Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Klarsyn, Spådom & Åndelige sanserEmpat?

Her diskuteres åndelige sanser som telepati, prekognisjon, klarsyn / clairvoyance, spådom og mer.

Moderatorer: Asbjørn, mod klarsyn, mod hjem

Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Innlegg av zind »

Taru skrev:Det som er viktig - når man nå er Empat - er å lære seg å stenge av. Er man for åpen trekker man inn andres følelser og tror det er ens egne. Slik har jeg hatt det i perioder - og det er vanskelig å "stenge" seg.
Hvordan kan man å "stenge av" da?
Antall ord: 53
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
~Nocturna~
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 3
Startet: 12 Okt 2005 16:12
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Sotra

Innlegg av ~Nocturna~ »

Heisann.
Jeg er vel ikke direkte en empat men jeg merker fort stemningene til andre mennesker
rundt meg og blir veldig lett påvirket av humøret og stemningene til folk. Hmm kanskje
jeg er en empat da? Er for å være helt ærlig ikke sikker. Det er ikke alle mennesker som
jeg blir påvirket av men allikevel en hel del mennesker.
Folk kan gå forbi meg på gata å jeg kan få en skikkelig grøssning, eller humøret mitt blir
pluttselig forandret. Er andre i nærheten av meg slappe blir jeg også slapp osv. Er jeg
en Empat da? Eller er jeg bare rett og slett veldig følsom overfor sterke
følelser/stemninger?

~Nocturna~
Antall ord: 118

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

~Nocturna~ skrev:Heisann.
Jeg er vel ikke direkte en empat men jeg merker fort stemningene til andre mennesker
rundt meg og blir veldig lett påvirket av humøret og stemningene til folk. Hmm kanskje
jeg er en empat da? Er for å være helt ærlig ikke sikker. Det er ikke alle mennesker som
jeg blir påvirket av men allikevel en hel del mennesker.
Folk kan gå forbi meg på gata å jeg kan få en skikkelig grøssning, eller humøret mitt blir
pluttselig forandret. Er andre i nærheten av meg slappe blir jeg også slapp osv. Er jeg
en Empat da? Eller er jeg bare rett og slett veldig følsom overfor sterke
følelser/stemninger?

~Nocturna~
Første delen av beskrivelsen tyder på at du er et festmenneske, - dvs fort finner stemningen.

Men så kom du med noe nesten på slutten som og kan tyde på at du kan være i nærheten av det å være empat.

Å være en empat er ikke en enkelt sak.
Det er mer som en butikk, du finner massevis av forskjellige varer - og slik er det, du finner massevis av forskjeller innenfor de som har empat evner.
Noen få av en type er noenlunde like, og noen få av en annen type...
osv osv,.

Asbjørn
Antall ord: 218

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
~Nocturna~
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 3
Startet: 12 Okt 2005 16:12
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Sotra

Innlegg av ~Nocturna~ »

Asbjørn skrev:
~Nocturna~ skrev:Heisann.
Jeg er vel ikke direkte en empat men jeg merker fort stemningene til andre mennesker
rundt meg og blir veldig lett påvirket av humøret og stemningene til folk. Hmm kanskje
jeg er en empat da? Er for å være helt ærlig ikke sikker. Det er ikke alle mennesker som
jeg blir påvirket av men allikevel en hel del mennesker.
Folk kan gå forbi meg på gata å jeg kan få en skikkelig grøssning, eller humøret mitt blir
pluttselig forandret. Er andre i nærheten av meg slappe blir jeg også slapp osv. Er jeg
en Empat da? Eller er jeg bare rett og slett veldig følsom overfor sterke
følelser/stemninger?

~Nocturna~
Første delen av beskrivelsen tyder på at du er et festmenneske, - dvs fort finner stemningen.

Men så kom du med noe nesten på slutten som og kan tyde på at du kan være i nærheten av det å være empat.

Å være en empat er ikke en enkelt sak.
Det er mer som en butikk, du finner massevis av forskjellige varer - og slik er det, du finner massevis av forskjeller innenfor de som har empat evner.
Noen få av en type er noenlunde like, og noen få av en annen type...
osv osv,.

Asbjørn
Tusen takk for svar :)

kanskje jeg er en svak empat for å finne ordet for det?
Jeg vet jeg har andre evner men har aldri tenkt over om jeg er empat før jeg leste denne tråden her.
Antall ord: 259

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
IceHeart
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 3
Startet: 10 Okt 2005 17:45
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av IceHeart »

Takker for svaret Asbjørn det hjalp meg litt på vegen, fikk en del svar på familien's bakgrunn osv. :wink: :D Men så er det noen ting jeg lurer på, for jeg var inne på siden 101 Empath og leste litt om disse evnen, og fant noe som var som om det var meg som skulle skrivd det.. :?

Men det jeg begynte og lure på var : Er det virkelig mulig og kontrolere disse evnen og "styre" selv når man vil føle ting? For jeg begynner og bli litt lei av og nesten bare sitte hjemme hele tiden og nesten ikke kan gå ut, uten og komme hjem og være så trøtt og sliten at jeg ikke orker og løfte en finger :? :cry:

Så hvis det er noen som vet om en internett side eller en bok som det er mulig og lese for og få litt mere konsentrasjons evner på og ikke føle alt og alle, så hadde det vært supert og fått visst om det :D :wink:
Antall ord: 172
Det er mere mellom himmel og jord, enn det øye kan se.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Grynet
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 13
Startet: 04 Okt 2005 23:35
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !

Asbjørn!

Innlegg av Grynet »

Heisann, Asbjørn O:)
Jeg lurer på om din livsoppgave i dette livet er å hjelpe andre på rett vei..? Du har alltid de rette svarene og alle føler seg alltid så mye bedre hver gang du har tatt deg tid til å svare på spørsmål fra oss!

Takk for at du er på disse sidene! Blir alltid glad når jeg ser at du har vært innom med dine kloke ord!

Klem fra Grynet
Antall ord: 76

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
September7
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 18
Startet: 02 Okt 2005 02:49
18

Re: Asbjørn!

Innlegg av September7 »

Grynet skrev:Heisann, Asbjørn O:)
Jeg lurer på om din livsoppgave i dette livet er å hjelpe andre på rett vei..? Du har alltid de rette svarene og alle føler seg alltid så mye bedre hver gang du har tatt deg tid til å svare på spørsmål fra oss!

Takk for at du er på disse sidene! Blir alltid glad når jeg ser at du har vært innom med dine kloke ord!

Klem fra Grynet
Støtter denne! :D
Antall ord: 80
September7 :)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Re: Asbjørn!

Innlegg av Asbjørn »

September7 skrev:
Grynet skrev:Heisann, Asbjørn O:)
Jeg lurer på om din livsoppgave i dette livet er å hjelpe andre på rett vei..? Du har alltid de rette svarene og alle føler seg alltid så mye bedre hver gang du har tatt deg tid til å svare på spørsmål fra oss!

Takk for at du er på disse sidene! Blir alltid glad når jeg ser at du har vært innom med dine kloke ord!

Klem fra Grynet
Støtter denne! :D
Takker... Men ikke for mye ros nå, farlig for meg det ;-) hehe
( Risikerer å bli stor på pæra... hehe )
Ok, jeg er til tider stor i kjeften, det vet jeg, da...;-) selv om det ikke ble nevnt her,
Men synes selv det er kjekt at noen har glede av mine bidrag.
( selv om ikke alle er like glade alltid.... spes hvis jeg er streng... Bilde ;-) )

Asbjørn
Antall ord: 148

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Re: Empat?

Innlegg av Asbjørn »

Dette sa jeg for iallfall 10 år siden :
Asbjørn skrev:Tir 11 Okt, 2005 9:30:37
Vi må skille mellom 2 beskrivelser her.
- Empatisk : Medfølende, forsøke å forstå andres følelser, og ikke sette dem i forlegenhet.
( Sympatisk kan ligne på denne beskrivelsen, men blir dog noe annet likevel. )

En/ Ei som er EMPAT derimot, MOTTAR signaler om andres sinnsstemninger uansett om de vil eller ikke.
Og man kan da tenke seg hvordan det vil være for en empat midt i folkehavet på jernbanestasjonen i rushtiden....
Plukker opp signaler fra alle som stresser forbi.. Alle plager, tanker, følelser, osv.
Og det uten å i det heletatt vite hvem det er som går forbi , hvor de skal, eller noe...
Men likevel mottar en alle disse følelser, bekymringer, smerter, osv.
Da er du ikke empatisk, men empat.
Her har vi det fra enda en kilde :

http://kilden.info/sosial-angst-kan-skyldes-empati
Har du noen gang følt deg engstelig rundt andre mennesker? Kanskje blitt sterkt urolig, svettet og pustet ujevnt? Så engstelig at du blir nærmest paralysert av tanken på å være rundt andre? Sosial angst er som regel veldig forvirrende og utfordrende for den som blir rammet. En studie fra 2011 viser at personer med sosiale fobier og angst er overfølsomme for andre menneskers sinnstilstander. Og at mennesker med sosial angst i større grad er i stand til å plukke opp andres mentale tilstand mer nøyaktig enn andre.
Antall ord: 248

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Irrlys
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 74
Startet: 14 Okt 2014 18:47
9
Kjønn (valgfri): Gutt
Lokalisering: Trøndelag
Har takket: 29 ganger
Blitt takket: 24 ganger

Re: Empat?

Innlegg av Irrlys »

Fin tråd :)
Har nok alltid vært en empat, og derfor litt sky. Men har blitt bedre til å forstå inntrykk og sortere de med årene. Men har egentlig aldri fått til den "skjermingen" som vi så ofte leser om på alternative sider og i bøker.
Antall ord: 48

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links