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 130 ganger

- Meningen med skole

Innlegg av keke »

Bilde


Gode spørsmål boss.. ill be back ;)
sjekker ut Thomas N når æ får tid.. skal komme me nå goe forslag
Antall ord: 23
“If the problem has a solution, worrying is pointless, in the end the problem will be solved. If the problem has no solution, there is no reason to worry, because it can’t be solved.” – Zen saying

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- - Meningen med skole

Innlegg av Jeppski »

keke skrev: har noen gode refferanser på d... feks prøysiske hæren under napoleons tiden.. Generalene var svært missfornøyde med menige soldat .. og skapte Folkeskole - da seff for å få Indoktrinerte mer klargjort til strid soldater ;)
Napoleon knuste den prøysiske hæren på grunn av den gamle tankegangen om hvordan hærer burde ledes. Og fikk deretter spredt de franske revolusjonære tankene til andre land. Tror du disse tankene bare forsvant med Napoleon, og det gamle tankesettet ble igjen? Nei, vårt samfunn er i stor grad basert på tanker om frihet fra den franske revolusjonen, og fra USA. Du prater også om en helt annen tid enn den vi lever i, og jeg som er nettopp ferdig med videregående, kan si deg at det var lite indoktrinering om å følge flokken.
keke skrev:Skolen Holdt på å ta drepen på meg.. jeg kan Histore om mye forskjellig men husker ikke halvparten av d jeg har lest.. før jeg finner fram notatene mine..

Jeg ser når en spade er en spade.. foruten de ganger jeg ikke gjør d.. og erkjenner ved et senere tidspungt dette - og korrigerer.. Flere ganger i året bruker jeg diverse metoder og teknikker som stammer fra UR tiden og er noe heeelt nærliggende...

jeg ser at skole er med på å skape mye negativt... og jeg syntes d "akademiske" må vike for det medmenneskelige... de gode relasjoner.. kommunikasjon... følelser... natur... mat.... Jeg ekser alt som går i bærekraftige spiraler og spyr av militær Kanonføde tankegang som skolen også bedriver i stor grad...
Skolen holdt ikke på å ta livet av meg og flere andre jeg kjenner. Men jeg kjenner igjen tankegangen din fra noen andre folk som sluttet. Du bruker teknikker og metoder fra urtiden? Hva mener du med dette?
Skolen er med på å skape mye negativitet. Rundt hva? Hva skaper skolen negativitet rundt? Hva mener du med det akademiske? Mener du mer konkrete fag?

Så til slutt keke.
keke skrev:Har ikke noe større plaN med trådstarter annet enn ? jeg stiller spørsmål ved d meste.. for noen kan dette virke slitsomt for meg er det helt naturlig å ganske enkelt å utfordre mine egne konsepter om ting å tang..

Med min ihugga skepsis og Åpenhet har jeg kommet over ganske mye ting i min levetid..
Du stiller spørsmål ved det meste, og er veldig veldig skeptisk. Stiller du noen gang spørsmål ved din egen skepsis da? Er det egentlig bra å være SÅ skeptisk?

Jeg har vel møtt heller lite til dette med diskusjoner i klasserommet som går hvor som helst Astarte. Men noen lærere er jo slik da, selv om de fleste prøver å ha diskusjoner der de styrer svaret inn til hva de mener er rett.
Antall ord: 472

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- Meningen med skole

Innlegg av ludoburgero »

Hei, hei, hei!

JEG har en mening om dette! Faktisk flere. Men jeg tviler på om noen gidder å ta meg seriøst, for det er mye som tyder på at jeg helst skal brukes som referanse til moro om nanotråder og slikt.
Men ha meg unnskyldt denne avsporingen, det er faktisk litt av min skolegang som har gjort meg slik jeg er. Og på grunnlag av både personlig erfaring, slik Vermilion selv var inne på i tråden her først, og samtidig på grunnlag av generalisering som Jeppski var inne på ifbm. "Norge har verdens beste skole" til "Norge har sånn passe bra skole", så vil jeg si hva jeg mener om nettopp dét:

I denne tråden dukker det først og fremst opp noen interessante poeng, slik jeg ser det.
Det er jo som kjent noen lærere her, og da kommer problemstillingen som Jeppski tar opp til syne. Ikke at han nødvendigvis mente det som en problemstilling selv, men jeg ser det veldig tragikomiske i å bringe opp slike poeng som faktisk berører kjernen av det Keke i utgangspunktet her tok opp; nemlig hvor viktig det er å være konform, og dermed kunne pryde seg med hvor bra skolegang vi har eller ikke på nasjonalt plan. For selvsagt vil lærere være opptatt av at elevene gjør det bra, kollektivt sett. Vi vil se statistikk på dette, om det er vårt yrke. Det bidrar til mer yrkesstolthet kanskje? Jeg kan bare synse om dette, men jeg tenker som så om de arbeidsplassene jeg selv har vært ansatt og igjen hva jeg har hørt andre lærere si. Det er kanskje her problemet ligger, som "alltid" i mange diskusjoner:

Når individet møter massen, og når massen gir et nærmest autonomt press, og når den som skiller seg ut vil føle presset, og presset faktisk bare er der pga. sosial/ego usikkerhet og/eller autoriteter med maktbruk er innblandet for å nettopp opprettholde et konformt press av forventninger.

Jeg vil aldri gå så langt som å si at det er dumt å lære seg kommunikasjon. Skrivedyktighet, i form av å lære seg alfabetet fra bunnen av, til å bygge opp setninger, grammatikk og rettskrivning, er et kjempeflott verktøy vi har. Ingen av oss (nesten) klarer det plettfritt, men vi synes det er veldig fint å kunne gjøre oss forstått og kunne forstå hverandre. Det er jo dette verktøyet vi bruker her inne også. Vi har god nytte av å lære oss mye av det vi lærer på skolen, men skolen er ikke tilrettelagt individet. Det hadde krevd for mye.

Nå er det sikkert mye som kan sies om hva man forventer av tilrettelegging i forhold til egeninnsats, men stakkars barn vil alltid bli rammet av behovet for voksne som forteller dem forskjell på rett og galt. Uten et visst autoritetsforhold som barn, vil barn kun ha andre barn å forholde seg til, og det vil bli en jungel inntil en av dem tar til fornuften. Jeg tør å påstå dette.

Voksne mennesker (FORVENTES I DET MINSTE...) skal være mer skikket, mer ordentlige. Ikke nødvendigvis mindre lekne og dermed mindre lykkelige. Men voksne mennesker skal være gode forbilder for barn nettopp fordi de har levd lenger og erfart livet i de systemene vi har bygget opp, basert på verdisynet vårt og prinsipper om samhandling med andre mennesker.

Barn kan derimot være veldig slemme, vulgære (endog mer oppriktige) og mer usikre sosialt enn voksne mennesker (vel... utrolig nok: ikke alltid). Derfor kan de ta god nytte av ledelse.

...men, så kommer vel det store spørsmålet for min egen del. Dette er basert på egen skolegang:

Er det virkelig skolens oppgave? Er det ikke foreldre (nå snakker vi generelt igjen) som svikter?
For da jeg begynte på skolen på slutten av 80-tallet, så hadde vi fremdeles en god del foreldre som brydde seg. Selvfølgelig var det mye søppelmennesker ute der i verden dengang også... om jeg skal få kalle noen det da... som ikke brydde seg det spor om barna sine. Men vi var så uheldige at vi hadde disse gamle tantene på skolen. Ikke sånn tøysete måte å kalle dem for tanter. Nei, de var rett før pensjonsalder og hadde hatt våre fedre og mødre en gang i tiden. Vi ble stemplet på grunn av foreldrene våre, dette var en skikkelig hot 80-talls trend nemlig.

"Jeg hadde far din, og jeg vet hva slags ugagnskråke han var. Derfor skal jeg straffe DEG!"

Disse tantene var dessverre meget opptatt av å fortelle oss ting som hadde med helt andre saker enn kunnskaper å gjøre. Det som var en klassiker var historiene om hvordan vi skulle te oss. Folkeskikk ble flittig indoktrinert i hodene våre med skremselspropaganda. Alt fra møter hos anti-alkohol-foreninger, slik som IOGT og skoleskipet Elida med mange eksnarkomane som hadde funnet Gud og Jesus og halve Betlehem. Vi var på skoleturer både hit og dit, og ofte var det i forbindelse med kristendom og gammeldags moral. Spesielt ihuga var klasseforstanderen vår på å fortelle oss at vi kunne få AIDS hvis vi tok i dørhåndtak på offentlige toaletter som gamle menn som hadde tatt i tissen sin, så vi måtte vaske hendene. Så var det jo disse "ikke kjør for fort"-kampanjene da, med historier om knuste hodeskaller og lam for livet. Folk som hadde foredrag rett fra trafikkulykka og inn foran tavla vår, for å fortelle hvor åpenbart dumme de var som kjørte 900 hestekrefters motorsykkel nakne uten hjelm med 7 i promille i 500 km/t rett inn en fjellvegg de var omringet av i verdens krappeste svinger.

Nok om mine personlige erfaring med skole. Jeg synes den har sine svært så positive sider, men også svært negative sider. Vi kan bare ikke generalisere for mye, det er det som blir så feil her.
Verken når vi vil stemple den som ensidig negativ hjernevaskningsmaskin, eller når vi vil at den skal være en av verdens beste med elever som kan stave fremmedord og komme på TV for å gjøre det. Prestisjejag og demonisering er to ytterpunkter bare; skolen er så mye mer enn det.

Jeg synes nok aller helst at skolen burde være en arena for der man lærer å bli voksen gjennom at man lærer kunsten å tenke selv. Noe som sikkert blir vanskelig å få til.

Kritikkgjenstand vil den iallefall alltid være. Det sier seg selv.
Vi tilbringer jo en stor del av vårt liv der, og nå helt inn i voksenlivet, noen ganger langt inn der også. Lærere kan nok i hvert fall nikke seg enig i det, evighetsstudenter også, selv om det blir to sider av samme sak. Det som er sikkert og visst er at begge disse sidene kan misbruke skolens potensiale; noen til maktmisbruk, og andre til å ikke ta ansvar for livet sitt.

Dvs. det er nok av de eldre studenter som bare fester og lever på studielån som virker uten sans og samling, og det har liksom blitt synonymt med alkohol og eksamensforberedelser. Andre lærere forkynner ting som ikke har noe med fag å gjøre, men vektlegger sin egen moral eller politikk eller hva enn det måtte være for livssyn. Bruker skolen som et talerør for sine personlige meninger. Men så er vel spørsmålet om det er så mye bedre å promotere "offisielt godkjent propaganda" da.

For å skli helt ut på den andre siden også, så skal jeg snu tvert om på det jeg sa:

Det er nok mange av de eldre studenter som blir helt hekta på kunnskaper og aldri klarer å slokke tørsten sin på nye utfordringer. For mange kan det være mer spennende og variert enn en hvilken som helst jobb, som gjør at de utsetter dette og begynner i en skikkelig godt betalt jobb når de har den tyngden de trenger, eller iallefall en jobb de får utfolde/utvikle seg i.
Noen lærere er usedvanlig flinke, og brenner og gløder for å lære barna å tenke selv. De gjør det til en spennende lek som viser at voksenlivet er et sted der man faktisk er klok og vis.

Sånn.
Antall ord: 1409
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links