Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynBuddhismen og new age

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- Buddhismen og new age

Innlegg av jeditrond »

Litt buddhisthumor sent lørdag kveld/natt :)

Image

Image

Image

Image
Antall ord: 7
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
xyrea
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 763
Startet: 26 Apr 2012 20:09
12
Kjønn (valgfri): Kjærring!
Har takket: 268 ganger
Blitt takket: 636 ganger

- Buddhismen og new age

Innlegg av xyrea »

Å, jeg kom på noe nytt og spørre om, den med at alle veier leder til det samme målet. Forbindelsa til New Age er at en del tolker denne som 'alle lyse trivelige positive veier leder til det samme målet', og resten av oss kommer til å bli reinkarnert som padder helt til vi har skjønt greia. Jeg mistenker at bakgrunnen er at man absolutt ikke vil ha noe felles mål med alle og enhver, og spesielt ikke noen som driver med skumle og/eller uforståelige ting.
Antall ord: 91
... for the demon shall bear a nine-bladed sword. NINE-bladed! Not two or five or seven, but NINE, which he will wield on all wretched sinners, sinners just like you, sir, there, and the horns shall be on the head, with which he will...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- - Buddhismen og new age

Innlegg av jeditrond »

xyrea skrev:Å, jeg kom på noe nytt og spørre om, den med at alle veier leder til det samme målet. Forbindelsa til New Age er at en del tolker denne som 'alle lyse trivelige positive veier leder til det samme målet', og resten av oss kommer til å bli reinkarnert som padder helt til vi har skjønt greia. Jeg mistenker at bakgrunnen er at man absolutt ikke vil ha noe felles mål med alle og enhver, og spesielt ikke noen som driver med skumle og/eller uforståelige ting.
Karma igjen antar jeg? For en tid tilbake var det en norsk mann som forsøkte å forstå religion via en tv-serie, han intervjuet kristne, jøder, muslimer og buddhister samt noen new agere. Buddhisten var abbed i et thailandsk kloster om jeg ikke husker feil. På spørsmål om hva han syntes om new age var svaret at alle har sin vei å gå, om det fungerer for dem er det jo bare bra? De tre andre var skal vi si ikke så rent lite skeptiske til new age :D

Strengt tatt funker karma for alle uansett tro utfra buddhistisk filosofi. Så om det man driver med ser skummelt ut er det ikke sikkert det er skummelt? Og intensjon er vel så viktig innenfor buddhisme som det er innenfor det alternative. Driver man med ting som ser skummelt ut, men det er for å hjelpe andre, ikke skade, vil ikke det gi dårlig karma :)

Samme som sex før ekteskap o.l. Buddhismen har ingen regler for at man må være gift, man kan være samboere, kjærester, elskere, det spiller strengt tatt ingen rolle så lenge du ikke påfører andre personer lidelse. Så om man får det til å fungere kan man teoretisk være i et forhold med flere personer samtidig om alle er enige om det. På papiret høres det jo enkelt ut, men jeg mistenker at det vil være vanskelig å få til i det praktiske, å gi alle like mye kjærlighet/oppmerksomhet. Er man i kloster er det mye enklere selvsagt siden nonner og munker skal leve i sølibat og kun fokusere på studiene sine mot nirvana. Men her har buddhismen puttet inn en aldri så liten korrigering for at disse som går i kloster ikke skal havne for mye i egoismen. De må leve av almisser fra befolkningen rundt seg, dette er for at man ikke skal falle i fella om at man er bedre enn andre fordi man studerer veien til nirvana på heltid :)
Antall ord: 431
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
xyrea
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 763
Startet: 26 Apr 2012 20:09
12
Kjønn (valgfri): Kjærring!
Har takket: 268 ganger
Blitt takket: 636 ganger

- Buddhismen og new age

Innlegg av xyrea »

Hmnei, ikke akkurat det jeg mente.. New Ager'e har en sånn ekkel tendens til å mene at absolutt alle må gjøre som dem, men det er de ikke klar over selv siden de på noen måter er veldig inkluderende, og de selv bare fokuserer på disse. Sett fra deres side er de veldig tolerante, og liker å snakke om at ting som hvilken religion man følger ikke spiller noen rolle, men da mener de ikke alle religioner... de mener bare sånt de vil skal finnes. Eventuelt sier de 'det der er ikke en religion', fordi ellers må de begynne å revurdere hva de egentlig snakker om.

Men uansett, kommer man utenfor det de synes er akseptabelt i en eller anna retning er man plutselig dømt til evig fortapelse, besatt av demoner, illuminati, etc. De 'snilleste' synes bare man har misforstått absolutt alt og trenger healing eller noe sånt... jeg kunne skrevet bok om 'hjelpsomme' forslag jeg har fått. Tydeligvis er det ikke tegn på ego å anbefale eksorsisme for noen som tenker annerledees. :roll:

Ut i fra det jeg har sett, det er en version av 'alle veier er den samme' som betyr 'alle veier jeg forstår er den samme', alt anna er ikke en 'vei' per definisjon, så de trenger vi ikke å tenke på.
Antall ord: 221
... for the demon shall bear a nine-bladed sword. NINE-bladed! Not two or five or seven, but NINE, which he will wield on all wretched sinners, sinners just like you, sir, there, and the horns shall be on the head, with which he will...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- Buddhismen og new age

Innlegg av jeditrond »

De som har slike holdninger har ikke helt forstått de våknes lære. Det å dømme andre er på mange måter å tråkke rett i Maras felle og se på seg selv som bedre enn andre. Mao. de sitter fast i sin versjon av egoisme uten å se det selv. Verst er kanskje om de dømmer folk kun utfra hva de tror om vedkommende, ikke hva de vet. Er de usikre på hva denne personens alternativgreie er kunne de jo forsøkt å satt seg litt mer inn i det, aldri feil å lære noe nytt fra tid til annen :)
Antall ord: 102
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- Buddhismen og new age

Innlegg av jeditrond »

Mara kommer på tebesøk til Buddha;
One day the Buddha was sitting in meditation in his cave while his most trusted disciple, Ananda, was outside collecting food for their next mealtime. Ananda looked up from his chores when he saw, coming toward the cave, the Buddha's nemesis, Mara. Mara was a demon king who sought to prevent the Buddha from reaching enlightenment beneath the bodhi tree. Since then he had continued to be a perpetual thorn in the Buddha's side, so to speak, cultivating greed, desire and hatred in men. Ananda knew this and was immediately enraged by his appearance at the Buddha's cave.
Ananda approached Mara: "Get out of here! The Buddha does not wish to have his cave invaded by demons!"

Mara replied: "Go and ask him for yourself. I simply wish to speak with your master."

Reluctantly and nervously Ananda did as the demon king asked and entered the Buddha's cave. "World Honored One, the demon king, Mara approaches your cave and seeks an audience with you. I have already instructed him to leave but he insisted I ask you myself."

The Buddha's eyes opened from his meditation and he smiled, widely. "Mara is here? Really? It has been so long since we have spoken. Yes, yes, ready some tea and invite him in and we'll talk."

Dumbfounded, Ananda did as the Buddha asked, putting a pot on the fire to boil and then going outside to tell Mara that he was welcome in the Buddha's cave. "As I knew I would be, little Ananda," said the demon king arrogantly, brushing past the Buddha's humble disciple.

When Mara entered the cave the Buddha rose to his feet, nearly leaping into the air with excitement. "Mara, my good friend, it has been so long since we have seen each other. Please sit, have some tea and tell me why you have come to visit."

Ananda was very nervous now and listened to the conversation between his master and the demon. Mara sipped his tea slowly and then spoke. "Buddha, things are not going well. I wish to be something else. Something other than Mara."

"But, Mara, you are so good at being Mara. Remember when you sent images of sense pleasures and warnings of how difficult it would be for me to fully reach enlightenment when I sat beneath the bodhi tree? That was a fantastic job of being Mara. I really had to struggle to get where I am now. I truly owe you a debt of gratitude."

Now Ananda was getting very fearful. He did not like the idea of Buddha having a debt of gratitude to Mara. This was very upsetting but he listened further.

"Well, I suppose you are right," said Mara, "but being Mara I always have to be sneaking around in the shadows, talking in riddles and half-truths. It is such hard work always trying to think of the best things to say and do. I just...I think it would be easier to be something else. And the worst part: my disciples are now talking of non-duality, peace, social justice, non-violence...it is so frustrating being Mara. I think it would be much better if you took my disciples. Maybe we could switch for a while? You could be Mara and I could try being Buddha?"

At this request Ananda's heart really began to pound. He knew that his master had just said he owed Mara a debt and he also knew how profound his master's compassion truly was. He had seen him give to others when he had almost nothing. He was terrified that he would now become the disciple of Mara and the Buddha would become a demon king. No worse thought was imaginable.

The Buddha thought. He sipped his tea. And then he spoke: "Mara, do you think it is just frustrating being Mara? Being the Buddha is equally...no, doubly frustrating, I guarantee. You think you have trouble with your disciples? Mine put words in my mouth and write them into "sutras" that I have never said. I teach them about non-attachment to material things and what do they do? They build stupas and erect shrines in my name! They even build enormous statues of me out of gold just to pray to even though I have told them time and time again that I am not a god. And they sell trinkets in temples with my words blazed upon them. It is an absolute pain. But I do not give up being Buddha because that is what I am."

Mara sighed and vanished into the shadows. Ananda felt slightly relieved but continued to worry that one day Mara would get what he ultimately wanted.
http://voices.yahoo.com/mara-comes-tea- ... 83179.html
Antall ord: 812
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
xyrea
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 763
Startet: 26 Apr 2012 20:09
12
Kjønn (valgfri): Kjærring!
Har takket: 268 ganger
Blitt takket: 636 ganger

- Buddhismen og new age

Innlegg av xyrea »

Så hva gjør dere når deres egen personlige Mara kommer på besøk? Serverer te, skylder på at han sikkert skal til naboen siden du ikke har noen sånn side, gjemmer deg under sofaen, angriper?

Eller lager avtaler? :666
Antall ord: 41
... for the demon shall bear a nine-bladed sword. NINE-bladed! Not two or five or seven, but NINE, which he will wield on all wretched sinners, sinners just like you, sir, there, and the horns shall be on the head, with which he will...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- Buddhismen og new age

Innlegg av jeditrond »

Inviterer til te eller kaffe og en lang prat i mitt tilfelle. Mara må jo observeres og katalogiseres :mrgreen:
Antall ord: 18
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links