Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynÅndelig oppvåkning vs Å bli frelst.

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
Empathica
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 410
Startet: 14 Feb 2013 14:38
11
Kjønn (valgfri): (Y)
Lokalisering: Havgapet
Har takket: 277 ganger
Blitt takket: 148 ganger

Åndelig oppvåkning vs Å bli frelst.

Innlegg av Empathica »

Det falt en tanke ned i hodet på meg i dag om åndelig oppvåkning (spirituelt) vs det å bli frelst/møtt Jesus.

Jeg har ikke klart å gjøre meg opp en formening, annet at dette er jo på en måte litt likt.
Ikke måten man våkner på, men at man plutselig får et møte med noe "ukjent" og begynner
å forandre måten å leve på.

Noen formeninger/teorier om dette?
Vil veldig gjerne høre hvilke tanker dere har rundt dette.
Antall ord: 86

Forvillet meg inn på en buddhiststrand en gang.
Sliter fortsatt med zenvirkninger.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- Åndelig oppvåkning vs Å bli frelst.

Innlegg av jeditrond »

Visse likheter er det, det er jeg enig i og i mange tilfeller vil den nyoppvåknede ha en trang til å skulle frelse alle andre enten man har ramlet inn i det spirituelle/paranormale eller funnet en religion som passer perfekt :)

Men det finnes også de innen begge leire som anser dette for å være en særdeles privat sak som man kanskje forteller om til noen få utvalgte uten at man forsøker å omvende dem til sin "tro".
Antall ord: 79
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Empathica
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 410
Startet: 14 Feb 2013 14:38
11
Kjønn (valgfri): (Y)
Lokalisering: Havgapet
Har takket: 277 ganger
Blitt takket: 148 ganger

- Åndelig oppvåkning vs Å bli frelst.

Innlegg av Empathica »

De samme tankene har jeg også hatt rundt det.

Men så tenker jeg:

- Her har vi "oppvåkning" på to forskjellige trosamfunn.
- Hvordan kan det ha seg?
- Er begge rett?
- Eller kan det være så enkelt at det er samme "kraft" man opplever,
bare at man velger å tro forskjellig om hvor det kommer fra?

Vet det kommer en del dype spørsmål her, og det er bare å venne seg til det.
Jeg kan bli ganske så dyp til tider. 8)
Antall ord: 81

Forvillet meg inn på en buddhiststrand en gang.
Sliter fortsatt med zenvirkninger.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- Åndelig oppvåkning vs Å bli frelst.

Innlegg av jeditrond »

Ja, faktisk er det nok samme kraft :) Noen velger å kalle det gud/gudinne, evt. i flertall, andre bare generelt for universet, andre igjen for bevisste energier osv. Utfra egne funderinger har alle rett og alle tar feil.

Det blir som historien om de blinde som skulle beskrive en elefant utfra hva de kunne føle seg frem til, ingen av dem kunne merke helheten, så hhv. snabel, ører og fot ble beskrevet uten at noen av dem skjønte at alt var en del av samme dyret. Det samme kan man si om religioner og livssyn, ingen av dem sitter med den hele og fulle sannhet, den må vi faktisk finne selv og det finnes ingen enkel sannhet, men et uendelig antall sannheter innenfor det åndelige/spirituelle/religiøse :mrgreen:
Antall ord: 129
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Anonymius
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 112
Startet: 06 Apr 2012 12:56
11
Kjønn (valgfri): ukjent
Har takket: 44 ganger
Blitt takket: 28 ganger

- Åndelig oppvåkning vs Å bli frelst.

Innlegg av Anonymius »

Jeg har en teori på at all religion handler om det samme men forklart på forskjellige måter. Det fins likhetstrekk med kristendom og buddhismen som f.eks karma i buddhismen og forklart litt mer med teskje i kristendommen "hver mot andre sånn du vil de skal være mot deg" . Poenget er det samme men forklart på to forskjellige måter.

Når det da kommer til oppvåkning eller frelse er det nesten det samme. Man våkner opp å forstår innholdet i det som kan ha virket fjernt tidligere. Så teorien er at det er ikke noen forskjeller men forskjellige måter å bearbeide å få budskapet servert på. Jeg syns kristendommen er bra. Man jobber veldig mye med seg selv og de menneskelige sidene og den mentale delen som er ganske omfattende.

Min teori på himmelen og livet som blir beskrevet i bibelen handler om å oppnå en mental tilstand eller et liv som mer fri eller helt fri fra alt som ikke er bra for oss. I buddhismen nirvana .
Antall ord: 172
Bilde
Ingenting er umulig, det må bare trenes på

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- Åndelig oppvåkning vs Å bli frelst.

Innlegg av Moonstone »

Empathica skrev:Det falt en tanke ned i hodet på meg i dag om åndelig oppvåkning (spirituelt) vs det å bli frelst/møtt Jesus.
Jeg har ikke klart å gjøre meg opp en formening, annet at dette er jo på en måte litt likt.
Ikke måten man våkner på, men at man plutselig får et møte med noe "ukjent" og begynner
å forandre måten å leve på.
Noen formeninger/teorier om dette?
Vil veldig gjerne høre hvilke tanker dere har rundt dette.
Selvfølgelig er det de samme mekanismene som ligger bak.
Alle som har en slik "oppvåkning" føler at de har oppdaget noe viktig som har forandret livene dems,
noe spesielt som har "talt til dem", og mange føler at de har "et kall" og til og med "utvalgte" etter en slik opplevelse.
Jeg har hatt mange opplevelser med slike, og med ulike religiøse/spirituelle bakgrunner, New Agere, Kristne, Muslimer etc, og alle er like overbeviste og rusa på de nye oppdagelsene de har gjort. Når en Kristen får en slik opplevelse, føler han/hun at ordene til Jesus taler fornuftig, og velger å følge den "veien" selv, og får vite av alle Kristne rundt seg at Han/hun har "møtt Jesus" og er "frelst". En New Ager kan føle at "universet taler til han/hun", har avslørt en stor universell hemmelighet, profeti etc, og får vite av andre New Agere at han /hun har hatt en "åndelig oppvåkning" eller "møtt sitt høyere jeg".
For meg er dette kun forskjellige ord og perspektiver på samme fenomen, og jeg tror nok ikke fenomenet er så "magisk" som det høres ut som. Det handler bare om å skifte retning i livet, identitet, og finne mening, og finner man en ny retning og identitet som gir mening, føler man en slags rus og vil at andre skal oppleve det samme.
Desverre kan dette gi utslag i trangen til å predikere/tvinge sin opplevelse over på andre, og hevde at kun sin vei er den "eneste rette".
Det at ALLE kan oppleve det samme fenomenet, i ALLE religioner/spirituelle retninger, er nettopp et bevis på at INGEN vei er mer spesiell enn andre, og at det finnes noe som er en fellesnevner bak alle.
Antall ord: 392
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7955
Startet: 05 Apr 2005 01:39
18
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1377 ganger
Blitt takket: 1691 ganger
Kjønn:

- Åndelig oppvåkning vs Å bli frelst.

Innlegg av Asbjørn »

Det er vel egentlig det samme som jeg tror jeg har sagt hele tiden :

Det åndelige oppleves stykkevis og delt, og alle vil lage seg sin egen forklaring på det.
Samtidig er det slik at man har en "livsplan" - visse ting man skal igjennom i dette livet.
Derfor får man utlevert visse forutsetninger for å gå igjennom livet.
Hvorav trosretning er EN(eller flere) av disse .
Man skal en tur innom alle leire, og når man kommer inn i en av disse åndelige retninger, så er det vissheten om at det er noe mer, som slår ut, og gjør en "nyfrelst" - uansett om man er havnet innenfor muslim-, kristen-, sjamanismen-, osv av -retninger .

Alle disse har en fellesnevner, nemlig det åndelige. Og at når man åpner den åndelige døren, kommer man et stykke videre på livsveien.
Akkurat som den som løper et marathon og vinner, får en lykkerus, så gjør og den som får denne åndelige oppvåkningen.
Hvilken retning man får, er mindre viktig, man åpner døren til noe som er større enn seg selv, og "kommer inn". ( kommer hjem, vil kansje noen si ).

På en måte vil jeg si at den Gudommelige Kraft er som enslags foreldre, - får man barna sine til å gjøre det de skal, så har man forskjellige måter å få det til på.
Gode ord, belønning, samvittighet, osv, foreldre bruker mange metoder for å få barna til å rydde rommet sitt, f.ex.

Men uansett årsak ; poenget er at de forskjellige trosretninger er med å gi forskjellige former for oppgaver og erfaringer i livet, erfaringer man skal ta med seg når man går over til den andre siden, og revurderer det livet man har hatt.
For så å legge en grov plan for neste liv, hvor enkelte detaljer er lagt fast, mens andre ting taes som de kommer.

Men på samme måte som når man har klart en utfordring, får man "#denfølelsen" , og dette er vel kansje det som gjør at "nyfrelste" blir som de blir. Uansett trosretning.


Ingen trosretning er feil, - de er der for å gi deg erfaringer for å ta med videre.

A
Antall ord: 368

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Morris
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1078
Startet: 15 Nov 2012 14:05
11
Kjønn (valgfri): Humanoid ♂
Har takket: 380 ganger
Blitt takket: 550 ganger

Re: Åndelig oppvåkning vs Å bli frelst.

Innlegg av Morris »

Empathica skrev: 07 Mai 2014 13:49 Det falt en tanke ned i hodet på meg i dag om åndelig oppvåkning (spirituelt) vs det å bli frelst/møtt Jesus.

Jeg har ikke klart å gjøre meg opp en formening, annet at dette er jo på en måte litt likt.
Ikke måten man våkner på, men at man plutselig får et møte med noe "ukjent" og begynner
å forandre måten å leve på.

Noen formeninger/teorier om dette?
Vil veldig gjerne høre hvilke tanker dere har rundt dette.
Det er utvilsomt en spennende tanke og la slike tanker få anledning til å feste seg! Jeg er imidlertid mer spørrende enn bevisst om en slik åndelig oppvåkning. Bibelen avfeier for eksempel tanker om spiritisme som har til hensikt å komme i kontakt med avdøde menneskers ånd (spiritisme / spådomsånder/dødningemanere - 3.Mos.19.31, Jes.8.19)
En åndelig oppvåkning er etter min mening en slagst kristen "på folkemunne", man har ikke satt seg inn i religiøse tekster som forklarer disse tingene godt nok.

Paulus har veldig gode svar å gi på dette området, hele 1.Kor.15. handler om de dødes oppvåkning/ oppstandelse, hvor det jordiske mennesket lever ut sine dager i den første Adam som modell, og dør som beskrevet som et jordisk menneske. Adam kommer av det hebraiske ordet adamah som betyr av jord. Den siste Adam (Jesus) er i dette kapittelet beskrevet som en ånd som gir liv (til de andre jordiske døde) - for som det også her forklares, skal alle som har levd et jordisk liv i sitt bilde skal alle disse få oppleve å bære det himmelske bilde. Det åndelig tilhører ikke det jordiske (første bilde) men det himmelske (det andre bilde). Det diffrensieres enda med forgjengelig (dødelig/jordisk = kjøtt og blod) og uforgjengelig (udødelig/himmelsk = ånd/åndelig)

Dette ligger nok litt for høyt for oss å forstå, så de fleste drømmer, eller tenker at det kan skje når som helst... vel tekstene er bestemt på at det skjer på en fastsatt tid som Gud har bestemt nokså nøye og gitt denne dagen forskjellige navn. Mest kjent som den siste dag, da Jesus ved flere anledninger gjør det kjent i tekstene at han vil reise dem opp på denne dagen. Det tekstbildet jeg liker best er fra Joh.6.36-40, fordi det setter en støkk i de som i bibeltekster kalles for hedningekristne… som mener at man må tro på Jesus for å bli frelst? Fra hva da?

Det Paulus beskriver i anvisningen ovenfor at slik Adam er slik er også alle andre mennesker... så må jo frelsen være fra det gamle mennesket over i det nye? (Kol.3.1-11 = 1.Kor.15.22-28)
Vi slipper å tro på noe vi ikke har blitt konfrontert med enda, Joh.6.36-40:
For jeg er ikke kommet ned fra himmelen for å gjøre det jeg selv vil, men det han vil, han som har sendt meg. Og det han vil, han som har sendt meg, er at jeg ikke skal miste noen av alle dem han har gitt meg, men reise dem opp på den siste dag. For dette er min Fars vilje, at hver den som ser Sønnen og tror på ham, skal ha evig liv, og jeg skal reise ham opp på den siste dag.»

Det er nok mange... ja, nesten alle som tror på en oppstanden Kristus, men bibeltekstene stemmer ikke overens med en slik tro. I følge f.eks 1.Kor.15.13 sier teksten: For hvis de døde ikke står opp, er heller ikke Kristus stått opp... men det skal han jo gjøre på den siste dag... så her har man misforstått bibeltekstene, men så er de heller ikke skrevet sammenhengende eller blitt redigert slik at man får full forståelse om hver sak for seg.

Man får inntrykk av at å løste dødens mysterium er mer langvarig enn man skulle tro, selv for Jesus?
For slik alle dør på grunn av Adam, skal alle få liv ved Kristus. Men hver i sin tur: Kristus er førstegrøden. Deretter, ved hans gjenkomst, følger de som hører Kristus til. - Den siste fienden som blir tilintetgjort, er døden. (Hentet fra 1.Kor.15)
Det stemmer altså godt med "siste dag" som angivelse for det åndelige, for det heter i v44 Det blir sådd en kropp som hadde sjel, det står opp en åndelig kropp.

Førstegrøden er de første som når frem til å beseire døden, også beskrevet i Åp.20.4-6 som de som ikke hadde tatt dyrets merke: de som ikke hadde tilbedt dyret eller dyrets bilde, og ikke tatt imot merket på pannen eller hånden. De ble levende igjen og hersket som konger sammen med Kristus i tusen år. - De er også nevnt i Åp.14.1-5 som de 144 000 som førstegrøde.

Derfor, siden jeg har gransket skriften tenker jeg ikke så mye på dette åndelige som skal komme, men får det stadfestet gjennom disse. Det er egentlig ganske lett, en følger bare vershenvisningene. :notworthy:

Som sagt, frelsen har jeg så vidt nevnt, Bibelen beskriver selv at alt som står skrevet i den er til lærdom for det mennesket som tilhører Gud (dvs Kristus), for det skal være en mellommann mellom Gud og mennesker, mennesket Kristus. Frelsen er beskrevet så vel for hedninger som for jøder (i Rom.11.)... (Rom.8.19-21: For det skapte venter med lengsel på at Guds barn skal åpenbares i herlighet. Det skapte ble underlagt forgjengeligheten, ikke frivillig, men fordi han ville det slik. Likevel var det håp, for også det skapte skal bli frigjort fra slaveriet under forgjengeligheten og få den frihet som Guds barn skal eie i herligheten.)

Frelsen gjelder for alle, Rom.5. (Adam og Kristus) - Adam er her et motstykke til ham som skulle komme... 18 Altså: Som ett menneskes fall ble til fordømmelse for alle mennesker, slik fører ett menneskes rettferdige gjerning til frifinnelse og liv for alle.
Kan også vise til Luk.3.3-6 (Og alle mennesker skal se Guds frelse.) Og til Joh.12.44-47 (For jeg er ikke kommet for å dømme verden, men for å frelse verden.)
Man ser ganske enkelt at så ikke er skjedd?
Antall ord: 1094

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links