Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Universet & dets hemmeligheterHvem skapte pyramidene?

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

Caramba

Innlegg av Caramba »

Så et program på Discovery i går, om hvordan man skal kunne ha bygget de enorme katedralene i middelalderen.

De rekonstruerte en relativt enkel heisekran, og denne kunne løfte en bil på 1,5 tonn.

Kanskje det var noe slikt de brukte i Egypt også?
Antall ord: 47

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ønsker du din egen nettside ?
agnot
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 3
Startet: 06 Aug 2004 01:33
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Kragerø

her må fortelle

Innlegg av agnot »

Jeg har lest litt hva dere har skrive om piramiden i giza her men skal fortelle dere et par fakta om piramidene..

1. Ca 25-30 steiner ble tatt opp vær dag etter de sine skrifter.
2. De brukete en slag skinner av stein rund pirmamiden de hakket av senere.
3. Piramidene var opprinelige hvite.
4. vi er ike 100% sikre at kepos piramiden virkelig hørte til kepos.
5. I fjord fant de et nytt underjordisk grav kammer på veggen der sto det noe om den pyramiden. noe om at livets laberint ligger under den og at i mitten av pyramiden ligger livets gåtes svar..

den siste der lurr jeg litt på
Antall ord: 115
The white dragon

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Caramba

Re: her må fortelle

Innlegg av Caramba »

agnot skrev:Jeg har lest litt hva dere har skrive om piramiden i giza her men skal fortelle dere et par fakta om piramidene..

1. Ca 25-30 steiner ble tatt opp vær dag etter de sine skrifter.
2. De brukete en slag skinner av stein rund pirmamiden de hakket av senere.
3. Piramidene var opprinelige hvite.
4. vi er ike 100% sikre at kepos piramiden virkelig hørte til kepos.
5. I fjord fant de et nytt underjordisk grav kammer på veggen der sto det noe om den pyramiden. noe om at livets laberint ligger under den og at i mitten av pyramiden ligger livets gåtes svar..

den siste der lurr jeg litt på

Kan du vise noen link til det siste punktet ditt?
Jeg vet at de har sendt en robot inn gjennom en luftekanal i dronningkammeret. Der fant de ikke annet enn en ny dør. At de har funnet et kammer og en skrift som viser til et svarlivets gåte har jeg ikke hørt om.
Antall ord: 173

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
agnot
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 3
Startet: 06 Aug 2004 01:33
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Kragerø

rettelse

Innlegg av agnot »

Det var ikke et kammer. det var i trappa på vei ned..

hakke sett det på nette sorry bare på discovery
Antall ord: 21
The white dragon

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Tarqeq
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 1
Startet: 04 Aug 2004 01:49
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo

Innlegg av Tarqeq »

I hva jeg har sett og lest så er ikke pyramider unikt for egypt. for de finnes nemlig over hele verden og ble laget på forskjellige måter. Og husker jeg rett så befinner verden størtse pyramide seg ikke i egypt men søramerika, el var det asia.
Uansett dokumentaren ejg så på discovery var interessant og opplyste meg om mye jeg ikke visste.
Men jeg tror alle pyramiden er lagdet av mennesker, om de er i egypt, mexico, asia el søramerika...
Antall ord: 84

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
OleBrum

Innlegg av OleBrum »

Har faktisk vært nedi en av pyramidene på Giza... Ikke Keops, dessverre..

-Der som forbløffer meg er det fantastiske håndverket, som er utøvd.

Det å se pyramidene på utsiden med sin slitte overflate, kontra å komme ned i en pyramide, gjennom en lang trang gang/renne, å se de enorme steinblokkene som danner de forskjellige kammer.
Og den presisjonen som er brukt, det er ikke mulig å få inn et sigarettpapir mellom stienen.

-Og mest forbløffnede av alt, ingen av de tre pyramidene er nevneverdig skeive, de er tross alt bygget på sand.
Det er nok mange spørsmål, og tanker rundt faraoene og deres byggverk.

Men prøv å spør noen av de egyptiske guidene, om de alternaltive historier og tanker.
Og de kommer ikke til å svare, eller i beste fall avfeie arrogant.
De egyptiske guidene er visstnok utdannet egyptologer, (ble vi fortalt), og da er de skolert til hva de skal si/mene offentlig.

Var på rundreise i Egypt, var også innom Luxor, kongenes dal, etc....


Ble veldig forbløffet over en teori som ble oss fortalt om hvordan taket på de 23 m høye steinsøylene, ble satt på plass.
Taket var også laget av stein.

Dette er et megeeeeet svært område, og taket ble visstnok satt på etter at man hadde fyllt området rundt og mellom søylene med sand for å kunne frakte taket opp på søylene.

Må ha vært tidenes sandkasse...

Og ja prøv å dykk/snorkle i rødehavet, noe av det mest fantastiske jeg har sett :)
Antall ord: 261

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
PrivacyIsGood
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 9
Startet: 01 Aug 2004 18:00
19

Innlegg av PrivacyIsGood »

Ja, Egypt var spennende det !

Med British Museum i Kairo, trappepyramiden, Giza platået, Sfinksen, kongens dal, Queen Hitshapsu`s tempelrester, +++

Enig med det og Rødehavet, nydelig nedi der :)...

Egypt et spennende land men med mange luringer som prøver å selge deg masse rare greier.
(Kan jeg si jalla jalla..?)
Antall ord: 51
Follow your dreams.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
KristinKreuk

Innlegg av KristinKreuk »

Jeg synes det er litt rart at alle påstår at pyramidene ble bygd av slaver, det er ikke riktig. Arkeologer har funnet ut at menneskene som bygde pyramidene hadde et eget samfunn rundt pyramidene. De ville faktisk hjelpe til med å bygge pyramidene. Ingen ble behandlet som slaver, men de arbeidet sammen mot et felles mål. Gravene til vanlige egyptere i nærheten av pyramidene og gamle skrifter tyder på at de ikke var slaver.
Antall ord: 77

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
IrquiM
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 3
Startet: 07 Apr 2004 10:46
20
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Stavanger

Innlegg av IrquiM »

Natinal Geographic kanalen viste for noen måneder siden et program hvor de beviste at det faktisk er mulig i virkeligheten å bygge en pyramide innenfor levetiden til faraoene, sett at du hadde stor nok arbeidsstyrke.

De ga en "byggherre" (Contractor på am.) liste over hvilke ressurser han hadde tilgjengelig og ba han regne på hvor mange mann han trengte for å ferdigstille i løpet av 25 år eller hva det nå var. Hans utregninger havna ganske nøyaktig på det samme tallet som historie "bøkene" oppga...
Antall ord: 87

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ullsokk

Innlegg av Ullsokk »

tror nok egypterne var ganske smarte. Smartere enne vi tror i hvert fall. Det må jo ha krevd masse planlegging og kløkt å bygge dem.
Antall ord: 25

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Tom_33

Innlegg av Tom_33 »

Hmmm...de bommet jo også litt på vinkelen på den første de bygde, måtte "slakke av" litt mot toppen. Har sett den omtalt som "den skjeve pyramide".
Antall ord: 29

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Nikkaba

Innlegg av Nikkaba »

Jeg har et boktips, denne boka bør leses, det er en del teorier her som jeg fikk noen a-ha - opplevelser av!!

Den heter; "Innvielsen" og er skrevet av Elisabeth Haich

Her får vi ikke bare vite hvem som bygget pyramidene, men hvorfor og hvordan...
Antall ord: 47

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Caramba

Innlegg av Caramba »

IrquiM skrev:Natinal Geographic kanalen viste for noen måneder siden et program hvor de beviste at det faktisk er mulig i virkeligheten å bygge en pyramide innenfor levetiden til faraoene, sett at du hadde stor nok arbeidsstyrke.

De ga en "byggherre" (Contractor på am.) liste over hvilke ressurser han hadde tilgjengelig og ba han regne på hvor mange mann han trengte for å ferdigstille i løpet av 25 år eller hva det nå var. Hans utregninger havna ganske nøyaktig på det samme tallet som historie "bøkene" oppga...
Hm! Det må ha skjedd i senere tid. det er ikke så mange årene siden jeg hørte at de ba USA og Canada's 25 største entreprenører om å bygge Keops pyramiden slik vi kjener den. Og all 25 mente at de ikke ville klare det.
Det skal sies at jeg ikke vet hvilke tidsrammer eller andre parametere som var forutsetningen for arbeidet.

Du sier at det ikke er noe problem bare du har stor nok arbeidsstyrke! Hvor skal alle disse menneskene gjøre av seg da? Hvis hver mann løfter 100 kg så skal det fortsatt mange mann til for å løfte en stein på 20 tonn.
Hvor skal de gjøre av seg alle sammen?

Men, Jeg kan jo dele et tankespinn med dere.

Vi sier at vi med hammer og meisel skal hugge ut en stein på ca. 10 tonn fra ?Gaustadtoppen? denne steinen skal vi etter at den er hugget ut, frakte til Nidaros. Vi får her kun lov å bruke ren muskelkraft og alt skal skje på måten de sansynligvis brukte for ca.6000 år siden.
Moderne veier etc. finnes jo ikke?

Bruk så mange menn dere vil. Oppdraget skal utføres i løpet av f.eks. 1 år

Lykke til.
Antall ord: 300

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Caramba

Innlegg av Caramba »

Kramer73 skrev:. Men som sagt sumeriske steintavler er noe av de eldste kildene som finnes og der står det om jødiske masseutvandring,Noahs Ark og pyramidebygginger. I tillegg hadde sumererene kjennskap til solsystemet vårt flere tusener av år før den vestlige vitenskapen hadde brukbar kjennskap til solsystemet.

Finnes det noen oversetting på nett hvor dette står?

Jødenes utgang av Egypt, Noahs Ark (syndefloden) og Pyramidebyggingen?

Har aldri hørt at Jødenes utgang av Egypt er blitt nevnt andre steder enn i Bibelen.
Antall ord: 89

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Nikkaba

Innlegg av Nikkaba »

Kramer73 skrev:
Nikkaba skrev:Jeg har et boktips, denne boka bør leses, det er en del teorier her som jeg fikk noen a-ha - opplevelser av!!

Den heter; "Innvielsen" og er skrevet av Elisabeth Haich

Her får vi ikke bare vite hvem som bygget pyramidene, men hvorfor og hvordan...
Er utenomjordiske i bildet? Kan du forklare litt generelt hvem og hvordan de lagde pyramidene? Jeg heller mer mot det Sitchin og Von Däniken er inne på - i sine kilder - guder som var med å lage pyramider...og et annet ord for guder er utenomjordiske.
Nei, det er mer i den retningen du heller til, les boken, det er mitt råd; utgriningene og de matematiske formlene er alt for lange til at jeg har ork til å legge de ut her...;)

Det er en spennende bok!!
Antall ord: 137

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links