Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisIllusjonister VS klarsynte

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

RL-Crew
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 181
Startet: 29 Apr 2006 19:41
18

Innlegg av RL-Crew »

Nei den har jeg ikke fått med meg.
Antall ord: 9

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
HEIA2

Innlegg av HEIA2 »

Som sagt den ligger her inne, si ifra hvis du ikke finner den, så kan jeg lete etter den for deg hvis du vil.
Nå skal jeg ut og trimme bikkja! :D
Antall ord: 31

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
RL-Crew
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 181
Startet: 29 Apr 2006 19:41
18

Innlegg av RL-Crew »

Ja gjør det. Men hvorfor skriver du ikke registrert?
Antall ord: 10

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
HEIA2

Innlegg av HEIA2 »

I'm back!*pusterogpeser*
JEg gidder ikke å logge inn. Litt lat, serru..
Antall ord: 12

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Her er den. Tar litt tid å laste den ned.
https://www.paran.no/forum/phpbb2/viewt ... rren+brown
Antall ord: 18
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dj_Devil
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3244
Startet: 05 Sep 2004 20:51
19
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Rogaland,
Har takket: 11 ganger
Blitt takket: 8 ganger

Innlegg av Dj_Devil »

tintin skrev:
Dj_Devil skrev:alle har vell evnen til å gjøre hva somhelst paranormalt sålenge man er åpen å JOBBER for det.
Det er vel forsåvidt sant det, men jeg er da av den oppfattning at eventuelle paranormale evner er en gude gave,

:mozilla_cool:
heltenig.
mange har det uten å trene eller jobbe for det.
poenge mitt var berre at alle kan få det om di vil
er man ike åpna for det (med å ha det som en "gave" fra før) så må man jobba for det.. :)
Antall ord: 90
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
snowfall
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 268
Startet: 03 Aug 2005 13:15
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av snowfall »

Til spm ditt RL-Crew,har ingen anelse.Tenker på David C og må ærlig si at jeg tror den mannen har evner utenom det å være illusjonist.Jeg blir helt satt ut når han "styrer og ordner":Ikke minst synes jeg han ser "synsk" ut.(Tåpelig å si,man kan jo ikke se det på folk-men noen utstråler dette?) Vet ikke helt,han virker en smule skremmende.Tok en kort-test laget av ham på pc,jeg klarte nesten ikke se på øynene hans.(Og selvsagt "vant" han testen hele tiden.) Det er "noe" ved ham.

En illusjonist:En som får oss til å tro at vi ser noe vi egentlig ikke ser?

Som da han gikk gjennom den kinesiske mur:På den ene siden tror jeg jammen han gjorde det,men så vet man jo at det er fysisk umulig...men:Kanskje har han evne til å "løse" seg opp...Uff,vet det høres utrolig dumt.Sier ikke at noen kan det,men ingen vet sikkert om man kan gjøre seg "usynlig"?Tror alt er mulig,men om det er en illusjon eller paranormal evne...si det.Alt henger jo i hop,så det kan være en blanding av begge deler.
Antall ord: 209

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
tintin
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 65
Startet: 07 Des 2005 20:25
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: I skogen

Innlegg av tintin »

Dj_Devil skrev:
tintin skrev:
Dj_Devil skrev:alle har vell evnen til å gjøre hva somhelst paranormalt sålenge man er åpen å JOBBER for det.
Det er vel forsåvidt sant det, men jeg er da av den oppfattning at eventuelle paranormale evner er en gude gave,

:mozilla_cool:
heltenig.
mange har det uten å trene eller jobbe for det.
poenge mitt var berre at alle kan få det om di vil
er man ike åpna for det (med å ha det som en "gave" fra før) så må man jobba for det.. :)
Jaaaa, da snakker vi samme språk... :D
Antall ord: 100
Å våge er å miste fotfestet et lite øyeblikk.
Å ikke våge er å miste en del av seg selv.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
HEIA2

Innlegg av HEIA2 »

Jeg tulla, Crew. Her er linken. Jeg må lære meg å lese (og skrive hehe)..
http://www.ryoni.com/news/135/ARTICLE/1 ... 01-16.html
Antall ord: 26

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Illusjonister VS klarsynte

Innlegg av ludoburgero »

RL-Crew skrev:Finner det noen paranormale evner som er så overbevisende og vanskelig å gjennomføre i praksis uten noen form for overnaturlige evner at selv Derren Brown, David Blaine eller David Copperfield ikke ville klart å gjenskape bragden?
Jeg ville nå heller spurt om det finnes overnaturlige/paranormale fenomener som ikke kan forklares, f.eks. vitenskapelig forklares?
De paranormale evner, som du her snakker om, må de utføres av personer?
Hva med dyr?
Hva med ånder?

Nå skal jeg ikke kverulere, men jeg mener du snakker om parapsykologi. Og selv om jeg vet det er et begrep som er brukt om såkalte overnaturlige emner, så vil jeg likevel si at min oppfatning av begrepet omfatter den slags praksis som du her snakker om, som f.eks. Derren Brown bruker. Det er "ved-siden-av"-psykologi, smutthull og utspekulerte og gjennomtenkte teknikker benyttes for å manipulere våre sinn.
Det er ingen tvil om at mange sjarlataner benytter seg av dette, f.eks. de klassiske spåkoner og klarsynte, men jeg tror også at det finnes de som kombinerer helt ubevisst når de er så oppslukt av noe, gitt at jeg tror på at det finnes en høyere intelligens blant oss som råder over mennesket.
Det å ikke tro på at noe paranormalt eksisterer, er for meg som å si det samme som at mennesket står over alle skapninger. Da vil dette synet igjen kommet i konflikt med de aller fleste religioner, og da ville menneskene paradoksalt nok være i stand til å utføre mirakler selv. For hvordan oppsto the big bang? Naturen, spør du meg, kjemiske reaksjoner. Men motivet for alt sammen?
Jeg er ikke religiøs; jeg kan ihvertfall ikke kalles det, siden jeg ikke har valgt å følge en etablert religion. Men jeg har min tro.
Antall ord: 303
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

snowfall skrev:Til spm ditt RL-Crew,har ingen anelse.Tenker på David C og må ærlig si at jeg tror den mannen har evner utenom det å være illusjonist.Jeg blir helt satt ut når han "styrer og ordner":Ikke minst synes jeg han ser "synsk" ut.(Tåpelig å si,man kan jo ikke se det på folk-men noen utstråler dette?) Vet ikke helt,han virker en smule skremmende.Tok en kort-test laget av ham på pc,jeg klarte nesten ikke se på øynene hans.(Og selvsagt "vant" han testen hele tiden.) Det er "noe" ved ham.
Jeg håper for guds skyld ikke det er den med de kongelige kortene i forskjellige farger du har prøvd, da denne IKKE er av David Copperfield. Er det slik at den velger vekk kortet ditt hver gang, og at det alltid blir riktig? Isåfall er det snartenkt av deg :P
Jeg kan løsningen på den greia, så enkelt at det blir dumt er den.
Den viser deg simpelthen ikke de kortene det er snakk om i utgangspunktet, fordi det finnes to røde damer f.eks; hjerter Q og ruter Q. Ehm... lenge siden jeg så den artigsaken, så jeg husker ikke helt hvordan før jeg ser den igjen... men som sagt, håper ikke det er den du snakker om :)
En illusjonist:En som får oss til å tro at vi ser noe vi egentlig ikke ser?
Slik ser jeg det ihvertfall :)
Som da han gikk gjennom den kinesiske mur:På den ene siden tror jeg jammen han gjorde det,men så vet man jo at det er fysisk umulig...men:Kanskje har han evne til å "løse" seg opp...Uff,vet det høres utrolig dumt.Sier ikke at noen kan det,men ingen vet sikkert om man kan gjøre seg "usynlig"?Tror alt er mulig,men om det er en illusjon eller paranormal evne...si det.Alt henger jo i hop,så det kan være en blanding av begge deler.
Tror du er inne på noe her.
Jeg har jo fått levende bevis på at man kan flytte på ting med tankene, jeg har en kamerat som klarer det de fleste ganger han prøver. Da tror jeg det innebærer en form for manipulering av atomer, dette med telekinese. Og manipulering av atomer, astral projeksjon, alt det her... hvorfor skulle det da ikke gå an å "oppløse" seg og gå inn gjennom en vegg eller et vindu (som jeg så engang ble utført av en illusjonist(?))? ;)

Øvelse gjør mester.
Det viktigste for tilskueren sin del er uansett det øyet ser! :)
Antall ord: 445
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
RL-Crew
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 181
Startet: 29 Apr 2006 19:41
18

Innlegg av RL-Crew »

Jeg ville nå heller spurt om det finnes overnaturlige/paranormale fenomener som ikke kan forklares, f.eks. vitenskapelig forklares?
De paranormale evner, som du her snakker om, må de utføres av personer?
Hva med dyr?
Hva med ånder?
Det er ingen overnaturlige fenomener som ikke kan forklares vitenskapelig. Men det finnes masse udokumenterte hendelser som ikke kan foklares. Men det har vært diskutert SÅÅÅÅ sinnsykt mye overalt. Det er heller ikke gitt at det vitenskapen ikke kan forklare med dagens teknologi og innsikt er paranormalt.

Derfor tok jeg en vri på det. For jeg synes det er ganske interessant at det meste faktisk kan jukses med. Og hvis noen har evnen til å jukse så har andre det også.

Du nevner ånder og det går jeg ikke innpå siden du allerede har bestemt deg for at de finnes. Det er ikke sikkert. Å bevise mirakler utført av ånder ville jo vært fantastisk, men pr dags dato så hadde jeg vært strålende fornøyd med mye mindre.
Antall ord: 171

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
snowfall
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 268
Startet: 03 Aug 2005 13:15
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av snowfall »

Hei Ludoburgero:Takker for spennende og ordentlig svar. :D Hm,jo det var nok de samme kortene, med David C's øyne i nærbilde....Satt mest og lurte på om jeg kom til å bli hypnotisert om jeg så for lenge på ham. :mozilla_oops:
Antall ord: 42

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gjest

Innlegg av Gjest »

hadde jo vært greit å kunne noen triks... :)

http://pub.tv2.no/nettavisen/side2/kjen ... 620578.ece
Antall ord: 17

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2133
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Innlegg av karina »

Jeg syns faktisk illusjonister er MER imponerende enn klasynte ofte.

Jeg husker jeg så David Copperfield på tv engang. Han viste alle, både publikum og tv-seerne en slags ring med forskjellige symboler. Han ba oss tenke på ett av de, også skulle han gjette. Selvfølgelig klarte han det. Jeg skjønte ingenting.
Antall ord: 55

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links