Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Andre paranormale sakerDrivende rundt i universet

Andre paranormale saker - som ikke finner sin plass i de øvrige paranormale grupper ovenfor, og ikke faller i kategorien "generelt snakk".

Moderator: Asbjørn

Morris
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1078
Startet: 15 Nov 2012 14:05
11
Kjønn (valgfri): Humanoid ♂
Har takket: 380 ganger
Blitt takket: 550 ganger

- - Drivende rundt i universet

Innlegg av Morris »

Isan skrev:Sorte hull er ikke mørk materie, slik jeg har forstått det. Mørk materie er materie som ifølge beregningene på grunnlag av observasjoner må finnes, men som man ikke vet hva er hittil.
Du finner mer om sorte hull her og hva som egentlig skjer når et sort hull dannes, materien er jo stjernens innhold da, men at de kalles sorte hull er jo fordi gravitasjonskraften blir så sterk at lys ikke slippes ut forbi en viss grense. En kan kanskje si at det er lys inne i et sort hull, men vi kan ikke se lyset fordi det holdes tilbake av de kolossale gravitasjonskreftene.

http://www.mn.uio.no/astro/forskning/te ... ehull.html
Antall ord: 121

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ønsker du din egen nettside ?
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

- Drivende rundt i universet

Innlegg av Isan »

Jada, jeg kjenner til hva sorte hull er :) Jeg syntes bare det så ut som det her ble en sammenblanding av sorte hull og mørk materie, som jo er to forskjellige ting.
Antall ord: 33
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Morris
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1078
Startet: 15 Nov 2012 14:05
11
Kjønn (valgfri): Humanoid ♂
Har takket: 380 ganger
Blitt takket: 550 ganger

- - Drivende rundt i universet

Innlegg av Morris »

Isan skrev:Jada, jeg kjenner til hva sorte hull er :) Jeg syntes bare det så ut som det her ble en sammenblanding av sorte hull og mørk materie, som jo er to forskjellige ting.
Helt i orden! :P
Da må det være vakuumenergi det snakkes om. Se link: http://www.forskning.no/artikler/2002/n ... 7267078.53

Nikola Tesla var den som satte navn på denne energien som også kalles nullpunktsenergi, eller zero point energy. Den medførte at en kunne sende trådløs elektrisk kraft gjennom lufta. Forskningen i Hessdalen har kommet frem til at fenomenene der var drevet av denne energien som blir beskrevet som en usynlig spiralerende hvirvelvind.
http://www.nrk.no/nett-tv/indeks/107521/

I Bibelen blir denne virvelvinden beskrevet som hvirvel (vind) eller stormvind i beretningen om ufoen i Esek.1, senere i Apg.27.14 som Eurakylon.
Antall ord: 146

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Drivende rundt i universet

Innlegg av Bearchild »

Hva skjer når noe eksploderer i vakuum? Jeg er sikker på at det må bli en implosjon som igjen lager et svart hull. Kanskje ikke en umiddelbar implosjon, det avhenger av størrelse på/ kraften i eksplosjonen. Ergo er det et svart hull på vei i nabolaget;
http://www.forskning.no/artikler/2014/januar/379558

Hva jeg er sikker på derimot er ofte helt feil og jeg har aldri satt meg inn i hvordan sorte hull oppstår. Så jeg hadde satt pris på om noen kom og filleristet meg litt og trøstet meg med at jeg er helt på jordet. :iiik

Legger til litt jeg..

Jeg har sikkert hørt en gang at supernovaer og sorte hull henger sammen. Selv om jeg et bitte lite halvsekund trodde jeg hadde oppdaget noe opplagt helt av meg selv (eksplosjon i vakuum/ verdensrommet= implosjon).

Så det var i utgangspunktet en fleip dette over her, men når jeg leser følgende om supernovaer på wikipedia blir jeg faktisk litt bekymret på ordentlig;
Restmassen til en stjerne (massen til stjernen etter at de ytre lagene av stjernen er kastet av) avgjør om stjernen blir en nøytronstjerne eller et sort hull.

Er det noen som har gjort noen beregninger på denne restmassen etter den "enorme eksplosjonen" i Sigargalaksen? Og hvor langt unna er 12 millioner lysår..? :oops:
Antall ord: 226
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

- Drivende rundt i universet

Innlegg av Isan »

Ta dette med eksplosjon/implosjon først.
Eksplosjon blir det når trykket er større inni enn utenfor. Implosjon får vi når trykket er større utenfor enn inni. I verdensrommet med tilnærmet vakuum, vil trykket inni ei stjerne være ørten ganger større enn trykket utenfor, ergo eksplosjon.

Hvorvidt man har målt om denne supernovaen ender som nøytronstjerne eller svart hull, aner jeg ikke, men 12 mill. lysår er betryggende langt unna.
Antall ord: 81
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- - Drivende rundt i universet

Innlegg av Jeppski »

Det er ikke noe å bekymre seg for Bear. Med tanke på hvor mange stjerner som blir til sorte hull, finnes det flere her i vår egen i galakse. For ikke å snakke om den gigantiske i midten av melkeveien.
Antall ord: 39

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Drivende rundt i universet

Innlegg av Bearchild »

Jo, jeg skjønner at ting kan eksplodere uti der. Jeg fikk bare "bilder i hodet" av energien etter eksplosjonen som strakk seg lenger og lenger utover men at hastigheten på et visst punkt ble så lav at den (energien) plutselig ville schvuppe tilbake ettersom trykket utenifra økte.

.. elendig forklaring, det virket mye mer logisk mens det fortsatt var inni hodet mitt! :roll:

Men ok. Da bekymrer jeg meg ikke mer for et eventuelt sort hull derfra. ;)
Hvor langt unna er forresten det nærmeste (kjente) sorte hullet, og hvordan beveger de seg? Eller står de stille..?

Edit; og der kom Jeppski meg i forkjøpet! :D
Fortell mer, dette er spennende!
Antall ord: 111
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Drivende rundt i universet

Innlegg av Bearchild »

Faktisk så eksploderer ikke hele stjernen! Restmassen er jo det som blir igjen etter implosjonen etterfulgt av eksplosjonen.
Hvis temperaturen i sentralområdet til en superkjempe nærmer seg 5 milliarder Kelvin, kan fusjonsprosessene lage jern. Etter dette stopper fusjonsprosessene opp. Jern og nikkel er nemlig de grunnstoffene med minst masse per nukleon. Videre fusjon vil derfor ikke frigjøre energi, men kreve energi. Da får gravitasjonen overtaket over strålingskreftene som opphører, og sentralområdet til superkjempen trekker seg sammen i en implosjon.

http://no.wikipedia.org/wiki/Supernova

Store norske leksikon beskriver "fødselen" til et sort hull slik:
Et sort hull dannes ved at et legeme, f.eks. en stor stjerne, faller sammen i en kollaps slik at all massen blir samlet praktisk talt i ett punkt, en singularitet. Denne massen omgir seg da med et enormt gravitasjonsfelt som avtar utover.

http://snl.no/sorte_hull

Menes implosjon og kollaps som det samme her?
Antall ord: 159
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- Drivende rundt i universet

Innlegg av Jeppski »

Jeg skjønner ikke hvorfor du er så opptatt av ordet implosjon. Det som skjer er at stjernen kollapser under sin egen tyngdekraft: Kall det hva du vil.
Antall ord: 28

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Drivende rundt i universet

Innlegg av Bearchild »

Fordi det var det første som slo meg vel. Og fordi det er naturlig motsetning til eksplosjon. Samme hva man kaller det vel.. kollapse beskriver dessuten mye annet også.
Skal du bare være negativ kan du finne noen andre å plage. :roll:
Antall ord: 42
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- Drivende rundt i universet

Innlegg av Jeppski »

For å svare på spørsmålet ditt: Ja, man mener det samme her. Men når jeg hadde fysikk på skolen og når jeg ser andre fysikere prate om det, bruker de nesten hele tiden ordet kollaps.
Antall ord: 38

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

- Drivende rundt i universet

Innlegg av Isan »

Implosjon og kollaps menes nok det samme her, ja.

Man er nok sikrere på at det er en fagekspert som står bak innholdet i Store norske leksikon enn i Wikipedia så det kan være forklaringen på ulik ordbruk. Men det er tross alt en gjetning fra mi side.
Antall ord: 50
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Drivende rundt i universet

Innlegg av Bearchild »

Jeppski:
Det blåser vel jeg i! Du skjønner utmerket godt hva jeg mener med implosjon og i denne sammenhengen synes jeg det er et helt naturlig ord å bruke. Hvis du vil kalle det noe annet er det selvfølgelig helt greit, men ikke gidd å pirke bare for å pirke, det er så unødvendig?

Men greit nok, da vet jeg at de to oppslagsverkene snakker om det samme på litt forskjellige måter.
Antall ord: 74
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- Drivende rundt i universet

Innlegg av Jeppski »

Wtf? Hva gjorde jeg nå? Makan til frekkhet ass, du klarer nå å bli fornærmet av alt òg ja.
Det siste jeg sa var bare ment til opplysning om mine erfaringer av bruken av de to ordene. JESUS CHRIST!
Antall ord: 39

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Drivende rundt i universet

Innlegg av Bearchild »

Du spør hvorfor jeg er "så opptatt" av et visst ord. Jeg er ikke opptatt av noe spesielt ord og skjønner ikke hvordan spørsmålet er relatert til temaet? Hvilket spesifikt ord jeg er så opptatt av? Og ja, det synes jeg er unødvendig flisespikkeri. Men så er jeg vel litt hårsår da..

Men altså, drit nå i den biten. Jeg kan sikkert søke rundt på nettet for å lære mer men setter pris på innspill. Så får dere bare tåle at jeg må ha alt med teskje. Og ikke mobb ordbruken min! :p

Vet man med sikkerhet hvordan sorte hull oppstår og eksakt hva de er? Har man noen gang observert et svart hull oppstå eller er dette bare teorier? Såvidt jeg har forstått er man ikke sikre på at det finnes et digert sort hull i vår galakse heller, men man tror/ antar det?
Antall ord: 158
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links