Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynShamansk innvielse

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7953
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

- - - Shamansk innvielse

Innlegg av ludoburgero »

jeditrond skrev:For å ta det siste først, det er "bevegelser i lufta" for å bruke et noe upresist uttrykk, som går i retning av det du skriver. Systemet som sådan er i ferd med å kollapse av sin egen dumskap, hvorfor tror du det har vært så mange finanskriser på bare drøye tre-fire år?
Til dels enig med deg. Eller, vel kanskje helt enig. Men...
Slik jeg ser det, er bevegelsene i lufta kort forklart dette (og mer):

-Politiske beslutninger
-Folks manglende interesse i å delta aktivt i disse, men godtar snikinnføringene
-Menneskers iboende grådighet og statusjag, for å hevde seg for å få følelsen av være noe
-Flere og flere mennesker; oppmerksomhetsbehovet kan spores til dette
-Overlevelse er sterkt knyttet opp til egoet, som igjen er sterkt knyttet til grådighet
-Finanskrisene er iscenesatte/iverksatte/orkestrerte av makteliten, ikke menneskers dumskap
-Selv om menneskers passivitet, tankeløshet (distrahert av sin grådighet og egosentrisme) er en god hjelper og alt i alt gjør det mye lettere for de som sitter med makten
Grådigheten mister etterhvert grepet og vil ikke lære. Strengt tatt behøver vi ikke bli for primitive heller for å bli mer åndelige, vitenskapen har da for lengst gode hypoteser rundt alternative og rene energikilder. Problemet som alltid er å få tak i penger for å få startet det opp. Se bare på Nikola Tesla og hans forsøk med trådløs overføring av elektrisitet, det fungerte utmerket helt til sponsorene hans fikk vite at han ville at dette skulle være gratis :)
Nettopp, og så ble han demonisert og latterliggjort av den grådige eliten som stjal idéene hans og hemmeligholdt dem, mens de offisielt sett ble skrinlagt. Trist, for jeg tror ikke akkurat at verden har blitt mer skånsom og åpen enn den gang - forskjellen er bare at vi har såkalt åpenhet og disse morsomme rettighetene - under begrensede forhold.
Men kanskje tiden er inne for å prøve dette igjen, litt i utkanten av godkjent vitenskap, men vi har jo s.k. vakuumenergi/nullpunktenergi. Mer forsking på dette vil sikkert gi uttelling, men selvsagt det stopper pga. penger som vanlig. Selvsagt hevder enkelte konspirasjonsteoretikere at visse verdensregjeringer allerede sitter på slik teknologi :)

Men ja, grådighet og materialisme ute av kontroll er noe vi må forsøke å fjerne fra oss selv. Finne en gylden middelvei rett og slett :)
Tiden er vel inne for lengst, men kreftene er for mektige innenfor energi- og oljebransjen.
En kødder ikke for mye med folk i toppskiktet av systemet der, tydeligvis.
Antall ord: 431
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Visenda
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 193
Startet: 12 Aug 2012 19:34
11
Kjønn (valgfri): dame
Har takket: 75 ganger
Blitt takket: 80 ganger

- Shamansk innvielse

Innlegg av Visenda »

Saivo er for samiske sjamaner. Det er mange andre stier å gå.
Antall ord: 11
Finn meg på Facebook http://on.fb.me/1bwmLgV

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
keke
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 733
Startet: 06 Sep 2006 01:12
17
Kjønn (valgfri): vedirtikalandar
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 130 ganger

- Shamansk innvielse

Innlegg av keke »

Alle veier leder til samme plass...


Disse detaljene er småtterier.. Denne Rundansen er evig..

Vi bytter plasser... brikker på et sjakkbrett.. når spillet er over havner de alle i samme eske ....


Ca en millijard million trilliard ganger har du dødd" - Den sanne død - for så be om en gang til...

Som et barn sier : SKAL BARE.. .. .. .. . .

Den samiske vei er som alle andre veier dær en leker med ekstase og fyller inn massevis av høtsvevende forherlighet svada av det vakreste ... vi elsker slikt -- eller , noen gjør det å finner svarene i den sværen - en For hær og en Fot dær.. mellom verdnEr ...

En ting felles er ekstasen - den er - alle kan få den - alle kan flyte inn i den... mange veier til topp.. opp å ned - Finne Bunnen - neeed i kjellern - Finne toppen .. kjenne på taket... slå på lyset.. skru de T av.. Å i det øyeblikket du tror at AH jeg har skjønnt .. nå blir det "plankekjøring" viiips kommer du til bunnen for så finne en Luke til et dypere ....

anyway.. ikke ta meg for en . Nå trekkeer jeg på skuldrene .. for mitt mØte med det mystiske er mange.. d ene som overgår d andre...

Det mystiske vil forbli slik ..Mystifystisk... vi er i en galakse mindre enn et støvkorn.. mindre enn et "vær" hår på armen til en funky Looking bakterie..

Svar på spørsmål .... flere spørsmål ... Virker som vi kollektivt er en gjeng med Ekstremsport junkies - livet kan være slikt og er slett ikke for nybegynnere ;)

Sannheten er at sannhet har mange fjes - Du har mange fjes - alt er jo Ett - på en uforståelig høytsvevende fjern og finurlig Nær måte.. :salute:

nå mista jeg den igjen.. hva var greia? saivio saivo- nirvana - himmel - Dær oppe - dær inne? Lyset? altet - alt og ingenting samtidig? målet? eller Turen til Målet..


ååå hh Guuud bare eeeeen gang til... skal bare ......

Ja for denne gangen -----

skal bare... Bare KA? ta turen for så komme tilbake for å ville ta turen en gang til?

Ikke lett å bli klok på galskap - Umulig å bli klok på det som kalles å være NOrmaL - som egentlig er den sanne kollektive galskapen...

---------------------------
Antall ord: 378
“If the problem has a solution, worrying is pointless, in the end the problem will be solved. If the problem has no solution, there is no reason to worry, because it can’t be solved.” – Zen saying

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
keke
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 733
Startet: 06 Sep 2006 01:12
17
Kjønn (valgfri): vedirtikalandar
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 130 ganger

- Shamansk innvielse

Innlegg av keke »

http://balancedworklife.com/blog/career ... xperiment/

There was an interesting experiment conducted years ago using monkeys and bananas.

The researchers placed five monkeys in a room with a ladder and a some bananas at the top of it. It didn’t take long before one of the monkeys saw the bananas and decided to climb the ladder.

Bilde

As soon as the monkey reached the banana, all five monkeys were showered with cold water.

Bilde

This frustrated the monkeys, but shortly after the showering ended a second monkey braved climbing the ladder once again.

Bilde

Again all five monkeys were showered with cold water. The monkeys were starting to see a pattern. So the researchers decided to change the scenario. This time they would take out the water and replace one of the monkeys with a new one.

Bilde

The new monkey comes into the room and notices the banana sitting safely on the ladder. He sees an easy snack and approaches the ladder.

Bilde

As soon as he starts to climb the other four monkeys attack him. The new monkey doesn’t understand what he did wrong but no longer approaches the ladder.

Bilde

The researchers continue the new pattern by replacing another monkey. This new monkey sees the banana and does the same thing as the last monkey to enter the room. Upon climbing the ladder the original three monkeys attack once again, as well as the first new monkey.

Bilde

A third, fourth, and eventually fifth monkey is replaced. By now all the new monkeys are attacking each new monkey that tries to get the banana. They’ve never been sprayed for attempting to get the banana, but choose to attack each monkey that tries anyways.

Are We Like These Monkeys?
Have you ever asked a manager why don’t they solve a problem differently only to hear them answer, “Well that’s the way it’s always been done?”

Too often, we are quick to jump on what others are doing wrong without ever giving them a chance to see the results.

We like to predict the outcome based on our own experiences, and in worst cases off of what we’ve heard others say. But what if times have changed? What if we are judging others based on a narrow understanding of their plan?

Moral of the story…don’t fear the ladder…don’t scare others from taking the ladder.

image courtesy of AnnieGreenSprings
Antall ord: 403
“If the problem has a solution, worrying is pointless, in the end the problem will be solved. If the problem has no solution, there is no reason to worry, because it can’t be solved.” – Zen saying

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Visenda
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 193
Startet: 12 Aug 2012 19:34
11
Kjønn (valgfri): dame
Har takket: 75 ganger
Blitt takket: 80 ganger

- Shamansk innvielse

Innlegg av Visenda »

Hvilke regler mener du? Jeg ville tro regler varierer fra kultur til kultur, siden praksisen varierer. Ikke alle bruker tromme etc.
Antall ord: 21
Finn meg på Facebook http://on.fb.me/1bwmLgV

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
helgemann
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 615
Startet: 06 Mar 2009 02:04
15
Har takket: 391 ganger
Blitt takket: 249 ganger

- Shamansk innvielse

Innlegg av helgemann »

Samene har sin kultur.

Før, var ikke det bare en som hadde tromme, men hver familie, i hvert telt. Både kvinner og menn hadde trommer. Både kvinner og menn kunne være sjaman.

Ailo Gaup har skrevet om det å bli sjaman. http://trebjorner.net/
På slutten av 70-tallet, da jeg lette etter en sjaman, fant jeg Mikkel Gaup, han som ble kalt Mirakel Mikkel. Jeg satt ofte på kjøkkenet hos ham i Eiby utenfor Alta, og høre på historiene han hadde å fortelle. Iblant ringt telefonen. Jeg hørte han si til folk, legg deg ned på sofaen, så får du snart besøk. Han helbredet over telefonen, kom så tilbake til kaffekoppen. Så snakket vi videre om hellige steiner omkring på vidda og om kraften fra sola. Han var legendarisk i sin tid, i utlandet kjent som Healing Fox.

En gang traff jeg en mann som hadde "fått besøk" av Mikkel. Han bodde i Stockholm. Han hadde lagt seg ned på sofaen. Kort tid etter hørte han skritt i gangen. Så hørte han ytterdøra gå opp. Inn i rommet kom en liten, tett mann han aldri hadde møtt eller sett før. Og mannen hadde lagt hendene sine på ham og han hadde kjent det skje. Ny energi hadde kommet inn i kroppen hans og spredd seg som varme rundt i hele ham. Så hadde mannen sagt adjø og blitt borte. Stockholmeren hadde blitt så imponert og fascinert at han hadde kjøpt seg flybillett til Alta og dratt avsted for å se med egne øyne om det var Mikkel som hadde kommet på besøk gjennom lufta.. Han landet i Alta, tok taxi videre. Kort tid etter fikk han bekreftet at det var Mikkel han hadde sett.

Jeg kjenner denne historien både fra Mikkel og Stockholmsmannen. For meg et dette et eksempel på en opplevelse "mellom verdenene". For Mikkel jobbet mellom verdenene og mannen på sofaen nådde inn mellom verdenene og de møttes der. Seinere møttes de på kjøkkenet.

Jeg var altså på jakt etter en sjaman som kunne lære meg kunsten. Den neste sjamanen jeg traff var Ernesto, mapucheindianer fra Chile. Det skjedde på Turisthotellet i Kautokeino. Vi befinner oss i 1985. Han var da kjæreste med en samisk kvinnne og de var på gjennomreise. Vi kom i snakk om det store mysteriet for meg på den tiden, hvordan man gjør trommereiser.
Kilde: http://sjaman.com/om-sjamanisme/om-inne ... nu-51.html
Antall ord: 425

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links