Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

UFO, Kornsirkler & fenomenMystisk lys på Mars

Forumet handler om Uidentifiserte Flygende Objekter, steder det har blitt observert UFO i og utenfor Norge, samt det verdenskjente fenomenet Kornsirkler

Moderatorer: Asbjørn, mod ufo, mod univers, Mod Fakta og, mod si hei, mod_spøkeguiden, mod engler

Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

- - Mystisk lys på Mars

Innlegg av Asbjørn »

Bearchild skrev:Det finnes noe som kalles cosmic ray visual phenomena, lysglimt som har blitt observert av astronauter og som hevdes å ha sammenheng med kosmisk stråling.
Det du forteller om her, er såvidt jeg kjenner til at strålingen treffer en eller flere av øyets synsceller, og trigger en elektrisk puls, som så blir oppfattet av hjernen som et lysglimt.

Jeg tror mars-fenomenet er noe helt annet, nemlig en av våre brukere som var der oppe, og måtte komme seg under horisonten med raketten sin, før roboten så h*m.
Raketten kom akkurat utenfor synsvidde(horisonten), men motorflammen ( rakettmotorflammen) nok ble såpass synlig at det ble merket på bildene.

( jeg nevnte kansje ikke at nevnte bruker er en alien ? ;)

hehe. neida, spennende sak dette, skal bli artig å høre om de finner en reell forklaring, og ikke masse bortforklaringer...

A
Antall ord: 147

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
UFO
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1792
Startet: 06 Nov 2006 01:15
17
Har takket: 605 ganger
Blitt takket: 389 ganger

- - - Mystisk lys på Mars

Innlegg av UFO »

Asbjørn skrev:
Bearchild skrev:Det finnes noe som kalles cosmic ray visual phenomena, lysglimt som har blitt observert av astronauter og som hevdes å ha sammenheng med kosmisk stråling.
Det du forteller om her, er såvidt jeg kjenner til at strålingen treffer en eller flere av øyets synsceller, og trigger en elektrisk puls, som så blir oppfattet av hjernen som et lysglimt.

Jeg tror mars-fenomenet er noe helt annet, nemlig en av våre brukere som var der oppe, og måtte komme seg under horisonten med raketten sin, før roboten så h*m.
Raketten kom akkurat utenfor synsvidde(horisonten), men motorflammen ( rakettmotorflammen) nok ble såpass synlig at det ble merket på bildene.

( jeg nevnte kansje ikke at nevnte bruker er en alien ? ;)

hehe. neida, spennende sak dette, skal bli artig å høre om de finner en reell forklaring, og ikke masse bortforklaringer...

A
Det var ihvertfall ikke meg Asbjørn - "kors på halsen" :oops:
(Jeg har vært på andre oppdrag :mozilla_wink: )
Antall ord: 169
UFO's/Aliens - verden trenger deres hjelp NÅ! :alim

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
kråke
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 110
Startet: 26 Des 2010 10:35
13
Har takket: 16 ganger
Blitt takket: 45 ganger

- Mystisk lys på Mars

Innlegg av kråke »

Ifølge artikkelen dukket lyset kun opp på det ene kameraet. Noe som får meg til å tro at det var kameraet det var noe feil med. (ellers måtte det vel ha dukket opp på begge). Det de skrev om at det kunne være kosmisk stråling betydde at stråling kunne ha forstyrret kameraet. Ikke at kosmisk stråling lagde et så sterkt lysfenomen på bakken.

fra Liljas link : http://www.iflscience.com/space/image-c ... ious-light
NASA isn’t altogether sure what exactly caused the light in this instance, but notes that it is a fairly common occurrence. The most logical explanation is that cosmic rays passed through a leak in the camera’s vent, causing the light to appear on the image. Another simple explanation is that the light is reflecting off of a rock and happened to be caught at just the right angle to be imaged by one camera and not the other.
Antall ord: 161

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
UFO
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1792
Startet: 06 Nov 2006 01:15
17
Har takket: 605 ganger
Blitt takket: 389 ganger

- - Mystisk lys på Mars

Innlegg av UFO »

kråke skrev:Ifølge artikkelen dukket lyset kun opp på det ene kameraet. Noe som får meg til å tro at det var kameraet det var noe feil med. (ellers måtte det vel ha dukket opp på begge). Det de skrev om at det kunne være kosmisk stråling betydde at stråling kunne ha forstyrret kameraet. Ikke at kosmisk stråling lagde et så sterkt lysfenomen på bakken.

fra Liljas link : http://www.iflscience.com/space/image-c ... ious-light
NASA isn’t altogether sure what exactly caused the light in this instance, but notes that it is a fairly common occurrence. The most logical explanation is that cosmic rays passed through a leak in the camera’s vent, causing the light to appear on the image. Another simple explanation is that the light is reflecting off of a rock and happened to be caught at just the right angle to be imaged by one camera and not the other.
Aha.. jo det kan jo hende, men all slik space-hardware er jo rimlig skjermet, og eller spesiallaget for å tåle slikt. Men, som du sier, det kan jo ha vært en feil. (En lekkasje som ødela noen pixler kanskje)
Antall ord: 205
UFO's/Aliens - verden trenger deres hjelp NÅ! :alim

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Mystisk lys på Mars

Innlegg av Bearchild »

Men det du sier over her Kråke blir jo veldig motstridende.. først at lyset kun dukket opp på det ene kameraet og derfor må være en feil på dette ene kameraet, mens det du siterer sier at dette ene kameraet kan ha fanget opp noe som kamera nr. 2 ikke fikk med seg. :)

NASAs forslag er ikke noe annet enn nettopp dèt- forslag. Og til tross for at disse lysglimtene har dukket opp gjentatte ganger på forskjellige steder på Mars ( iflg NASA skjer det visst "ofte"! ) har de ikke funnet ut eksakt hva det er snakk om.
Antall ord: 101
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- - - Mystisk lys på Mars

Innlegg av Bearchild »

ufo skrev: Aha.. jo det kan jo hende, men all slik space-hardware er jo rimlig skjermet, og eller spesiallaget for å tåle slikt. Men, som du sier, det kan jo ha vært en feil. (En lekkasje som ødela noen pixler kanskje)
Jeg leste noe om dette på et amerikansk forum der bla en del fotografer hadde involvert seg. De skrev en del gode argumenter ifht kvaliteten på disse spesialbygde kameraene og la fram noen bildeeksempler som skulle vise at det ikke er snakk om pixelfeil.
Antall ord: 87
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
UFO
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1792
Startet: 06 Nov 2006 01:15
17
Har takket: 605 ganger
Blitt takket: 389 ganger

- - - - Mystisk lys på Mars

Innlegg av UFO »

Bearchild skrev:
ufo skrev: Aha.. jo det kan jo hende, men all slik space-hardware er jo rimlig skjermet, og eller spesiallaget for å tåle slikt. Men, som du sier, det kan jo ha vært en feil. (En lekkasje som ødela noen pixler kanskje)
Jeg leste noe om dette på et amerikansk forum der bla en del fotografer hadde involvert seg. De skrev en del gode argumenter ifht kvaliteten på disse spesialbygde kameraene og la fram noen bildeeksempler som skulle vise at det ikke er snakk om pixelfeil.
Oki. Ja etter prisen å dømme på disse sondene så bør de jo ha en viss standard.
Det må unektelig være spennende når de triller rundt til div. områder og se hva som dumper ned på skjermene sine av bilder. Synd vi ikke kan sende vår egen para-sonde til Mars og ta noen bilder sjøl. Da får vi jo se hva som "virkelig" finnes der uten sensur. ;)

Foreslår PARA-1 på kjøretøyet. Vi får høre med kinerserne, USA eller Russland er vel ikke å
interessert i at vi skal få ta alt i selvsyn.

Hva med en kronerulling :D
Antall ord: 199
UFO's/Aliens - verden trenger deres hjelp NÅ! :alim

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
HappeTittenTooYouNow
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 959
Startet: 05 Mai 2008 21:55
15
Kjønn (valgfri): Gammal grabukk!
Lokalisering: Goat-House
Har takket: 345 ganger
Blitt takket: 152 ganger

- - Mystisk lys på Mars

Innlegg av HappeTittenTooYouNow »

Vermilion Oriol skrev:Jeg tipper at lyset kommer fra en luke som fører til en sånn bomberom ned i bakken, hvor en fyr sitter og trykker på en knapp annenhver time, slik at ikke Mars skal eksplodere. Sånn á la Lost.



:like
Antall ord: 44
I'm not insane.; my mother had me tested.!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
kråke
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 110
Startet: 26 Des 2010 10:35
13
Har takket: 16 ganger
Blitt takket: 45 ganger

- - Mystisk lys på Mars

Innlegg av kråke »

Bearchild skrev:Men det du sier over her Kråke blir jo veldig motstridende.. først at lyset kun dukket opp på det ene kameraet og derfor må være en feil på dette ene kameraet, mens det du siterer sier at dette ene kameraet kan ha fanget opp noe som kamera nr. 2 ikke fikk med seg. :)

NASAs forslag er ikke noe annet enn nettopp dèt- forslag. Og til tross for at disse lysglimtene har dukket opp gjentatte ganger på forskjellige steder på Mars ( iflg NASA skjer det visst "ofte"! ) har de ikke funnet ut eksakt hva det er snakk om.
Ja du har rett i at det var motstridende. Klart at det sikkert er en mulighet for at høyre kamera plukket opp noe som venstre kamera ikke fikk med seg. Siden kameraene ikke hadde samme posisjon i forhold til lyset kan det ha vært en refleksjon kanskje, en egen lyskilde er kanskje mer usannsynlig at ikke begge kameraene plukket opp. Dog var det vel et sekund mellom at kameraene tok bilde så det kan kanskje ha vært et raskt lysglimt? Ifølge artikkelen.var kosmisk strålings forklaringen mer sannsynlig. Du har rett i at det bare er teorier og ikke bevis.

Jeg må si at gjettingene til nasa er mer troverdig enn aliens teorier i mine øyne. Man vet jo aldri da.. plutselig en dag oppdager man noe mer.. ubortforklarlig :P Tror ikke nasa prøver å skjule noe i dette tilfellet elles ville de kanskje ikke publisert saken... Leste forresten en eller annen plass om at de hadde funnet et stein bestående av uvanlig matriale på mars.. (materiale som er grunnleggende for liv) kanskje jeg finner igjen den artikkelen senere
Antall ord: 287

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

- Mystisk lys på Mars

Innlegg av Bearchild »

Kan ikke akkurat si at jeg holder en knapp på marsboere. Såsant ikke "marsboere" er ensbetydende med ildsprutende planter. :p
Men det er klart det er spennende når det dukker opp noe uforklarlig. At NASA kommer med forskjellige teorier gjør det i grunn bare enda mer spennende. Hvis det er tilfelle at det finnes flere bilder med lignende lysglimt synes jeg de skal publisere dem også! :)
Antall ord: 68
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links