Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Healing og annen alternativ medisinHvorfor bør jeg bli Vegetarianer?

Healing, og annen alternativ medisin. Stedet for å diskutere hvordan man kan få hjelp med kjente teknikker.

Moderatorer: Asbjørn, mod healing

Anette
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 139
Startet: 18 Apr 2005 18:29
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Trondheim
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av Anette »

Det sies at det ikke er så bra å spise svinekjøtt da, men jeg er helt enig! Svinekjøtt er godt :D
Antall ord: 21

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Ulva
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 44
Startet: 14 Jan 2005 15:18
19
Kjønn (valgfri): Kvinne

Innlegg av Ulva »

Aerius skrev:Skulle jeg blitt veggis og miste vekt og bli tynnere enn det jeg er nå, hadde jeg kanskje bare forsvunnet :shock:

Dessuten, svinekjøtt er min favoritt.. hva skulle jeg gjort uten bacon.. Og svinefilet i woken :D
Du trenger nødvendigvis ikke å miste vekt, bare du kombinerer maten på rett måte!
Antall ord: 53
Livet er ikke et problem du skal løse, livet er et mysterium du skal oppleve.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ok

Innlegg av Ok »

ToneG PPV skrev:
Ruth skrev:Hei Tone.

Jeg har tenkt på å bli veggis selv i et par år nå men jeg fant ut at det var bedre å begynne med blodtypedietten for da kan jeg spise litt kjøtt (kylling og kalkun) og en del sjømat men hovedsaklig vegetarmat da.
Kosten varierer jo fra blodtype til blodtype, jeg har bare sjekket kosten som passer til min som er blodtype A men du kan jo se på denne siden hvis du er interresert http://www.matoppskrift.no/sider/Blodtypesok.asp
Hmmm ja, kanskje det er bra å ta hensyn til blodtypen..Jeg er resus- men hva slags blodtype er jeg da.. Er det 0?
Ta en tlf til fastlegen din kanskje? Blodtypedietten er delt opp i fire, A B AB og O.
Antall ord: 130

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
*Velvet*
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 764
Startet: 19 Nov 2004 19:06
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Nordland
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av *Velvet* »

Hvorfor vegetarianer?

Etiske motiver:

I gjennomsnitt dør ett dyr i sekundet for å tilfredstille nordmenns smak for kjøtt. Dyr som i sin levetid ikke har hatt noe som ligner et naturlig liv.

95 % av norske eggleggende høner er burhøns som lever på et areal tilsvarende et A4-ark.

Dagens industrielle husdyrhold har som mål å produsere mest mulig kjøtt, melk og egg så fort og billig som mulig, på minst mulig areal. Dyrenes tilskrives ingen annen verdi en markedsverdien.

Menneskers appetitt for sine medskapninger fører til langt større dyreplageri enn de fleste andre former for dyreplageri.

Miljømotivet:

Dyrking av korn, belgvekster og grønnsaker krever mindre vann og energi enn dyreproduksjon. Å produsere 1 kg storfekjøtt krever 50 000 liter vann, mens produksjon av for eksempel 1kg hvete krever 250 liter. Bruk av store landarealer til dyreproduksjon truer også verdens grunnvannressurser.

Årlig forsvinner 26 milliarder tonn matjord på grunn av jordbruksaktivitet, og 230 millioner kvadratmeter land rammes årlig av ørkenspredning. All matproduksjon sliter på jorden, men det kreves langt større landarealer for å produsere kjøtt i forhold til vegetarisk mat.

Når drøvtyggere fordøyer maten, skapes drivhusgassen metan. Ammoniakk som kommer fra dyrenes urin og ekskrementer bidrar til forsuring av sjø og mark.

Et samfunn som hovedsakelig lever av kjøtt krever langt større bruk av energi og naturressurser enn et samfunn av vegetarianere. 12 – 15 mennesker kan leve på det kornforbruket som et dyr trenger for å bli kjøttmat nok til én person. Dette er sløsing av matressurser, og er med på å opprettholde forskjellen mellom rike og fattige land. Korn som kan mette sultne mennesker brukes i stedet til produksjon av kjøtt i rike land.

25 % av Sentral-Amerikas regnskog er hugget ned for å frigjøre beitemark til kjøttfe.

USA importerer mer en 200 millioner kilo kjøtt bare fra sentral Amerika. Hver dag blir 1 fotballbane med tropisk regnskog ødelagt for å produsere hamburgere.

Det forsvinner omkring 150 000 kvadratkilometer regnskog hvert år.

90 % av soyabønneavlingen går til dyrefôr.

Det er tre ganger så mange husdyr som mennesker i verden.

Moralske motiver:


Det går med 5-10 ganger større dyrkningsareal for kjøttproduksjon sammenlignet med tilsvarende mengde vegetabilsk protein.

20 millioner mennesker dør hvert år av sult eller feilernæring. Ved å senke vestens kjøttkonsum med 10 % vil man kunne mette 100 millioner mennesker.

På ett hektar mark kan en produsere 280 kg biff eller 11 2000 kg soyabønner.

Helsemessige motiver:

I vårt samfunn dør flertallet av befolkningen av sykdommer knyttet til vår diett. Vegetarianere lever sunnere og lengre, og risikoen for å få for eksempel hjerte- og karsykdommer avtar betydelig.

Det er nå slått fast at antibiotikaen som produksjonsdyrene fores med er en hovedårsak til at folk blir resistente mot antibiotika.

Det er konstatert at vegetarianere rammes sjeldnere av hjerte- og karsykdommer, diabetes, lungekreft og tykktarmskreft.
Siden vegetabiler befinner seg lengst nede på næringskjeden, samler de opp mindre miljøgifter enn dyr, som befinner seg høyere oppe. Vegetarisk kost inneholder mindre tungmetaller og miljøgifter som for eksempel PCB.

Ved å slutte å spise kjøtt sparer hver enkelte livet til mer enn 1000 dyr i løpet av livet.
Antall ord: 547
Vil du bli bombet? Kle deg ut som muslim og besøk Thon.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
larsrolle
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 483
Startet: 27 Jan 2005 12:01
19
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av larsrolle »

Anette skrev:Det sies at det ikke er så bra å spise svinekjøtt da, men jeg er helt enig! Svinekjøtt er godt :D
Det er en grunn til at muslimene ikke spiser svinekjøtt, kanskje uten at de er klar over det. De sier det er urent kjøtt - men kanskje av helt andre årsaker enn det som er den egentlige grunnen.

Grisene gir faktisk en god del urinstoffer inn i kjøttet.

Det er mulig at dette er den egentlige årsaken til at kjøttet ansees som urent.
Antall ord: 89
Larsrolle er dypt savnet !

Lars Rolle Jensen f 14/7-1945 d 29/5-2008

Paranormal.no anbefaler at du tar en tur hit: MASSE Krystall og sten informasjon !
http://www.larsrolle.net/Starten/starten.html

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Eaglespirit
Moderator
Moderator
Innlegg: 1240
Startet: 01 Mar 2005 20:32
19
Lokalisering: Trondheim
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av Eaglespirit »

De har karbonader av grønnsaker på helsekosten , dem er faktisk gode. :o
Antall ord: 12
Endret: Eaglespirits signatur - til minne om Eaglespirit!
Admin
EAGLE mod for CHAT og UFO

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
larsrolle
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 483
Startet: 27 Jan 2005 12:01
19
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av larsrolle »

mannix skrev:De har karbonader av grønnsaker på helsekosten , dem er faktisk gode. :o
Ja jeg har smakt dem og du skal ha gode smaksløker for å skille dem fra vanlige karbonader. Ja jeg vil faktisk gå så langt å si at de er bedre. :D
Antall ord: 44
Larsrolle er dypt savnet !

Lars Rolle Jensen f 14/7-1945 d 29/5-2008

Paranormal.no anbefaler at du tar en tur hit: MASSE Krystall og sten informasjon !
http://www.larsrolle.net/Starten/starten.html

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ToneG
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 986
Startet: 04 Jan 2005 13:56
19
Kjønn (valgfri): Jente :)
Lokalisering: Porsgrunn
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av ToneG »

larsrolle PPV skrev:
mannix skrev:De har karbonader av grønnsaker på helsekosten , dem er faktisk gode. :o
Ja jeg har smakt dem og du skal ha gode smaksløker for å skille dem fra vanlige karbonader. Ja jeg vil faktisk gå så langt å si at de er bedre. :D
Jeg skal iallefall begynne med en tur i helsekosten en dag!!! Jeg vil bli prøveveggis!! Yes!! Dessuten tror jeg vegetarpizza er vel så godt som annen pizza. Saus og dressing er avgjørende der veldig ofte.. Åhhh nå fikk jeg lyst på pizza"!
Antall ord: 91

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Ulva
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 44
Startet: 14 Jan 2005 15:18
19
Kjønn (valgfri): Kvinne

Innlegg av Ulva »

Er det noen som vil ha oppskrifter på veggis mat, feks burgere, pizza o.l... så er det bare å si i fra! Jeg har oppskrift på verdens beste veggisburgere, og JA de er mye bedre enn kjøttburgere!!
NAM!!
Antall ord: 39
Livet er ikke et problem du skal løse, livet er et mysterium du skal oppleve.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ToneG
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 986
Startet: 04 Jan 2005 13:56
19
Kjønn (valgfri): Jente :)
Lokalisering: Porsgrunn
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av ToneG »

tussi skrev:Hvorfor vegetarianer?

Etiske motiver:

I gjennomsnitt dør ett dyr i sekundet for å tilfredstille nordmenns smak for kjøtt. Dyr som i sin levetid ikke har hatt noe som ligner et naturlig liv.

95 % av norske eggleggende høner er burhøns som lever på et areal tilsvarende et A4-ark.

Dagens industrielle husdyrhold har som mål å produsere mest mulig kjøtt, melk og egg så fort og billig som mulig, på minst mulig areal. Dyrenes tilskrives ingen annen verdi en markedsverdien.

Menneskers appetitt for sine medskapninger fører til langt større dyreplageri enn de fleste andre former for dyreplageri.

Miljømotivet:

Dyrking av korn, belgvekster og grønnsaker krever mindre vann og energi enn dyreproduksjon. Å produsere 1 kg storfekjøtt krever 50 000 liter vann, mens produksjon av for eksempel 1kg hvete krever 250 liter. Bruk av store landarealer til dyreproduksjon truer også verdens grunnvannressurser.

Årlig forsvinner 26 milliarder tonn matjord på grunn av jordbruksaktivitet, og 230 millioner kvadratmeter land rammes årlig av ørkenspredning. All matproduksjon sliter på jorden, men det kreves langt større landarealer for å produsere kjøtt i forhold til vegetarisk mat.

Når drøvtyggere fordøyer maten, skapes drivhusgassen metan. Ammoniakk som kommer fra dyrenes urin og ekskrementer bidrar til forsuring av sjø og mark.

Et samfunn som hovedsakelig lever av kjøtt krever langt større bruk av energi og naturressurser enn et samfunn av vegetarianere. 12 – 15 mennesker kan leve på det kornforbruket som et dyr trenger for å bli kjøttmat nok til én person. Dette er sløsing av matressurser, og er med på å opprettholde forskjellen mellom rike og fattige land. Korn som kan mette sultne mennesker brukes i stedet til produksjon av kjøtt i rike land.

25 % av Sentral-Amerikas regnskog er hugget ned for å frigjøre beitemark til kjøttfe.

USA importerer mer en 200 millioner kilo kjøtt bare fra sentral Amerika. Hver dag blir 1 fotballbane med tropisk regnskog ødelagt for å produsere hamburgere.

Det forsvinner omkring 150 000 kvadratkilometer regnskog hvert år.

90 % av soyabønneavlingen går til dyrefôr.

Det er tre ganger så mange husdyr som mennesker i verden.

Moralske motiver:


Det går med 5-10 ganger større dyrkningsareal for kjøttproduksjon sammenlignet med tilsvarende mengde vegetabilsk protein.

20 millioner mennesker dør hvert år av sult eller feilernæring. Ved å senke vestens kjøttkonsum med 10 % vil man kunne mette 100 millioner mennesker.

På ett hektar mark kan en produsere 280 kg biff eller 11 2000 kg soyabønner.

Helsemessige motiver:

I vårt samfunn dør flertallet av befolkningen av sykdommer knyttet til vår diett. Vegetarianere lever sunnere og lengre, og risikoen for å få for eksempel hjerte- og karsykdommer avtar betydelig.

Det er nå slått fast at antibiotikaen som produksjonsdyrene fores med er en hovedårsak til at folk blir resistente mot antibiotika.

Det er konstatert at vegetarianere rammes sjeldnere av hjerte- og karsykdommer, diabetes, lungekreft og tykktarmskreft.
Siden vegetabiler befinner seg lengst nede på næringskjeden, samler de opp mindre miljøgifter enn dyr, som befinner seg høyere oppe. Vegetarisk kost inneholder mindre tungmetaller og miljøgifter som for eksempel PCB.

Ved å slutte å spise kjøtt sparer hver enkelte livet til mer enn 1000 dyr i løpet av livet.
Bare sånn for å provosere innlegget litt Tussi, hvor skal dyrene bo? Skal de bli rovmat istede? Slik at rovdyrene blir flere?
Neida, hmmm jeg har egentlig ikke så gode argumenter her :oops:
Antall ord: 581

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ToneG
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 986
Startet: 04 Jan 2005 13:56
19
Kjønn (valgfri): Jente :)
Lokalisering: Porsgrunn
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av ToneG »

Ulva skrev:Er det noen som vil ha oppskrifter på veggis mat, feks burgere, pizza o.l... så er det bare å si i fra! Jeg har oppskrift på verdens beste veggisburgere, og JA de er mye bedre enn kjøttburgere!!
NAM!!
Ja gjerne det!!!
Antall ord: 44

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Ulva
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 44
Startet: 14 Jan 2005 15:18
19
Kjønn (valgfri): Kvinne

Innlegg av Ulva »

Det skal du få! :D Sender dem på en PM til deg!
Antall ord: 11
Livet er ikke et problem du skal løse, livet er et mysterium du skal oppleve.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Ananas
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 249
Startet: 04 Feb 2005 21:55
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Akershus

Innlegg av Ananas »

ToneG PPV skrev:
Ulva skrev:Er det noen som vil ha oppskrifter på veggis mat, feks burgere, pizza o.l... så er det bare å si i fra! Jeg har oppskrift på verdens beste veggisburgere, og JA de er mye bedre enn kjøttburgere!!
NAM!!
Ja gjerne det!!!
Jeg vil også gjerne ha!! :D
Antall ord: 52
"Selv om du er paranoid, trenger det ikke betyr at de ikke er etter deg."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Ulva
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 44
Startet: 14 Jan 2005 15:18
19
Kjønn (valgfri): Kvinne

Innlegg av Ulva »

Har sendt deg en PM! :D
Antall ord: 5
Livet er ikke et problem du skal løse, livet er et mysterium du skal oppleve.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links