Jeg har tenkt litt på dette med å være vvegetarianer, kontra det å være alltspisende....
Og har kommet til følgende konklusjon :
ALT vi spiser har et liv, om det er planter, fisk, eller dyr.
ALT er i utgangspunktet levende.
Vi spiser ting som vokser / formerer seg.
Uansett hvordan vi snur og vender på hva vi spiser, så har det hatt et liv.
Planter har også følelser, har undersøkelser vist, - vi ser det og når det gjelder såkalt "kirilianfotografering".
ALT går i sirkel her i livet, - noen dyr er jegere, noen åtselsetere, og noen planteetere.
Vi mennsker er vel en kombinasjon av alle, - da vi kan spise både kjøtt og planter.
Men vi er ikke spesialiserte på planter slik planteetere er.
Min konklusjon er at hva vi spiser ikke betyr så mye, så lenge vi ikke mishandler dyr....
Dagens industrielle matvareproduksjon medfører nok endel mishandling av både dyr og planter, slik sett, så på mange måter ønsker jeg meg tilbake i tid- til før industrirevolusjonen tok oss.
Verden vi lever i er ikke pen, om vi kikker inn i kriker og kroker der andre ikke vil vi skal se.
Men fra naturens side er vi altspisende, og det var slik vi ble "laget".
Og derfor velger jeg å spise slik jeg ble laget for, - nemlig å spise det meste.
Jeg er dog mer bekymret for hva maten jeg spiser kan ha blitt tilsatt av alleslags sprøytemidler, hormonlignende stoffer, og ikke minst hvordan mat produseres.
Ikke minst ser man dette når det gjelder multinasjonale forretningsforetak som f.ex Monsanto (
https://www.google.no/search?q=monsanto+dokumentarfilm )
men Monsanto er IKKE alene om slik drift.
Problemet er at også vegetarmat faller innunder de samme forretningssystemer.
Så argumenter for det ene eller det andre, kan bli vanskelig å rette seg etter, fordi naturen først og fremst, men også dagens næringsmiddelindustri kansje teller mer ?
A