Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Religion & livssynGuds Mysterium

Her er plassen for diskusjoner om tro og livssyn.
Hold diskusjonene innenfor lovlige tema.

Moderator: Asbjørn

Morris
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1078
Startet: 15 Nov 2012 14:05
11
Kjønn (valgfri): Humanoid ♂
Har takket: 380 ganger
Blitt takket: 550 ganger

Guds Mysterium

Innlegg av Morris »

Jeg er veldig opptatt av å komme til bunns i mysterier, særlig dersom de ligger i tekster som det er muligheter for å oppklare. Da jeg leste i Åp.22.16: « Jeg, Jesus, har sendt min engel for å vitne om dette for dere i menighetene. Jeg er Davids rotskudd og ætt, den klare morgenstjernen.»

I vår opplyste verden vet vi at planeten Venus for oss betegnes både som morgenstjerne og aftenstjerne, men det var vel neppe det han mente? Jeg slår opp i Wikipedia, der står det hvilke andre betydninger navnet Venus har. Den mytologiske betydning av Venus er en Italiensk romersk gudinne, og identifisert som Afrodite som er jaktens, skogens og dyrenes gudinne i gresk mytologi. Jeg undersøker alle steder morgenstjernen er nevnt og finner frem til Jes.14 «Israel kommer hjem» og «spottvise» om Babel (som i Åp.17 og 18 kap.) Og leser litt om morgenstjernen der:

Dødsriket der nede rister når du kommer. For din skyld vekker det dødningene, alle som hersket på jorden, og får kongene over alle folkeslag til å reise seg fra sine troner. Alle tar de til orde og sier til deg:

«Så er også du blitt svak, du er blitt som en av oss.» Du som var så stolt,er støtt ned til dødsriket med klangen av dine harper. En seng av ormer er redd opp for deg, og mark skal være ditt teppe.
Du har falt fra himmelen,du morgenstjerne, morgenrødens sønn! Du er slengt til jorden, du som seiret over folkeslag.

Det var du som sa i ditt hjerte: «Til himmelen vil jeg stige opp, høyere enn Guds stjerner reiser jeg min trone. Jeg tar plass der guder samles, på fjellet lengst i nord. Jeg vil stige opp på haugen av skyer og gjøre meg lik Den høyeste.» Men til dødsriket er du støtt ned, lengst ned i den dypeste hulen.

De som ser deg, stirrer på deg, ser grundig på deg: «Er dette den mannen som fikk jorden til å riste og kongerikene til å skjelve, som gjorde verden til en ørken og la byene i grus, som aldri lot fanger vende hjem?» Alle folkenes konger hviler med heder, hver i sitt hus.

Men du er slengt bort og uten grav,en forkastet spire, dekket av drepte som er gjennomboret av sverd og kastet ned i steinhulen som et nedtråkket lik. Du får ikke komme i grav slik som de, for landet ditt har du ødelagt, folket ditt har du slått i hjel. Den slekten som handler ondt, skal aldri mer nevnes.

Jeg har nevnt dette før angåend navneendringer i Guds navn. Jesus erkjenner selv å være morgenstjernen og dermed også morgenrødens sønn. Det er et bilde på Lucifer/ Satan.
(Se også: https://aktivkristendom.no/hva-sier-bibelen-om-satan)

Han beskriver også seg selv som Davids rotskudd og ætt. Bibelen er skrevet på en veldig smart og fordreid måte som gjør det vanskelig å forstå at han egentlig representerer Davids etterkommere, eller som skriften selv uttrykker det;
Hva så med loven? Den ble gitt som et tillegg på grunn av våre lovbrudd helt til «den ætten kom som løftet gjaldt» - Gud ga løftene til Abraham og hans ætt. Det står ikke «til dine ætter», som det gjaldt mange (ætter), men det blir talt om èn (ætt), «til din ætt», og det er Kristus. (Gal.3.19, 16)

Denne uttrykker også falske Messiaser som gjør under og tegn i tiden, de må altså stamme fra samme ætten, men de faller altså ned fra den høye himmel i påvente av en senere utgave fra rotstubben som man leser om i Dan.4. Jesus selv innrømmer at han vil komme som en tyv og få tilgang til himmelriket ved å klatre over gjerdet og ikke gå inn gjennom porten. Det står gjerne mer om dette i Matt.24.23-24, Åp.16.15-16 (åndene samlet kongene på stedet som heter Harmageddon.) I Joh.10.1-10 innrømmer Jesus at tyven bare kom for å stjele, drepe og ødelegge. Mens han nå var den riktige og selv er porten hvor hans sauer fritt kunne gå ut og inn gjennom porten hvor han sørger for liv og overflod.
Noen har sikkert lest om det urettferdige himmelriket som skal oppstå i Matt.8, hvor mange kommer fra øst og vest og sitte til bords med Abraham, Isak og Jakob i himmelriket – Men rikets barn ble kastet ut i mørket utenfor, der hvor de gråter og skjærer tenner.
Vel, disse er beskrevet i Matt.13.38 Åkeren er verden. Det gode kornet er de som er rikets barn.
Når de har gått gjennom ildovnen vil det vise seg en gudesønn blant dem. (Dan.3.24-25)
(Min spesielle profet har skrevet at «ovnene vil igjen bli reist»)
Om rotskuddet kan man lese Jes.53, og Jes.11 Den rettferdige kongen, Rom.15.12 og Åp.5.5.
Man kan jo også se at Israels hjemkomst ikke akkurat stemmer med deres siste hjemkomst, det kan man komme tilbake til litt senere?
Ha en god lesning og forståelse av alt som måtte komme over denne verden.
Antall ord: 891

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Morris
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1078
Startet: 15 Nov 2012 14:05
11
Kjønn (valgfri): Humanoid ♂
Har takket: 380 ganger
Blitt takket: 550 ganger

Re: Guds Mysterium

Innlegg av Morris »

Gud har altså laget en påskekrim som han har gitt navn av seg selv - Guds mysterium.
Ordene «Guds mysterium» er hentet ut fra Åp.10. 5-7 hvor det her fortelles at når den 7. basun lyder, skal det ikke være mer tid igjen, for da er nok Guds mysterium fullført slik han kunngjorde for profetene.

Ordet mysterium er også oversatt med «hemmelighet»
Basunene står for alarmer som går, og begynner sin utredning fra Åp.8.1 som starter fortellingen med at Lammet brøt det 7. segl hvoretter det ble stillhet i himmelen i en halv time. Verset viser til Åp.6 hvor de første 6 segl blir brutt. Det indikerer en hvit hest, og den som satt på den hadde en bue. Han fikk en seierskrans og med seier dro han ut for å seire. Dette verset (2) viser til Sak.1. (hele, eller fra v7 : Rytterne / hos Sak.6.1-5 får en vite at disse fire hester blir kalt for «himmelens fire vinder», se videre Jer.49.36, Dan.7.2, Sak.6.2, Åp.7.1) Hvis man følger med på henvisningene får man bedre innsikt om hva som skjer, hvorfor det skjer og ikke minst hvor hen det skjer. (Se Dan.10.12-20)

Om stillhet i himmelen i en halv time, for å finne ut bibelsk tid, så er en slik dag 1000 jord år. Jesus spør: Er det ikke 12 timer i en dag? (1000:12= 83år 4mnd = 1 time - :2 = 41 år 8mnd) - Men siden teksten uttrykker «omkring en halv time» er ikke den tiden helt nøyaktig, kanskje ca 40 år?
4.Mos.32.13 har et utkast som kan dreie seg om denne tiden: Og Herrens vrede flammet opp mot Israel, så han lot dem flakke omkring i ørkenen i førti år, helt til det døde ut, hele det slektsleddet som hadde gjort det som var ondt i Herrens øyne. -

I Jes.6.10-13 heter det: Gjør dette folkets hjerte fett, gjør ørene tunge og kleb øynene igjen, så de ikke kan se med øynene, ikke høre med ørene, ikke forstå med hjertet og ikke vende om og bli helbredet!» Da sa jeg: «Hvor lenge, Herre?» Han sa: «Til byene ligger øde og folketomme og det ikke er mennesker i husene og landet ligger som en ødemark.»
Og Herren skal sende menneskene langt bort, øde og forlatt skal landet bli. Er ennå en tiendedel tilbake, skal også den brennes opp som når en eik eller terebinte blir felt og bare en stubbe står igjen. Den stubben er en hellig ætt.

Og man husker ordene fra Åp.22.16 hvor ordene lyder: Jeg, Jesus, har sendt min engel for å vitne om dette for dere i menighetene. Jeg er Davids rotskudd og ætt, altså den stubben som er beskrevet under pseudonymet «Nebukadnesar» kongenes konge, blir til en rotstubbe, bundet med lenker av jern og bronse og får et dyrehjerte og vætet med dugg fra himmelen og 7 tider skal fare over ham. ( i Dan.4.10-17) Senere i slutten av kapitlet får han forstanden tilbake og får sin herlighet tilbake og glans tilbake og får enda større makt enn før.

Buen er et symbol for en type våpen, og pilen er våpenets prosjektil. (1.Mos.27.3) Sak.9.13-14: For jeg spenner Juda som en bue og legger Eifraim på som en pil, Jeg skal slynge dine sønner, Sion, mot dine sønner, Javan. Jeg gjør deg lik sverdet til en kriger. - Herren skal vise seg for dem, hans pil skytes ut som lynet. Herren Gud skal blåse i hornet og fare fram som en stormvind fra sør. (Guds dom over Israels fiender)
Stormvind: Esek.1.4-5: Jeg så, og se! – en stormvind kom fra nord, en stor sky og flammende ild. Det var lysglans omkring den, og ut fra midten blinket det som av skinnende metall, ut fra ilden. Og det kom noe som lignet fire levende skapninger ut fra den. Slik så de ut: De lignet mennesker.

Disse 7 basuner innleder både begynnelse og avslutning av alle profetier, og kalles i Luk.21.22 for straffens tid er kommet da alt som står skrevet skal oppfylles.
Nesten det samme kan man lese fra GT, fra Jes.46.10: Fra begynnelsen forkynner jeg slutten, på forhånd forteller jeg det som ikke har hendt.

Vi må altså åpne opp øynene for at hele Bibelen forteller om en fremtid lengre frem i tid.
Antall ord: 779

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Morris
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1078
Startet: 15 Nov 2012 14:05
11
Kjønn (valgfri): Humanoid ♂
Har takket: 380 ganger
Blitt takket: 550 ganger

Re: Guds Mysterium

Innlegg av Morris »

Det som av religiøse folk ansees som riktig og tro på, er kanskje noe som er innprentet fra barnsben av om noe mystisk overnatulig som har tatt plass i himmelen og som man blir oppfordret å tro på. Det er forkynt og påstått at Guds sønn er født, død og stått opp fra de døde for snart 2000 år siden. Vel, her har man lite av oppfylte gjerninger å snakke om. Man kan jo kalle denslags for tidsfordriv, eller som JHV kaller det; «Mens vi venter»

Jeg har lett og lett etter noen svar på denne påstanden, og jeg har funnet ut at ingen ting av dette stemmer, for fortellingene forklarer først og fremst at Maria skulle føde en sønn, men det var i en drøm Josef hadde, og at han skulle bli født for å frelse sitt folk. Det er heller ikke oppfylt, for Juda er i dag det palestinske folk som Israel nå fordriver mer og mer ut av områder de alltid har bodd på.

Det er det selvfølgelig profetert om, Juda inntok Gasa med tilhørende bygder og Askalon med tilhørende bygder og Ekron med tilhørende bygder. Og Herren var med Juda, så han tok fjellbygdene i eie; Men han var ikke i stand for å drive bort innbyggerne i dalen, for de hadde jernvogner (tanks, de er andre steder nevnt som stridsvogner). (I Dom.1.18 – 19. Det står i Salm. 76.2 at Gud er kjent i Juda og stor i Israel, men i Salm.78.68 står det at Gud utvalgte Juda stamme som han elsket, i 114, da Israel drog ut av Egyp, Jakobs hus fra et folk med fremmed tungemål, da ble Juda hans helligdom og Israel hans rike. - Dette er siste vers av Salmenes bok som forresten fungerer som en fasit for hendelsesforløp for det øvrige bibelinnhold.

Men før dette skjer kan man lese fra Jes.5 som er mer aktuell ovenfor hva som skjer nå og er profetert om i dagens situasjon om Herrens «vingård» hvor det ble hakket opp stein og plantet den fineste vin. En vinpresse ble også satt opp, han ventet seg gode druer, men de var sure. Og nå dere som bor i Jerusalem, og dere mennesker i Juda: Døm mellom meg og vingården min! Hva mer kunne jeg gjøre med den enn jeg allerede hadde gjort? Hva mer kunne jeg vente meg når druene jeg fikk var sure?

Og nå vil jeg si dere hva jeg vil gjøre med vingården min. Jeg tar bort gjerdet så det blir til beitemark (Israel har satt opp gjerde og mur rundt Jerusalem) Jeg river ned muren så den kan tråkkes ned. Jeg skal gjøre den til en ødemark, den skal ikke beskjæres og lukes mer, men torner og tistel skal gro. Jeg skal nekte skyene å la regnet falle der. (se også Åp.11.1-6)

For vingården til Herren over hærskarene er Israels hus, og menneskene i Juda er hans kjæreste hage. Han ventet rett, men se, det kom blod, rettferdighet, men se det kom skrik! Ve dem som legger hus til hus og føyer åker til åker - (Israels boligpolitikk er å erobre palestinsk eiendom.) - helt til det ikke er plass igjen. Og dere (de det blir ropt ve over) er de eneste som bor i landet! Verset henviser til Mik.2.2 Verop over de mektige! Markene de har lyst på røver de, husene tar de, de tvinger under seg mannen og sitt hus, bonden og eiendommen hans.

Derfor sier Herren: Jeg tenker ut ulykke over denne slekten, det kan dere ikke fri nakken deres fra. - Folket mitt har stått frem som en fiende, de drar kappen av fredelige folk, de som vandrer trygt blir krigsfanger. Og kvinnene i folket mitt driver dere bort, fra hjemmene de var så glade i. Dere har for alltid tatt min æren fra småbarna hennes.

Stå opp å gå! For dette er ikke noe hvilested. Fordi det er urent skal det ødelegges, og ødeleggelsen er voldsom.

Som vist til første innlegg om jødenes opprettelse av Israel er det også vist til en utvisning på grunn av deres holdninger som gjør at palestinerne må ut i eksil til slutt. Jeg var spent på om jødene ville bygge opp en mur og sette opp gjerder, og jeg ble heller ikke overrasket da dette skjedde, Det var forutsagt i Jes.5 og hos andre profeter.


Da ligger noe av dette frem i tid, det henvises fra Mik.2.3 til Amos 5. osv.
Antall ord: 787

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Morris
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1078
Startet: 15 Nov 2012 14:05
11
Kjønn (valgfri): Humanoid ♂
Har takket: 380 ganger
Blitt takket: 550 ganger

Re: Guds Mysterium

Innlegg av Morris »

Når Åp.22.16 uttrykker Davids rotskudd, finnes denne type teksten også i Åp.5.5: Men en av de eldste sa til meg: Gråt ikke, for Løven av Judas stamme, Davids rotskudd har seiret og kan åpne boken og de sju seglene.

Så der kommer det frem enda en tiltaleform for Kristus, som betyr frelser, men med løven er det annerledes. I Skriften blir folk også beskrevet som trær, og løven er jo skogens konge. (Se Dom.9.8-15)
Under teksten til Jakobs velsignelse (1.Mos.49.9-14) er ætten beskrevet slik: Juda er en løveunge! Fra byttet reiser du deg opp, min sønn. Han legger seg til ro og strekker seg som en løve, som en løvinne, hvem vekker ham? *
Septer skal ikke vike fra Juda eller herskerstav fra hans føtter til den som eier den kommer, han som folkene skal lyde.

Han binder eselet til vinstokken, eselfolen ved den edle ranken. Han vasker klærne i vin, kjortelen i drueblod. Øynene hans er mørkere enn vin, tennene er hvite som melk.
Sebulon bor ved havets kyst, kysten der skipene legger til, hans grense går til Sidon.
Jissakar er et velbygd esel som ligger mellom to kløvkurver. (osv, mange orduttrykk kommer til tolkning her, som at Dan er en slange på veien...(alle er Jakobs sønner innenfor ætten)

*Verset henviser blant annet til 4.Mos.23.24: Folket reiser seg som en løvinne, som en løve farer det opp. Det legger seg ikke til ro før det har mettet seg med rov og drukket blod av de drepte.

Men da Samson med foreldre dro ned til Timna, kom det en ung løve brølende mot ham. Da kom Herrens ånd over Samson og han rev løven i stykker med bare nevene som han rev til et kje...men han fortalte ikke til foreldrene hva han hadde gjort. (Dom.14.5-6)

Jeg mener at aktivkristendom.no under sin beskrivelse av Satan overså to viktige ting i sin beskrivelse, og det er at Jesus beskriver seg selv som morgenstjerne i Åp.22.16 idet de viser til den samme som er omtalt hos Jes.14.12-15 som både morgenstjerne og morgenrødens sønn. De overså også denne brølende løven som også omtales i 1.Pet.5.8 som djevelen som motstander. Vel det er nå engang slik at løven er ingen andre enn Juda ætt og har seg selv til motstander til slutt, og det er flere sider i en og samme sak, eller skal vi si ætt?
Jeg begynner jeg så smått å bli kje... av disse gåtene.
Antall ord: 459

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links