Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Universet & dets hemmeligheterDenne stjernen er eldre enn universet !

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- - - Denne stjernen er eldre enn universet !

Innlegg av Jeppski »

Nå skal jeg ikke være krass, Thulr.

Nesten alle galaksene vi observerer, beveger seg FRA oss. Hva kan føre til det? Vel, det kan jo bety at vi er midtpunktet i universet. Men nei, dette stemmer ikke.

Okei, se for deg en galakse som vi kaller A. Når vi ser på galakse A, ser vi at den beveger seg FRA oss. Dette synes vi er merkelig, og vi ser derfor også på galaksene B, C, D, E, osv. Fordi vi er nysgjerrig. Vi finner ut da at alle disse galaksene beveger seg også fra oss. Dette er enda mer merkelig, og vi må prøve å finne ut hvorfor det er slik. Siden vi har oppfunnet en maskin som kan teleportere oss til galakse A, bestemmer vi oss for å bruke den slik at vi kan observere galaksene kalt melkeveien (det er vår galakse), B, C, D, E osv.

Etter en stund har vi observert alle disse galaksene, og resultatet kommer inn. Ikke overraskende viser det seg at melkeveien beveger seg fra galakse A, men alle de andre galaksene (B, C, D, E osv.) beveger seg også fra galakse A. Dette er meget rart, fordi man skulle kanskje tro at siden alle galaksene vi observerte på melkeveien bevegde seg fra oss, skulle noen galakser bevege seg mot galaksen vi er på akkurat nå, nemlig A. Vi får derfor en idé. Hva hadde vi observert hvis selve rommet som galaksene befant seg i, utvidet seg? Jo, vi hadde sett at avstanden mellom alle galakser som finnes, hadde blitt større. Når vi sier at universet utvider seg, mener vi at det er rommet som utvider seg. Avstanden mellom et punkt a i rommet og punkt b i rommet, utvider seg.

Men som du sier, hvordan vet vi at dette ikke bare betyr at alle disse elementene er i bevegelse? Det spørsmålet svarer seg selv hvis du har forstått ideen egentlig. Hvordan kan avstanden mellom 10 galakser bli større uansett fra hvilken galakse du måler? Det er ikke mulig å få alle disse galaksene til å bevege seg fra hverandre ved at man selv beveger de. Selve rommet som de er i, utvider seg. Det er ikke galaksene selv som beveger seg, det er rommet. Og siden jeg ikke har fått sagt dette nok ganger, må jeg si det igjen: DET ER SELVE ROMMET SOM GALAKSENE BEFINNER SEG I SOM UTVIDER SEG!

Titusenvis av forskere som kan mye mer om dette enn jeg, bestemmer seg for å teste hypotesen flere ganger, og det viser seg til slutt at den stemmer.
Antall ord: 435

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

- Denne stjernen er eldre enn universet !

Innlegg av Isan »

Stor =D> til Jeppski! Godt, pedagogisk forklart.
* :klemme på begge kinn*
Antall ord: 9
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Thulr
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 309
Startet: 06 Jun 2009 01:36
14
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Tromsø
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 39 ganger

- - - - Denne stjernen er eldre enn universet !

Innlegg av Thulr »

Jeppski skrev:Nå skal jeg ikke være krass, Thulr.

Nesten alle galaksene vi observerer, beveger seg FRA oss. Hva kan føre til det? Vel, det kan jo bety at vi er midtpunktet i universet. Men nei, dette stemmer ikke.

Okei, se for deg en galakse som vi kaller A. Når vi ser på galakse A, ser vi at den beveger seg FRA oss. Dette synes vi er merkelig, og vi ser derfor også på galaksene B, C, D, E, osv. Fordi vi er nysgjerrig. Vi finner ut da at alle disse galaksene beveger seg også fra oss. Dette er enda mer merkelig, og vi må prøve å finne ut hvorfor det er slik. Siden vi har oppfunnet en maskin som kan teleportere oss til galakse A, bestemmer vi oss for å bruke den slik at vi kan observere galaksene kalt melkeveien (det er vår galakse), B, C, D, E osv.

Etter en stund har vi observert alle disse galaksene, og resultatet kommer inn. Ikke overraskende viser det seg at melkeveien beveger seg fra galakse A, men alle de andre galaksene (B, C, D, E osv.) beveger seg også fra galakse A. Dette er meget rart, fordi man skulle kanskje tro at siden alle galaksene vi observerte på melkeveien bevegde seg fra oss, skulle noen galakser bevege seg mot galaksen vi er på akkurat nå, nemlig A. Vi får derfor en idé. Hva hadde vi observert hvis selve rommet som galaksene befant seg i, utvidet seg? Jo, vi hadde sett at avstanden mellom alle galakser som finnes, hadde blitt større. Når vi sier at universet utvider seg, mener vi at det er rommet som utvider seg. Avstanden mellom et punkt a i rommet og punkt b i rommet, utvider seg.

Men som du sier, hvordan vet vi at dette ikke bare betyr at alle disse elementene er i bevegelse? Det spørsmålet svarer seg selv hvis du har forstått ideen egentlig. Hvordan kan avstanden mellom 10 galakser bli større uansett fra hvilken galakse du måler? Det er ikke mulig å få alle disse galaksene til å bevege seg fra hverandre ved at man selv beveger de. Selve rommet som de er i, utvider seg. Det er ikke galaksene selv som beveger seg, det er rommet. Og siden jeg ikke har fått sagt dette nok ganger, må jeg si det igjen: DET ER SELVE ROMMET SOM GALAKSENE BEFINNER SEG I SOM UTVIDER SEG!

Titusenvis av forskere som kan mye mer om dette enn jeg, bestemmer seg for å teste hypotesen flere ganger, og det viser seg til slutt at den stemmer.
Du tar feil. Det er IKKE rommet som utvider seg. Det er galaksene som er i bevegelse. Men nå er det heller ikke slik at alle galaksene beveger seg bort fra oss. Vår egen galakse er også i bevegelse, og den beveger seg bort fra mange andre galakser. Hvordan avstanden mellom 10 galakser kan bli større uansett hvilken galakse man måler? Det er fordi de alle beveger seg fra hverandre. Og det er faktisk mulig at 10 galakser beveger seg samtidig.
Antall ord: 521
How about that left hand, Ace?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

- Denne stjernen er eldre enn universet !

Innlegg av Isan »

Og hvordan vet _du_ at rommet _ikke_ utvider seg? Har du en god forklaring? Jeg mener, siden du påstår det så bastant, må du jo sitte inne med en god forklaring du kan gi oss.
Antall ord: 37
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Thulr
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 309
Startet: 06 Jun 2009 01:36
14
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Tromsø
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 39 ganger

- - Denne stjernen er eldre enn universet !

Innlegg av Thulr »

Isan skrev:Og hvordan vet _du_ at rommet _ikke_ utvider seg? Har du en god forklaring? Jeg mener, siden du påstår det så bastant, må du jo sitte inne med en god forklaring du kan gi oss.
Det er informasjon jeg har fått overgitt fra det guddommelige. Man kan tro på det eller man kan la være. Om det er noen som virkelig vet hvordan forholdene henger sammen i universet, så må det jo nettopp være gudene som våker over oss.

Noen vitenskapsfolk fikk ideen om at universet utvider seg som følge av at galakser beveger seg fra hverandre. Men det er og blir bare en teori. En teori er ikke en sannhet.
Antall ord: 120
How about that left hand, Ace?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jeppski
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 758
Startet: 14 Sep 2010 10:59
13
Kjønn (valgfri): Gutt
Har takket: 77 ganger
Blitt takket: 254 ganger

- Denne stjernen er eldre enn universet !

Innlegg av Jeppski »

Åja, det er slik det er å forstå. Auditive hallusinasjoner er ingenting å spøke med, og siden du tydeligvis er veldig overbevist om at en slags guddommelighet har fortalt deg noe. Vil jeg anbefale deg å søke profesjonell hjelp.

Du virker oppegående nok til at du klarer deg selv, men neste gang vil kanskje guddommeligheten din fortelle deg at du kan fly. Vær så snill Thulr, det trenger ikke å være helsepersonell en gang. Bare prat med noen du stoler på, og fortell h*n hva du har fortalt oss.
Antall ord: 91

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

- Denne stjernen er eldre enn universet !

Innlegg av Asbjørn »

Neida, her er ny teori :
Alle atomer er i ferd med å falle sammen. I hele universet.

dvs at elektronenes hastighet rundt atomkjernene minker, og at elektronene derfor faller mer inn mot sentrum - sentrifugalkraften blir ikke så sterk når elektronenes hastighet rundt kjernene etterhvert dabber av.

Dermed synker elektronene, på samme måte som satelitter synker mot jorden....

Resultatet av at atomene minker i størrelse, medfører også at alt vi kjenner til minker, - men sioden alt minker med stort sett samme hastighet, vil vi ikke merke forskjell.

Resultatet av denne minkingen, gjør at avstand til andre galakser ser ut til å vokse, nettopp fordi også våre målemetoder ( meter, fot, osv ) blir mindre, - noe også de fjerne galaksene blir.

Om kosmos størrelse dermed er konstant, - vil det se ut som om avstanden fra vår planet til andre galakser, og stjerner likevel øker, - mens det i virkeligheten er våre målemetoder som minker, og lager denne optiske illusjonen.

Jada, jeg vet dette antagelig bare er vås, - men en like god teori som mange andre, - nå er det opp til vitenskapen å bevise / motbevise dette.

A
Antall ord: 190

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

- - - Denne stjernen er eldre enn universet !

Innlegg av Isan »

Thulr skrev:
Isan skrev:Og hvordan vet _du_ at rommet _ikke_ utvider seg? Har du en god forklaring? Jeg mener, siden du påstår det så bastant, må du jo sitte inne med en god forklaring du kan gi oss.
Det er informasjon jeg har fått overgitt fra det guddommelige. Man kan tro på det eller man kan la være. Om det er noen som virkelig vet hvordan forholdene henger sammen i universet, så må det jo nettopp være gudene som våker over oss.
Selvfølgelig kan man tro på eller la være å tro på hva som helst :) Den retten har både du og jeg og alle andre, det skulle da ellers bare mangle!

Men svaret du kom med over her, er ikke akkurat noen god forklaring, som jeg etterlyste, det er fortsatt kun et utsagn.
Noen vitenskapsfolk fikk ideen om at universet utvider seg som følge av at galakser beveger seg fra hverandre. Men det er og blir bare en teori. En teori er ikke en sannhet.
Det er ingen grunn til å operere altfor mye med sannhet ettersom vi vet fint lite om sannheten alle sammen.
Antall ord: 195
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Thulr
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 309
Startet: 06 Jun 2009 01:36
14
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Tromsø
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 39 ganger

- - Denne stjernen er eldre enn universet !

Innlegg av Thulr »

Jeppski skrev:Åja, det er slik det er å forstå. Auditive hallusinasjoner er ingenting å spøke med, og siden du tydeligvis er veldig overbevist om at en slags guddommelighet har fortalt deg noe. Vil jeg anbefale deg å søke profesjonell hjelp.

Du virker oppegående nok til at du klarer deg selv, men neste gang vil kanskje guddommeligheten din fortelle deg at du kan fly. Vær så snill Thulr, det trenger ikke å være helsepersonell en gang. Bare prat med noen du stoler på, og fortell h*n hva du har fortalt oss.
Nu må du pinade skjærpe dæ gutt.
Antall ord: 101
How about that left hand, Ace?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Thulr
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 309
Startet: 06 Jun 2009 01:36
14
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Tromsø
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 39 ganger

- - - - Denne stjernen er eldre enn universet !

Innlegg av Thulr »

Isan skrev:
Thulr skrev:
Isan skrev:Og hvordan vet _du_ at rommet _ikke_ utvider seg? Har du en god forklaring? Jeg mener, siden du påstår det så bastant, må du jo sitte inne med en god forklaring du kan gi oss.
Det er informasjon jeg har fått overgitt fra det guddommelige. Man kan tro på det eller man kan la være. Om det er noen som virkelig vet hvordan forholdene henger sammen i universet, så må det jo nettopp være gudene som våker over oss.
Selvfølgelig kan man tro på eller la være å tro på hva som helst :) Den retten har både du og jeg og alle andre, det skulle da ellers bare mangle!

Men svaret du kom med over her, er ikke akkurat noen god forklaring, som jeg etterlyste, det er fortsatt kun et utsagn.
Noen vitenskapsfolk fikk ideen om at universet utvider seg som følge av at galakser beveger seg fra hverandre. Men det er og blir bare en teori. En teori er ikke en sannhet.
Det er ingen grunn til å operere altfor mye med sannhet ettersom vi vet fint lite om sannheten alle sammen.
Men det er ikke slik at vi alle sammen vet fint lite om sannheten. Langt der i fra. Noen vet mye mer sannhet enn veldig mange andre. Det har med åndelig utvikling og innsikt å gjøre. Vi som har mest innsikt skal dele det vi vet med de som har mindre innsikt.
Antall ord: 249
How about that left hand, Ace?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

- Denne stjernen er eldre enn universet !

Innlegg av Isan »

Thulr skrev:Vi som har mest innsikt skal dele det vi vet med de som har mindre innsikt.
Hvordan kan du være sikker på at du tilhører gruppa med mest åndelig innsikt?

Dessuten så deler du jo nettopp ikke. Det har vært etterspurt av flere i denne tråden uten at du har kommet med noe. Du har bare kommet med påstander det er umulig å forholde seg til. Du kan aldri i livet vente å finne oppegående mennesker som bare godtar påstander uten ytterligere underbygging, der det gjøres mulig for vedkommendet å følge resonnementet du framviser.
Antall ord: 102
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
g.r.y
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1407
Startet: 15 Okt 2013 06:22
10
Kjønn (valgfri): dame
Lokalisering: 3rd Rock From The Sun
Har takket: 530 ganger
Blitt takket: 557 ganger

- Denne stjernen er eldre enn universet !

Innlegg av g.r.y »

For det første, ville et funn av en stjerne som beviselig var eldre enn universets antatte alder, tatt over nyhetsbildet over hele kloden, da dette ville snudd store deler av vårt verdensbilde på hodet.
Universets alder er ut i fra de oppdagelser som til nå er gjort, regnet å være rundt 13,7 milliarder år.
Deretter følger er såkalt mørk periode, hvorav de første stjerner ikke har tentes før ca. 100 millioner år etter the big bang, mens de første galaksene ikke tok form før sånn ca. 750 millioner år var gått etter the big bang fant sted.
For det andre, er det en hittil ukjent, men dertil enorm energi ute og går som gjør at universet utvides i et stadig hurtigere tempo (dark energy). Denne utvidelsen synes å ekskallere like fort i alle retninger, med den konsekvens at universets bestanddeler drives fra hverandre, og dermed klusse med vår beregning av tings alder inntil det ble funnet opp metoder for å se forbi dette.
I tillegg må det i beregningen av de eldste stjerner/galaksers alder tas med i beregningen at "gammelt" lys bøyer seg rundt lyset fra yngre fenomen som det møter på sin veg, og må pga. dette, kort fortalt, beregnes ut i fra farge.
Antall ord: 221
The majority's concept of the truth isn't necessarily the actual truth.
Use your own mind. - Always!

~ Gry ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

- Denne stjernen er eldre enn universet !

Innlegg av Isan »

Flott, g.r.y! Greier du å få Thulr til å godta det der, skal du få en ekstra liker av meg, sjøl om det ikke er mulig :)
Antall ord: 27
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
g.r.y
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1407
Startet: 15 Okt 2013 06:22
10
Kjønn (valgfri): dame
Lokalisering: 3rd Rock From The Sun
Har takket: 530 ganger
Blitt takket: 557 ganger

- - Denne stjernen er eldre enn universet !

Innlegg av g.r.y »

Isan skrev:Flott, g.r.y! Greier du å få Thulr til å godta det der, skal du få en ekstra liker av meg, sjøl om det ikke er mulig :)


(He, he..) Jeg kan nok intet annet gjøre enn å referere til hva vitenskapen har kommet frem til, -men det er iallefall noe jeg kan bedre enn noe annet.. Så.. Jeg har nok litt av hvert å lære bort på dette området, men det forutsetter jo at tilhøreren(e) vil det, da.. :mozilla_wink:
:vels
Antall ord: 85
The majority's concept of the truth isn't necessarily the actual truth.
Use your own mind. - Always!

~ Gry ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Thulr
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 309
Startet: 06 Jun 2009 01:36
14
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Tromsø
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 39 ganger

- - Denne stjernen er eldre enn universet !

Innlegg av Thulr »

Isan skrev:
Thulr skrev:Vi som har mest innsikt skal dele det vi vet med de som har mindre innsikt.
Hvordan kan du være sikker på at du tilhører gruppa med mest åndelig innsikt?

Dessuten så deler du jo nettopp ikke. Det har vært etterspurt av flere i denne tråden uten at du har kommet med noe. Du har bare kommet med påstander det er umulig å forholde seg til. Du kan aldri i livet vente å finne oppegående mennesker som bare godtar påstander uten ytterligere underbygging, der det gjøres mulig for vedkommendet å følge resonnementet du framviser.
Folk kan tro på meg eller de kan la være.

Man kan ikke forvente at jeg skal buse ut med alt jeg har innsikt i på dette forumet. Et forum er ikke en rett arena for å avsløre viktige guddommelige hemmeligheter. Men det kommer en bok fra meg som fokuserer mye på de store spørsmålene menneskene har undret seg over i årtusener. Der vil alt bli forklart på en grundig og utfyllende måte.

Jeg er sikker på at veldig mange vil la seg overbevise.
Antall ord: 192
How about that left hand, Ace?

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links