Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsiskrenking av religion eller ytringsfrihet?

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1573
Startet: 08 Jun 2005 10:40
18
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

Atmi skrev:Ja, det kan jo være at de pedofile er gjennomført manipulerende på alle områder og spiller på akkurat det. Eller, det kan være at de pedofile faktisk føler det de sier de føler og at de derfor ikke spiller på det, men søker noen som forstår disse psyke følelsene som de faktisk hater med seg selv (de som vi gidder bry oss om i hvertfall)

Det er ekkelt, ja - men dersom de føler det slik, da føler de det slik. Og uansett hvor mye det motbyr folk så endrer det ingenting. Hodestikking i sanden er bare hodestikking i sanden, sanden vil ha samme farge og være like tørr, kjedelig og skremmende når man stikker hodet opp igjen,.

Atmi
nei nei Atmi.. det er forskjell på sanda.. den smakte bedre da jeg var barn enn den gjør nå hehe....
Antall ord: 155
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Atmi

Innlegg av Atmi »

snuppedilla skrev:
Atmi skrev:Ja, det kan jo være at de pedofile er gjennomført manipulerende på alle områder og spiller på akkurat det. Eller, det kan være at de pedofile faktisk føler det de sier de føler og at de derfor ikke spiller på det, men søker noen som forstår disse psyke følelsene som de faktisk hater med seg selv (de som vi gidder bry oss om i hvertfall)

Det er ekkelt, ja - men dersom de føler det slik, da føler de det slik. Og uansett hvor mye det motbyr folk så endrer det ingenting. Hodestikking i sanden er bare hodestikking i sanden, sanden vil ha samme farge og være like tørr, kjedelig og skremmende når man stikker hodet opp igjen,.

Atmi
nei nei Atmi.. det er forskjell på sanda.. den smakte bedre da jeg var barn enn den gjør nå hehe....
Hehe, ja :)
Antall ord: 159

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: svar

Innlegg av ludoburgero »

Kira skrev:Hei.
Jeg synes at de som ikke tror på muhamed kan gjøre hva de vil i forhold til dette temaet så lenge det ikke skader eller man bokstavelig talt går å driter inne på gulvet i en moske.
Erlig talt hvis dette er "Allas " (guds ) mening at man ikke skal avbilde muhamed eller andre profeter, så vel la "Alla "(gud) straffe de skyldige da.
Da mener du kanskje også at folk kan få håne deg for hva du står for?
Det aktuelle kan nok sammenlignes med at du forteller en venn du stoler mye på en hemmelighet som du absolutt mener ikke bør komme ut i offentligheten.
Istedenfor kommer den på "trykk" til din store forbausning, alle får vite om det vennen din måtte sverge på dyrt og hellig på å holde for seg selv, og folk håner din mening... de latterliggjør den...

Jeg tror nok det er noe ala slik det føles, hvis det kan sammenlignes med noe personlig.
For dette tar mange muslimer personlig. Religion er noe dritt spør du meg, so much for the ytringsfrihet, men utover det behøver jeg ikke kritisere noe annet enn kristendom, for der er jeg involvert enten jeg vil eller ei. Jeg er nemlig døpt, konfirmert kirkelig, og står vel som medlem av statskirka, uten at jeg har bedt om det. Vel, dåpen er kanskje noe annet da... og konfirmasjon mer av gruppepress og pengesluk av tåpelige fjortiser... men sett slik da: ikke mål alt opp mot hva du selv føler er riktig og galt,
se det LITT mer i verdenssammenheng.
Folk må vel ikke sette seg ned og drite på deg før du gjør noe?
(slik du selv beskreiv dette med moskéen)
Dette er sånne ting som gjør at det alderi blir fred i verden , alle har krav til å si sin mening ,men man trenger ikke være enig i den meningen forde.
Jo, men det finnes hårfine grenser. Og mer... klare grenser...
bruk fornuften...
Jeg har f.eks. en kamerat som er transvestitt. Han KREVER anerkjennelse og aksept for den han er (litt fordi han nok sliter med faktumet), men henviser til det han er ute etter som respekt; og når de sier sin mening om at de ikke vil se han på webcam iført tights og whatever, så blir han dødelig fornærmet, spesielt hvis de kommer med sin negative mening om dette. Han ypper til det selv. Og da sier han at de ikke respekterer han.
Jeg har gang på gang fortalt ham at det også er han som ikke respekterer dem for at de kan få ha sin mening, og at han krever "respekt".
Og hvis noen ypper til noe: GREIT, gi dem det de vil ha!
Hvis noe derimot nærmest "trygles" om å være fredet: gi faen, er det så vanskelig uansett?

Det at man ikke er enig betyr ikke at man bare kan drepe eller erklære krig mot det menneske eller landet fordi man ikke har samme menig.
Jeg tror helt seiøst at de har fått et alvårlig solstikk.
Det er jeg enig i.
Synd at det finnes et motiv de anser som gyldig.
For å komme med min egen mening synes jeg at de er oppblåste trangsynte idioter.
Men det er jo faktisk på nær grensen til samme lavmål å gjøre som journalistene gjorde.
(selv om det er snakk om dimensjonale forskjeller på aksjon og reaksjon)
Jeg mener at man kan si hva man vil så lenge man står for det man sier og skjønner at ikke alle vil være enige med deg for det.
Det er nok sånn terroristene også føler det, de som skal hevne seg nå.
At de skal bombe for å vise hva de står for, og vise at de tilogmed kan ta livet sitt for det, og samtidig drepe andre. Det er deres måte å bli hørt på.
Selvsagt skjønner de at mange ikke vil være enige i det.
Det er vel egentlig derfor de føler det fungerer.
(skjønner du den, skjønner du mye)
(på norsk: de VIL vekke reaksjoner, de VIL at det de gjør skal bety noe, de VIL vise at SÅ mye mener de det de mener)
P.s pedofili er en" sykdom" som ikke kan kureres men kan kontrolleres.
Du om det. Pedofili er en seksuell legning ihvertfall.
Dessverre den sannsynligvis mest uheldige å ha. Både for barn i faresonen og den pedofile. Kontrolleres? Ja, jeg mener absolutt at pedofile bør forvares bort ifra samfunnet dersom de er potensielle til å gjøre noe i praksis utav legningen sin, de burde nok få ha oppsyn. Men jeg tror det blir slitsomt. Det er et vanskelig emne. Jeg tror en person kan ødelegges mer av å ikke følge sine lyster, fordi jeg som sagt mener lyster er instinktivt. Pedofili er en skam dessverre, og jeg har stor medfølelse til dem som har legningen. En pedofil er ikke kriminell i utgangspunktet for å ha legningen.
Huff... Det er bare så jævla trist.
Antall ord: 872
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

snuppedilla skrev:jeg blir litt lei... av idioter i begge leire.. dette lukter testosteron og en unnskyldning til å fremme andre ting enn kun harme pga nedlatende karikaturtegning... og en feighet.. å ty til vold og ekstrem oppførsel istedenfor en dialog. i begge leire! feigheten kan jeg eksempelvis ty til at det er lettere å brenne ned ambassaden til to "små" land som ikke akkurat går inn som militærmakt i annet land for å liksom opprettholde et slags demokrati .. slik som USA er så flinke til med sitt digre maktosende militærapparat og en smule opplåst ego.
Fine poenger! Ganske enig med deg,
men den feigheten du snakker om kalles å være hjernevasket.
Jeg vet det er et teit og kjedelig ord. Men jeg tror faktisk bare det er slik for det.
Patriotisme, religion, og alt det der fanatiske greiene,
det er et håp man klamrer seg til dersom man f.eks. har en identitetskrise.
Det er i søken i seg selv at mange feiler og "tar det ut" i andre former.
Hitler, f.eks. Jeg tror han sleit litt med å aldri bli anerkjent kunstner.

Testosteron? Tja. Jeg vil ikke se leppestiftbomber heller.
......ekte fantaikere er farlige.....
Det som er farlig er når de blir mange.
Ludoburger.. dine tanker om pedofili og likestille dette filosofisk med andre grupper i menneskemengden med såkalte annerledes legninger ligger litt langt i en tankerekke til at folk flest vil føle seg vel med å ofre høye idealisteiske menneskesyn... man kan fristes til å si... at en slik legning som vil medføre til utøvelse av en slags vold mot et annet menneske burde ikke unnes den diskusjonen engang fordi det er såå syk den tanken... sleipe pedofile spiller jo nettopp på at noen kan tenke slik.. greit nok med likeverdighetstanken.. likevel ikke så greit for enkelte retteferdighetsprinsipper gjør vondt langt inni sjela og man klarer ikke for sitt bare hjerte å være enig for de man blir rett og slett kvalm av å skulle unne pedofile en slags status som lukter rettferdighet som mennesker.. husk at man tenker slik selv om jeg følger dine tanker her...
Jeg legger ikke noe jeg vil kalle likeverdighetstanken bak det. Ihvertfall ikke i en bestemt form. Håper du skjønner prinsippet mitt på dette. Jeg prøver ikke å framstå på vegne av noe eller for noen, jeg taler fritt fram fra hva jeg selv synes er riktig, og forklarer hvordan og hvorfra jeg ser en sak. Det trenges en balansering på synet på pedofile, vil jeg nok påstå skal jeg bevege meg ut på å være "politisk korrekt" derimot. Mediabildet f.eks. skaper masse frykt og faenskap og sånt. Det er viktig å kunne skille mellom at et syn på noen bare former majoriteten av folket, og at man likevel kan kunne skaffe det eventuelle oppsynet en pedofil burde ha rundt seg, dersom han skulle trenge det.
Mange lever et liv som homofil, men er gift med en av det motsatte kjønn, har barn, og utfører aldri homoseksuelle handlinger med noen, selv om han/hun har sin hundre prosent fulle rett til å fantasere. Tankene kan ingen ta fra deg (ennå...)
Jeg håper at pedofile heller får hjelp til å holde seg unna barn, at de må lære dette, og sannsynligvis vet de fleste det. Altså, det betyr IKKE at pedofile skal holde seg helt unna barn, for noen er jo foreldre, men å holde seg unna barn på den måten du vet.
Å prakke på noen at de skal leve i skam ødelegger dem totalt. Det kan etter all sannsynlighet gjøre dem ustabile psykisk.
Antall ord: 608
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1573
Startet: 08 Jun 2005 10:40
18
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

klappe litt jeg for en fin dialog her iallefall Ludoburger he he.. og jeg trur neppe kvinnelig krig er så mye bedre enn mannlig.. men kanksje mindre blåmerker og mindre blod hahaha.. men absolutt utmattende og like herlig hjernevaskende.. ikke et utbrukt utrykk.. forøvrig.. stemmer godt..
Antall ord: 48
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

snuppedilla skrev:men hey jeg skjønner hvor du vil hen Ludoburger.. se på ytringsfriheten der også ja.. men er det ikke litt sykt da.. at mohammedkarikaturene baner vei for så mye sinne og harme og vold og drap og.. ja u name it.. mens det daglig begås alvorlig forbrytelser mot både enkeltmenneske og samfunn som bla i høy grad involverer barn.. hvor er massemønstringen?
Det er mediedekningen som gjør at det virker så "stort" ut (les: det du refererte til som "mye sinne og harme, osv.") Og ofte er det slik, tilsynelatende, at mediene når ut til folket og former dem. Når noen leser hva som skjer, så henger de seg tydeligvis på EN av sidene, og ser det som om det skulle være kun TO sider.
Ikke spør meg hvorfor eller hvordan. For MEG personlig er det absurd.
Jeg tar ikke "stilling" sier mange bekjente. Folk kaller meg likegyldig.
Det er ikke det, jeg brenner bare ikke på samme måte for noe flertallet nødvendigvis gjør, og jeg finner heller ikke nødvendigvis en motpart. Jeg prøver å se det nyansert. Og jeg er heller ikke dermed ute etter å FINNE mitt unike syn på noe, jeg bare føler det blir feil å ta forhastede konklusjoner eller å stole blindt på noe som blir fortalt, sålenge jeg VET at det finnes cirka 6 milliarder mennesker, og at kanskje hver av disse menneskene OGSÅ har 6 milliarder forskjellige meninger HVER om en og samme ting.

Så til spørsmålet ditt: er det sykt? Ja, vanvittig.
Religion skaper krig, er det lett å si, men jeg mener det stemmer.
Går man "dypere" kan man si at folk hengir seg til en religion som kompensasjon for nettopp det å være menneske, utstyrt med evnen til å stille spørsmål ved sin eksistens. Og når det kommer til det eksistensielle kan det være hva som helst. Men folk søker "sannhet", ofte en de kan ha til felles med andre, for å kjenne følelsen av at de er en del av noe stort. Det er nettopp derfor jeg har mast og bablet tidligere om at meningen med livet er kjærlighet. For kjærlighet kan være så mangt.
Men det er nettopp denne kompensasjonen jeg snakker om. For folk som finner religion før kjærlighet med et annet menneske, kan det være farlig. De blir forelsket i "Gud".
For mennesker som finner kjærlighet i å hate andre, og får dermed en form for intimitet eller å vekke følelser hos andre, er en forvrengt form for ekte kjærlighet. ("Grensa mellom hat og kjærlighet er ikke lett å se", bla bla bla)

Unnskyld meg hvis jeg blir "kryptisk", men jeg føler ofte jeg har så mye på hjertet på engang, at jeg har problemer med å ordlegge meg mer konkret og alt det der.
har vi blitt så gåene i huet at vi lar oss overfokusere på noe som egentlig kan skape mer trøbbel enn gange individet, å bli sint over karikaturene se det gangner mitt menneskeverd.. men jeg velger å se bort fra at nabokona og barna får juling så det holder av far i huset..
Jeg velger ikke å se bort fra det. Jeg velger å være bevisst over det, og ha mine følelser og tanker rundt det, men ikke fokusere på det likevel.
Men jeg skjønner godt hva du mener. Jeg ser nok vekk jeg også på enkelte ting.
Kan man gjøre noe for å forhindre noe, er det greit. Men jeg er nok av den oppfatning at alle står alene i bunn og grunn og må stå på sitt. Ofte vil man ikke ha innblanding/hjelp heller, og det står det også en form for respekt av. Man skal klare seg alene.
skal ikke si at det er enkelt, men jeg skjønner godt de som sitter i en krok er deprimerte over verden... den er faktisk syyyyk, jeg prøver nesten daglig å søke trøst i nære ting og der jeg får gjort en forskjell og jeg ser andre gjør en forskjell.. man må jo tross alt overleve i denne ekle grøten vi kaller verden he h...
Det er like mye fint i verden som det er ondt.
Verden er slik man velger å se den.
Og desto flere så finner utav akkurat det, desto fredeligere vil det bli.
Det er jeg overbevist om ihvertfall.

Det handler om å ikke la seg rive med for mye. Vi ser det overalt idag.
Jeg føler ikke jeg burde trenge å si noe en gang, men alt peker jo på at vi er preget av et ambivalent sårt punkt hvor vi ikke klarer å skille "meg og de andre".
Dette har kanskje stått i fokus i veldig lang tid nå,
og vi er kanskje på vei inn i en slags "revolusjon" i disse tider.
Spør du meg, er nok ordet heller kollaps.
Jeg tror tidenes ende er nærere enn det noensinne tidligere har vært,
da snakker jeg ikke om dommedag i bibelsk forstand eller noe sånt,
da snakker jeg atomkrig, masseødeleggelse, terrorisme,
pandemier, naturkatastrofer... ja, rett og slett totalt kollaps.
Forhåpentligvis blir det en liten Adam og Eva igjen med et vennlig sinn
som kan føre slekta videre. Forhåpentligvis starter hele sulamitten på nytt.
Historien har jo alltid gjentatt seg uansett.
Antall ord: 913
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

snuppedilla skrev:klappe litt jeg for en fin dialog her iallefall Ludoburger he he.. og jeg trur neppe kvinnelig krig er så mye bedre enn mannlig.. men kanksje mindre blåmerker og mindre blod hahaha.. men absolutt utmattende og like herlig hjernevaskende.. ikke et utbrukt utrykk.. forøvrig.. stemmer godt..
Du har visst mye på hjertet du og.
Man har mye å lære av dialog. :)
Kommunikasjon er en ting som hele tiden må vedlikeholdes.
Kulturkløften skyldes nok mye svikt der. Atskilte verdener...
Noen gang tenkt på det?
Antall ord: 88
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Atmi

Innlegg av Atmi »

Må bare bemerke det igjen. Det er så deilig å lese innleggene dine Ludoburgero - jeg tar meg selv i å tenke "endelig en som har fotsått det" - kanskje litt hoverende det da. Men her diskuteres det om retten til å påta seg riktig definisjon, og her påtar jeg meg å si at jeg har rett definisjon og ser at du har den samme, og det gleder meg stort.

Hva har skjedd? hehe, er ikke du en sånn kverulant du da? Eller kanskje jeg bare ikke har lagt merke til nicket ditt tidligere.

Men det er en fryd å lese innleggene dine. Og det er deilig å se at du reflekterer og evner å sette deg inn i andres følelser og at du har en utrolig sterk empati.

Dessuten, du har jo helt rett i det du sier :)

Atmi
Antall ord: 136

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Delayed
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 24
Startet: 22 Jun 2005 18:42
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Trøndelag

Innlegg av Delayed »

Jeg syns hele denne saken er teit. Redaktørene i avisene driver å tøffer seg for å vise at vi har ytringsfrihet, da dette ble trykkt hadde de nokk en aning på at dette kom det til å bli en big deal av. Nå er de nok glade. wooohoooo!

Men såklart er ytringsfrihet masse viktigere enn religion for meg, de religiøse kan drepe mennesker av en annen tro eller hetse mennesker for deres seksuelle legning, men selv blir de altså krenket hvis noen angriper eller latterliggjør deres religion. Når man liksom henger seg til en religion blir man automatisk særbehandlet, også gjennom blasfemi lovgivningen. Dette henger etter min mening ikke sammen og det er på tide å slutte særbehandlingen av religiøse. I mine øyne er det værre å krenke menneskeverdet enn det religiøse, så ytringsfrihet burde være ytringsfrihet. Har litt spittede meninger om denne debatten så over til en annen side av saken; Vi burde vært glade for at vi i det hele tatt har ytringsfrihet, så hvorfor i hælvette skal noen missbruke den for å krenke andre religioner? Respektløst. Ikke noe gale med å skrive om andre religioner, men de som utga tegningene visste at de gikk for langt. Ah, vanskelig å forklare, håper dere skjønner. Ytringsfrihet burde være noe positivt.


_____________
Pga denne saken har jo en norsk muslim blitt drept, han var norsk, det er jo veldig trist at denne saken har fått en sånn dum vending.
Antall ord: 250
When It Starts Getting Serius, I Go Ooooooooooooh! ;)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1573
Startet: 08 Jun 2005 10:40
18
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

Ludoburger:
ikke akkurat at vi nærmer oss en slags verdens ende tror jeg, men at vi nærmer oss kanskje et oppgjør, litt i tidens tegn og at mange enkeltindivider våkner opp og at man, med hjelp av media blir mer klar over massen som daglig påvirkes av få men farlige krefter/individer. og en sykdomsreaksjon på at understrømmer som er nye gjør fryktelig i vondt i et gammel og stivnet legeme som ofte religion og tradisjoner er..

selv egypterne i de faraoiske tider, som var en konservativ og treg kultur måtte bøye seg for nytt, dog ikke berre godt nytt he he...

man kan lett trekke paraleller til både oppvåkningen som mange opplever og religionskriger som har påvirket de store religionen opp igjennom historien. dette er nødvendig.. det holder ikke kun at enkeltindivider våkner, men at de mobilserer og våkner sammen ;) de moderate kreftene.. tror jeg vil komme når bråket har lagt seg og bane vei for en mer human og menneskevennlig form for reliogionstilstdeværen bla oss.

og vi kan ikke heller unngå at det er feigt å skylde på relionen som bakenforliggende årsak til bråket.. vi får svi også for langvarig front og maktutøvelse uavhengig av kultur og religion..

jeg bare håper en dag at vi kan se tilbake på det som har blitt og skal bli ofret og være sjeleglad for en evnt god utvikling i verden, at fremtidens mennesker skal nyte godt av at våre idiotier og vår blindhet idag og tidligere har falt for en egentlig felles sannhet som gjennomsyrer etikken, idealer og prinsipper i det gode.. kall meg optimist men jeg tror det gode er sterkere enn det onde og da snakker jeg ikke om den klassiske beskrivelsen; satan og gud, himmel og helvete..

så er det sååå fabelaktig å kunne ha en dialog med folk og lufte tanker uten at man krangler.. for det gjør en hel haug med folk der ute akkurat nå he he...
Antall ord: 346
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1573
Startet: 08 Jun 2005 10:40
18
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

Atmi skrev: Hva har skjedd? hehe, er ikke du en sånn kverulant du da? Eller kanskje jeg bare ikke har lagt merke til nicket ditt tidligere.
Atmi
he he har aldri sett på Ludoburger som kverulant jeg.. mn heller det en som har mental kapasitet så det holder og faktisk ordforråd se de holder til å få formulert seg godt noe :mozilla_wink:

jeg sliter litt mer der hahahaha :D
Antall ord: 70
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jane,
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 72
Startet: 09 Okt 2005 14:44
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Trondheim

Innlegg av Jane, »

Er karikatur tegningene en avledningsmanøver? http://www.nesteklikk.no/20060206/82228.html
Antall ord: 13
Jane

What doesent kill u makes u stronger!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Atmi skrev:Må bare bemerke det igjen. Det er så deilig å lese innleggene dine Ludoburgero - jeg tar meg selv i å tenke "endelig en som har fotsått det" - kanskje litt hoverende det da. Men her diskuteres det om retten til å påta seg riktig definisjon, og her påtar jeg meg å si at jeg har rett definisjon og ser at du har den samme, og det gleder meg stort.

Hva har skjedd? hehe, er ikke du en sånn kverulant du da? Eller kanskje jeg bare ikke har lagt merke til nicket ditt tidligere.

Men det er en fryd å lese innleggene dine. Og det er deilig å se at du reflekterer og evner å sette deg inn i andres følelser og at du har en utrolig sterk empati.

Dessuten, du har jo helt rett i det du sier :)

Atmi
Takk :)
Må innrømme jeg smiler litt når jeg får høre sånt, men jeg er bare glad i å høre andres meninger og komme med mine egne. Jeg vil egentlig ta avstand fra det du sier om å "ha den rette definisjonen", for jeg er egentlig mer ute etter å IKKE konstatere det, men også når jeg, som du var inne på, kverulerer, så er det nettopp litt av min ukontrollerte agenda om å også få andre til å IKKE konstatere så mye.
For meg er det viktigste i livet at menneskene ikke tar ting for gitt, og snur seg etter en leder og oppfører seg som nikkedukker, og heller derimot TENKER selv. Det er også inkludert i dette et stort HÅP om MER fred på jord dersom vi er mer tolerante og åpne, og det er den "hippie-holdningen" jeg bare har... jeg vil at folk skal tenke gjennom det de tror er sant, og stille spørsmål med alt, jeg VIL at folk skal være mer usikre på seg selv: på en POSITIV måte, en pirrende og nysgjerrig måte... en SØKENDE måte.

Og når det kommer til empati er jeg bare en veldig følsom person, sånn privat.
Jeg har gjennomgått en turbulent barndom med mye usikkerhet og ingen andre å stole på. Uansett, jeg føler respekt for medmennesker, jeg liker mangfoldet og jeg elsker mennesker og dyr av alle slag. Det er vel min tanke om at livet er det eneste man har, og at det skal oppleves, og at verden i bunn og grunn er en fin plass dersom man har den "rette" innstillingen (som selvsagt er veldig individuell, men nysgjerrighet, kjærlighet og toleranse står sentralt, VIL jeg tro - for de fleste)...

Jeg synes det er fint at noen følger eksempler, og at noen "tar etter" andre mennesker, at de har forbilder og alt det der, for det er noe mange trenger, spesielt i barndom og tidlige tenår. Men jeg synes at pedagoger som omgås med barn og ungdom skal stimulere selvutvikling litt mer hos dem, med tema som omgår det mer eksistensielle og få dem til å TENKE; gjøre dem bevisst på "meg og dem", og at dem også er "meg" på sin måte, og at vi alle sammen utgjør menneskeheten, noe stort, noe som vi aldri vil forstå, men som vi skal nyte. Kanskje det bare var min "generasjon" som fikk høre Lillebjørn Nilsen med "Barn av Regnbuen" på skolen? :mozilla_tongue:

Jaja, nå ble det litt bla bla igjen.
Men hovedpoenget mitt er der ihvertfall. :)

(og du, jeg holdt på å glemme en viktig liten ting... det skal til en for å kjenne en, fint uttrykk...) ;)
Sist redigert av ludoburgero på 08 Feb 2006 21:45, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 599
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Delayed skrev:Jeg syns hele denne saken er teit. Redaktørene i avisene driver å tøffer seg for å vise at vi har ytringsfrihet, da dette ble trykkt hadde de nokk en aning på at dette kom det til å bli en big deal av. Nå er de nok glade. wooohoooo!

Men såklart er ytringsfrihet masse viktigere enn religion for meg, de religiøse kan drepe mennesker av en annen tro eller hetse mennesker for deres seksuelle legning, men selv blir de altså krenket hvis noen angriper eller latterliggjør deres religion. Når man liksom henger seg til en religion blir man automatisk særbehandlet, også gjennom blasfemi lovgivningen. Dette henger etter min mening ikke sammen og det er på tide å slutte særbehandlingen av religiøse. I mine øyne er det værre å krenke menneskeverdet enn det religiøse, så ytringsfrihet burde være ytringsfrihet. Har litt spittede meninger om denne debatten så over til en annen side av saken; Vi burde vært glade for at vi i det hele tatt har ytringsfrihet, så hvorfor i hælvette skal noen missbruke den for å krenke andre religioner? Respektløst. Ikke noe gale med å skrive om andre religioner, men de som utga tegningene visste at de gikk for langt. Ah, vanskelig å forklare, håper dere skjønner. Ytringsfrihet burde være noe positivt.
Nei, du forklarte deg bra synes jeg, og jeg er veldig enig med deg i alt du sier i dette innlegget!
Man kan se en sak fra forskjellige sider, slik du gjør, uten å ta ett standpunkt.
Det trenger ikke bli tvetydig av den grunn, det viser bare at du kan forholde deg objektiv og/eller at du er en menneskekjenner med ditt åpne syn.
Veldig bra! :)
Antall ord: 290
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Atmi

Innlegg av Atmi »

ludoburgero skrev:
Atmi skrev:Må bare bemerke det igjen. Det er så deilig å lese innleggene dine Ludoburgero - jeg tar meg selv i å tenke "endelig en som har fotsått det" - kanskje litt hoverende det da. Men her diskuteres det om retten til å påta seg riktig definisjon, og her påtar jeg meg å si at jeg har rett definisjon og ser at du har den samme, og det gleder meg stort.

Hva har skjedd? hehe, er ikke du en sånn kverulant du da? Eller kanskje jeg bare ikke har lagt merke til nicket ditt tidligere.

Men det er en fryd å lese innleggene dine. Og det er deilig å se at du reflekterer og evner å sette deg inn i andres følelser og at du har en utrolig sterk empati.

Dessuten, du har jo helt rett i det du sier :)

Atmi
Takk :)
Må innrømme jeg smiler litt når jeg får høre sånt, men jeg er bare glad i å høre andres meninger og komme med mine egne. Jeg vil egentlig ta avstand fra det du sier om å "ha den rette definisjonen", for jeg er egentlig mer ute etter å IKKE konstatere det, men også når jeg, som du var inne på, kverulerer, så er det nettopp litt av min ukontrollerte agenda om å også få andre til å IKKE konstatere så mye.
For meg er det viktigste i livet at menneskene ikke tar ting for gitt, og snur seg etter en leder og oppfører seg som nikkedukker, og heller derimot TENKER selv. Det er også inkludert i dette et stort HÅP om MER fred på jord dersom vi er mer tolerante og åpne, og det er den "hippie-holdningen" jeg bare har... jeg vil at folk skal tenke gjennom det de tror er sant, og stille spørsmål med alt, jeg VIL at folk skal være mer usikre på seg selv: på en POSITIV måte, en pirrende og nysgjerrig måte... en SØKENDE måte.

Og når det kommer til empati er jeg bare en veldig følsom person, sånn privat.
Jeg har gjennomgått en turbulent barndom med mye usikkerhet og ingen andre å stole på. Uansett, jeg føler respekt for medmennesker, jeg liker mangfoldet og jeg elsker mennesker og dyr av alle slag. Det er vel min tanke om at livet er det eneste man har, og at det skal oppleves, og at verden i bunn og grunn er en fin plass dersom man har den "rette" innstillingen (som selvsagt er veldig individuell, men nysgjerrighet, kjærlighet og toleranse står sentralt, VIL jeg tro - for de fleste)...

Jeg synes det er fint at noen følger eksempler, og at noen "tar etter" andre mennesker, at de har forbilder og alt det der, for det er noe mange trenger, spesielt i barndom og tidlige tenår. Men jeg synes at pedagoger som omgås med barn og ungdom skal stimulere selvutvikling litt mer hos dem, med tema som omgår det mer eksistensielle og få dem til å TENKE; gjøre dem bevisst på "meg og dem", og at dem også er "meg" på sin måte, og at vi alle sammen utgjør menneskeheten, noe stort, noe som vi aldri vil forstå, men som vi skal nyte. Kanskje det bare var min "generasjon" som fikk høre Lillebjørn Nilsen med "Barn av Regnbuen" på skolen? :mozilla_tongue:

Jaja, nå ble det litt bla bla igjen.
Men hovedpoenget mitt er der ihvertfall. :)
Ja, men alle andre sier at de har den endelige sannheten - og de tar feil. Så derfor har jeg også begynt å si slikt. Ellers blir det bare den som roper høyest..... :) Ingen vits å være ydmyk når ingen andre er det. Og jeg har i disse diskusjonene her lært meg å ta folk som hevder at de har så sterke empatiske evner at det ødelegger hverdagen demmes, med en gedigen klype salt. For jeg grenser til å være provosert nå, av masse med åndelige og empatiske mennesker som viser total mangel på evne til å se ting fra andre ståsted.

Og jeg bruker klare ord med hensikt. :) I kampens hete. For, faktisk var det deilig å lese at noen faktisk har litt vett i hodet midt i saueflokken :)

Overdriver litt, der er mange med vett i hodet her da. Jeg mener det, men er veldig skuffet over det jeg vil hevde er en utrolig lav grad av empati, lavere enn gjennomsnittet i befolkningen - og endatil på et forum som dette. Det overrasket meg.

Atmi
Antall ord: 757

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links