Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynJesus' kone..

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
g.r.y
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1406
Startet: 15 Okt 2013 06:22
10
Kjønn (valgfri): dame
Lokalisering: 3rd Rock From The Sun
Har takket: 529 ganger
Blitt takket: 556 ganger

Jesus' kone..

Innlegg av g.r.y »

Jeg har ikke noen som helst tro på de gudeskikkelser som religionene fremstiller, ei heller den som tilbes i den norske kirke. En naturlig konsekvens av dette, blir jo da at jeg selvfølgelig avfeier at denne skal ha hatt en sønn..
Men når det er sagt, betyr ikke dette at jeg avfeier muligheten for at personen Jesus har eksistert, og at dette var en fyr med noen vanvittige sterke evner innen det vi i dag omtaler som det paranormale. At slike evner blir koblet til gud på denne tiden, kan vel ikke sies å være mer enn rett & rimelig. Greia er vel bare at det har strsndet på det stadiet en var for over 2000 år siden, i tillegg til at flere & flere avsløringer kommer for dagen hvor store deler av beretningene om denne mannens liv, lære & virke er blitt utelatt & bortgjemt, rett & slett fordi det bryter med den figuren de som satte sammen det nye testamentet ønsket å fremstille.
Det er flere som er blitt utelatt, satt i misvisende sammenheng, etc, men den desidert største utelatelsen, og jeg må vel oxo kunne si sviket mot denne Jesus fra Nasareth, er elimineringen av hun som garantert var hans kone, Maria Magdalena. Ikke bare er det blitt 'gravd frem' slike ruller med skrifter/brev/evangelier fra henne, men hun er oxo blitt utradert fra de andre apostlenes skrifter.
Dette til tross, sikker kan nå ikke dette gjøre oss. -Sikker blir iallefall jeg først ved det faktum at det kun var avdødes kone & mor som var tillatt og gå inn i graven til en avdød slik Jesus' mor & Maria Magdalena gjorde. -Ikke en gang vedkommendes datter skal være tillatt, om da ikke mor & hustru begge er døde. -Så at Maria Magdalena liksom skal ha hengt med hans mor ut til graven som en nær venn, er altså fullstendig utelukket..
Stakkars fyr.. En ting er iallefall sikkert: Denne Jesus hadde et hjerte av gull, og valget av å ta en tidligere prostituert som kone på denne tiden, vitner jo om en storsinnethet hinsides forrut for sin tid. GOD PÅSKE! :D
Antall ord: 358
The majority's concept of the truth isn't necessarily the actual truth.
Use your own mind. - Always!

~ Gry ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7955
Startet: 05 Apr 2005 01:39
18
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1377 ganger
Blitt takket: 1691 ganger
Kjønn:

Re: Jesus' kone..

Innlegg av Asbjørn »

Her er en annen sak som kansje vil gi et annet perspektiv på saken :

Image
Antall ord: 14

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Horus^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 619
Startet: 16 Nov 2005 13:12
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ålesund
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 40 ganger

Re: Jesus' kone..

Innlegg av Horus^ »

Asbjørn skrev:Her er en annen sak som kansje vil gi et annet perspektiv på saken :

Image
Artig bilde, selv om kanskje ikke alt stemmer helt der hvis man sjekker fakta. :)
Antall ord: 31
You cannot teach a man anything; you can only help him find it within himself.

- Galileo Galilei

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7955
Startet: 05 Apr 2005 01:39
18
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1377 ganger
Blitt takket: 1691 ganger
Kjønn:

Re: Jesus' kone..

Innlegg av Asbjørn »

Horus^ skrev:Artig bilde, selv om kanskje ikke alt stemmer helt der hvis man sjekker fakta. :)
Ok, jeg lar meg gjerne korrigere ? ;)

A
Antall ord: 23

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: Jesus' kone..

Innlegg av Bearchild »

Fødselsdagen til Jesus har ihvertfall blitt mye diskutert og det er mye som indikerer at han slett ikke ble født i desember i det hele tatt. Det stemmer visst ikke med hverken innskriving i manntall (urimelig å tro at man la dette til den kaldeste og våteste tiden på året.. man ville jo ha med alle!), også at "hyrdene holdt nattevakt over dyrene" sies å være urimelig da dyra høyst sannsynlig ikke var ute om nettene på denne årstiden.

Det finnes sikkert mange andre teorier om tidspunkt for fødselen også men det er ihvertfall flere som tror det er mer sannsynlig at han ble født om høsten (september/ oktober).
Antall ord: 115
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Horus^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 619
Startet: 16 Nov 2005 13:12
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ålesund
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 40 ganger

Re: Jesus' kone..

Innlegg av Horus^ »

Asbjørn skrev:
Horus^ skrev:Artig bilde, selv om kanskje ikke alt stemmer helt der hvis man sjekker fakta. :)
Ok, jeg lar meg gjerne korrigere ? ;)

A
Horus ble født av jomfru Isis:

Horus ble født av Isis ja, men at hun var jomfru, det står ikke skrevet noen plass og man betviler det også, ettersom hun samlet sammen restene av Osiris og vekker ham til live i 1 dag.
Etter dette blir hun gravid.


Horus ble født den 25 desember:

Det finnes ikke skrevet noen plass om når Horus ble født, såvidt jeg vet om. Du må gjerne korrigere meg, hvis du vet en plass hvor det er referert til når Horus ble født.

I bibelen står det ingen plass at det var 3 vise menn. Det står heller ikke noe om hvilken stjerne som ledet dem. Dette er bare noe som har blitt til på folkemunne. Var heller ingen vise menn i historien om Horus, så dette er bare oppspinn ifra ende til annen.

Horus ble tatt til Egypt for å slippe unna Typhon?

Horus ble født i Egypt, så han trengte ikke bringes dit. Det var bare en person som prøvde å ta livet av Horus, og det var onkelen Set.

At han var læremester i ett tempel som barn?
Det kan hende, men det er ikke skrevet stort om Horus som barn.
Dette blir vel en påstand man eventuelt må høre med noen som levde på den tiden, siden det atter en gang mangler kilder ifra hans barndom.

Døpt av Anup døperen og hadde 12 disipler?
Dette er bare en påstand ifra en ved navn Gerald Massey.

Utførte mirakler?
Nei.

Brakte "El-Azur-us" tilbake fra de døde?
Nei.

Ble "forvandlet/omgjort" på ett fjell.
Jesus er vel den som ble det. Horus ble bare skjendet av onkelen Set, som skjærte ut øynene hans. Hathor var den som senere fiksa øynene til Horus igjen.

Horus ble kalt "veien sannheten og lyset"?
Kan jeg aldri tenke meg.

Heller ingen av de andre titlene som står der.

Ble korsfestet, begravd i en hule og gjennoppsto?
Det finnes ingen beretning om at Horus i det hele tatt dør, så da faller hele denne påstanden på sin egen urimelighet.
Antall ord: 391
You cannot teach a man anything; you can only help him find it within himself.

- Galileo Galilei

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
g.r.y
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1406
Startet: 15 Okt 2013 06:22
10
Kjønn (valgfri): dame
Lokalisering: 3rd Rock From The Sun
Har takket: 529 ganger
Blitt takket: 556 ganger

Re: Jesus' kone..

Innlegg av g.r.y »

Bearchild skrev:Fødselsdagen til Jesus har ihvertfall blitt mye diskutert og det er mye som indikerer at han slett ikke ble født i desember i det hele tatt. Det stemmer visst ikke med hverken innskriving i manntall (urimelig å tro at man la dette til den kaldeste og våteste tiden på året.. man ville jo ha med alle!), også at "hyrdene holdt nattevakt over dyrene" sies å være urimelig da dyra høyst sannsynlig ikke var ute om nettene på denne årstiden.

Det finnes sikkert mange andre teorier om tidspunkt for fødselen også men det er ihvertfall flere som tror det er mer sannsynlig at han ble født om høsten (september/ oktober).
Jeg har hørt at han skulle være født i mars oxo, jeg, da, men har ikke peiling på om det er noe hold i denne teorien.. :P

Uansett.. Er det ikke eventuelt innmari snodig at en har bunnsolide fakta når det gjelder drøssevis av folk som levde flerfoldige tusen år f.kr? F.eks. de greske filosofer, som Sokrates, Planon, Plutin, Aristoteles, etc,etc?
Ikke bare har nedtegningene deres vesentlig grad blitt ivaretatt, -hvilket inkluderer koner, unger, etc, men man har jo jaggu utskjæringer/statuer som ganske tydelig viser hvordan de så ut, og disse karene oppererer med de samme ansiktene hvor hen de er beskrevet..
Men når det kommer til denne Jesus-skikkelsen som levde over 3000 år senere, er det derimot svært så mange selvmotsigelser & uklarheter..
Antall ord: 252
The majority's concept of the truth isn't necessarily the actual truth.
Use your own mind. - Always!

~ Gry ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Horus^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 619
Startet: 16 Nov 2005 13:12
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ålesund
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 40 ganger

Re: Jesus' kone..

Innlegg av Horus^ »

g.r.y skrev:
Bearchild skrev:Fødselsdagen til Jesus har ihvertfall blitt mye diskutert og det er mye som indikerer at han slett ikke ble født i desember i det hele tatt. Det stemmer visst ikke med hverken innskriving i manntall (urimelig å tro at man la dette til den kaldeste og våteste tiden på året.. man ville jo ha med alle!), også at "hyrdene holdt nattevakt over dyrene" sies å være urimelig da dyra høyst sannsynlig ikke var ute om nettene på denne årstiden.

Det finnes sikkert mange andre teorier om tidspunkt for fødselen også men det er ihvertfall flere som tror det er mer sannsynlig at han ble født om høsten (september/ oktober).
Jeg har hørt at han skulle være født i mars oxo, jeg, da, men har ikke peiling på om det er noe hold i denne teorien.. :P

Uansett.. Er det ikke eventuelt innmari snodig at en har bunnsolide fakta når det gjelder drøssevis av folk som levde flerfoldige tusen år f.kr? F.eks. de greske filosofer, som Sokrates, Planon, Plutin, Aristoteles, etc,etc?
Ikke bare har nedtegningene deres vesentlig grad blitt ivaretatt, -hvilket inkluderer koner, unger, etc, men man har jo jaggu utskjæringer/statuer som ganske tydelig viser hvordan de så ut, og disse karene oppererer med de samme ansiktene hvor hen de er beskrevet..
Men når det kommer til denne Jesus-skikkelsen som levde over 3000 år senere, er det derimot svært så mange selvmotsigelser & uklarheter..
Det jeg ikke skjønner er hvorfor vi fokuserer på "ting" som ikke har noen betydning for hva han sa eller gjorde. Det er vel budskapet som er det viktige her, eller?
Antall ord: 288
You cannot teach a man anything; you can only help him find it within himself.

- Galileo Galilei

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
g.r.y
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1406
Startet: 15 Okt 2013 06:22
10
Kjønn (valgfri): dame
Lokalisering: 3rd Rock From The Sun
Har takket: 529 ganger
Blitt takket: 556 ganger

Re: Jesus' kone..

Innlegg av g.r.y »

Horus^ skrev:
g.r.y skrev:
Bearchild skrev:Fødselsdagen til Jesus har ihvertfall blitt mye diskutert og det er mye som indikerer at han slett ikke ble født i desember i det hele tatt. Det stemmer visst ikke med hverken innskriving i manntall (urimelig å tro at man la dette til den kaldeste og våteste tiden på året.. man ville jo ha med alle!), også at "hyrdene holdt nattevakt over dyrene" sies å være urimelig da dyra høyst sannsynlig ikke var ute om nettene på denne årstiden.

Det finnes sikkert mange andre teorier om tidspunkt for fødselen også men det er ihvertfall flere som tror det er mer sannsynlig at han ble født om høsten (september/ oktober).
Jeg har hørt at han skulle være født i mars oxo, jeg, da, men har ikke peiling på om det er noe hold i denne teorien.. :P

Uansett.. Er det ikke eventuelt innmari snodig at en har bunnsolide fakta når det gjelder drøssevis av folk som levde flerfoldige tusen år f.kr? F.eks. de greske filosofer, som Sokrates, Planon, Plutin, Aristoteles, etc,etc?
Ikke bare har nedtegningene deres vesentlig grad blitt ivaretatt, -hvilket inkluderer koner, unger, etc, men man har jo jaggu utskjæringer/statuer som ganske tydelig viser hvordan de så ut, og disse karene oppererer med de samme ansiktene hvor hen de er beskrevet..
Men når det kommer til denne Jesus-skikkelsen som levde over 3000 år senere, er det derimot svært så mange selvmotsigelser & uklarheter..
Det jeg ikke skjønner er hvorfor vi fokuserer på "ting" som ikke har noen betydning for hva han sa eller gjorde. Det er vel budskapet som er det viktige her, eller?
Jeg kan naturligvis ikke svare for andre enn meg selv, men det ville ikke forundret meg om flere så det på lignende måte..
Never the less.. For meg, har iallefall denne fokusen på såkaldte uvesentligheter betydning for den totale troverdigheten. At eksempelvis både utseende og familieforhold kan dokumenteres praktisk talt ned til minste detalj, øker troverdigheten hva angår hele 'pakken', slik jeg ser det. -Og at disse data gjelder personer som levde i en tid rundt 3000 år før kristus, får dette en enda større betydning.
Antall ord: 383
The majority's concept of the truth isn't necessarily the actual truth.
Use your own mind. - Always!

~ Gry ~

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Horus^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 619
Startet: 16 Nov 2005 13:12
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ålesund
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 40 ganger

Re: Jesus' kone..

Innlegg av Horus^ »

Jeg kan naturligvis ikke svare for andre enn meg selv, men det ville ikke forundret meg om flere så det på lignende måte..
Never the less.. For meg, har iallefall denne fokusen på såkaldte uvesentligheter betydning for den totale troverdigheten. At eksempelvis både utseende og familieforhold kan dokumenteres praktisk talt ned til minste detalj, øker troverdigheten hva angår hele 'pakken', slik jeg ser det. -Og at disse data gjelder personer som levde i en tid rundt 3000 år før kristus, får dette en enda større betydning.
Du må her tenke på at det som kalles pakken "Bibelen", i seg selv bare er en samling skrifter ifra forskjellige personer som levde rundt og gjerne 100 år etter Jesus død. De kanoniske skrifter som utgjør den bibelen (Nye testamentet) vi kjenner i dag, er bare en samling av de mest "vesentlige" skrifter om/fra Jesus tid. De mindre viktige "bøkene" som ikke ble tatt med i bibelen er apokryfene. Vi må også huske på at kristne var en minoritet og ikke minst ett "kjeppjaget" folk før Keiser konstantin den store konverterte til kristendom i år 312. Man tror at enorme mengder skrifter har blitt ødelagt før man i det hele tatt fikk samlet skriftene under kirkemøtet i Karthago i år 394. Som sagt, så er det utrolig vanskelig å vite hva som har forsvunnet på nesten 400 år etter Jesus død og frem til det som vi kjenner som bibelen i dag ble til. Når det kommer til at man har detaljer om folk 3000 år før kristus, så er det vel gjerne for at ting som står skrevet i stein, ofte er lettere å bevare, enn f.eks papyrus ruller. ;)
Antall ord: 294
You cannot teach a man anything; you can only help him find it within himself.

- Galileo Galilei

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Horus^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 619
Startet: 16 Nov 2005 13:12
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ålesund
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 40 ganger

Re: Jesus' kone..

Innlegg av Horus^ »

Horus^ skrev:
Asbjørn skrev:Her er en annen sak som kansje vil gi et annet perspektiv på saken :

Image
Artig bilde, selv om kanskje ikke alt stemmer helt der hvis man sjekker fakta. :)
Men at Jesus var en "disippel" av Horus?
Mulig?!
Antall ord: 42
You cannot teach a man anything; you can only help him find it within himself.

- Galileo Galilei

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

Re: Jesus' kone..

Innlegg av jeditrond »

Horus^ skrev:
Horus^ skrev:
Asbjørn skrev:Her er en annen sak som kansje vil gi et annet perspektiv på saken :

Image
Artig bilde, selv om kanskje ikke alt stemmer helt der hvis man sjekker fakta. :)
Men at Jesus var en "disippel" av Horus?
Mulig?!
Det er en interessant tanke, Jesus tilbrakte jo noe tid i Egypt og kan ha fått en innføring i de gamle visdomstradisjonene derfra og puttet disse inn i sin lære.

Mye av det gamle Egypt i de abrahamittiske religionene :D
Antall ord: 86
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Empathica
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 410
Startet: 14 Feb 2013 14:38
11
Kjønn (valgfri): (Y)
Lokalisering: Havgapet
Har takket: 277 ganger
Blitt takket: 148 ganger

Re: Jesus' kone..

Innlegg av Empathica »

Her er et intervju med ei som mener hun snakker med Maria Magdalena.
Hun forteller endel om Jesus og om det å være kvinne på den tiden b.l.a ....
Interessant historie, men om det stemmer ...
Det får være opp til hver enkelt å bedømme. ;)

ewp7F30obFc
Antall ord: 48

Forvillet meg inn på en buddhiststrand en gang.
Sliter fortsatt med zenvirkninger.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Horus^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 619
Startet: 16 Nov 2005 13:12
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ålesund
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 40 ganger

Re: Jesus' kone..

Innlegg av Horus^ »

Empathica skrev:Her er et intervju med ei som mener hun snakker med Maria Magdalena.
Hun forteller endel om Jesus og om det å være kvinne på den tiden b.l.a ....
Interessant historie, men om det stemmer ...
Det får være opp til hver enkelt å bedømme. ;)

ewp7F30obFc
Jeg begynnte å se denne og det første som slo meg var navnet hun hadde valgt på boka (Pistis Maria). For de som har litt kjennskap til gnostisisme, så vet man at man har teksten/boka (Pistis Sophia), som vel sikkert er rimelig lik det man hører ifra denne dama. Det var iallefall noe som var litt "off" følte jeg da, men for all del, det er bare min subjektive vurdering av akkurat denne videoen. :)
Antall ord: 127
You cannot teach a man anything; you can only help him find it within himself.

- Galileo Galilei

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2799
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1494 ganger
Blitt takket: 1114 ganger
Kjønn:

Re: Jesus' kone..

Innlegg av Terra »

MxMbK8zRKeU
Antall ord: 1
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links