Terra skrev: ↑01 sep 2018 15:17
En ting jeg har lest et eller annet sted er at overtroen om at tallet 13 blir regnet for ulykkestall er at de var 13 til bords. Jesus og disiplene. Og som kjent ble Jesus drept. Han hadde 12 disipler og var nok selv regnet som nr 13 da vil jeg tro.
Var en grunn til, men husker ikke hva det var. Ikke sikkert det handlet om religion, mer en annen type overtro synes jeg å huske. Kommer jeg på det skal jeg legge det til i tråden siden
Generelt om tallet 13
Ja, det stemmer nok det at det først og fremst handlet om 13 tilbords. I følge Forskning.no var dette første gang kobinasjon av fredag og datoen 13 ble forbundet med hverandre, dessuten hadde Judas Iskariot rødt hår, noe som også ble forbundet med ulykke.
Men også i den gamle sivilisasjonen i Babylonia, eksisterte tallet 13 som et ulykkestall som de forbandt med tidsregningen i kalenderen fra. De delte året inn i 12 måneder, men siden det ikke alltid gikk opp, hadde de noen år med en ekstra måned. Men denne 13. måneden gikk Universet rett og slett av hengslene, og tallet ble deretter regnet som uhellsbringende.
Norrønn mytologi har en lignende historie med de 13 til bords i bibelen, bare her er det Loke sammen med 12 guder som narrer den blinde guden Hod til å drepe Balder med et spyd av misteltein i anledning en fest. Etter dette var det aldri bra å være 13 til bords i norrøn mytologi.
Kinesere og japanere styrer unna tallet 4 til en avveksling, men tallet 13 i numerologien gjøres jo om til dette tallet (1+3 =4) så man har vel egentlig to datoer å passe på?
I forbindelse med Jomfru Maria's visning første gang i Cova da Iria i Portugal er det også der mange forbindelser med tallet 13. Hun viste seg der den 13. august i år 1385 (8+5=13)
Historien med tallet 13 forsetter. Den 13. mai 1917 skjedde så en serie med åpenbaringer av Jomfru Maria i Fátima i Portugal. Alle skjedde den på datoen den 13.
Men for all del, fredag den 13 er oppskrytt som ulykkesdag om en ser litt nøkternt på det?
https://www.abcnyheter.no/penger/privat ... ulykkesdag