Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisMørke

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- - - Mørke

Innlegg av Bearchild »

Horus^ skrev:Denne mellomstasjonen blir en mellomstasjon helt til vi klarer å bryte oss løs ifra den, ved å ikke fokusere på den. Jeg har forsynt meg grådig av kunnskapens tre i en mannsalder. Men man måtte stirre mørket i hvitøyet, før man fant ut at man ville tilbake igjen :)

Jeg trenger ingen svar lengre, for jeg har fått svar på alt jeg trenger å vite, derfor kan jeg begynne å nyte livet og alt det har å tilby, uten å måtte bekymre meg for alt og alle :)
Men at dette er riktig for deg innebærer ikke nødvendigvis at det er alles sannhet tatt i betraktning at vi lever i motsetningenes liv.
Satt på spissen; Hva om det du formidler er et bilde på "Kunnskapens tre", nemlig læren om "godt og ondt", og at vi andre vanlige dødelige gjør lurt i å ikke forsyne oss av din "viten"? ;)
Antall ord: 154
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Horus^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 619
Startet: 16 Nov 2005 13:12
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ålesund
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 40 ganger

- - - - Mørke

Innlegg av Horus^ »

Bearchild skrev:
Horus^ skrev:Denne mellomstasjonen blir en mellomstasjon helt til vi klarer å bryte oss løs ifra den, ved å ikke fokusere på den. Jeg har forsynt meg grådig av kunnskapens tre i en mannsalder. Men man måtte stirre mørket i hvitøyet, før man fant ut at man ville tilbake igjen :)

Jeg trenger ingen svar lengre, for jeg har fått svar på alt jeg trenger å vite, derfor kan jeg begynne å nyte livet og alt det har å tilby, uten å måtte bekymre meg for alt og alle :)
Men at dette er riktig for deg innebærer ikke nødvendigvis at det er alles sannhet tatt i betraktning at vi lever i motsetningenes liv.
Satt på spissen; Hva om det du formidler er et bilde på "Kunnskapens tre", nemlig læren om "godt og ondt", og at vi andre vanlige dødelige gjør lurt i å ikke forsyne oss av din "viten"? ;)
Hehe.. Ja, der ser du nettop dilemmaet med å spise så mye av det treet. Du klarer aldri å skille klinten fra hveten uansett, det eneste du gjør er å gjøre din egen forvirring større.
Jeg vet hva som er min sannhet nå, men jeg skal ikke prakke den på verken deg, eller noen andre. Det er ditt liv og du gjør hva du vil med det, på samme måte som jeg gjør det jeg vil med mitt ;)
Antall ord: 237
You cannot teach a man anything; you can only help him find it within himself.

- Galileo Galilei

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

- Mørke

Innlegg av zind »

Mørke er slik jeg opplever det på ingen måte synonymt med ondskap. Jeg tror ikke vi nødvendigvis trenger ondskap. Jeg mener å kunne huske en tilværelse et annet sted der ondskap slik vi ser det ikke eksisterer, på en annen side kan du si at godhet heller ikke eksisterer som en motpol på det slik som her, bare en naturlig harmoni der man behandler hverandre med kjærlighet.

Er det å drepe eller ta liv av noe ondskap?
Vi er alle i stand til det, vi gjør det konstant for å opprettholde livet. Vi dreper eplet når vi river det fra treet, setter tenna i det og tygger det i oss. Vi har alle tråkket på et insekt.

Er det å slå noen til de får blåmerker og flenger ondskap?
...selv hvis det er under samtykke og etter ønske fra den som mottar piskeslaga selv?

Selv om dualitetene er der, betyr ikke det at vi må bevege oss til ytterpunktene for å kjenne at vi lever. Leve gjør vi i nuet, og vi opplever da sjelden to dualiteter samtidig. Men at kontrastene gjør at vi setter ekstra pris på det vi opplever som godt, det tror jeg så absolutt på. Det er bare at hva vi opplever som godt er individuelt, og at godt og ondt er menneskeskapte konsepter som omfatter alt for mye og er så diffuse at det er like før det ikke gir noe mening som helst.
Antall ord: 247
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

- Mørke

Innlegg av Asbjørn »

Jeg har enslags "historie"-forklaring på hva som skjer, - det innebærer reinkarnasjon, og skole :

Før man kommer inn i livet her, - ansees man å være "i lyset".
I lyset antar jeg at man har "herrens glade dager", uten noe vondt eller mørkt.
Det blir som å ligge på ei sydhavsstrand, med en paraplydrink med is i handa, og slappe av og kose seg.
Man vet alt, - og man kan alt. Så det er ingen grunn til hverken skole eller annet...

Etter noen millioner år, begynner vel de fleste å bli lei av den evinnelige paraplydrinken, ligge på stranda, og gjerne et bad eller noen millioner...
Det må vel være mulig å gjøre noe annet ?

Selv om man vet alt og kan alt, - har man dog ikke egne erfaringer, - det er som å kunne lese alt i en bok. "Ok, så det er slik det er...."
Men man har ikke prøvet selv.

Hva gjør man så , jo man finner snart på noe.
( som på hytta i påska, - er det ikke mulig å være ute på grunn av uvær, - finner man på eller tar frem noe spill.... )
Men hvordan få til et spill, her er jo alt LYS.. Men hva er lys ? Hvordan kan man definere lys ?
Det blir som å skrive med hvit penn på hvitt papir, - tegne opp en hvit sol, gjerne med hvit snø, og hvite engler...
Etter å ha tegnet er alt bare hvitt....
Man kan rett og slett ikke SE hva man har tegnet, -og har man 2 slike hvite ark, kan man ikke vite hvor man tegnet engang.

AHA . . Vi trenger noe som kan gi kontrast !
Og den enkleste kontrasten vi vet om, er svart/hvitt.
Bilde

Yin/Yang symbolet er helt enkelt svart og hvitt....
Om man bruker svartfarge på ett hvitt ark,- kan man se hva som tegnes ( eller skrives, som teksten her ).

Skal man ha et spill, - MÅ man ha en form for kontrast, og da er svart hvitt det enkleste.
Og vi kaller lyset "LYS" eller hvitt, og det svarte for "mørkt".

DA har vi endelig en mulighet til å kunne formidle saker og ting, - til å fortelle, - forklare, osv...

Vår verden har ikke bare svart/hvitt, men hele gråskalaen.
Og for å sette litt farge på tilværelsen, har vi FARGER... :)

Personlig har jeg en følelse av at det vi kaller "ondt" / mørkt/ osv, - er det som skal til for å få frem kontraster slik at vi kan lære.
Uten å ha noe ondt å sammenligne med, - har vi kun det gode, - dvs hvitt på hvitt...

Derfor tror jeg at vi som skal lære å erfare alle slags saker og ting, - trenger det onde for å få kontrasten. For å se forskjellen. For å kunne forstå .

Men alt med balanse, - som i yin/yang symbolet.
Merk at det hvite har litt svart i seg, og det svarte har litt hvitt i seg, - og at hele symbolet indikerer balanse, men også bevegelse ( dråpeformen ).
Og se for deg at symbolet roterer....
Bilde
Da får man også variasjon fra liv til liv.
I noen liv vil man være god, - i noen liv vil man være ond, og i noen vil man være en blanding- for på den måten å lære begge / alle sider av en sak.

Så en som i dette livet er ondskapen selv, - kan i et eller flere tidligere liv ha vært godheten selv...
og selvfølgelig - omvendt.

Så, Ja,- vi trenger mørke - for å forstå.
For å kunne sette pris på det gode når vi ser det gode.
For å kunne avsky det onde, når vi ser det onde....
osv , lag din egen kombinasjon her, - jeg tror alle varianter er like gode / dårlige...

A
Antall ord: 619

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

- Mørke

Innlegg av zind »

Denne videoen er genial for de som har interesse og fem minutter til overs..

[youtube]5-7JSIDgcLk#![/youtube]
Antall ord: 18
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Mørke

Innlegg av Bearchild »

Falt litt for dette sitatet fra nettsiden til videoen over;
" Confusion is a great opportunity. The problem with people who are not confused is great — they think they know, and they know not. The people who believe that they have clarity are really in great trouble; their clarity is very superficial. In fact they know nothing of clarity; what they call clarity is just stupidity. "

:eang

Men jeg lurer på.. hvordan skulle man kunnet slått seg til ro med en overbevisning dersom motsetningene ikke var tilstede i utgangspunktet? De færreste har en bunnsolid tro fra "starten av", det er erfaringene man gjør og tingene som faller på plass underveis som gjør at man finner sin vei? Som Horus sier over her har han brukt en mannsalder på å komme dit han er i dag,- er det på grunn av eller til tross for motsetningen vi har skapt?
Antall ord: 149
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Horus^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 619
Startet: 16 Nov 2005 13:12
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ålesund
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 40 ganger

- - Mørke

Innlegg av Horus^ »

Bearchild skrev:Falt litt for dette sitatet fra nettsiden til videoen over;
" Confusion is a great opportunity. The problem with people who are not confused is great — they think they know, and they know not. The people who believe that they have clarity are really in great trouble; their clarity is very superficial. In fact they know nothing of clarity; what they call clarity is just stupidity. "

:eang

Men jeg lurer på.. hvordan skulle man kunnet slått seg til ro med en overbevisning dersom motsetningene ikke var tilstede i utgangspunktet? De færreste har en bunnsolid tro fra "starten av", det er erfaringene man gjør og tingene som faller på plass underveis som gjør at man finner sin vei? Som Horus sier over her har han brukt en mannsalder på å komme dit han er i dag,- er det på grunn av eller til tross for motsetningen vi har skapt?
Det er igrunn bare å stresse ned hele greia, så ser man hvordan bitene i ditt liv faller på plass.
Stress er roten til mye vondt i vårt samfunn. Gi av deg selv og være happy, det er alt som skal til. :)
Til mindre bekymringer man har, til lengre har man kommet. Hvis trivielle ting i livet ditt katastrofale følger for ditt humør, f.eks, så er ikke det bra. Hjelpe de som har det værre en deg selv og lære ifra de som har det bedre :)
Antall ord: 243
You cannot teach a man anything; you can only help him find it within himself.

- Galileo Galilei

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- - - Mørke

Innlegg av Bearchild »

Horus^ skrev:....
Ikke bare svarer du ikke, du antyder at jeg hverken er fornøyd eller "på plass" i livet mitt.. :dontknow
Jeg er fullt klar over at jeg er på tynn is i denne problemstillingen, men jeg spør fordi jeg er nysgjerrig, ikke for å kverulere. Ikke stresser jeg stort, ikke er jeg spesielt plaget med dårlig humør. Hjelpe andre uten egeninteresse gjør jeg rett som det er. Tilogmed du skjønner at det er langt mer som skal til..

Men håper du vil svare på det jeg spurte om over-
Som Horus sier over her har han brukt en mannsalder på å komme dit han er i dag,- er det på grunn av eller til tross for motsetningen vi har skapt?
Eller har ikke "mørke" (trådens navn og egentlige spørsmål) noen hensikt eller betydning?
Antall ord: 142
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Horus^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 619
Startet: 16 Nov 2005 13:12
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ålesund
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 40 ganger

- - - - Mørke

Innlegg av Horus^ »

Bearchild skrev:
Horus^ skrev:....
Ikke bare svarer du ikke, du antyder at jeg hverken er fornøyd eller "på plass" i livet mitt.. :dontknow
Jeg er fullt klar over at jeg er på tynn is i denne problemstillingen, men jeg spør fordi jeg er nysgjerrig, ikke for å kverulere. Ikke stresser jeg stort, ikke er jeg spesielt plaget med dårlig humør. Hjelpe andre uten egeninteresse gjør jeg rett som det er. Tilogmed du skjønner at det er langt mer som skal til..

Men håper du vil svare på det jeg spurte om over-
Som Horus sier over her har han brukt en mannsalder på å komme dit han er i dag,- er det på grunn av eller til tross for motsetningen vi har skapt?
Eller har ikke "mørke" (trådens navn og egentlige spørsmål) noen hensikt eller betydning?
Hvis du har lyst å vite mer om meg, så er det bedre å ta det privat, enn på en åpen tråd. Det er altfor mye å svare på og altfor lite jeg vet om deg som person, til å kunne svare tilfredstillende på det du spør om. :)
Antall ord: 190
You cannot teach a man anything; you can only help him find it within himself.

- Galileo Galilei

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
xyrea
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 763
Startet: 26 Apr 2012 20:09
12
Kjønn (valgfri): Kjærring!
Har takket: 268 ganger
Blitt takket: 636 ganger

- Mørke

Innlegg av xyrea »

Så lyst og trivelig det var her, da... må vel komme trekkende med litt annet. :666 Noen av dere som klager på andres selvinnsikt kan kanskje lese denne tråden på nytt igjen?

https://www.paran.no/forum/phpbb3/viewt ... 41&t=24814

Det er tydeligvis greit å snakke om kjærlighet så lenge det er helt tatt ut av alle sammenhenger, og bare er en pen teori, men synes jeg ser en del andre holdninger dukke opp så snart ting blir mer praktiske. Kan jo selvsagt bare være at jeg har fått feil inntrykk, da. ,)
Antall ord: 96
... for the demon shall bear a nine-bladed sword. NINE-bladed! Not two or five or seven, but NINE, which he will wield on all wretched sinners, sinners just like you, sir, there, and the horns shall be on the head, with which he will...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- - Mørke

Innlegg av Bearchild »

xyrea skrev:Så lyst og trivelig det var her, da... må vel komme trekkende med litt annet. :666 Noen av dere som klager på andres selvinnsikt kan kanskje lese denne tråden på nytt igjen?

https://www.paran.no/forum/phpbb3/viewt ... 41&t=24814

Det er tydeligvis greit å snakke om kjærlighet så lenge det er helt tatt ut av alle sammenhenger, og bare er en pen teori, men synes jeg ser en del andre holdninger dukke opp så snart ting blir mer praktiske. Kan jo selvsagt bare være at jeg har fått feil inntrykk, da. ,)

Nå blir jeg sittende og lese denne tråden opp og i mente for å se etter om jeg har skrevet noe som gir inntrykk av at jeg klager på andres selvinnsikt.. jeg har ikke det? Hvis noen har oppfattet det sånn må jeg gjøre noe drastisk med formuleringsevnen min i såfall. :?
Antall ord: 152
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Horus^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 619
Startet: 16 Nov 2005 13:12
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ålesund
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 40 ganger

- - - Mørke

Innlegg av Horus^ »

Bearchild skrev:
xyrea skrev:Så lyst og trivelig det var her, da... må vel komme trekkende med litt annet. :666 Noen av dere som klager på andres selvinnsikt kan kanskje lese denne tråden på nytt igjen?

https://www.paran.no/forum/phpbb3/viewt ... 41&t=24814

Det er tydeligvis greit å snakke om kjærlighet så lenge det er helt tatt ut av alle sammenhenger, og bare er en pen teori, men synes jeg ser en del andre holdninger dukke opp så snart ting blir mer praktiske. Kan jo selvsagt bare være at jeg har fått feil inntrykk, da. ,)

Nå blir jeg sittende og lese denne tråden opp og i mente for å se etter om jeg har skrevet noe som gir inntrykk av at jeg klager på andres selvinnsikt.. jeg har ikke det? Hvis noen har oppfattet det sånn må jeg gjøre noe drastisk med formuleringsevnen min i såfall. :?
Er det noe å bry seg om da?
Kan like godt være meg de sikter til, men hvorfor bry seg om hva alle andre tenker og føler om deg, når det er ditt eget liv du bør bekymre deg over, ikke alle andres. :)
Antall ord: 200
You cannot teach a man anything; you can only help him find it within himself.

- Galileo Galilei

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- - - - Mørke

Innlegg av Bearchild »

Horus^ skrev:Er det noe å bry seg om da?
Ja? Hvis man driver meningsutveksling har det selvfølgelig betydning hvordan andre leser det en skriver. Om folk sitter igjen med en helt annen oppfatning enn hva jeg har forsøkt å formidle blir det jo fullstendig meningsløst. :p
Kan like godt være meg de sikter til, men hvorfor bry seg om hva alle andre tenker og føler om deg, når det er ditt eget liv du bør bekymre deg over, ikke alle andres. :)
Hvorfor i all verden skal jeg bekymre meg over livet mitt?! :? Vet du noe jeg ikke vet om meg..?
Dessuten er det ikke hva "folk tenker om meg", men om jeg klarer å gjøre meg forstått. Jeg har en tendens til å handle før jeg tenker/ skrive litt raskere enn ordene gjennomgåes og har- for min egen del- godt av å se igjennom hva jeg tyter ut av meg i blandt. ;)
Antall ord: 158
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Horus^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 619
Startet: 16 Nov 2005 13:12
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ålesund
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 40 ganger

- - - - - Mørke

Innlegg av Horus^ »

Bearchild skrev:
Horus^ skrev:Er det noe å bry seg om da?
Ja? Hvis man driver meningsutveksling har det selvfølgelig betydning hvordan andre leser det en skriver. Om folk sitter igjen med en helt annen oppfatning enn hva jeg har forsøkt å formidle blir det jo fullstendig meningsløst. :p
Kan like godt være meg de sikter til, men hvorfor bry seg om hva alle andre tenker og føler om deg, når det er ditt eget liv du bør bekymre deg over, ikke alle andres. :)
Hvorfor i all verden skal jeg bekymre meg over livet mitt?! :? Vet du noe jeg ikke vet om meg..?
Dessuten er det ikke hva "folk tenker om meg", men om jeg klarer å gjøre meg forstått. Jeg har en tendens til å handle før jeg tenker/ skrive litt raskere enn ordene gjennomgåes og har- for min egen del- godt av å se igjennom hva jeg tyter ut av meg i blandt. ;)
Jeg vet bare at hvis du bryr deg om andres meninger, så er det noe som mangler på din vei, ergo burde du fokusere på å finne det, istedenfor å høre på andres meninger og synsinger. :)
Antall ord: 195
You cannot teach a man anything; you can only help him find it within himself.

- Galileo Galilei

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- - - - - - Mørke

Innlegg av Bearchild »

Horus^ skrev:Jeg vet bare at hvis du bryr deg om andres meninger, så er det noe som mangler på din vei, ergo burde du fokusere på å finne det, istedenfor å høre på andres meninger og synsinger. :)
Og jeg forstår etterhvert at jeg snakker til en vegg.. :roll:
Antall ord: 48
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links