Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

FILMER, BØKER OG MUSIKKManien rundt ringenes herre...

Moderatorer: Asbjørn, mod ufo, matmod, mod klarsyn, mod univers, Mod Fakta og, mod drømmer, mod si hei, mod_spøkeguiden, Chatmoderatorer, Mod prat & gen, mod healing, mod hjem, mod engler

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Ringenes Herre er en trilogi som krever at en kan sette seg inn i denne fantasiverdenen.
Noen kan ikke det, og da blir hele historien kjedelig og igrunnen ganske latterlig.

Andre kan gi slipp på virkeligheten og la seg flyte med i historien og synes dette er en fantastisk historie. Hvem som har rett eller galt må hver og en bedømme selv. For meg blir det galt når noen sier dette er kjedelig. Det er fullt forståelig at andre ikke liker boka, men for meg er den overhodet ikke kjedelig.

Mange synes det finnes adskillig bedre bøker også i fantasysjangeren, f.eks."The Chronicles of Thomas Covenant" av Stephen Donaldson.

Alvisk er ikke et eksisterende språk. Det er noe Tolkien bygde opp inspirert av finske Kalevala og norske/islandske Voluspå. (Gandalv betyr stav-alv på norrønt)
Antall ord: 142

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
^Idril^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 577
Startet: 27 Apr 2005 14:58
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Sørlandet

Innlegg av ^Idril^ »

Selvfølgeli, er ikke alle som har fantasi ;) Det jeg funderer litt på er hvorfor alt ble så "stort" når filmene kom... Før det var det jo nesten ingen som pratet om tolkien eller ringenes herre.. Jeg er veldig glad i fantasy sjangeren, og favoritten vil alltid bli the never ending story ;)
Antall ord: 54

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1573
Startet: 08 Jun 2005 10:40
18
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

^Idril^ skrev:Selvfølgeli, er ikke alle som har fantasi ;) Det jeg funderer litt på er hvorfor alt ble så "stort" når filmene kom... Før det var det jo nesten ingen som pratet om tolkien eller ringenes herre.. Jeg er veldig glad i fantasy sjangeren, og favoritten vil alltid bli the never ending story ;)
For ikke å snakke om "Momo og kampen om tiden", samme forfatter, men det er noe i det med at filmene kan aldri erstatte bøkene... jeg har sett filmen Narnia og å lese bøkene er enda bedre selv om jeg koste meg og mimret litt :D gleder meg til å se de andre Narniafilmene.. hvis det kommer flere da...?
Antall ord: 113
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1573
Startet: 08 Jun 2005 10:40
18
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

Silmarill skrev:Her er begynnelsen på Silmarillion :
http://www.tolkiens.net/boekene/silmarillion1.php

men det er kansje greit å ha boka, hvor det følger en egen ordliste!

Når jeg leste den delen da Bilbo var i orke grotta og traff Gollum, kunne jeg ikke slutte å lese... det var så utrolig spennende!!!
Bra du leser god litteratur for datteren din snuppedilla ;)
knegg knegg... ikke minst prøver å få henne til å like mer enn hitlistemusikk :mozilla_wink: jeg er en dritgod mamma... :mozilla_tongue:
Antall ord: 82
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
^Idril^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 577
Startet: 27 Apr 2005 14:58
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Sørlandet

Innlegg av ^Idril^ »

[/quote]For ikke å snakke om "Momo og kampen om tiden", samme forfatter, men det er noe i det med at filmene kan aldri erstatte bøkene... jeg har sett filmen Narnia og å lese bøkene er enda bedre selv om jeg koste meg og mimret litt :D gleder meg til å se de andre Narniafilmene.. hvis det kommer flere da...?[/quote]

Jeg tror muligens jeg har hørt om momo, men jeg har ikke lest den... Jeg tror, at hvis du ser filmene før du leser boka, så blir det mye bedre. For når du leser boka først, så danner du dine egene bilder, og da blir en på en måte skuffa når en ser filmene. Ser du derimot filmene først, så bruker du karakterene fra filmen, og det blir lettere å like begge deler. Narnia filmen var jo helt fantastisk, elsker narnia! De gamle også! Har ikke lest bøkene da.. Jeg hørte at den filmen som kom nå var bok nr. 2.. Så det kommer nok mer ;) Synes faunen var så søt :P
Antall ord: 179

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Silmarill
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 220
Startet: 08 Feb 2005 19:22
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: In a galaxy far, far away!

Innlegg av Silmarill »

snuppedilla skrev:
Silmarill skrev:Her er begynnelsen på Silmarillion :
http://www.tolkiens.net/boekene/silmarillion1.php

men det er kansje greit å ha boka, hvor det følger en egen ordliste!

Når jeg leste den delen da Bilbo var i orke grotta og traff Gollum, kunne jeg ikke slutte å lese... det var så utrolig spennende!!!
Bra du leser god litteratur for datteren din snuppedilla ;)
knegg knegg... ikke minst prøver å få henne til å like mer enn hitlistemusikk :mozilla_wink: jeg er en dritgod mamma... :mozilla_tongue:
hehe :)
Antall ord: 85
"initative comes to thems that wait!"

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Silmarill
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 220
Startet: 08 Feb 2005 19:22
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: In a galaxy far, far away!

Innlegg av Silmarill »

^Idril^ skrev:Selvfølgeli, er ikke alle som har fantasi ;) Det jeg funderer litt på er hvorfor alt ble så "stort" når filmene kom... Før det var det jo nesten ingen som pratet om tolkien eller ringenes herre.. Jeg er veldig glad i fantasy sjangeren, og favoritten vil alltid bli the never ending story ;)
weee! Min all time favoritt film er the neverending story!
Antall ord: 66
"initative comes to thems that wait!"

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
^Idril^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 577
Startet: 27 Apr 2005 14:58
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Sørlandet

Innlegg av ^Idril^ »

Silmarill skrev:
^Idril^ skrev:Selvfølgeli, er ikke alle som har fantasi ;) Det jeg funderer litt på er hvorfor alt ble så "stort" når filmene kom... Før det var det jo nesten ingen som pratet om tolkien eller ringenes herre.. Jeg er veldig glad i fantasy sjangeren, og favoritten vil alltid bli the never ending story ;)
weee! Min all time favoritt film er the neverending story!
Whi, endelig er vi enige om noe ;)
Antall ord: 75

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Nienna.Melwasul
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 317
Startet: 18 Apr 2005 11:50
19
Kjønn (valgfri): Kvinnfolk
Lokalisering: Bergen

Innlegg av Nienna.Melwasul »

BA skrev:Ringenes Herre er en trilogi som krever at en kan sette seg inn i denne fantasiverdenen.
Haha, der tar du feil, for Ringenes herre var aldri noen triologi, og hvis man leser ordentlig i de 3 bøkene (hvis en har pocketutgaven da, trur det skal være i de andre også), så ser man at bøkene er delt i 2, dvs totalt 6 bøker. RH skulle vært en tjukk bok, men Tolkien fikk streng beskjed om å dele boka opp. Han valgte å selge det ut som en triologi, men i virkeligheten er det 6 små bøker (som skulle vært en!) Sååå blargh. Det er forresten noe selv Tolkien sa, så ikke skyt meg
Antall ord: 120

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
^Idril^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 577
Startet: 27 Apr 2005 14:58
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Sørlandet

Innlegg av ^Idril^ »

Nei, men det ble en triologi... så blææææ.... :mozilla_tongue:

Hvorfor skal alle være så forbanna bedrevitere...
Antall ord: 16

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1249
Startet: 01 Des 2005 21:35
18
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av madjava »

^Idril^ skrev:Selvfølgeli, er ikke alle som har fantasi ;) Det jeg funderer litt på er hvorfor alt ble så "stort" når filmene kom... Før det var det jo nesten ingen som pratet om tolkien eller ringenes herre.. Jeg er veldig glad i fantasy sjangeren, og favoritten vil alltid bli the never ending story ;)
Hehe...for meg var boka den største og beste delen av ringenes herre...ramla vel litt av etter at fimen kom sånn i forhold til at mine egne fantasier og opplevelser rundt boka vart litt ødelagt liksom. Er veldig gla for at eg hadde lest boka lenge før filmane kom. Men filmane er alikevel veldig godt laga og fekk med seg det meste, extended versjonane alså. Sjølve manien skjønar eg like lite av som du Idril. Kanskje manien er viktig for dei som ikkje finn seg til rette i samfunnets virkelighet. Eller kanskje det bare er ein hobby for nokon. Eg har sjøl ganske sære tanker om hobbyer og ser visse likhetstrekk ved at noko kan være ganske oppslukande og direkte koselig å holde på med. For mange vart det vel og inngangen til ein sosial tilværelse dei elles ikkje ville opplevd. Yepp...mine synsinger detta....hehe. :D
Antall ord: 211
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
^Idril^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 577
Startet: 27 Apr 2005 14:58
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Sørlandet

Innlegg av ^Idril^ »

Slett ikke dumt sagt... :mozilla_smile:
Antall ord: 6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
*Ninja*
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 32
Startet: 29 Jan 2005 12:35
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Gjerdrum

Innlegg av *Ninja* »

Ringerens Herre triologien er bra!

Sett alle filmene noen ganger og har hele boka med de tre bøkene..
Lest også Hobiten.. bra den også.. Får man med seg hva som skjedde etter at bilbo fant ringen..

Men som sagt må man like sjangeren.. fantasy -sjangeren liker jeg..
Noen som har lest "sagaen om Belgarion"? serie med 5 bøker.. spennende..
det er innen for fantasy sjangeren.
Antall ord: 68
" Vær utålmodig menneske! Sett dine egne spor! Det gjelder vårt evige korte liv. Det gjelder vår jord!"

Inger Hagerup

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Qwizleiz
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 543
Startet: 14 Nov 2005 09:09
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: (Hehe)
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av Qwizleiz »

*Ninja* skrev:Ringerens Herre triologien er bra!

Sett alle filmene noen ganger og har hele boka med de tre bøkene..
Lest også Hobiten.. bra den også.. Får man med seg hva som skjedde etter at bilbo fant ringen..

Men som sagt må man like sjangeren.. fantasy -sjangeren liker jeg..
Noen som har lest "sagaen om Belgarion"? serie med 5 bøker.. spennende..
det er innen for fantasy sjangeren.


Sagaen om Belgarion er bra. Fantasy-serien om gutten Garion som er mer enn han aner..

David Eddings, (f. 7. juli 1931) den amerikanske forfatteren kjent for en rekke fantasy-bøker har skrevet denne. De mest kjente er nok bøkene om Belgarion. Disse er de eneste av hans bøker som er blitt oversatt til norsk.

Eddings har også skrevet "The Malloreon", "The Elenium", "The Tamuli" og "The Dreamers". I tillegg har han også skrevet noen bøker, som "Regina's song", "The Redemption of Althalus" - som ikke tilhører noen spesiell serie. Bøkene "Belgarath" og "Polgara" er direkte knyttet opp om personer og hendelser i "The Belgariad" og "The Malloreon", men er altså ikke en del av serien.

Jeg respekterer deg for god smak, *Ninja* :mozilla_wink:
Antall ord: 201
Nu går alt sikkert så mye bedre..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2133
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Innlegg av karina »

BA skrev:Ringenes Herre er en trilogi som krever at en kan sette seg inn i denne fantasiverdenen.
Noen kan ikke det, og da blir hele historien kjedelig og igrunnen ganske latterlig.

Andre kan gi slipp på virkeligheten og la seg flyte med i historien og synes dette er en fantastisk historie. Hvem som har rett eller galt må hver og en bedømme selv. For meg blir det galt når noen sier dette er kjedelig. Det er fullt forståelig at andre ikke liker boka, men for meg er den overhodet ikke kjedelig.

Mange synes det finnes adskillig bedre bøker også i fantasysjangeren, f.eks."The Chronicles of Thomas Covenant" av Stephen Donaldson.

Alvisk er ikke et eksisterende språk. Det er noe Tolkien bygde opp inspirert av finske Kalevala og norske/islandske Voluspå. (Gandalv betyr stav-alv på norrønt)
Er ikke Voluspå et norrønt dikt om Loke som betyr Volvens spådom eller noe sånt noe?
Antall ord: 163

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links