Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsiskrenking av religion eller ytringsfrihet?

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
Silmarill
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 220
Startet: 08 Feb 2005 19:22
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: In a galaxy far, far away!

Innlegg av Silmarill »

Sprint skrev:er det noen som har sett disse tegningene ?
søk etter dem på www.google.com
Antall ord: 18
"initative comes to thems that wait!"

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Krull - sluttet

Innlegg av Krull - sluttet »

Jeg synes det er bra at vi har demokrati og ytringsfrihet, men jeg mener at å trykke disse bildene var helt unødvendig. Hva var vitsen,hvis det ikke bare var for å provosere en større gruppe mennesker?
Antall ord: 37

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Spirou
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 578
Startet: 20 Jan 2005 12:54
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: one bedroom apartment

Innlegg av Spirou »

Silmarill skrev:
Sprint skrev:er det noen som har sett disse tegningene ?
søk etter dem på www.google.com
ja jeg får liksom opp tegninger, men lurer på om dette er disse som de blir så furten over...

http://www.di2.nu/files/Muhammed_Cartoo ... osten.html


jeg syns faktisk det er like morsomt som dette:

http://blueinferno.org/b/jesus_lol.jpg
http://www.220.ro/storage/jesus_lol.jpg
http://www.geektimes.com/michael/site/a ... rb-lol.jpg
Antall ord: 83
Stuttering, get it out, try to say something
Sending me out of my mind

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

Uten å vite noe, har jeg en følelse av at det ligger noe annet innunder dette.

Vi skal være klar over at det finnes mennesker som er ute etter penger og makt.

Et gammelt utrykk heter SPLITT OG HERSK !
Og HVA er det vi ser skjer nå ?

Sjikane av religiøse meninger og tro, Flaggbrenning, vandalisme av ambasader - med mer.

Hadde vi brent flagget deres, hvordan ville det bli sett på ? Og stormet deres ambasader og angrepet på denne måten ?

Vær klar over at en Ambassade i utgangspunktet er ett annet lands eiendom !

Idet vi går inn i en Norsk ambassade i utlandet, går vi i teorien over landegrensen og inn i Norge.

Med andre ord ; Den som angriper et annets lands ambassade, angriper i praksis det landet ambassaden tilhører...
Med andre ord ; Dette KAN av noen tolkes som en ren krigshandling / krigserklæring !!
( Eller tar jeg feil ? )

Hvem som står bak dette, se det vet jeg ikke, men vi må være obs på at dette er sannsynligvis et resultat av maktsyke menneskers aktiviteter.
Og ikke minst ; disse maktsyke gir F i konsekvensene.

Sinte folk tenker ikke, de handler.
Derfor ; skal du oppnå splitt og hersk, så få folk sinte.

DET er hva jeg tror ligger i bunnen av dette.

Vi MÅ få stoppet dette NÅ, vi MÅ få igang de riktige aksjoner fra styre og stell,
den kristne redaktøren som trykket bildene, og ikke vil be om unnskyldning / beklagelse,
burde bli fratatt vervet som redaktør.
At han trykket dette, kunne være ubetenksomhet / eller uvitenhet,
MEN
å ikke be om unnskyldning når man ser konsekvensen, da er det dumskap/ galskap / idioti,
og har iallfall meget lite med det kristendommen snakker om når det gjelder medmenneskelighet.

ER Religionene igjen iferd med å skape en ny (3) verdenskrig ???

RELIGION ER FARLIG !

Asbjørn
Antall ord: 312

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Atmi

Innlegg av Atmi »

Jeg syns hele greia er bare forkastelig. Endatil lille meg visste at dette her var ikke bra og at det ville lage tumulter. Da syns jeg det er merkelig at bevisste politiske tegnere som føler så sterkt behov for å fremme ytringsfriheten, ikke visste det.

Klart at reaksjonene er like forkastelig, eller, enda mer forkastelig. Men vi nordmenn har en tendens til å si vi er litt bedre enn de. Vi må passe på at de oppfører seg og ikke får utøve sin aggressive religion - da bør vi faktisk gå frem som et godt eksempel og ikke gjøre ting som er gjort her. Jeg kommer ikke over hvor barnslig jeg syns det er. Og de som får drapstrusler og holder på sin ytringsfrihet og nekter si unnskyld, de syns jeg faktisk er ganske så ansvarlige for det som skjer nå.

Hadde det nå enda vært ubetenksomhet og de hadde hatt vett til å legge seg flate og innrømme at det var teit gjort. men neida, stoltheten lenge lever. På bekostning av hva som helst. Og dersom vi skal anse det som har skjedd i ambasadene som krigserklæring mot landet. da gjør vi bare samme feilen igjen. Da er vi med på å skape en situasjon som kan gå aldeles ut av kontroll

Noen må være voksne,. og ettersom vi påtar oss å være smartere enn dem så er det faktisk vi som bør gjøre det

Og vi må også huske at det er ikke religionen som er problemet - egentlig. Det som er problemet er at vi sloss om hvem som er best og nekter å respektere andres lidenskap og valg. Men tverdt imot latterliggjør hverandre.

Atmi
Antall ord: 287

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
qinqong

Innlegg av qinqong »

Altså, tegningen var morsom den, og jeg må bare si at jeg syntes det er uforklarlig at man fremstiller denne krabaten som en terrorist og i kjølvannet av dette så skal de bare vise hvor flinke tilhengerne er til å manifestere terror. Dette finnes det da knapt ord for, og i samme åndedrag vil jegpåstå at det ikke er åndseliten innen islam som skyter skarpt med automatvåpen og brenner amabasader og oppfører seg som apekatter.
Om noen skal falle på kne her så blir det vel de som selger knebeskyttere som vil tjene på det.
Hva med kvinnesyn hos ekstremistene, og hva med våres Gud, hva med flaggets respekt, altså det vi ikke skal la barna subbe på bakken 17.mai, eller hva med høyreekstremistene som nå har erklært krig, er det noen av disse som er representative for allmenheten?
Er en gjennomsnittlig mohamedaner for å¨brenne ambasader, og skyte med skarpt over hodene på hverandre, eller er dette en apakattmentalitet, være seg enten på ene eller andre siden av de ytterligående fløyene?

Eller skal man krype rundt på knærne og si unnskyld til noen for dette, og for hvem?
Antall ord: 199

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Atmi

Innlegg av Atmi »

Nei, mulig det. Derfor kunne han bare gått ut offentlig med en unnsyldning.

At det er ekstremister som reagerer så kraftig, det er også sant. Likevel burde han visst det før han gjorde det = derfor burde han holdt seg for god til det. Dessuten var det kun på pur faen de gjorde det, de klarer i hvertfall ikke overbevise meg om at det var nødvendig. Og det er ingen overraskelse at reaksjonene blir som de blir. Vi vet alle at vi ikke skal latterliggjøre muslimene for de eksploderer med mord i blikket. Og selv om mange muslimer syns det er greit å avbilde muhammet så vet vi også at mange ikke syns det er greit og at det derfor provoserer.

Jeg syns det -.... ja, jeg trenger sikkert ikke si hva jeg syns flere ganger :) Slikt syns jeg bare er teit. Hva er vitsen liksom? Jeg er litt blåøyd slik, hvorfor ikke være snille med hverandre i stede? Hva er vitsen med å vie sitt arbeid til å gjøre narr av og provosere andre mennesker? Uansett hvordan jeg snur og vrir på det så fatter jeg ikke meningen, vitsen og hva de har igjen for å gjøre det. Og jeg tror ikke de har noe igjen for det heller., det er som ungdommer som kappes om den fineste dama eller den flotteste jobben - verken mer eller mindre - og når det er på et så lavmål, da er det bare forkastelig når konsekvensene blir som de blir.

Atmi
Antall ord: 253

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: krenking av religion eller ytringsfrihet?

Innlegg av ludoburgero »

snuppedilla skrev:karikatur tegning av profeten mohammed er nå kilde til ting og tang i media.
Jeg personlig kan ikke si meg enig i muslimer og andre som synes dette er krenkende fordi deres religion forbyr bilder av noe slag av profetens ansikt.

islam er ikke mer spesiell eller priviligert enn andre religioner og i dagens samfunn(her Danmark og Norge som har utmerket seg med å trykke karikaturene) er det normalt og selvsagt at kritikk rettes mot noe vedtatt i ulike medier og på ulike måter.

det kan sikkert diskuteres over krenkelse av tro og ytringsfrihet og hvor langt ytringsfriheten kan gå...
men syns det er langt verre når ytringsfrihet blir ropt etter av pedofile som vil blåse ut om å rettferdigjøre sin legning enn muslimer som blir sinte pga andre ikke troende har et annet forhold til deres religion og utrykker dette som f.eks karikaturtegning av en profet..

Hva syns dokk folkenes?
Det har ikke noe med priviligert å gjøre, det har bare med å kunne være åpensinnet.
Det er ikke EN side som har rett her, og heller ikke EN side som har feil.
Problemet er at man skal kunne ha ytringsfrihet, men likevel forholde oss til grenser som ikke ødelegger for andre. Man kan ikke gjøre hva man vil, og så "skylde" det på ytringsfrihet.
Altså, jeg personlig synes ikke det er feil å avbilde profeten Muhammed, men når dette er noe som er hellig for andre, burde vi akseptere det. Jeg er ikke religiøs. Likevel synes jeg at man skal vise aksept. Og ja, så klart burde de ikke reagert som de gjør, nå bryter jo helvete løs i verden pga. tegninger. Er det bare jeg som ser det absurde og KOMPLETT UMODNE OG IDIOTISK MORSOMME i det?
Det gjelder tross alt sikkerhet rundt oss... og det er tragisk... kanskje tragikomisk... at noe sånt som skjer i disse dager, skjer. Det vitner om primitiv atferd og innsnevret syn. Men det vitner også om provokasjon.

Og når det kommer til det du sier om pedofile,
så har jeg min mening om det, selv om det kanskje ikke passer seg her.
Jeg mener pedofile har fullt like rett til å være det, som homofile, heterofile
og andre "med seksuell legning" (morsomt).
Der hvor feilen begås er når de pedofile gjør overgrep mot barn. Om de sitter og glaner på bilder av nakne barn og onanerer etter det, synes jeg ikke er noe farlig, selv om det for oss er sykt. Dette er tross alt noe de ikke kan hjelpe for, de har den legningen de har. Og jeg er av den tro at legning ikke bare er psykisk bundet, eller knyttet til eventuelle traumer, bla bla bla. Jeg tror at legning er ren lyst. Og at lyst er rent instinktivt. Det er såpass dypt i oss. Så ja - jeg synes ikke pedofile burde skamme seg, det gjør det bare verre for dem selv. Men barn blir ødelagte av seksuell omgang med voksne, det er det heller ingen tvil om, så det er et vanskelig tema. Så at de gjør realiteter utav lystene sine... DEN blir vanskelig... forhåpentligvis har de ei kone som kan stille opp i skoleuniform eller noe. Britney Spears f.eks.

Til dem som eventuelt ble provosert: Kaller du dette ytringsfrihet?
Antall ord: 562
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Atmi

Re: krenking av religion eller ytringsfrihet?

Innlegg av Atmi »

ludoburgero skrev:
Det har ikke noe med priviligert å gjøre, det har bare med å kunne være åpensinnet.
Det er ikke EN side som har rett her, og heller ikke EN side som har feil.
Problemet er at man skal kunne ha ytringsfrihet, men likevel forholde oss til grenser som ikke ødelegger for andre. Man kan ikke gjøre hva man vil, og så "skylde" det på ytringsfrihet.
Altså, jeg personlig synes ikke det er feil å avbilde profeten Muhammed, men når dette er noe som er hellig for andre, burde vi akseptere det. Jeg er ikke religiøs. Likevel synes jeg at man skal vise aksept. Og ja, så klart burde de ikke reagert som de gjør, nå bryter jo helvete løs i verden pga. tegninger. Er det bare jeg som ser det absurde og KOMPLETT UMODNE OG IDIOTISK MORSOMME i det?
Det gjelder tross alt sikkerhet rundt oss... og det er tragisk... kanskje tragikomisk... at noe sånt som skjer i disse dager, skjer. Det vitner om primitiv atferd og innsnevret syn. Men det vitner også om provokasjon.

Og når det kommer til det du sier om pedofile,
så har jeg min mening om det, selv om det kanskje ikke passer seg her.
Jeg mener pedofile har fullt like rett til å være det, som homofile, heterofile
og andre "med seksuell legning" (morsomt).
Der hvor feilen begås er når de pedofile gjør overgrep mot barn. Om de sitter og glaner på bilder av nakne barn og onanerer etter det, synes jeg ikke er noe farlig, selv om det for oss er sykt. Dette er tross alt noe de ikke kan hjelpe for, de har den legningen de har. Og jeg er av den tro at legning ikke bare er psykisk bundet, eller knyttet til eventuelle traumer, bla bla bla. Jeg tror at legning er ren lyst. Og at lyst er rent instinktivt. Det er såpass dypt i oss. Så ja - jeg synes ikke pedofile burde skamme seg, det gjør det bare verre for dem selv. Men barn blir ødelagte av seksuell omgang med voksne, det er det heller ingen tvil om, så det er et vanskelig tema. Så at de gjør realiteter utav lystene sine... DEN blir vanskelig... forhåpentligvis har de ei kone som kan stille opp i skoleuniform eller noe. Britney Spears f.eks.

Til dem som eventuelt ble provosert: Kaller du dette ytringsfrihet?
Jeg syns det du sier vitner om stor grad av empati og evne til å stå et sekund i andres sko. Og objektivt også - der du ikke unnskylder noe, men statuerer fakta som de faktisk er.

Atmi
Antall ord: 443

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Trikset er vel bare å ikke låse seg til et mønster.
Uansett hva det gjelder. Og på dette området kanskje mest ikke å feste seg til en bestemt tankebane eller ta noe for gitt, og hele tiden være åpen for at alt kan skje, og være bevisst at alle andre mennesker i verden har hvert sitt syn på samme ting.

Er ikke enklere sagt enn gjort, bare enklere ikke gjort enn prøvd.
Antall ord: 76
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kittana
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 118
Startet: 22 Mai 2005 02:10
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: fetsund

svar

Innlegg av Kittana »

Hei.
Jeg synes at de som ikke tror på muhamed kan gjøre hva de vil i forhold til dette temaet så lenge det ikke skader eller man bokstavelig talt går å driter inne på gulvet i en moske.
Erlig talt hvis dette er "Allas " (guds ) mening at man ikke skal avbilde muhamed eller andre profeter, så vel la "Alla "(gud) straffe de skyldige da.

Dette er sånne ting som gjør at det alderi blir fred i verden , alle har krav til å si sin mening ,men man trenger ikke være enig i den meningen forde.

Det at man ikke er enig betyr ikke at man bare kan drepe eller erklære krig mot det menneske eller landet fordi man ikke har samme menig.
Jeg tror helt seiøst at de har fått et alvårlig solstikk.

Jeg mener at man kan si hva man vil så lenge man står for det man sier og skjønner at ikke alle vil være enige med deg for det.

Mvh Kira

P.s pedofili er en" sykdom" som ikke kan kureres men kan kontrolleres.
Antall ord: 187

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Mystica
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 345
Startet: 04 Mai 2005 13:28
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ghettoen

Innlegg av Mystica »

Synes dette går litt langt jeg..
Det er en tegning...
Ok,det var dumt å tegne og trykke den,
men for pokker så var det en tegning.
Det er veldig drøyt å brenne ambasader og komme med drapstrusler pga dette!
Betyr det da at vi skal brenne den syriske ambasaden fordi de har tegnet flagget vårt og brent det da?
Må si jeg ikke ble så veldig fornærmet over "flaggbrenningen",
for det var en tegning.. #-o
Antall ord: 77
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1573
Startet: 08 Jun 2005 10:40
18
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

jeg blir litt lei... av idioter i begge leire.. dette lukter testosteron og en unnskyldning til å fremme andre ting enn kun harme pga nedlatende karikaturtegning... og en feighet.. å ty til vold og ekstrem oppførsel istedenfor en dialog. i begge leire! feigheten kan jeg eksempelvis ty til at det er lettere å brenne ned ambassaden til to "små" land som ikke akkurat går inn som militærmakt i annet land for å liksom opprettholde et slags demokrati .. slik som USA er så flinke til med sitt digre maktosende militærapparat og en smule opplåst ego.

jeg sitter her og tenker... menn, religion, testoseron.. med are for å provosere noen her he he... men bare et lite hjertesukk.. sier ikke at kvinner og det som hører til er bedre.. men men..

hvem sin kamp er det fanatikere i begge leier kjemper... og hva ligger egentlig bak massemotstanden til muslimer? se litt bak muhammedkarikaturene og så vil man se at protsetene er også pga andre ting... selv ny-nasister som ligger og lurer nå i mediabildet hvor de skal ta muslimer har også en slags utilstrekkelighet i samfunnet å dra med seg i sin fortid.. ekte fantaikere er farlige men de er ikke så mange av som de drar lasset og egentlig føler at de blir utstøtt av samfunnet slik at de blir lakeier og støttespillere for forvrengte tanker og ideer.. hør.. jeg tenker fortsatt på begge leire her...

Ludoburger.. dine tanker om pedofili og likestille dette filosofisk med andre grupper i menneskemengden med såkalte annerledes legninger ligger litt langt i en tankerekke til at folk flest vil føle seg vel med å ofre høye idealisteiske menneskesyn... man kan fristes til å si... at en slik legning som vil medføre til utøvelse av en slags vold mot et annet menneske burde ikke unnes den diskusjonen engang fordi det er såå syk den tanken... sleipe pedofile spiller jo nettopp på at noen kan tenke slik.. greit nok med likeverdighetstanken.. likevel ikke så greit for enkelte retteferdighetsprinsipper gjør vondt langt inni sjela og man klarer ikke for sitt bare hjerte å være enig for de man blir rett og slett kvalm av å skulle unne pedofile en slags status som lukter rettferdighet som mennesker.. husk at man tenker slik selv om jeg følger dine tanker her...
Antall ord: 389
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1573
Startet: 08 Jun 2005 10:40
18
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

men hey jeg skjønner hvor du vil hen Ludoburger.. se på ytringsfriheten der også ja.. men er det ikke litt sykt da.. at mohammedkarikaturene baner vei for så mye sinne og harme og vold og drap og.. ja u name it.. mens det daglig begås alvorlig forbrytelser mot både enkeltmenneske og samfunn som bla i høy grad involverer barn.. hvor er massemønstringen?

har vi blitt så gåene i huet at vi lar oss overfokusere på noe som egentlig kan skape mer trøbbel enn gange individet, å bli sint over karikaturene se det gangner mitt menneskeverd.. men jeg velger å se bort fra at nabokona og barna får juling så det holder av far i huset..

skal ikke si at det er enkelt, men jeg skjønner godt de som sitter i en krok er deprimerte over verden... den er faktisk syyyyk, jeg prøver nesten daglig å søke trøst i nære ting og der jeg får gjort en forskjell og jeg ser andre gjør en forskjell.. man må jo tross alt overleve i denne ekle grøten vi kaller verden he h...
Antall ord: 192
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Atmi

Innlegg av Atmi »

Ja, det kan jo være at de pedofile er gjennomført manipulerende på alle områder og spiller på akkurat det. Eller, det kan være at de pedofile faktisk føler det de sier de føler og at de derfor ikke spiller på det, men søker noen som forstår disse psyke følelsene som de faktisk hater med seg selv (de som vi gidder bry oss om i hvertfall)

Det er ekkelt, ja - men dersom de føler det slik, da føler de det slik. Og uansett hvor mye det motbyr folk så endrer det ingenting. Hodestikking i sanden er bare hodestikking i sanden, sanden vil ha samme farge og være like tørr, kjedelig og skremmende når man stikker hodet opp igjen,.

Atmi
Antall ord: 132

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links