Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynSkole beklaget bruken av kvinnelig prest: – Mannen som skal forkynne

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2799
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1494 ganger
Blitt takket: 1114 ganger
Kjønn:

Skole beklaget bruken av kvinnelig prest: – Mannen som skal forkynne

Innlegg av Terra »

Skole beklaget bruken av kvinnelig prest: – Mannen som skal forkynne

Skole beklaget bruken av kvinnelig prest: – Mannen som skal forkynne
– Det var hyggelig å ha elever og lærere i kirken, og jeg opplevde at de sang godt med. Det var veldig hyggelig å synge julesanger med dem, sier Julie Schjøth-Jovik, som er prest på Storslett i Nord-Troms.

Det er inntrykket Schjøth-Jovik sitter igjen med etter å ha holdt julegudstjeneste for elevene ved privatskolen Straumfjordnes skole i Nordreisa på tampen av 2022.

Noen dager etter at hun holdt julegudstjenesten sendte skolen imidlertid ut en SMS til de foresatte, hvor de beklaget at en kvinnelig prest holdt gudstjenesten.

– Verken sint eller såret
I SMS-en, som er signert skolens rektor, Vilde W. Steinsvik, står det nemlig følgende:

«Torsdag 15. desember deltok skolen på julegudstjeneste med kvinnelig prest. Vi skjønner at det er reaksjoner på at det var kvinnelig prest som holdt gudstjenesten. Vi var ikke informert om dette på forhånd og jeg sjekket det ikke opp da jeg ikke tenkte at det var et alternativ. Jeg legger meg langflat og beklager på det sterkeste til dere alle. Jeg skjerper inn rutinene og sjekker tydeligere opp hvem som holder gudstjenestene fremover og finner alternative løsninger dersom det blir behov for det».

Schjøth-Jovik sier hun har fått med seg at SMS-en ble sendt ut.

– Jeg har registrert at det ble sendt ut en SMS i etterkant. Det er første gang det er en kvinnelig prest i Nord-Troms og ingen hemmelighet at det er ulike meninger rundt det. Det er ikke min oppgave å blande meg i den interne samtalen på skolen, den må de ta med foreldrene. Jeg kan leve godt med dette, jeg er verken sint eller såret, sier Schjøth-Jovik.


– Mannen som skal forkynne
Rektoren sier til Nettavisen at det er styret, ved styreleder Vidar Viken, som må uttale seg om saken. Han skriver til Nettavisen at skolen er en kristen friskole, og at skolens verdigrunnlag er «tuftet på en klassisk bibelforståelse».

– På Straumfjordnes skole møter vi alle mennesker med respekt, og vi lærer om alle menneskers uendelige verdi og alle menneskers likeverd. Ut fra vedtektene og vår forståelse av bibelen så er det mannen som skal forkynne. Dette er ikke et spørsmål om likestilling, men et spørsmål om tro og overbevisning, skriver skolens styre, ved styreleder Vidar Viken.

De understreker også at privatskolen er finansiert og eies av elevenes foresatte, og at styret er valgt av de samme foresatte.

– Dersom skolens ledelse, enten rektor eller styret, mottar henvendelser fra foresatte angående skoledrift og aktiviteter svares dette ut i tråd med skolens vedtekter. Hvis endringer i vedtektene er ønskelig kan man som foresatte ved skolen ta det opp på årsmøte til diskusjon og avstemming, skriver Viken.

Kontroversielt
Da Schjøth-Jovik ble ansatt som prest i Nordreisa kommune i 2019 kom det sterke reaksjoner fra det læstadianske miljøet i området. Predikant i den Luthersk Læstadianske menigheten i Nord-Troms, Nils Einar Samuelsen, gikk så langt som å kreve et møte med biskopen.

– Vi forholder oss til det vi har lært gjennom generasjoner; etter Guds ord kan ikke en kvinne være prest i vår menighet, sa Samuelsen til NRK den gangen.

På Straumfjordnes skole står det at «Skolens verdigrunnlag og basis skal være kristen tro og moral, slik den kommer til uttrykk i bibelen».

– Må oppdatere seg
Norsk kvinnelig teologforenings leder, Beate Iren Lerdahl, er lettere sjokkert når Nettavisen forteller om SMS-en som ble sendt ut.

– De må oppdatere seg på virkeligheten i Den norske kirke de siste 60 årene. Det er kjønnsrasisme og diskriminering, sier Lerdahl.

Lerdahl sier at det kunne vært interessant å reflektere rundt hvem som har problematisert dette.

– Det er uforståelig fra vårt ståsted at det skulle være et problem. Jeg lurer på hvordan det har blitt et problem. Vi vet jo at det finnes kvinnefiendtlige subkulturer i mange deler av de landet vi lever i, men jeg synes jo det er trist. Spørsmålet er hvor representativt det er, sier hun.

Kvinnelige prester
Tall i årsrapporten til kirken.no fra 2021 viser at 37,7 prosent av alle prester i Den norske kirke er kvinner. Biskopene vedtok i oktober 2020 at det ikke er noen rett til å reservere seg mot samarbeid med andre kollegaer, etter flere saker om mannlige prester som nektet å jobbe med kvinnelige prester.

– I Den norske kirke er det likestilling, så de har ikke anledning til å bestemme hvem som skal være prest. Så da må de skaffe seg en annen samarbeidspartner.


Ja, der har vi religion på sitt beste... ballaballa

https://www.msn.com/nb-no/nyheter/norge ... 134e2d0563

Meeen det er klart for den som har lest hele bibelen at de faktisk er i sin rett der. Kvinner skal tie og menn skal styre... Men jeg tror faktisk ikke at det er noe Jesus var enig i siden han også i følge historien i boken snakket med kvinner. Enda han egentlig ikke skulle. Les kvinnen ved brønnen ;-)
Antall ord: 870
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Morris
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1078
Startet: 15 Nov 2012 14:05
11
Kjønn (valgfri): Humanoid ♂
Har takket: 380 ganger
Blitt takket: 550 ganger

Re: Skole beklaget bruken av kvinnelig prest: – Mannen som skal forkynne

Innlegg av Morris »

Terra skrev: 21 Feb 2023 18:25 Ja, der har vi religion på sitt beste... ballaballa

https://www.msn.com/nb-no/nyheter/norge ... 134e2d0563

Meeen det er klart for den som har lest hele bibelen at de faktisk er i sin rett der. Kvinner skal tie og menn skal styre... Men jeg tror faktisk ikke at det er noe Jesus var enig i siden han også i følge historien i boken snakket med kvinner. Enda han egentlig ikke skulle. Les kvinnen ved brønnen ;-)
Saken om kvinnelige prester er egentlig ikke helt adekvat. Bibelen er så misforstått til de grader at man kjenner ikke til virkeligheten. Jeg har lest om kvinnen ved brønnen som traff på Jesus og samtalte med ham. Det har ingen andre i denne verden gjort. (Se Joh.1.18+ Joh.6.40) Eller man kan også lese Joh.12.44-47, så hvis en skjønner dette, vil man forstå at kvinnelige prester har ingenting å gjøre med kvinnen ved brønnen, eller andre situasjoner.

Men – hos Heb.9.1-10 fortelles det om to kirkelige forhold, gudstjeneste i den gamle pakt som er den jordiske helligdommen, den andre pakt (det aller helligste/ helligdommen) handler om den himmelske gudstjeneste, DHÅ viser til at veien inn til helligdommen ikke er blitt åpenbart så lenge det forreste rommet (jordiske helligdom) ennå står.
Altså er Jesus et sluttprodukt i/av verden, siden den må reddes og ingen vil gå fortapt. Man må også se forskjell på menneskesønnen og Jesus, mellom dem er der vesentlige forskjeller, som at menneskesønnen ikke var av DHÅ. (Matt.12.32/ 24.23-27) Les om hans asyl i Esek.12.

Når det gjelder at kvinner skal tie i den himmelske forsamling hvor hvert kne skal bøye seg, har det en helt annen forutsetning når man kjenner til formelen under, men om man vil tro på den er en helt annen sak. Men i Tomasevangeliet får man vite dette:
114: Simon Peter sa til dem. La Maria gå fra oss, kvinner er ikke verdige til livet. Jesus sa: Se, Jeg skal lede henne så jeg vil anse henne for mann, for hun skal også være en levende ånd slik som dere menn. For enhver kvinne som anser seg selv som mann, skal gå inn i himmelens rike.

Egentlig er forvandlingen også forklart der som at mann og kvinne er forent i en kropp, (androgyn) slik at det mannlige ikke er mann uten det kvinnelige innslag, og det kvinnelige ikke er kvinne uten det mannlige innslaget. (Tomasev.22 - Thomasevangeliet (dromsmia.no) )

Altså ingen unnskyldninger for ikke å ha kvinnelige prester, eks.: 1.Kor.15.12-14
Antall ord: 450

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7955
Startet: 05 Apr 2005 01:39
18
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1377 ganger
Blitt takket: 1691 ganger
Kjønn:

Re: Skole beklaget bruken av kvinnelig prest: – Mannen som skal forkynne

Innlegg av Asbjørn »

Man skal huske på at slik bibelen er i dag, så er det et sammensurium av opprinnelige skrifter, og mangel på slike, samt at kirkemøtet i Nikea i 325 ble avholdt av menn som siktet etter makt.
Den gang var det mer slik at kvinnene styrte huset, og mannen jaktet.
MAKT er og har blitt et våpen makthungrige menn og kvinner bruker for å styre andre etter sin egen pipe.
Og nettopp det var det som skjedde i Nikea, man endret fjernet og la til etter eget forgodtbefinnende, slik at man skulle få både makt og penger.
For å få til det, måtte man opphøye presteskapet, til å være "høyere" enn de vanlige mennesker, og deriblant kvinner skulle være tilgjengelige for åå tilfredsstille disse maktens menn.
Eneste måten å gjøre det, var å ha skrifter som dels fremhevet mannens makt, og dels undertrykke de som ikke var "kirkens menn".
Selv om de opprinnelige skrifter ble til tidligere, så ble de endret til å "Passe sammen" til et hele, men som alle menneskelige endringer, var der saker som ikke "henger helt på greip".
Fra naturens side, var mann og kvinne laget for å samarbeide - være på lag, og leve sammen.
Dermed vil man også forplante seg, og når det var et bra forhold, så samarbeidet begge parter på en god måte.
Men grådighet forandret folk, grådighet og maktbehov, medførte at rikdommer ble stjålet av de få "herrer", og andre måtte slave, både menn og kvinner.
Og man tilogmed hadde slaveri.
Dette kom tydelig frem under hekseprosessene - som "øvrigheta" ( les de griske makthungrige) startet opp, og de tok livet av alle de som hjalp andre, såkalt kloke koner, og menn.
Både kvinner og menn som holdt på med "hekseri".
DIsse oppnådde popularitet, og hjalp folk med diverse plager, - noe disse maktens menn ikke kunne tillate, da det var DE som skulle ha alle goder, og som skulle sees opp til.
Dette har fulgt religionene helt opp til våre dager, - hvor maktmennesker skal "kristne" verden.
Egentlig betyr det at de skal underlegges maktbehovet til disse få "geistlige".
Hvis et menneske kunne litt mer enn naboen, og fikk folk friske, med mer, så skulle de taes.
Dette ser vi bla.a. på måten samene har blitt behandlet, da de hadde et annet livssyn.
Og metoden som ble brukt, var å fjerne deres redskaper ( som bla.a. runebomma), og annet,
for å "vise verden" at her kom "den rette troa".
De har og flyttet tidspunktet for "Jesu fødsel" til den gamle "solsnu" feiringen, det samme med sommersolverv, ( "sankt hans" ), og høst og vårjamndøgn. Vårjamndøgn ble erstattet av påska.
Hvis vi ser på skriften, så var det kun der det ble drevet handel i "Guds hus", han reagerte med vold / sinne.
Ellers løftet han opp mennesker, uansett kjønn, og uansett stand.
For meg var han en sjaman, en som visste mye, og forstod mye.
Men kirkemøtet i Nikea forandret hele historien, slik krigsherrer forandrer sin historie, slik at det er "de gode som vant".

A
Antall ord: 523

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Morris
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1078
Startet: 15 Nov 2012 14:05
11
Kjønn (valgfri): Humanoid ♂
Har takket: 380 ganger
Blitt takket: 550 ganger

Re: Skole beklaget bruken av kvinnelig prest: – Mannen som skal forkynne

Innlegg av Morris »

Asbjørn skrev: 22 Feb 2023 13:59 Hvis vi ser på skriften, så var det kun der det ble drevet handel i "Guds hus", han reagerte med vold / sinne.
Ellers løftet han opp mennesker, uansett kjønn, og uansett stand.
For meg var han en sjaman, en som visste mye, og forstod mye.
Jeg ser på ham som en som enda ikke er født enda, se Matt.1.17; 490 år etter bortførelsen til Babylon, det som beskrives i Åp.17. Han er av Paulus i Gal.4.4 beskrevet født av en kvinne ved «Tidens fylde» det er en beskrivelse av en oppfylt tid som i Bibelen kalles «Fastsatt tid» Både kvinnen og Lammet er nevnt i Åp.17, han skulle nedkjempe «dyret» der og befri sitt folk (Matt.1.21) Han er også nevnt av profeten fra Provence i Frankrike som en kommende motstander og seierherre. Der vil han falle og bli begravet forteller han. Og i tråd med Jes.53.8-9.

Han er nevnt av profeten med navnet Selin, Selin Chiren også med y – Chyren for å forvirre litt, også Selin er også skrevet Celin, også nevnt som senestfødte på Armorisk jord, og som verdens kristne konge. Selinmonarken i Q 4.77, + 6.70, 0g 4.95, så her har jeg faktisk full kontroll på dette.
Her er teksten til 6.70:

For verdens leder vil den store Chiren baketter bli ennå mer elsket, fryktet og ansett som farlig. Hans omdømme og pris vil overgå himlene, og dog er han ganske tilfreds med den enkle tittel av «seierherre»
(Ordet Selin/ Celin/e er nøye prøvd fortolket som en omforming av «ensom» så vel som til «sosial» og «felles» - det synes heller ikke være en nasjonal betegnelse, men heller som et fellesnavn som synes å være hjemmelaget.)
Antall ord: 311

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2799
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1494 ganger
Blitt takket: 1114 ganger
Kjønn:

Re: Skole beklaget bruken av kvinnelig prest: – Mannen som skal forkynne

Innlegg av Terra »

En av mine favoritter fra det nye testamente:

Dagens bibelord
Matteus 6,1–6

1Pass dere for å gjøre gode gjerninger for øynene på folk, for å bli sett av dem. Da får dere ingen lønn hos deres Far i himmelen. 2Når du gir en gave til de fattige, skal du ikke utbasunere det, slik hyklerne gjør i synagogene og på gatene for å bli æret av mennesker. Sannelig, jeg sier dere: De har alt fått sin lønn. 3Når du gir en slik gave, skal ikke den venstre hånden vite hva den høyre gjør, 4for at det kan være en gave i det skjulte. Og din Far, som ser i det skjulte, skal lønne deg. 5Når dere ber, skal dere ikke gjøre som hyklerne. De liker å stå i synagogene og på gatehjørnene og be for å vise seg for folk. Sannelig, jeg sier dere: De har alt fått sin lønn. 6Men når du ber, skal du gå inn i rommet ditt og lukke døren og be til din Far som er i det skjulte. Og din Far, som ser i det skjulte, skal lønne deg.

Kilde: https://bibel.no/Nettbibelen?book=ROM
Antall ord: 209
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2799
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1494 ganger
Blitt takket: 1114 ganger
Kjønn:

Re: Skole beklaget bruken av kvinnelig prest: – Mannen som skal forkynne

Innlegg av Terra »

Og her har vi våre "kjæreste Paulus..."

Grunnen til til at mange kvinner forlot kirken....

Paulus’ brev til efeserne

https://bibel.no/Nettbibelen?book=EPH&c ... g=bokmal11

Hjem og familie
21 Vær hverandre underordnet i ærefrykt for Kristus! 22 Dere kvinner, underordne dere ektemennene deres som under Herren selv. 23 For mannen er kvinnens hode, slik Kristus er kirkens hode; han er frelser for sin kropp. 24 Som kirken underordner seg Kristus, skal kvinnene underordne seg sine menn i alt.
25 Dere menn, elsk konene deres, slik Kristus elsket kirken og ga seg selv for den, 26 for å gjøre den hellig og rense den med badet i vann, i kraft av et ord. 27 Slik ville han selv føre kirken fram for seg i herlighet, uten den minste flekk eller rynke. Hellig og uten feil skulle den være. 28 På samme måte skal altså mennene elske sine koner som sin egen kropp. Den som elsker sin kone, elsker seg selv. 29 Ingen har noen gang hatet sin egen kropp. Nei, man gir kroppen næring og pleier den på samme måte som Kristus gjør med kirken. 30 For vi er lemmer på hans kropp. 31 Derfor skal mannen forlate far og mor og holde fast ved sin kvinne, og de to skal være én kropp. 32 Dette er et stort mysterium; jeg tenker på Kristus og kirken. 33 Men det gjelder også hver enkelt av dere: Hver mann skal elske sin kone som seg selv, og hun skal ha respekt for sin mann.
Antall ord: 264
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7955
Startet: 05 Apr 2005 01:39
18
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1377 ganger
Blitt takket: 1691 ganger
Kjønn:

Re: Skole beklaget bruken av kvinnelig prest: – Mannen som skal forkynne

Innlegg av Asbjørn »

Synes denne passet inn her :

Bilde


DE HAR KOMMET.

De hadde Bibelen og vi hadde landet.

Og de sa til oss: Lukk øynene og be.

Og da vi åpnet øynene våre, hadde de landet og vi hadde Bibelen.

1. - DE SA AT DU SKAL IKKE DREPE... Men de drepte over 8 millioner av våre brødre.

2. - DE SA AT DU SKAL IKKE STJELE... Men de stjal rikdommen vår, gull og sølv.

3. - DE SA AT DU SKAL IKKE BEGJÆRE DIN NESTES EKTEMAKE.
Men de voldtok gifte kvinner, tenåringer og jenter.

4. - DE SA AT DU IKKE SKULLE LYVE ...
Men de svindlet med korset i hånda.

Kilde: Trinity Cruz.
Antall ord: 115

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Morris
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1078
Startet: 15 Nov 2012 14:05
11
Kjønn (valgfri): Humanoid ♂
Har takket: 380 ganger
Blitt takket: 550 ganger

Re: Skole beklaget bruken av kvinnelig prest: – Mannen som skal forkynne

Innlegg av Morris »

Terra skrev: 22 Feb 2023 19:53 Ingen har noen gang hatet sin egen kropp. Nei, man gir kroppen næring og pleier den på samme måte som Kristus gjør med kirken. 30 For vi er lemmer på hans kropp. 31 Derfor skal mannen forlate far og mor og holde fast ved sin kvinne, og de to skal være én kropp. 32 Dette er et stort mysterium; jeg tenker på Kristus og kirken. 33 Men det gjelder også hver enkelt av dere: Hver mann skal elske sin kone som seg selv, og hun skal ha respekt for sin mann.
Legger merke til at du siterer Paulus som også nevner den åndelige kroppen etter oppstandelsen som ellers forklares av Jesus da saddukeerne stiller ham noen spørsmål i Matt.22.24-30:  «Mester», sa de, «Moses har sagt: ‘Om en mann dør barnløs, skal hans bror gifte seg med enken for å holde brorens ætt oppe.’Nå var det sju brødre hos oss. Den eldste giftet seg, men døde barnløs og etterlot sin kone til broren. På samme måte gikk det med den nest eldste og med den tredje, ja, med alle sju. Sist av dem alle døde kvinnen. Når de så står opp igjen, hvem av de sju skal da ha henne som kone? Alle har jo vært gift med henne.»
Men Jesus svarte dem: «Dere farer vill fordi dere ikke kjenner skriftene og heller ikke Guds makt. For etter oppstandelsen verken gifter de seg eller blir giftet bort; nei, de er som engler i himmelen.

Akkurat om dette forklarer Jesus om Guds rikes befolkning at de er som «barn» det samme forklares i Tomasevangeliet 22: Jesus så noen barn som fikk bryst. Han sa til disiplene: Disse små som får bryst, likner dem som går inn i riket. De sa til ham: Hvis vi er små, vil vi da gå inn i riket? Jesus sa til dem: Når dere anser det som er to, for ett, og dere anser det innvendige som likt med det utvendige, og det utvendige likt med det innvendige, og det øvre likt med det nedre, og når dere anser det mannlige og det kvinnelige for å være ett, slik at det mannlige ikke skal være mannlig og det kvinnelige ikke kvinnelig, når dere anser et øye for et øye og en hånd for en hånd, og en fot for en fot, og et bilde for et bilde, da skal dere gå inn i riket.

Saulus døde på grunn av kristenforfølgelse (Apg.9) men Gud reiste ham opp fra de døde hvoretter han fikk den hellige ånd og ble kalt for Paulus (Gal.1.1 / Apg.13.9) og snakker deretter om livet etter døden, som i 1.Kor.5.3-5:

For jeg, som er «fysisk fraværende», men nærværende i ånden, har alt felt min dom over den som har gjort dette, «som om jeg selv var til stede». Når dere samles i vår Herre Jesu navn, når jeg er til stede i ånden og vår Herre Jesu kraft er med oss, da skal dette mennesket overgis til Satan slik at kroppen hans blir ødelagt, men ånden kan bli frelst på Herrens dag.

Han har mye fint som han skriver om og nevner også tiden da han var under synden i Rom.7 Loven og synden.
Antall ord: 584

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Terra
Verifisert
Moderator
Moderator
Innlegg: 2799
Startet: 04 Jan 2014 00:12
10
Har takket: 1494 ganger
Blitt takket: 1114 ganger
Kjønn:

Re: Skole beklaget bruken av kvinnelig prest: – Mannen som skal forkynne

Innlegg av Terra »

Beklager men Paulus er ikke min yndling i bibelen, men Jesus er.
Antall ord: 12
“Mot er ikke fravær av frykt, men evnen til å gå videre selv om du er redd.”
https://www.youtube.com/watch?v=ZnA9OnrdIuI

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Morris
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1078
Startet: 15 Nov 2012 14:05
11
Kjønn (valgfri): Humanoid ♂
Har takket: 380 ganger
Blitt takket: 550 ganger

Re: Skole beklaget bruken av kvinnelig prest: – Mannen som skal forkynne

Innlegg av Morris »

Terra skrev: 22 Feb 2023 21:33 Beklager men Paulus er ikke min yndling i bibelen, men Jesus er.
Bibelske navn har lett for å forandre seg av en eller annen grunn. Jesus hadde tilnavnet Justus (Kol.4.11), men det var et tilnavn han delte med Josef som igjen hadde tilnavnet Barsabbas (i Apg.1.23), men det tilnavnet ble også et navn som også Judas brukte. (i Apg.15.22) som også hadde Iskariot som tilnavn. Og Johannes hadde tilnavnet Markus (i Apg.15.37) Mens Josef også av apostlene ble kalt for Barnabas ( i Apg.4.36) som i sin tur ble kalt for Zevs og Paulus for Hermes (i Apg.14.12)

Slik sett syns jeg navn i Bibelen er vanskelig å forholde seg til og tror at det er et eller annet annet de skal fortelle oss. I GT blir språkbruken kalt for «bildespråk» i Salm.78.2: Jeg vil åpne min munn og tale i bilder, la gåter fra gammel tid strømme frem.

Slik bildetale er også Jesus offer for, og blir hos Matt.1.23 kalt for Immanuel. Ellers er han nevnt som vintreet, også oversatt som vinstokk, som er en fortelling som fremsettes i Esek.17. Så han har en del andre navn i GT som også er overført til NT, slike som Kongenes konge, klippen, Herren etc. - så det er utrolig mye å lese om, hvis man skal få frem et profilert bilde av det som kalles Guds mysterium. Han er da heller ikke fullført før ved den 7 basun som er ved tidens slutt.
Det som jeg syns er så genialt er at man kan finne frem til abstrakte hendelser gjennom hele bibelen ved å bruke datamaskinen til å søke opp f.eks. «fastsatte tid», leste ordet først hos Dan.11.35, senere i NT, og når jeg endret søket til fastsatt tid, finner man ut at Israelittene skal holde påske til fastsatt tid... ( i 4.Mos.9.2 og det gjør de jo...)
Antall ord: 342

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links