Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderHjemsøkte steder i Rogaland?

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.


Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Bruker avatar
Tessy Kelly
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 38
Startet: 12 Okt 2006 19:27
17

Innlegg av Tessy Kelly »

Ja, d er åpent noen få dager i uka, husker ikkje heilt hvilke men..
Antall ord: 14

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Tessy Kelly
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 38
Startet: 12 Okt 2006 19:27
17

Innlegg av Tessy Kelly »

Tessy Kelly skrev:Ja, d er åpent noen få dager i uka, husker ikkje heilt hvilke men..
Noen av dem som jobber på cafeen på Hå gml. har fortalt om diverse hendelser med prestene som kommer tilbake etc. Og ved hengebroa over til prestegarden, er det mange som hevder å ha sett en hvitkledd dame. har og hørt at det skal spøke på Njærheim gamle kirkegård, og i et gammelt freda hus som ved navn "Jonsahuset" som også ligger rett ved hengebroa over til Hå gml.
Antall ord: 89

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dj_Devil
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3244
Startet: 05 Sep 2004 20:51
19
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Rogaland,
Har takket: 11 ganger
Blitt takket: 8 ganger

Innlegg av Dj_Devil »

23 steder funnet i Rogaland
Det det er skumle ting som skjer i det gamle bygget som tilhører Solborg Folkehøgskole i Stavanger! - Innsendt av

Rapporter dette innlegget
Båtstad i Tananger
Det har spøkt i Båtstad. Jeg og min kjæreste var på rommet og slappet av. Plutselig så hun ei jente gjennom vindusåpningen. Dama mi ser ting, og har sett ting siden hun var liten. Den "avdødde" jenta var druknet. Jeg kunne ikke se henne, men jeg fikk frysninger, litt før dama mi plutselig ble blek i ansiktet. Det var tåke ute etter solen hadde fordampet vannet på havet. Jenta hadde gått seg bort i følge kjæresten min. Kanskje hadde gjenferdet følgt med i tåka? Jeg har hørt om flere lignende tilfeller i Tananger. De fleste tror det kan være jentene fra Flatholmen, som ligger rett utfor Tananger? PS: Jeg er dyrker ondskap, og det var derfor gjenferdet kom utenfor mitt vindu sa kjæresten min. Denne jenta skal hvisst ha klort og skrapt på vinduet mitt. Skrevet av Beelzem - Innsendt av

Rapporter dette innlegget
Gullingen Turistsenter i Suldal
Skal være noe spesielt med fløyene der. Fløyene stammer fra et anlegg som ble brukt under utbygging av dammene lenger opp i fjellene der. En mann ble drept på et av rommene der i anleggstiden sies det. Hvem vet? - Innsendt av

Rapporter dette innlegget
Hå Gamle prestegård
Gården som er fra 1200- tallet, som var prestebolig før i tiden, skal være temmelig hjemsøkt. På 50-tallet skal det ha vært stor aktivitet der, prester som vandret rundt der etc. Nå er prestegården overtatt av Hå kommune, og det er cafe drift der og utstillinger. Med andre ord, prestegården er nå åpen for allmennheten. inni cafehuset, skal prestene skal ligge begravd i kjelleren. Der har de visst diverse problemer med at det siver opp vann hele tiden fra murgulvet.. - Innsendt av Tessy Kelly

Rapporter dette innlegget
Høgevollen i Egersund
I et hus i venninna mi sitt nabolag sies det at alt av møbler inne i huset er lenket fast til gulvet. Huset har vært ubebodd i mangen år etter at en dame døde der. Det skal visst være hjemsøkt. :s - Innsendt av emocore

Rapporter dette innlegget
Kinosal 1
har hørt rykter om at det spøker i kinosal 1 i Stavanger,Har selv sett et rart lys der inne som jeg ikke kunne forklare. - Innsendt av

Rapporter dette innlegget
Kvassai fyrtorn
Jeg har hørt att det spøker i Kvassheim fyrtårn! er en gammel mann som stammer fra trekkspillklubben som går igjen der! har vert der selv og opplevt det, veldig skummelt - Innsendt av

Rapporter dette innlegget
Malern på Haua(Hauge i dalane)
Malern er en mann som var en veldig flink maler. Han malet ofte protrett av sin kone. Etter en stund døde konen. Malern bodde nå alene, mystiske ting starta å skje.. Etter en stund, døde malern, og folk sier at på kvelden kan de se skumle ting skje rundt huset der malern bodde.. Lys går av og på, selv om det ikke er strøm i huset. Folk kan høre dører som smeller.. - Innsendt av

Rapporter dette innlegget
Nilsen & wold
der er det en dame som går igjen som heter Reidun. hun spøker i 2 etg. puben er i dag stengt. men jobbet der som dørvakt og har kjent henne og hørt henne. mye lyder men ingen i 2 etg. mange som har jobbet der kan bekrefte dette - Innsendt av Stiusen

Rapporter dette innlegget
Pingvinen i egersund
Pingivinen er den gjemsøkte fritids klubben i Egersund.. En mann med navn Thorbjørn går igjen der.. Folk sier at han går inne på diskoteket, noe er i den ødelagte heisen, og inne på jentedoen går vaske damer og andre døde igjen. Det har skjedd mye rart der sier folk som har jobbet der. - Innsendt av

Rapporter dette innlegget
Spannaveien i haugesund
Et hus der sies det å spøke i. etter at folkene som bor i huset har lagt seg flytter stolene nede på seg. en hosting fra en mann er blitt hørt og parfymelukt kan plutselig dukke opp, kalde vinder, skygger er blitt sett, har selv vært der å opplevd det,... jeg bor nemlig der - Innsendt av

Rapporter dette innlegget
Spøkelset på Utstein kloster
Det sies at gjennom en kvinne med navn Cecilia, hviler det en forbannelse over klosteret. - Innsendt av Alvejenta

Rapporter dette innlegget
Stall på Veland!
Vi er 2 jenter på 15 år som har vert alene på Veland helt siden Skjærtorsdag. På langfredag da vi hadde tatt inn hestane, og sjekket at alle dørene var igjen, så slukket vi lyset og lukket døra. På Lørdag når vi kom ut i stallen var lyset på å den ene hesten stod på plenen utenfor stallen. Å dørå til den hesten er det en liten krok som er vanskelig får oss og få opp, og lyset er får høgt oppe til at hesten kan ha fått det på. Vi tenkte.. Skummelt, men rekna det som et eingangstilfelle.. Åsså i dag (1 påskedag!) Når vi satt i stallen å smørte utstyr, sa hun en av oss; Ææsj... Jeg følte at det jekk noen forbi meg.. Hun andre trodde hun bare tulla.. Så tok vi inn hestene, skrudde ikke av lyset får vi skulle ut igjen seinere. Og når vi kom inn, ser vi ut i stallen at lyset er AV!! Vi springer ned og låser døra til huset fordi vi syntes dette var veldig skummelt, når vi kommer opp, ser vi ut i stallen igjen; å lyset står på!! Jekla skummelt!! Aner ikke hva det er..! Har hørt stemmer tidligere i stallen når vi har gjort rent i boksene også! FREAKY sier bare vi!! - Innsendt av

Rapporter dette innlegget
Stavanger Museum
Har egentlig aldri hørt noen rykter om det,men jeg lurer på om det kansje er noe på Stavanger Museum,da jeg og søsteren min var der en dag tok vi en del bilder.På et bildet står søsteren min forann et speil,inni speilet ser vi noe som ligner et fjes ,og mange lys som ligner orbes. - Innsendt av

Rapporter dette innlegget
Sunde Skole i Storstua
En kveld klassen skulle overnatte på skolen for 2 år siden. Kom det blåe og ekle gamle skygger innfra gangen .. mange sier det er den gammle vaktmesteren som murte inne en gutt etter at han var på doo !! - Innsendt av

Rapporter dette innlegget
Tonjer fyr
Har gått rykter helt siden 2 verdenskrig, om at det er en tysk offiser som hengte seg i fyrtårnet. Mange hevder å ha sett ham. Dette kan selvsagt være en vandrehistorie, men jeg har hørt så mange sterke vitneforklaringer derfra, så jeg begynner å lure. - Innsendt av Krull

Rapporter dette innlegget
Tryggheim vgs (Nærbø)
i 3 etg Austheim (jenteinternat) har det gått rykter i mange år om at det har spøkt. lysene går av og på, ting faller ned på bakken og knuses. musikkanlegg skrues på av seg selv. bygget er gammelt, og det sies at det hat vært et gammelt barnehjem. - Innsendt av

Rapporter dette innlegget
Utstein kloster
Det spøker på utstein kloster, det sies at en ung dame døde ung, mannen hennes ga henne et løfte om å aldri gifte seg igjen etter cecilia var død, 10 år etter cecilia døde, hadde mannen funnet seg en ny og di skulle gifte seg, på vei bort til alteret , mannen åg den nye dama gikk...plutselig så mannen en hvit dame fløy forbi i brudekjole, han fikk sjokk og falt i koma, han lå 10-19 dager i koma..han våkna ikke han døde etter å ligget i koma.. - Innsendt av white_Deevil

Rapporter dette innlegget
Utstein Kloster
For mange, mange år siden bodde det en kvinne ved navn Cecilia sammen med sin mann på klostert. Cecilia døde ung. hun døde i barselseng. På hennes dødsleie fikk hun mannen til og gi henne ett løfte øm aldri og legge sine øyne på en annen kvinne. Det vil også si at han aldri fikk gifte seg igjen. Mannen holdt løftet sitt i 10 lange år. Da fant han en kvinne som han ville gifte seg med. Men han tok ingen kjangser. Han ville ikke vie seg i klosterets kapell, derfor reiste de til en kirke lengre vekk. Da de gikk opp mot alteret fikk mannen ett syn. Cecilia openbarte seg for den stakkars mannen. Han fikk slag og ble liggende i koma. Han var våken i noen timer før han døde og ble forent med sin kjære hustru. Viss du ser på portrettet av Cecilia6 minutter over midnatt kan du se det ansiktet den stakkar mannen fikk se ved alteret. PS: I de lange koridorene i 2. etasje kan du høre slepende skritt over eldgamle, knakende gulvplanker. Det er munker som går igjen og leter etter sine jordiske levninger. Bein og knokler. Spooky ikke sant? Dette er en sann historie som kan bli bekreftet ved besøk av klosteret. Kansje ikke til den minste detalj, men ganske eksakt. Og er du heldig får du kansje oppleve saker og ting også? Hvem vet? - Innsendt av

Rapporter dette innlegget
Utstein Kloster
Vi var sammen med skolen der i slutten av skole året. Da vi var på loftet der bildene av Cecilia henger er det eit stort speil som vi kan se oss selv i.. Jeg og min lærer var igjen der oppe. Jeg stillte meg i speilet, mens læreren min sto vekke i fra speilet sånn at han ikke viste. Så tok han bilde. Når vi kom på skolen igjen og la disse bildene inn på datamaskinen. Ser vi at det står ei dame bak meg :S Hjep!! Skummelt ikke sant?? - Innsendt av

Rapporter dette innlegget
Våland
Vil ikke oppgi eksakt hvos da det foregår ting i huset jeg bor i.. En ånd eller noe i den duren har kontaktet meg 4ganger nå, blir stiv i et par sekunder hvor jeg får frysninger i hele kroppen, fra tå til øverste hårstrå.. Badromsdøren gikk opp for så å bli smelt igjen kraftig.. jeg sto på do en natt med døra på vidt gap, jeg tenkte for meg selv hvor jævlig det ville være hvis jeg snudde meg og døren var lukket ...jeg snudde meg og riktignok, døra var lukket... jeg bor ilag med en kamerat, begge to var til stede da døra smalt igjen, men bare jeg som har hatt "fysisk kontakt" med den/de.. Skal nå prøve å ta kontakt for å finne ut av hva den/de vil, synes dette er spennendes, men idet det skjer når man er aleine freeker man smålig ut for å si det slik .. Er det noen i området som driver med dette som eventuelt kunne komme og ta kontakt med de? - Innsendt av

Rapporter dette innlegget
Ølen idrettshall Vindafjord komunne
I idrettshallen hører vi lyder, nokon som dabbar ball i gongane og folk som spring inne i hallen.. Me va heilt aleina! 110 % sikkert!! Me såg og ein skygge borte ved trappa. Det kommer lyder fra basketballkorgene og handball måla. Åsså.. Plutselig, gjekk stereoannleget på av seg sjølv.. Me sprang ut.. Etter ca 2 månar gjekk me der igjen. Da hørte vi fremdeles ting men ikke så mye som sist. Men da vi skulle hente tjukkasen, lukka garasjeporten seg igjen av seg sjølv og siden har vi aldri vore i idrettshallen heilt aleina igjen. Flere sier di har hørt lyder og sett skikkelser. - Innsendt av

Rapporter dette innlegget
Ølen skole i Ølen, Vindafjord kommune
En klasse var der på lesevake og en av dem var på do, og når den personen var ferdig og skulle vaske hendene så ble døra til doen åpna og smelt igjen i full fart. Personen såg en skikkelse i speilet i ca. 2 sek, også forsvant den. Personen flytta vekk og har nå gått til psykolog siden. Ingen vet hva det var. Det skjedde for 10 år siden. Mange vet egentligt ikke om det. Det har blitt holdt hemmelig. For ikke å skremme. - Innsendt av Lisa994

Rapporter dette innlegget
Antall ord: 2116
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dj_Devil
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3244
Startet: 05 Sep 2004 20:51
19
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Rogaland,
Har takket: 11 ganger
Blitt takket: 8 ganger

Innlegg av Dj_Devil »

flott å se andre som vet om den linken ;P
Antall ord: 19
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Innlegg av Svartepus »

Dj Devil, jeg får en sånn merkelig lyst til å rapportere det lange innlegget ditt over her! Skjønner bare ikke hvorfor... Mystisk...
Antall ord: 24
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dj_Devil
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3244
Startet: 05 Sep 2004 20:51
19
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Rogaland,
Har takket: 11 ganger
Blitt takket: 8 ganger

Innlegg av Dj_Devil »

Svartepus skrev:Dj Devil, jeg får en sånn merkelig lyst til å rapportere det lange innlegget ditt over her! Skjønner bare ikke hvorfor... Mystisk...
hahaahaha XD
min giddaløshet som ikke fjerna den linja fra copy ;P hehe
Antall ord: 40
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Antarath
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 11
Startet: 12 Sep 2007 19:06
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Undheim, Jæren

Innlegg av Antarath »

Tessy Kelly skrev:D spøker på Hå gamle prestegård på Jæren, og flere steder i d området og..
Tøft! Bare noen minutter unna meg det. Får ta med den digitale voice recorderen der :D

Sinnsykt fint der. Masse gravhauger fra jernalderen osv. Lenge leve Hå gml.!
Antall ord: 51

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
volvojenta
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 20
Startet: 09 Sep 2007 15:28
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !

Re: Hjemsøkte steder i Rogaland?

Innlegg av volvojenta »

Har noen som ikke er nevnt så langt (Sandnes) Må også legge til at det som er skrevet er basert på egne opplevelser, fakta og rykter, besøk på eget ansvar!

Kubbetjørn
Kubbetjørn er et tjern på østsiden av Gandsfjorden i Sandnes kommune. Ved tjernet ligger den gamle fraflyttede husmannsplassen med samme navn. Fremdeles sees bygningsrester etter gården, som ble drevet fra 1851 til 1891.

Var her på telttur på barneskolen, hadde flere ubehagelige opplevelser. I senere tid gjorde jeg litt research på biblioteket i Sandnes, der jeg var så heldig å finne et hefte om Kubbetjørn - som bekreftet mistankene mine om noe som gikk igjen. De som bodde der på 1800/1900 tallet mente også det var noe utenom det vanlige der.

Kanskje flere har hørt historier derfra? Ta gjerne turen opp, det er en veldig vakker, men dyster plass.

Tyskerhålå/heksahålå/skjeraberget
Usikker på historien bak, men har opplevd ting der som har fått meg til å lure på om det er meg som feiler noe eller ikke. Har hørt uendelig med rykter om plassen, at det ble brukt som lager under krigen, folk som har endt opp på psykriatisk etter hendelser på plassen (Ble advart av sosiallæreren på ungdomsskolen husker jeg). Er mye negativ energi her, ikke bare rundt hulen, men mye i skogen ved siden av vannverket. Kan også legge til at i veikrysset nedenfor (øygardsveien - Hana) pleide man ha en marebukk?, litt usikker på hva man kaller det, men er i det minste en torturmetode der man blir satt opp på en spiss tømmerstokk med lodd på beina. Kan prøve å finne linken til siden (hana historie)
Antall ord: 281

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
SirVegas
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 1
Startet: 31 Okt 2011 19:44
12

- Hjemsøkte steder i Rogaland?

Innlegg av SirVegas »

Jeg hørte denne historien fra en ungdomsskolelærer for et par år siden. Jeg husker ikke hver detalj, men jeg skal skrive ned så mye jeg husker av den.Dette skal ha skjedd for mange år siden, men jeg husker ikke hvor mange. Forresten, denne historien skal være sann.


Det var en regnfull oktober kveld, og en ung jente ble voldtatt og drept ved Strandastøa (Like utenfor Tau hvis du kjører mot Jørpeland), og ryktet sier at hvert år, hvis været på akkurat den kvelden er helt likt kvelden hun ble drept, vil hun gå igjen. Du kan kjenne henne igjen som en helt vanlig, ung pike, bortsett fra at hun ikke har noe ansikt.

Her er noe som skjedde ganske nylig (for noen få år siden):

En bussjåfør kjørte bussen sin mot Jørpeland en regnfull kveld etter et langt skift, når han så en ung jente i altfor lite klær. Han stoppet bussen og åpnet døren, slik at hun skulle få komme inn fra det forferdelige været. Hun gikk opp det første paret med trappetrinn i bussen før hun stoppet opp. Sjåføren spurte henne vennlig hvor det var hun bodde, slik at han kunne kjøre henne dit. Hun svarte ikke, hun bare så opp, og da så sjåføren at hun ikke hadde et ansikt.

Jeg husker ikke hva som skjedde etter, men ingenting galt skjedde med sjåføren, så mye vet jeg.
Antall ord: 255

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
tvilerlitt
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 172
Startet: 27 Jan 2010 09:19
14
Kjønn (valgfri): Gubbe.
Lokalisering: Østlandet
Har takket: 125 ganger
Blitt takket: 68 ganger

- Hjemsøkte steder i Rogaland?

Innlegg av tvilerlitt »

tjaa, du har vel litt av hvert her.....:

https://www.google.no/#q=hjems%C3%B8kt+rogaland
Antall ord: 17

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links