Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisEr det farlig eller ikke?

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- Er det farlig eller ikke?

Innlegg av ludoburgero »

Så, det du mener ved å vri det jeg sier om til det absurde er, at det å gjøre seg bevisst på helse og eventuelle farer i forbindelse med bruk av for mye stråling vil føre til flere selvmordsbombere?
Antall ord: 40
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
xyrea
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 763
Startet: 26 Apr 2012 20:09
12
Kjønn (valgfri): Kjærring!
Har takket: 268 ganger
Blitt takket: 636 ganger

- Er det farlig eller ikke?

Innlegg av xyrea »

Hmnei, egentlig ikke (bortsett fra at ja, jeg synes verden er ganske absurd da) men når du sier det tror jeg jeg skal finne på en ny konspirasjonsteori basert på det der, må bare finne ut hvem jeg skal skylde på først. 'Illuminati' er litt oppbrukt.

Og kanskje en annen en basert på at de som skriker høyest om helsekost og hvordan man egenlig bør slutte å spise mat og leve på pulver, egentlig er betalt av hvemdetnå er som tjener på å mekke 'fortilskudd' for mennesker.

Samme med stråling, kanskje vi alle skulle gått rundt med tinnfolie på huet hele tiden, eller kanskje den strålinga vi vet om er helt ufarlig men får skylda for noe vi ikke vet om enda?

Poenget mitt er vel at ingen egentlig vet hva som er farlig, vi vet ikke langtidsvirkningene av hva vi spiser eller utsettes for siden det ikke har gått lang nok tid enda. Hvis man prøver å unngå det som er farligst denne uka ender man med ganske sære matvaner og hiver antagelig innpå for mye av andre skadelige greier isteden mens man skremmer livet av seg selv. Så sånn sett er det vanskelig å si om det egentlig hjelper å være bevisst eller om man ramler i en annen felle man ikke ser fordi man er så veldig oppmerksom på den som hele tiden blir pekt på i media.
Antall ord: 239
... for the demon shall bear a nine-bladed sword. NINE-bladed! Not two or five or seven, but NINE, which he will wield on all wretched sinners, sinners just like you, sir, there, and the horns shall be on the head, with which he will...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- - Er det farlig eller ikke?

Innlegg av ludoburgero »

xyrea skrev:Hmnei, egentlig ikke (bortsett fra at ja, jeg synes verden er ganske absurd da) men når du sier det tror jeg jeg skal finne på en ny konspirasjonsteori basert på det der, må bare finne ut hvem jeg skal skylde på først. 'Illuminati' er litt oppbrukt.
Kan jo skylde det på Gud?
Poenget mitt er vel at ingen egentlig vet hva som er farlig, vi vet ikke langtidsvirkningene av hva vi spiser eller utsettes for siden det ikke har gått lang nok tid enda. Hvis man prøver å unngå det som er farligst denne uka ender man med ganske sære matvaner og hiver antagelig innpå for mye av andre skadelige greier isteden mens man skremmer livet av seg selv. Så sånn sett er det vanskelig å si om det egentlig hjelper å være bevisst eller om man ramler i en annen felle man ikke ser fordi man er så veldig oppmerksom på den som hele tiden blir pekt på i media.
Men det er jo igjen bare ignorant. Det er jo misvilje til å finne utav hva årsaker er.
Lykkelig uviten og alt det der?

Jeg er mer for den der å være klar over hvor mye dritt som er der ute, kunne le litt av det, men ta de forhåndsregler man faktisk evner å gjøre og ta fatt i problemenes årsaker sålangt det lar seg gjøres, og ikke føle avmakt over de tingene som er utenfor ens rekkevidde, men likevel ikke gi opp håpet om å nå ut med ei hånd inn i kjernen av vepsebolet for å lage litt liv og røre.

Og kanskje trampe på det. Og kanskje gjøre noe konstruktivt etter vi trenger noe nytt å ledes av.
Antall ord: 292
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
galaxy - sluttet

- Er det farlig eller ikke?

Innlegg av galaxy - sluttet »

Så tilfeldigvis et program på TVn en kveld for en del uker siden. Det var (blant annet?) om menn og sædceller. Det var fra USA det programmet, og sum av sumarium så mente de at grunnen til at sædcelle kvaliteten hadde gått sånn ned på menn var nok alt det stoffet som var i maten vi spiste.

De mente til og med i at det kunne bli slik at man ble sterile og befolkningsveksten stoppet opp gang i framtiden om man fortsetter med dette.

Om dette er sant vites ikke, men de sa så iprogrammet i allefall, at det måtte være grunnen til dårligere sædcellekvalitet.

Håper jeg ikke tok fra dere apetitten. :?

Jeg for min del har ikke apetitt på mat der det er konserveringsmiddel E 211 i da jeg for mange år siden leste det sted at det er kreftfremkallende - som er i ; rekesalat + alle slike salater, brus (minus coca cola), idun kethsup - idun sennep, skalldyr i lake, majones, kaviar, syltetøy - de skriver av og til natriumbensonat i stedet for E211. For øverig så leste jeg nylig da jeg på ny gikk igjennom E-nummerologi-skjemaet at det som er i ost og kjøttpålegg ikke her helt lurt det heller "farlig i store mengder" - hvor farlig det er og i hvor store mengder vet jeg ikke men er sjøl veldig glad i hvit ost så ... men det er fullt mulig å kjøpe økologisk og jakte på mat uten de farligste stoffene i fx noe smøreost........ kjøpe bær og sylt selv, .... kjøp ketshup uten 211 :D Print ut denne listen og hold utkikk når du er og handler http://www.matvareguiden.no/sider/e_nummer_alle.asp

........ og hvorfor skal man ha som siktemål å leve så lenge som mulig, vi lever jo stort sett lenge nok som det er i disse dager ..... eller .. psykisk helse er vel så viktig for et langt liv.

--

Jeg pleier å begrense å prate i mobilen uten handsfri fordi jeg alltid ganske raskt får et ubehagelig trykk på den siden av hodet og det føles ikke bra, ikke sunt, sånn har det alltid vært med meg.

Jeg registrerer også støm på min måte, begynte å merke dette for få år tilbake plutselig, jeg får en strømining langs tennene/tannkjøttete (kaller det tannstrøm) fx når jeg sitter foran pc, holder i mobil eller fjernkontroll + metall, men så kjenner jeg også det på sammen måte når jeg tar på et menneske denne strømningen og også av og til på noe jeg spiser . . . . kjenner det også fx åpå jobben der det er mye ledninger rundt meg.
Antall ord: 457

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Er det farlig eller ikke?

Innlegg av Bearchild »

Kjenner jeg blir svimmel av å tenke på "hva og hvorfor". :lol:

Hadde det vært sånn at "noen" var ute etter å forgifte oss bevisst måtte det vært langt enklere metoder enn seigpining. Alt i alt er det vel snakk om uheldig utvikling i forsøket på å holde liv i så mange som mulig..?
Hvis man absolutt skal putte inn noen konspirasjonsteorier må det isåfall være medisinindustrien og dens bakmenn som har noe som helst igjen for å gjøre verdens befolkning uføre og preparatavhengige. :p

Synes Xyrea har et godt poeng i at ingen vet hva som egentlig er farlig. Kutter man ut det ene får man antagelig for mye av det andre. Forsøker man seg på et "balansert kosthold" dukker det straks opp en forskningsrapport som forteller at det er direkte helseskadelig.
Ta f.eks alle disse sensasjonelle slankekurene som dukker opp med jevne mellomrom. Som i beste fall bidrar til vekttap en kort periode, i verste fall gjør uopprettelig skade på fordøyelsessystemet/ andre organer.

Kanskje "utviklingen" går litt i raskeste laget. Jeg har ihvertfall problemer med å henge med..
Men alt dette vi blir utsatt for (stråling, tilsetningsstoffer osv osv) er jo en del av dagens totalpakke. Alt skal skje i et forrykende tempo, helst litt fortere også, og for å tilfredsstille omverdenens krav har vi ikke tid til å takke nei. Hvem har tid- og plass til!- til å være selvforsynt med usprøytet frukt og grønt, ikke-industrialisert kjøtt, fugl og fisk? Skal man stole på at det er dette man faktisk får må man gå for "selvgjort er velgjort". Å betale litt ekstra for de sunne valgene er jo bare bløff det også. :roll:

( Beklager hvis jeg skriver usammenhengende og meningsløst, jeg lufter egentlig bare litt tanker om sånt som opptar meg :oops: )

Noen eksempler ifht "sunn" mat;
Kylling (og kalkun) har kommet veldig på markedet de siste årene. Magert og sunt. Hvis man velger å se bort fra at kjøtt fra dyr under sånne oppvekstforhold må få en bismak, hva med fòret disse blir proppet med? Hvordan kan det være sunt å spise kjøtt som er smekkfullt med bla. antibiotika?
Myndighetene har selvsagt "grenseverdier" målt utifra gjennomsnittskonsum hos folk. Men når folk spiser masse fjærkre fordi det er sunnere enn andre kjøttalternativer, blir antibiotikamengden redusert? Neppe.

Og denne fantastiske norske oppdrettslaksen da.. For noen måneder siden fikk jeg høre at norsk oppdrettslaks er den eneste fisken i verden som ikke trenger noen form for behandling (frysing, varmebehandling osv) før den spises. Alarmklokkene mine ringte tvert,- hva blir denne fisken fòret med??
Jeg sendte en mail til en av de store lakseprodusentene for å forhøre meg. Stemmer påstanden? Og hva blir fisken fòret med? Svaret var at, joda, fisken er garantert fri for parasitter og kan spises uten forbehandling. Angående fòringredienser ble jeg avspist med " En av fordelene med oppdrettsfisk er at man gjennom å kontrollere fôret eliminerer en stor del av risikoen for parasitter. "

Nå vet man jo med sikkerhet at parasitter blir immune ved unødvendig bruk av parasittbekjempelse.. og det er vel snaut 3 uker siden nyhetene kunne fortelle at nå var heller ikke oppdrettslaksen fri for parasitter lenger. Lurer på hva neste skritt er,- hva de begynner å putte i mærene for at folk skal slippe å fryse fisken før de lager sushi.

Fugl og fisk er jo klassiske eksempler på virkelig sunne alternativer. Når ikke engang disse er brukendes til å fòre katta på en gang, hvordan står det til med resten av kjøledisken? [-(
Antall ord: 611
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
galaxy - sluttet

- Er det farlig eller ikke?

Innlegg av galaxy - sluttet »

Kylling har jeg også mistet noe matlyst på etter at jeg så programmet der de stakkars små tvangspiser døgnet rundt fordi de har fjernet metthetsfølelsen til kyllingene på en eller annen måte - de slår av lyset 4 timer i døgnet og resten av de 20 timene eter de og beina deres vokser ikke hurtig nok ift resten av prosessen så de ligger og eter siden de ikke klarer å reise seg, mange av dem. Egentlig skulle de bare være en bitteliten pip pip etter - var det 5 uker ? - men er så stor som en høns nesten når de slaktes ....

Føler meg tryggest på reinsdyr og elg, kylling har jeg faktisk flere ganger blitt kvalm av (når jeg er i det følsomme hjørnet) da er biff bedre, ... nå spiser jeg lite kjøtt siden jeg spiser litt lite generelt og mest knekkebrød og ost og sånn . . .
Antall ord: 158

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- Er det farlig eller ikke?

Innlegg av Jeppski »

Så litt på E211 som du var så bekymret for. Stoffet heter natriumbenzoat. Det er ikke så vidt jeg ser kreftframkallende, men når det kommer i en miks med askorbinsyre (vitamin C) og kalium benzoat, dannes det små mengder av benzen, som er kreftframkallende. Men det dannes tydeligvis så lite benzen at det ikke blir sett på som farlig å innta.

Da vet du det. Hvis du fortsatt er bekymret, kan jeg trøste deg med at benzen er ganske kreftframkallende, og at et universitet kom i avisene på grunn av at de måtte evakuere på grunn av benzen-lukt.
Antall ord: 101

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
galaxy - sluttet

- - Er det farlig eller ikke?

Innlegg av galaxy - sluttet »

Jeppski skrev:Så litt på E211 som du var så bekymret for. Stoffet heter natriumbenzoat. Det er ikke så vidt jeg ser kreftframkallende, men når det kommer i en miks med askorbinsyre (vitamin C) og kalium benzoat, dannes det små mengder av benzen, som er kreftframkallende. Men det dannes tydeligvis så lite benzen at det ikke blir sett på som farlig å innta.

Da vet du det. Hvis du fortsatt er bekymret, kan jeg trøste deg med at benzen er ganske kreftframkallende, og at et universitet kom i avisene på grunn av at de måtte evakuere på grunn av benzen-lukt.

OK takk for opplysningen :)
Nå er det år og dag siden jeg leste om dette i et ukeblad var det visst engang, virkelig leeeenge siden, så tror det satt så hardt i meg at jeg programmerte meg til å ikke like sånn mat så godt hehe, men har ikke apetitt på ting i lake og rekesalater og majones men har sikkert med at jeg ikke syns særlig om den maten i seg selv .. i tillegg til at den har merkelig kjemikalier i seg. Har ikke sånn veldig apetitt på syltetøy heller,
men om at konserveringsmiddelet i ost og kjøttpålegg tror jeg det bare er et halvt år siden jeg leste om at det var farlig i store mengder, men vet ikke om det var i den nummerologi-linken jeg pastet inn i tidligere innlegg, jeg leste det eller om det var et annet sted.., mulig det var det.
Antall ord: 256

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- - - Er det farlig eller ikke?

Innlegg av Jeppski »

Stort sett er det veldig vanskelig å få i seg så mye e-stoffer at det blir sett på som farlig. Men effekten av hva alle disse e-stoffene gjør når de er i en gigantisk cocktail kalt menneskekroppen, vet vi ikke like godt. Det er også veldig viktig å huske at alle naturlige ting inneholder også "e-stoffer".
Antall ord: 59

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- Er det farlig eller ikke?

Innlegg av ludoburgero »

...og at disse skumle E-stoffene egentlig kan være hva som helst.
Flere helt naturlige tilsetninger har bare fått tilegnet et E-nummer.

Objektivt sett er dette kun en liste over forskjellige tilsetningsstoffer i næringsmidler.
Vi finner både pulveriserte insekter (fargestoffet E-120 er tørka hunnlus) og sitronsyre og andre ting med opphav fra naturen på E-stoff-listen. Typisk er at massemediene og kvakksalvere ofte skal forenkle og forgrove ting slik at mennesker blir rundlurt til å tro at "E-stoffer er farlige!".

Slik er det slettes ikke, da E-stoffene kan være hva som helst. Både naturlige og syntetiske.
Noen kreftfremkallende (bevist), noen i en uheldig kombinasjon med andre (som sagt), og andre helt ufarlige i ganske store doser. Dessuten finnes det mange betegnelser på samme stoffer; kjært barn har mange navn. Askorbinsyre er et C-vitamin, kan også brukes som konserveringsmiddel. Samme gjelder antioksydanter, som igjen KAN være C-vitaminer. Dette kan de også spraye frukt med for at det ikke skal bli brunt (oksidere, derav antioksydant), og for at det skal holde seg friskere.

Faktisk kan kombinasjonen av helt naturlige, økologiske produkter også være skadelig i kombinasjon. Det er for eksempel ikke heldig å innta for mye syreholdige ting i kroppen heller, og det å spise basisk kan faktisk erstatte en hel haug med medisinering. Man blir hva man spiser, og hvis man skal holde styr på alt vil man egentlig ikke kunne spise noe. Man må ta en sjans! Dør du, så dør du - synd for deg - eller man kan være moderat og årvåken, være litt klar over hva man spiser også! Ikke drikke for mye bensin etter klokka 22 for eksempel.
Antall ord: 289
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Er det farlig eller ikke?

Innlegg av Bearchild »

Ser ut til at det er en viss enighet om at måtehold, føre var og bevissthet på hva vi omgir oss med er en grei "tommelfingerregel". Alikavel har jeg inntrykk av at man bør benytte seg av innestemme- eller aller helst inni-sitt-eget-hode-stemme hvis man har innvendinger. Stiller man spørsmål er man i beste fall dum, enda verre kan man bidra til massehysteri og epidemier.

Vel vitende om en brøkdel av faenskapet vi blir utsatt for er det helt på sin plass å stille spørsmål. Og ikke minst bestemme selv hva man er villig til å utsette seg selv og sine nærmeste for uten å måtte forsvare seg.
Antall ord: 118
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

- Er det farlig eller ikke?

Innlegg av Svartepus »

Jeg merker at jeg har litt angst for palmeolje/fett og søtningsstoffene aspartam og acesulfam K. Det er to ting jeg holder meg langt unna. Ellers er det mye jeg sikkert burde ha vært obs på, men jeg velger i mange tilfeller å bare lulle meg inn i bobla mi og ikke tenke så mye på alt det farlige i verden.
Antall ord: 62
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- - Er det farlig eller ikke?

Innlegg av ludoburgero »

Bearchild skrev:Ser ut til at det er en viss enighet om at måtehold, føre var og bevissthet på hva vi omgir oss med er en grei "tommelfingerregel". Alikavel har jeg inntrykk av at man bør benytte seg av innestemme- eller aller helst inni-sitt-eget-hode-stemme hvis man har innvendinger. Stiller man spørsmål er man i beste fall dum, enda verre kan man bidra til massehysteri og epidemier.
Regelen "Det finnes ikke dumme spørsmål, bare lavpannede mongosvar" gjelder som aldri før.

Bruker man innestemmen mye, vil man antagelig bli hørt når man snakker litt høyere for en gangs skyld, men ofte er det slik at vi ikke har tid til å vente. For eksempel gidder jeg ikke utsette meg selv eller menneskene jeg kjenner for å bli forgiftet av våre egne folkevalgte og andre kynikere med profitt som førsteprioritet (herav profitt foran helse, da, selvfølgelig).

Jeg har bedt de jeg kjenner om å droppe aspartam. Ikke at jeg maser om det, jeg bare sier ifra at det ikke er bra å putte i seg. Forhåpentligvis følger folk rådet, men det er vel både-og med de jeg kjenner; noen har kuttet ut aspartam (og generelt kunstig søtning), mens andre sier som regel noe slikt som: "Jaja, jeg skal dø en gang likevel". Bare folk helst lar være å gi det til nevøen min og søstrene og foreldrene mine holder seg unna det, er jeg fornøyd - venner er det som sagt hipp som happ med. De gjør som de vil, jeg har kommet med noe jeg anser som godt råd iallefall.
Vel vitende om en brøkdel av faenskapet vi blir utsatt for er det helt på sin plass å stille spørsmål. Og ikke minst bestemme selv hva man er villig til å utsette seg selv og sine nærmeste for uten å måtte forsvare seg.
Nettopp - og det akter jeg iallefall å gjøre. Hvem skulle kunne stoppe meg? Skam?
Skal jeg være flau? Er det pinlig om jeg KANSKJE kunne ta feil, og det viser seg at aspartam ikke er så farlig som jeg tror? Isåfall, gjelder ikke føre-var? Er det virkelig noe å være flau over?

Nei, selvfølgelig ikke. En må kjempe for det en tror er rett. I god tro.
Det er tross alt det eneste man kan gjøre, for status endrer seg over tid.
Opplysninger... informasjon... desinformasjon... propaganda - alt endrer seg med tidens løp.
Antall ord: 426
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
galaxy - sluttet

- Er det farlig eller ikke?

Innlegg av galaxy - sluttet »

Her er en link om konserveringsmidler og dens effekt den kan ha :

http://www.prgmea.com/9/2011/12/farene- ... idler.html

Veeel de skriver ikke at det er ufarlig ..

Og om E211
http://no.wikipedia.org/wiki/Natriumbenzoat
Reduksjon i IQ :? hemmet vekst

Og en til føler her om hver enkelt, den kan man jo følge om man ønsker å unngå noen som ikke virker bra.
http://www.matoppskrift.no/sider/enummer200.asp
:)
Antall ord: 75

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- Er det farlig eller ikke?

Innlegg av Jeppski »

Jeg har som en regel å ikke stole alt for mye på sider der man ikke har lært seg særskriving, og bruker ganske åpenlyst en oversetter. Og les heller på den engelske wikipediaen om natriumbenzoat, det står mye mer der, også i tillegg linker det ikke til en nrk.no-artikkel. Kildekritikk er et godt verktøy å ha i kassa av og til. Jeg sier ikke at det ikke er sinnssykt livsfarlig å innta, men mindre farlig enn du tror.
Antall ord: 81

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links