Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsiså velge religion for barna?

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
^Idril^
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 577
Startet: 27 Apr 2005 14:58
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Sørlandet

Innlegg av ^Idril^ »

Jeg har også vokst opp med alt for strenge foreldre, og jeg vil gjerne passe på at mine egne barn får gjøre det de selv ønsker og brenner for. Kommer til å støtte dem uansett!
Antall ord: 37

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Ananas
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 249
Startet: 04 Feb 2005 21:55
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Akershus

Innlegg av Ananas »

Mine foreldre valgte å ikke døpe meg da jeg var liten. De ville jeg skulle bestemme selv. Det setter jeg pris på. :mozilla_smile:
Antall ord: 24
"Selv om du er paranoid, trenger det ikke betyr at de ikke er etter deg."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2133
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Innlegg av karina »

Som jeg alltid sier, en tro skal finnes selv, og en påtvungen tro er lik ikke noen tro i det hele tatt. Selv om jeg tror på mye rart, ville jeg aldri ''lurt'' barna mine til å tro det, helt betingelsesløst. For barn tror på det du får de til å tro. Jeg ble oppdratt i den tro at det ikke fins noe å tro på. Det trodde jeg lenge helt til jeg fant ut av troen min selv. Dermed er min tro en ekte tro, og ikke en arvet en. For man kan ikke arve troen sin.
Antall ord: 98

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svennis
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 70
Startet: 21 Nov 2005 23:54
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Lier

Innlegg av Svennis »

Gud sier: "La alle barn få komme til meg!".

Dåpen er jo en tradisjon i Norge, og dette er vel grunn nok for mange. Jeg er enig i at tro må være personlig, men når er egentlig barn klare til å ta egne valg i så måte?

Vi i Norge er frie til å mene og velge hva vi vil, og det vil vi naturligvis også videreføre til barna, men av og til synes barna det er godt og trygt at vi foreldre tar valg for dem. Personlig har jeg opplevd at de ofte foretrekker at vi voksne bestemmer, fordi de selv synes det blir altfor vanskelig.

Joda, barna kan velge å døpe seg før de evt. konfirmeres i kirken. Men det er ikke alle barn som liker tanken på å komme fram som eneste ungdom i en alder av 15 år og gå bort til døpefonten under en gudstjeneste. Jeg har sett et par har gjort det, men DET er langt vanskeligere enn å melde seg ut av kirken. Jeg ser ikke problemet i at et barn er døpt i kirken. Velger de å melde seg ut når de er store nok til å ta et valg, vel så er det flott.

Skyv ikke ansvaret over på barnet. Gjør uansett det du selv mener er det beste for barnet ditt. Da må selvsagt både fordeler og ulemper veies. Å utøve en aktiv religion daglig/ukentlig ville jeg dog aldri gjort.
Antall ord: 246
Skal du være ærlig, så vær det!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Susanne Villemo
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 19
Startet: 01 Jun 2005 20:34
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bodø

Innlegg av Susanne Villemo »

Vi har valgt å døpe barna våre. Ikke for at vi tror på Gud i kristendommens forstand, men vi synes for det første at det er en fin tradisjon :mozilla_smile: Videre mener vi avgjørelsen for om de vil tilhøre kristendommen kan tas senere. Det er blitt mer vanlig at ungdommen velger å ikke konfirmere seg kristelig, og det skal jentene våre få bestemme selv når de kommer så langt.

Vi ser ikke på oss selv som kristene, og dette vil kanskje ha betydning for hva de velger å gjøre senere. Små barn har vel egentlig ikke forutsetninger for å velge hvilken religion de ønsker å tilhøre..??!! Og for at de skal å få en mening, må man vel egentlig introdusere dem for flere religioner? Som igjen krever at man kan litt om tema...
Jeg tror ikke jeg tenkte spesielt mye over slike ting før jeg var rundt 13 år, og enda var det mest de overflatiske aspektene jeg fokuserte på.

Selv om jeg ikke er kristen, synes jeg ikke det var feil av mine foreldre å døpe meg. Jeg gikk på søndagsskole og syntes det var kjempekoselig! Jeg bad Fadervåret og nå synger jeg "Kjære Gud" til barna når det er leggetid!
Jeg synes det er litt vanskelig dette med religion, og tror ikke det er lurt å bestemme for mye når det gjelder barna. Men dåp er helt ok :-)
Antall ord: 240

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Atmi

Re: å velge religion for barna?

Innlegg av Atmi »

vevina skrev:hva synes dere om å velge religion for barna dine?
jeg skjønner at foreldre vil lære barna sine om sin egen religion, men å melde dem inn i f.eks statskirken, å døpe dem, de kan jo seff melde seg ut når de blir 18, men alikevel, jeg føler at det blir feil for min del hvis jeg skulle gjort det mot barnet mitt, religion er en veldig personlig ting, det er bare en selv som kan hvite hva man tror på.

dette er ikke et angrep på folk som døper barna sine eller noe, jeg vil bare hvite hva dere mener?
Sant det, men å velge å ikke gjøre noe er også et valg. Så hvis du unnlater å døpe dem, da gjør du i grunn det samme, bare omvendt.

klart vi kan tenke at å døpe er en handling som fører til noe, mens å ikke døpe er nøytralt. Men religion er veldig sterkt i menneskeheten, og personlig mener jeg at å ikke døpe påvirker i like stor grad som å døpe. Dersom de er døpt har de fortsatt valget, de kan unnlate å konfirmere seg og de kan melde seg ut av kirken. Dersom de ikke er døpt vil de måtte melde seg inn og få dåp osv i voksen alder. På en måte er det mest lettvindt og minst krevende for barnet og faktisk være døpt og ferdig sånn sett.

og når sant skal sies syns jeg moralen faller fra hverandre i samfunnet vårt. Unge vokser opp til å tro at penger kommer av seg selv og at de selv er sentrum i tilværelsen. Ego står alt for høyt og ansvar alt for lavt - jeg mener at det kristne grunnlaget er viktig, enten de velger å ha det med seg i voksen alder eller ikke.

Atmi
Antall ord: 318

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
ToneG
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 986
Startet: 04 Jan 2005 13:56
19
Kjønn (valgfri): Jente :)
Lokalisering: Porsgrunn
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av ToneG »

Hvorfor skal det være galt å lære barna våre hva vi selv tror på? Når de blir gamle nok kan de jo fritt velge sin egen tro.. Så lenge man har et sunt forhold til tro og relgion, så tar ikke barna skade av å lære litt om det heller.. Det finnes jo ekstremister som prenter inn sin tro å forlanger at barna skal tro på det samme. Det er galt!
Datteren min og jeg snakker noen ganger om Gud og Jesus å sånn, å jeg forteller at jeg tror på dem, men at ikke alle mennesker tror på dem. Noen har en annen tro osv. Så har jeg fortalt at hun selv må finne ut om hun tror på Gud og Jesus. Jeg føler det var riktig av oss å døpe henne :-)
Det er uansett ikke skadelig på noen måte at en prest velsigner barna og klapper litt vann på hodet.. Mange velger jo å døpe barna fordi det er tradisjon og en fin markering.. Om de vil komfimere seg i kirken er det jo en fordel å være døpt som små da..
Antall ord: 188

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Delayed
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 24
Startet: 22 Jun 2005 18:42
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Trøndelag

Innlegg av Delayed »

Når jeg selv får barn kommer jeg nokk til å døpe dem. Ikke for å "velge" en religion for dem, men fordi jeg selv er kristen. Så når dem blir eldre får dem selv bestemme om de vil skrive seg ut av statskirken, og de skal tilogmed få bestemme om hvordan de skal konfirmeres. Har dessuten ei venninne som ikke ble døpt, og hun ergrer seg over foreldrene sine. Så om jeg døper barna så er jeg liksom på den safe siden (Litt stygt å si kanskje..) Btw, det er 16 års for å melde seg ut av en religion.

Men om jeg kunne spørre det nyfødte barnet om han/hun ville døpes så hadde jeg gjort det, men så enkelt er det visstnokk ikke. Eller? :)
Antall ord: 132
When It Starts Getting Serius, I Go Ooooooooooooh! ;)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2133
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Innlegg av karina »

Delayed skrev:Når jeg selv får barn kommer jeg nokk til å døpe dem. Ikke for å "velge" en religion for dem, men fordi jeg selv er kristen. Så når dem blir eldre får dem selv bestemme om de vil skrive seg ut av statskirken, og de skal tilogmed få bestemme om hvordan de skal konfirmeres. Har dessuten ei venninne som ikke ble døpt, og hun ergrer seg over foreldrene sine. Så om jeg døper barna så er jeg liksom på den safe siden (Litt stygt å si kanskje..) Btw, det er 16 års for å melde seg ut av en religion.

Men om jeg kunne spørre det nyfødte barnet om han/hun ville døpes så hadde jeg gjort det, men så enkelt er det visstnokk ikke. Eller? :)
''Til og med'' la de bestemme hvordan de skal konfirmeres? Det er da en selvfølge!

Er jo ikke krise at man ikke ble døpt som liten, er jo bare å døpe seg når man vil egentlig.
Verre hvis du ble døpt men ikke ønsker du var det senere, for det kan man ikke gjøre om på.

Å ''melde'' seg ut av en religion kan man gjøre når man vil. Om ikke på papiret, kan troen aldri bestemmes av idiotiske aldersgrenser.
Antall ord: 220

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links