Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Andre paranormale sakerSjel og Ånd

Andre paranormale saker - som ikke finner sin plass i de øvrige paranormale grupper ovenfor, og ikke faller i kategorien "generelt snakk".

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
Nephandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1668
Startet: 22 Mar 2011 15:27
13
Kjønn (valgfri): Trollkjerring
Lokalisering: Våte og mørke Sotra utenform trolske Bergen.
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 274 ganger

- Sjel og Ånd

Innlegg av Nephandi »

Begge deler, begge ordene kan bety mange ting. For eksempel så kan ånd bety sjel, det kan bety i noen ånd som å gjøre noe som noen andre ville ha gjort, det kan bety et åndevesen og så videre, sjel kan også bety mange ting, det kan bety den åndelige delen av et menneske, det kan bety det lille ekstra i en melodi og så videre.

Det er også mye vi ikke vet om hva menneset sjel er jeg mener de gamle Egypterne mener at den var som et puslespill og er bygget opp av mange deler, andre mener at sjelen er livskraften vår og andre mener den er vår bevisthet.

For å kunne si om sjel og ånd er det samme så må man forst definere hva som legges i begrepene ånd og sjel for dette er ord som opp igjennom er brukt på vidt forskellige måter, noen av betydningene av ordene er definitivt bare to ord på samme ting, mens andre definisjoner har dem som to veldig forskellige ting.
Antall ord: 173
From the religious books of ancient Egypt we learn that the power possessed by a priest or man who was skilled in the knowledge and working of magic was believed to be almost boundless.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

- Sjel og Ånd

Innlegg av Asbjørn »

Satt og funderte litt på dette, har liksom hele tiden visst at sjel og ånd er 2 adskilte ting....

Nå så jeg plutselig for meg at ånden er det gudommelige i oss,
det som er evig.
Så har vi sjelen, og det var her jeg "fikk" en tanke, at sjelen er som et skjell et skall, for å beskytte ånden, men samtidig og være en forbindelse mellom det åndelige og det menneskelige...

Sjelen er "levende", og er også den del av oss som reinkarnerer endel ganger... Og som gjør at vi kan erindre tidligere liv . .


Ånden er altså det gudommelige elemenetet, og for at vi skal kunne være i stand til å leve et liv på både godt og vondt, MÅ ånden beskyttes....

Er bare tanker, men hva tror dere ?

A
Antall ord: 133

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links