Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisModerne slaveri via tanke-kontroll

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

Re: Moderne slaveri via tanke-kontroll

Innlegg av Isan »

Awake skrev:La oss gå tilbake litt i tid, når slaveriet var fysisk. I det eksempelet her, la oss si at 90% av slavene, som er født og oppvokst i det, ikke kjenner til en annen realitet enn slik den er, som fysisk slave. De er født i det, oppdratt i det og lever i det. Det er sånn virkeligheten for de er. La oss i eksempelet her si at 90% av de fysiske slavene har godtatt levemåten sin som normal og at det er den rette veien for de. Men derimot den resterende 10% stritter i mot, mener det er feil og vil ha en endring. Er de da naive også?? For det er faktisk det du sier her. Samme sak, annet kapittel.
Nei, det er ikke det jeg sier. Det jeg sier, er at det er fordomsfullt og naivt av deg å mene at alle som ikke ser dette spørsmålet på tilnærmet samme måte som deg, er saueflokk og slaver.
Og en annen ting, ang selvstendige valg.
Var det ditt valg å begynne på skole? Tok du valget? Eller dine foresatte??
Nei, som sjuåring kunne ikke jeg ta det valget. Men heldigvis lever jeg i et land der alle skal gå på skole/få undervisning. Hvordan skolen skal være lagt opp, hva innholdet skal være og hvordan det skal undervises, bør vi til enhver tid diskutere. Men det er bare tøys å si at man blir mer slave av å få økt tilfang av innsikter og kunnskaper. Husk, det er jo også din grunnleggende skolelærdom som gjør at du har vært i stand til å beskjeftige deg med de emnene du forteller om at du har holdt på med de siste årene ;)

Ja, selvfølgelig blir man påvirket av undervisningen, men gjøres den riktig, blir man bl.a. påvirket til å drive, evt. fortsette, med sjølstendig tenkning. Og så lenge man ikke lever som eneboer, og det gjør iallfall ikke et barn, blir man uansett kraftig påvirket av omgivelsene, og påvirkning uten skolegang innebærer nok større fare for at man kan la seg lede til ugjennomtenkt atferd.
Bare fordi du har valgmuligheter, betyr ikke det at du er fri.
Nei, det er helt riktig, det bejøver det ikke å bety. I våre dager i vårt samfunn kan valgmuligheten blant mange omtrent like varer eller nesten like tjenester gjøre valgfriheten til en valgtvang, og samtidig kapre så mye av tida di at du ikke rekker å reflektere tilstrekkelig til å øke din frihet.
Men kort og godt sier den (kvantefysikken, mitt, altså Isans, tillegg fordi jeg har klippet i teksten) at alt er energi, alt er akkurat det samme på et fundamentalt nivå. Vi er alle EN. Ikke bare vi, men vi er i ett med alt og alt er i ett med oss. Vi er det vi kaller Gud og Gud er oss. Vi er alle EN bevissthet.
Njæ, det er ikke akkurat dette kvantefysikken sier så mye om. Det med energi er forsåvidt greit nok. Et kvant er jo den minste energimengden/energienheten som kan eksistere. Men inntil videre er f.eks. det med én bevissthet din høyst subjektive tolkning, sjøl om du sikkert deler den med mange andre. Og at vi er i ett med resten av universet kan du like gjerne lede ut av den klassiske fysikken og kjemien og ikke minst den delen av naturfaget som heter økologi.
Antall ord: 588
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Moderne slaveri via tanke-kontroll

Innlegg av ludoburgero »

Awake skrev:
Bilde
Glemmer du ikke noe vesentlig? At vi har valgt dette samfunnet i fellesskap. Det er ikke motstridende å jobbe og føde og handle mat, i forhold til frihet. Frihet er en tilstand man tapper inn i, mentalt. Frihet kan også være fisketur og hyttekos, tur i skogen eller god musikk på ørene.
Det er vel på den annen side ingen tvil om at myndighetene gjennom det kollektive alltid har forgrepet seg på individet, men slik er det dømt å være med denne løsningen, dette systemet, vi opprettholder - javel, kanskje i mangel på noe bedre og fungerende, ikke-utopisk, ikke-realistisk. Det finnes mange gode forslag, mye god fantasi, mange idéer, men gjennomførbare?

For ordens skyld har vi utvikling, på godt og vondt.
Vi må aldri undervurdere vår evne, både som Folket og som individer, om hva slags enorme potensialer og reelle muligheter vi har til å skape og forandre!

Det skjer hver dag, og ikke uten motarbeidelse - nei..
Kreftene som ønsker hierarkiske ordninger, elitistisk tankegang og maktmisbruk finner man overalt
Vår misjon å gjøre noe med det.

Jeg vet at du mener det i beste mening selv, Awaken.
Antall ord: 197
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

Re: Moderne slaveri via tanke-kontroll

Innlegg av Isan »

Isan skrev:Men inntil videre er f.eks. det med én bevissthet din høyst subjektive tolkning, sjøl om du sikkert deler den med mange andre.
Her burde jeg vel egentlig ha fylt ut litt mer. Det jeg sikter til, er: Det at _kvantefysikken_ indikerer at alt og alle er del av én bevissthet, er inntil videre en høyst subjektiv tolkning. Å ha en tro/oppfatning om én bevissthet som omfatter alt og alle, er i og for seg greit nok og ikke nødvendigvis spesielt håpløst :) Men å bruke kvantefysikken til å bygge opp under en slik tro, er det grunn til å være noe mer reservert overfor.
ludoburgero skrev:Vi må aldri undervurdere vår evne, både som Folket og som individer, om hva slags enorme potensialer og reelle muligheter vi har til å skape og forandre!
Denne slutter jeg mer uten videre til! :liker
Antall ord: 147
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Awake
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 23
Startet: 22 Jan 2015 19:33
9
Har takket: 3 ganger
Blitt takket: 1 gang

Re: Moderne slaveri via tanke-kontroll

Innlegg av Awake »

Isan skrev:
Awake skrev:La oss gå tilbake litt i tid, når slaveriet var fysisk. I det eksempelet her, la oss si at 90% av slavene, som er født og oppvokst i det, ikke kjenner til en annen realitet enn slik den er, som fysisk slave. De er født i det, oppdratt i det og lever i det. Det er sånn virkeligheten for de er. La oss i eksempelet her si at 90% av de fysiske slavene har godtatt levemåten sin som normal og at det er den rette veien for de. Men derimot den resterende 10% stritter i mot, mener det er feil og vil ha en endring. Er de da naive også?? For det er faktisk det du sier her. Samme sak, annet kapittel.
Nei, det er ikke det jeg sier. Det jeg sier, er at det er fordomsfullt og naivt av deg å mene at alle som ikke ser dette spørsmålet på tilnærmet samme måte som deg, er saueflokk og slaver.
Ok, jeg forsår hva du mener. Det vil vel virke som et angrep fra meg, muligens? En tilfeldig fyr som påstår at han skal være "våken"... Men jeg er ikke så mye annerledes enn andre.. Eller kanskje litt, hehe :P men det jeg mener er at jeg er en del av det samme systemet som dere her inne, avhengig av de samme midlene, til det er jeg også en slave. Akkurat som alle andre. Men forskjellen er at jeg nå føler kjettingene som holder oss bundet og ser løgnene som prøver å manipulere oss. Tro meg, å være våken er ikke lett. Det er en vanskelig oppgave og noen ganger tenker man "ignorance is bliss" og skulle ønske at man ikke vet det man vet. Men ikke misforstå meg, det er også en vakker ting <3
Og en annen ting, ang selvstendige valg.
Var det ditt valg å begynne på skole? Tok du valget? Eller dine foresatte??
Isan skrev:Nei, som sjuåring kunne ikke jeg ta det valget. Men heldigvis lever jeg i et land der alle skal gå på skole/få undervisning.
Nettopp, det er her poenget ligger. SKAL GÅ!
Vi har ingen valg. Vi har ikke rett til å bestemme over vårt eget jævla liv. Hallo, wake up!

Og nå slår forsvarsmekanismen i hjernen inn med alskens mulige unnskyldninger om hvorfor man burde gå på skole

Jeg sier ikke at det er feil med skole, Selv om det aller meste av innholdet bør endres og ikke minst måten det er lagt opp på, som også du sier.

Hele poenget dreier seg om at du ikke har noen valg. Det er ikke du som bestemmer over ditt liv. DITT LIV. Ingen andres. Se litt sært på det: Du er et intelligent dyr fra planeten jorda (for alt vi vet) ikke en annen manns robot. Om du vil gå på skole, okei bra for deg. Kos deg. Hvis ikke.. Okei bra for deg. Kos deg. Gjør hva du vil, det er ditt liv. Ha det morsomt, utforsk, lek.

Eller fuck it, vi spiller candy-crush istedet. Hehe. Det var ikke et personlig angrep, vet ikke om du spiller det eller ikke. Men du skjønner hvor jeg vil? :)
Isan skrev:Hvordan skolen skal være lagt opp, hva innholdet skal være og hvordan det skal undervises, bør vi til enhver tid diskutere. Men det er bare tøys å si at man blir mer slave av å få økt tilfang av innsikter og kunnskaper.
100% enig. Og jeg har ikke sagt at man blir mer slave av hverken mer innsikt eller mer kunnskaper. Heller motsatt vil jeg si. Og for ikke å snakke om hvilken innsikt og hvilken kunnskap man programmerer hjernen med.
Isan skrev:Ja, selvfølgelig blir man påvirket av undervisningen, men gjøres den riktig, blir man bl.a. påvirket til å drive, evt. fortsette, med sjølstendig tenkning.
Ja, men den drives ikke riktig. Vi lærer ikke å tenke selv. Vi lærer å IKKE tenke selv. Vi lærer å bli ordre-følgere.
Men kort og godt sier den (kvantefysikken, mitt, altså Isans, tillegg fordi jeg har klippet i teksten) at alt er energi, alt er akkurat det samme på et fundamentalt nivå. Vi er alle EN. Ikke bare vi, men vi er i ett med alt og alt er i ett med oss. Vi er det vi kaller Gud og Gud er oss. Vi er alle EN bevissthet.
Njæ, det er ikke akkurat dette kvantefysikken sier så mye om. Det med energi er forsåvidt greit nok. Et kvant er jo den minste energimengden/energienheten som kan eksistere. Men inntil videre er f.eks. det med én bevissthet din høyst subjektive tolkning, sjøl om du sikkert deler den med mange andre. Og at vi er i ett med resten av universet kan du like gjerne lede ut av den klassiske fysikken og kjemien og ikke minst den delen av naturfaget som heter økologi.
Jo, fordi det mest fundamentale i oss er også energi. Alt er energi. Gud/Energi, "kan verken oppstå eller forsvinne, bare forandre form", er akkurat det samme. På det dypeste og mest fundamentale nivå, så er allting ett. Ligger et par fine videoer, om ikke mer, på youtube om "Quantum Field Teori". Veldig interessant stoff. Synes jeg da :P
Antall ord: 902
“They must find it difficult, those who have taken authority as truth, rather than truth as authority.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Awake
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 23
Startet: 22 Jan 2015 19:33
9
Har takket: 3 ganger
Blitt takket: 1 gang

Re: Moderne slaveri via tanke-kontroll

Innlegg av Awake »

ludoburgero skrev:
Awake skrev:
Bilde
ludoburgero skrev:Glemmer du ikke noe vesentlig? At vi har valgt dette samfunnet i fellesskap.
Ja, vi har det, Ludo. Du har helt rett, vi har valgt det selv. Vi har oss selv å takke for å solgt friheten vår over en falsk trygghet.

Tror Benjamin Franklin sin kjente tekst lyder noe slikt: "Those who would give up essential freedom over security, deserve neither and will lose both"

Dette er jo noe vi har gjort i frykt over hva fremtiden kan bringe.. Noe som også er en så aldri så liten illusjon. Vi har jo også blitt ledet inn i frykt av de samme menneskene som styrer oss også. Så er en liten tvist der også...
ludoburgero skrev:Det er ikke motstridende å jobbe og føde og handle mat, i forhold til frihet. Frihet er en tilstand man tapper inn i, mentalt. Frihet kan også være fisketur og hyttekos, tur i skogen eller god musikk på ørene.
Det er vel på den annen side ingen tvil om at myndighetene gjennom det kollektive alltid har forgrepet seg på individet, men slik er det dømt å være med denne løsningen, dette systemet, vi opprettholder - javel, kanskje i mangel på noe bedre og fungerende, ikke-utopisk, ikke-realistisk. Det finnes mange gode forslag, mye god fantasi, mange idéer, men gjennomførbare?

For ordens skyld har vi utvikling, på godt og vondt.
Vi må aldri undervurdere vår evne, både som Folket og som individer, om hva slags enorme potensialer og reelle muligheter vi har til å skape og forandre!

Det skjer hver dag, og ikke uten motarbeidelse - nei..
Kreftene som ønsker hierarkiske ordninger, elitistisk tankegang og maktmisbruk finner man overalt
Vår misjon å gjøre noe med det.

Jeg vet at du mener det i beste mening selv, Awaken.

Er veldig enig med det meste du skriver her :) og jeg vet jeg kan bli overivrig. Fordi jeg er lei av å se at det er slik og det skjer ingenting med å sitte på ræva å glo :)
Antall ord: 339
“They must find it difficult, those who have taken authority as truth, rather than truth as authority.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Awake
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 23
Startet: 22 Jan 2015 19:33
9
Har takket: 3 ganger
Blitt takket: 1 gang

Re: Moderne slaveri via tanke-kontroll

Innlegg av Awake »

Jeg vil forresten fortelle at jeg skal sette meg opp en nordisk variant av earth-ship til våren og vil inspirere andre til det samme :D

http://www.highexistence.com/10-reasons ... g-awesome/
Antall ord: 34
“They must find it difficult, those who have taken authority as truth, rather than truth as authority.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Moderne slaveri via tanke-kontroll

Innlegg av ludoburgero »

OvPE4DheOtg
Antall ord: 1
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Moderne slaveri via tanke-kontroll

Innlegg av ludoburgero »

...men for all del: det er mye propaganda der ute.
Det er så gjennomskubart, bare. Det eneste vi trenger er å styre unna hovedstrømmens pisspreik.

Vi må heller bruke vår kritiske sans og ikke falle for billige triks som eufemisme, hurtige konklusjoner, assosiasjonskåthet og gjentagelse av diverse hypnotiske sjokkord. Sjokk! Krise! Derfor! Slik! Her skjer dette! Derfor skjer det! Slik unngår du å dø av aidshepatitt-flåttbitt!

Ett eksempel på idioti finner du her for eksempel. Hvem betaler disse papegøyene?

pDcMwTDqB2A
Antall ord: 85
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links