Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisVelger vi vår egen skjebne?

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- - Velger vi vår egen skjebne?

Innlegg av Arven »

zind skrev:For å sette det på spissen så fnyser man ikke av at noen lider under å ha sett sine egne foreldre bli torturert og drept foran øynene på dem som barn. De fleste av oss ville ikke funnet på å si til denne personen at de har valgt denne lidelsen selv. Og jeg mener man bør ha såpass respekt at man trår varsomt også de gangene man antar at noen egentlig ikke har noe grunn til å syntes synd på seg selv. For en så arrogant holdning og illusjon om at man forstår ser desverre ut til å være et steg på den åndelige utviklingsstigen der mange sitter fast lenge... man har blitt så perfekt at man ønsker å forandre andre, når vi forhåpentligvis ville akseptert og sett helhet i stedet for mangler og ukompletthet om vi hadde kommet så langt som vi da ønsker å tro vi har...?

.
Fantastisk innlegg Zind ! Må bare ta ut og la disse ordene få stå litt alene også, for her ligger det mye visdom =D>
Antall ord: 173
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
?
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1038
Startet: 27 Nov 2006 21:18
17
Kjønn (valgfri): oftopic
Lokalisering: Urula
Blitt takket: 185 ganger

- - - Velger vi vår egen skjebne?

Innlegg av ? »

Arven skrev:
zind skrev:For å sette det på spissen så fnyser man ikke av at noen lider under å ha sett sine egne foreldre bli torturert og drept foran øynene på dem som barn. De fleste av oss ville ikke funnet på å si til denne personen at de har valgt denne lidelsen selv. Og jeg mener man bør ha såpass respekt at man trår varsomt også de gangene man antar at noen egentlig ikke har noe grunn til å syntes synd på seg selv. For en så arrogant holdning og illusjon om at man forstår ser desverre ut til å være et steg på den åndelige utviklingsstigen der mange sitter fast lenge... man har blitt så perfekt at man ønsker å forandre andre, når vi forhåpentligvis ville akseptert og sett helhet i stedet for mangler og ukompletthet om vi hadde kommet så langt som vi da ønsker å tro vi har...?

.
Fantastisk innlegg Zind ! Må bare ta ut og la disse ordene få stå litt alene også, for her ligger det mye visdom =D>
ja, men det blir ikke mindre sant av den grunnen, og man bør vel ha lov til å kommentere ting, selv om noen følelsesmessig er blokkert for et åpent sinn og at ting kan være annerledes. dette har ingen verdens ting med å belære, for da har mine innlegg ikke blitt lest, men for all del, så får vi gjerne gå ut fra at skapelsen og de universelle lover er kaos, og urettferdighet, uten noen form for logik og alt er skapt av en pervers gud, for å manifestere en pervers livsopplevelse av noe som kanskje er viljeførende i universet, i kaos, selvfølgelig. flaks at vi ikke har fått månen i hodet, ihvertfall
Antall ord: 294
Jeg er kun ansvarlig for hva jeg skriver, ikke for hvordan du forstår det...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Anonymius
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 112
Startet: 06 Apr 2012 12:56
12
Kjønn (valgfri): ukjent
Har takket: 44 ganger
Blitt takket: 28 ganger

- Velger vi vår egen skjebne?

Innlegg av Anonymius »

Det som er problemet med spørsmålet er at det er lite konkret spørsmål. Spesielt når man spør om skjebne må man først definere skjebne hva det er for noe. Er skjebne resultatet man sitter igjen med i slutten av livet eller det som skjer oss i nuet eller det resultat man sitter igjen med i det som anses som voksen alder. Med andre ord er det lite definert hva skjebne skulle være før man kan gi et ordentlig svar på det.
samtidig inneholder spørmålet flere underliggende emner for å spørre om skjebne er å spørre om hvem som skal sitte med ansvaret for våre liv, som igjen leder til spørsmålet om det fins en gud eller guder eller om det også leder til meningen med livet ettersom vi mennesker ofte trenger en form for logikk å støtte oss til å legger ofte ansvaret på disse to temaene.
Å igjen leder dette til menneskelige fysiske spørsmål som frykt, og hva som får en hendelse til å skje blant annet.

men noen ting lar seg svare på lettere enn andre som f.eks de tre sosialiserings-arenaene som er hjemme, vennekrets (fra barndommen) og utenfor vennekrets (ofte når man blir eldre ) som er en avgjørende faktor for hva du velger i livet.

Samtidig har genetikk en avgjørende rolle for hvem du er å hvordan man handler her i livet. Slektstreet også noe å si.

Så man sitter igjen med mange spørsmål rundt temaet, men miljø, og biologi er som sagt avgjørende og selvsagt ytre miljøfaktorer som under svangerskap osv er også blant nøkkelordene for hvilke valg man tar her i livet

Dersom man har kontroll på alt sammen kan man være sin egen lykkes smed men om man ikke har det er det er det større muligheter for at man har et liv som allerede er avgjort på forhånd hva som kan bli utfallet.

Men man skal ikke bare flyte med for jeg er enig at man skal også se på hvilke muligheter man har for påvirke de dårlige utfallende sine til de bedre.
Det er helt klart en forskjell på å sette seg ned å gi opp å være løsnings-orientert å ta initiativ for en bedre hverdag. Man ser i dag at det fins folk som har oppnådd stor personlig gevinst ved god motivasjon. Men igjen om det var dette som var meningen eller ikke er vanskelig å si. Da må man se hvordan stiene er blitt til å hvor mange av stiene man har valgt selv osv. for nå er man tilbake til spørmålet igjen er det dette som er skjebne?

Uansett om tunge spørsmål som skjebne ol skal stilles bør man være veldig nøyaktig og konkret, så man ikke ender opp med at spørsmålet blir diffust eller usammenhengende. Man kan f.eks ikke legge skylde på noen som har med-født en feil i hjernen som gjør at vedkommende ikke klarer å ta del i samfunnet på lik linje som flesteparten.

Men et intresangt filosofisk spørsmål. :)
Sist redigert av Anonymius på 06 Jan 2013 15:17, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 532
Bilde
Ingenting er umulig, det må bare trenes på

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Horus^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 619
Startet: 16 Nov 2005 13:12
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ålesund
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 40 ganger

- Velger vi vår egen skjebne?

Innlegg av Horus^ »

For å svare på om vi styrer vår egen skjebne, så må vi først definere ordet "skjebne".
For noen vil vel skjebnen være at livet tar slutt, for andre er skjebnen selve livet, eller veien vi går på igjennom livet, frem til vi dør.
Livet er jo i utgangspunktet bare en rekke "øyeblikk" vi selv velger hva vi gjør med. Hvilken retning livet vårt tar, velger vi selv.
Noen styrer sitt eget liv, andre ser på livet som en rekke tilfeldigheter. Hvor fokuset er rettet til en hver tid, er hva som avgjør hvilken retning ditt eget liv tar.
Men burde man igrunn sette seg ned å stille seg ett sånt spørsmål, eller isteden prøve å gjøre det beste utav det livet man har? (det handler jo om å leve)
Livet er nuet og hva vi gjør det til, uavhengig av det vi så fint kaller fortid og fremtid.
Ergo er skjebnen ikke mer enn livet selv. :ge
Antall ord: 167
You cannot teach a man anything; you can only help him find it within himself.

- Galileo Galilei

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
?
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1038
Startet: 27 Nov 2006 21:18
17
Kjønn (valgfri): oftopic
Lokalisering: Urula
Blitt takket: 185 ganger

- Velger vi vår egen skjebne?

Innlegg av ? »

skjebne, er ingen verdens ting annet enn ansvarsfraskrivelse, i henhold til at jeg`et er evig..
skjebne er i beste tidsbegrensede fall, en utløsning av karma, ikke som straff men som en læreprosess.

som tidligere nevnt er vi til enhver tid gitt muligheten til å forandre våres karma, da vi selv ikke møter en skjebne vi selv ikke er det egentlige opphav til, men vi kan heller ikke tilstøtes en skjebne som vi ikke unner vår bror.

men husk at alt det jeg sier er ut fra at jeg`et er evig skapelse, og derved ikke ut fra et etlivstanken, som jo er den absolutte støtte til kaosteorien.
Antall ord: 114
Jeg er kun ansvarlig for hva jeg skriver, ikke for hvordan du forstår det...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Horus^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 619
Startet: 16 Nov 2005 13:12
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ålesund
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 40 ganger

- - Velger vi vår egen skjebne?

Innlegg av Horus^ »

? skrev:skjebne, er ingen verdens ting annet enn ansvarsfraskrivelse, i henhold til at jeg`et er evig..
skjebne er i beste tidsbegrensede fall, en utløsning av karma, ikke som straff men som en læreprosess.

som tidligere nevnt er vi til enhver tid gitt muligheten til å forandre våres karma, da vi selv ikke møter en skjebne vi selv ikke er det egentlige opphav til, men vi kan heller ikke tilstøtes en skjebne som vi ikke unner vår bror.

men husk at alt det jeg sier er ut fra at jeg`et er evig skapelse, og derved ikke ut fra et etlivstanken, som jo er den absolutte støtte til kaosteorien.
Jeg'et er ikke evig, det er tilknyttet det livet vi har fått her på jorden i kjøtt og blod. Vi eier ikke livet, men vi kan velge å leve. Hva vi gjør utav det livet vi har fått her på jorden er opp til oss.
Liv er liv, ikke noe vi eier, som når vi sier JEG, MEG og DU!
Viktig å skille egoet ifra livet. Hvordan vi velger vi skal vibrere derimot er opp til Jeg'et som du sier og den såkalte "skjebnen". Vi har ett valg om vi vil gjøre livet til en fantastisk opplevelse, eller om vi vil sove oss igjennom livet her på jorden. Vi kommer oss uansett ikke videre, før vi velger å gjøre noe med den oppfatningen om hva livet er.
Antall ord: 250
You cannot teach a man anything; you can only help him find it within himself.

- Galileo Galilei

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
?
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1038
Startet: 27 Nov 2006 21:18
17
Kjønn (valgfri): oftopic
Lokalisering: Urula
Blitt takket: 185 ganger

- - - Velger vi vår egen skjebne?

Innlegg av ? »

Horus^ skrev: Jeg'et er ikke evig, det er tilknyttet det livet vi har fått her på jorden i kjøtt og blod..
og siden du så bombastisk fastslår dette, så venter jeg spent på jeg`ets analyse
Antall ord: 40
Jeg er kun ansvarlig for hva jeg skriver, ikke for hvordan du forstår det...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

- - - - Velger vi vår egen skjebne?

Innlegg av zind »

Jeg heier på at vi hyller oss selv som mennesker,... jeg syntes vi er modige som i det hele tatt tør å leve! hah :D
? skrev: ja, men det blir ikke mindre sant av den grunnen, og man bør vel ha lov til å kommentere ting, selv om noen følelsesmessig er blokkert for et åpent sinn og at ting kan være annerledes. dette har ingen verdens ting med å belære, for da har mine innlegg ikke blitt lest, men for all del, så får vi gjerne gå ut fra at skapelsen og de universelle lover er kaos, og urettferdighet, uten noen form for logik og alt er skapt av en pervers gud, for å manifestere en pervers livsopplevelse av noe som kanskje er viljeførende i universet, i kaos, selvfølgelig. flaks at vi ikke har fått månen i hodet, ihvertfall
Nå har ikke jeg fått med meg hele tråden, men i tilfelle en misforståelse vil jeg i allefall påpeke at det ikke var deg jeg siktet til angående å belære andre, men snakket generelt :)
Antall ord: 183
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Horus^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 619
Startet: 16 Nov 2005 13:12
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ålesund
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 40 ganger

- - - - Velger vi vår egen skjebne?

Innlegg av Horus^ »

? skrev:
Horus^ skrev: Jeg'et er ikke evig, det er tilknyttet det livet vi har fått her på jorden i kjøtt og blod..
og siden du så bombastisk fastslår dette, så venter jeg spent på jeg`ets analyse
Det er feilen med alt :)
Vi tror at livet består av å finne ut av hva livet er. Vi har ei hjerne, som vi egentlig burde bruke til å nyte livet med, ikke forstå hvorfor og lage spilleregler for vår egen eksistens. Lytt mer til hjertet og ikke være så fokusert på å følge vårt eget intellekt. Det er ikke så vanskelig, men vi har fokuset på så helt feil plass at vi ikke engang skjønner vår egen fallgruve. Jeg vil si livet handler om kjærlighet, men den kan ikke forstås igjennom intellektet, siden det bare forstår tid og rom. Gi av deg selv og fokuser på å gjøre livet til en annen person bedre, da har du vunnet. Livet er i øyeblikkene mellom tid og rom. Lykke finner man om man har fred nok i sjelen til å lytte til hva hjertet sier og ikke forventer at ett smart hode skal gjøre jobben. Du kan aldri tenke deg lykkelig. Du kan aldri finne noen svar ved å lytte til intellektet. Vi må rett og slett bare rive oss løs fra våre egne begrensninger og begynne å leve i samsvar med hvordan vi vil at andre skal behandle oss. Se verden igjennom ett barns øyne.
Antall ord: 253
You cannot teach a man anything; you can only help him find it within himself.

- Galileo Galilei

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

- Velger vi vår egen skjebne?

Innlegg av zind »

Jeg hopper litt bakover i tråden, men fikk lyst til å ta opp noe jeg ser vi sliter med å akseptere i forhold til tanken om at vi ikke opplever noe vi ikke er opphav til selv... Jeg tror problemet for mange av oss, i allefall for meg, blir å akseptere lidelse i seg selv.

Det finnes fantastiske skrifter som omtaler dette å fri seg fra lidelsen, og jeg tror nok at nøkklene ligger der for oss til å kvitte oss med hovedandelen av det, også den delen som igjen fører til mer lidelse, ikke minst dette at man påfører sin egen lidelse på andre.. Men, jeg ser også at vi har en lang vei å gå, ikke nødvendigvis for å slippe lidelsen vi påfører oss selv, men før alle er der og vi ikke står i fare for slag utenifra.

For ikke en gang buddha er en steinbuddha, for hvor upåvirkelige kan vi være og hva ville det gjort oss til? Jeg tar meg selv i å lure på hvor mye en opplyst person kan oppleve av tortur og faenskap før de ikke lenger er opplyste...

Vi kan ha det godt i vår egen sfære. Vi kan nok opparbeide oss nok balanse til å unngå sykdom. Vi kan kanskje også evne å ikke involvere oss emosjonelt i andres lidelse, til og med unngå å oppleve den om vi finner paradis i oss selv. Og det i seg selv er vel eneste veien å gå, jeg er enig i alt det der og det sies at det finnes skjønnhet i alt det grusomme også. Men jeg har stilt meg selv spørsmålet om det er dèt jeg ønsker, og utrolig nok fikk det meg til å se verdien av å være menneske i seg selv, uten et evig jag om å være noe mer eller en illusjon om at det ikke er godt nok.


Ps: takk for tilbakemeldingen Arven!
Antall ord: 324
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

- Velger vi vår egen skjebne?

Innlegg av zind »

JA, Horus! JAAA! hurra, blomster til deg!

Bilde
Antall ord: 7
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
?
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1038
Startet: 27 Nov 2006 21:18
17
Kjønn (valgfri): oftopic
Lokalisering: Urula
Blitt takket: 185 ganger

- - - - - Velger vi vår egen skjebne?

Innlegg av ? »

zind skrev:Jeg heier på at vi hyller oss selv som mennesker,... jeg syntes vi er modige som i det hele tatt tør å leve! hah :D
? skrev: ja, men det blir ikke mindre sant av den grunnen, og man bør vel ha lov til å kommentere ting, selv om noen følelsesmessig er blokkert for et åpent sinn og at ting kan være annerledes. dette har ingen verdens ting med å belære, for da har mine innlegg ikke blitt lest, men for all del, så får vi gjerne gå ut fra at skapelsen og de universelle lover er kaos, og urettferdighet, uten noen form for logik og alt er skapt av en pervers gud, for å manifestere en pervers livsopplevelse av noe som kanskje er viljeførende i universet, i kaos, selvfølgelig. flaks at vi ikke har fått månen i hodet, ihvertfall
Nå har ikke jeg fått med meg hele tråden, men i tilfelle en misforståelse vil jeg i allefall påpeke at det ikke var deg jeg siktet til angående å belære andre, men snakket generelt :)
:krangle

haha, det er så fantastisk å krangle med deg, så busta fyker, og jeg vet at jeg vinner, for jeg er ikke bare tøff, men ufattellig barsk, også..

og tilbake til poenget, så siktet jeg ikke til deg, men om du leser litt av slutten på tråden, så ser du hva jeg mener, og så skal ikke jeg komme med flere innspill, og heller lære, så kan hende jeg kunne bli lykkelig om jeg forstod hvordan "jesus døde for våre synder", for det er like så logisk tenkning som en del av det som skrives her nå.
Antall ord: 286
Jeg er kun ansvarlig for hva jeg skriver, ikke for hvordan du forstår det...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

- Velger vi vår egen skjebne?

Innlegg av zind »

Ja, du kjenner jo meg, kranglefanten sjæl.
Og du, du er så tøff at selv ikke regnet tør å treffe deg! Og jeg, jeg tør hvertfall ikke ta opp kampen!

Jeg syntes innleggene dine er veldig fine jeg, og du skal også få blomster og, for å ha startet en tankevekkende tråd som så mange hiver seg på! lala

Bilde
Antall ord: 62
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Horus^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 619
Startet: 16 Nov 2005 13:12
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ålesund
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 40 ganger

- - Velger vi vår egen skjebne?

Innlegg av Horus^ »

zind skrev:JA, Horus! JAAA! hurra, blomster til deg!

Bilde
:sunny
Antall ord: 9
You cannot teach a man anything; you can only help him find it within himself.

- Galileo Galilei

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
?
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1038
Startet: 27 Nov 2006 21:18
17
Kjønn (valgfri): oftopic
Lokalisering: Urula
Blitt takket: 185 ganger

- - - - - Velger vi vår egen skjebne?

Innlegg av ? »

Horus^ skrev:
? skrev:
Horus^ skrev: Jeg'et er ikke evig, det er tilknyttet det livet vi har fått her på jorden i kjøtt og blod..
og siden du så bombastisk fastslår dette, så venter jeg spent på jeg`ets analyse
Det er feilen med alt :)
Vi tror at livet består av å finne ut av hva livet er. Vi har ei hjerne, som vi egentlig burde bruke til å nyte livet med, ikke forstå hvorfor og lage spilleregler for vår egen eksistens. Lytt mer til hjertet og ikke være så fokusert på å følge vårt eget intellekt. Det er ikke så vanskelig, men vi har fokuset på så helt feil plass at vi ikke engang skjønner vår egen fallgruve.
er det meg du retter dette mot? hva er feilen med å forklare sine teorier, om man mener noe som helst, eller er det ok at det skal være tåkeslørete og flytende som det meste i den alternative verden, ved å si at , hmm, analyse av jeg`et er bortkastet, fordi man ikke selv evner å skue over hva man selv snakker om om du så bombastisk fastslår at jeg`et er av kjøtt og blod, så må det vel la seg gjøre å forklare slik at uvitende forstår hva du legger i det
Horus^ skrev: Jeg vil si livet handler om kjærlighet, men den kan ikke forstås igjennom intellektet, siden det bare forstår tid og rom.
ja, kjærlighet er et bra ord, og lokalt er kjørlighet bra på et følelsesmessig plan, og jeg elsker deg og forventer klart at du elsker meg, og jeg elsker landet mitt, og hjertet er fylt med kjærlighet. jadajada, og her er det ingen som ser noen fallgruber?
kjærlighet er favorisering, og det er drivkraften til bla.a. nasjonalisme og sjalusi, så jeg blir meget begeistret om man kan finne andre begreper når man skal føre en dialog, og ikke monolog
Horus^ skrev:Gi av deg selv og fokuser på å gjøre livet til en annen person bedre, da har du vunnet. Livet er i øyeblikkene mellom tid og rom. Lykke finner man om man har fred nok i sjelen til å lytte til hva hjertet sier og ikke forventer at ett smart hode skal gjøre jobben. Du kan aldri tenke deg lykkelig. Du kan aldri finne noen svar ved å lytte til intellektet. Vi må rett og slett bare rive oss løs fra våre egne begrensninger og begynne å leve i samsvar med hvordan vi vil at andre skal behandle oss. Se verden igjennom ett barns øyne.
tror ikke du forstår meg, i det hele tatt..men om det er feil så forklar gjerne.
Antall ord: 461
Jeg er kun ansvarlig for hva jeg skriver, ikke for hvordan du forstår det...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links