Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisKristne ut mot Da vinci koden

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Re: Kristne ut mot Da vinci koden

Innlegg av BA. »

Alvejenta skrev:
Atmi skrev:
Ja, boka er jo en roman - fiction. Det sier endatil Dan Brown selv - eller, han sa det selv inntill folk begynte å spekulere, og da virket det som om pipa fikk en annen lyd. Hvorfor folk føler for å bevise at det ikke stemmer, ettersom det er en roman, det vet jeg ikke helt. Hva om det var riktig at jesus fikk barn? Hva var så egentlig problemet? Jeg forstår ikke helt det helle jeg. Jesus gjorde vel det han gjorde, og om han tømte seg eller ikke, har det noe å si på hans gjerninger?
Her siterer jeg fra Simon Cox's Nøkkelen til Da Vinci koden :

Sett at det virkelig finnes en slekt som stammer fra Kristus i vår verden.
Da står vi overfor to viktige doktrineproblemer: et mindre, og et stort, mer fundamentalt problem.

Det lille er enkelt nok. Det går ut på at kirken i 2000 år har løyet og av forskjellige grunner skjult sannheten for de kristne.

Det store doktrineproblemet er virkelig stort. For hvis denne teorien viser seg å være sann, må vi omskrive store deler av historien og får dermed et nytt bilde av livet, troen og verden omkring oss.
Det er mye som står på spill.
Dette er da altså problemer som bare ville dukke opp hvis dette skulle stemme, noe det etter all sannsynlighet ikke gjør.

Og hvis det skulle stemme ville det store problemet du beskriver bare være aktuelt hvis Jesus var Guds sønn, og da ville ikke problemet vært aktuelt likevel.

Hvis ikke Jesus var guddommelig, spiller hans blodslinje ingen rolle, og det ville ikke være noeå omskrive historien for.
Hvis Jesus var guddommelig, er historien grei som den er, ved at Jesus døde på korset osv.
Antall ord: 305

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Santana
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 51
Startet: 31 Mai 2006 22:45
17

Innlegg av Santana »

For det føste: "Da Vinci-koden" er en roman. Den er såvidt meg bekjent delvis basert på andres såkalte seriøse forskning, Baigent og co var først ute med "Holy Blood, Holy Grail", derav retsaken som fulgte hvor Dan Brown ble frikjent for plagiat." Hellig Blod, Hellig Gral" skal være en dokumentar. Hvorvidt disse to bøkene har et snev av sannhet eller ikke er ikke jeg den rette til å svare på, men dersom det ikke er det.... Hva i all verden er det å lage så mye oppstuss over ?
Baigent har uttalt seg; "Hva er mest sannsynlig; at Jesus gikk på vannet, eller at han giftet seg og fikk barn ?"

For litt siden var det en forsker som gikk ut med løsningen om spaserturen på vannet. På denne tiden var nemlig Genesaret-sjøen frosset til is... Nok en seriøs professor... Dan Brow er kun en forfatter ;)
- Og han har skrevet en mye mer betent bok, FØR Da Vinci- koden som heter Angels & Deamons, hvor han tar for seg Illuminati...

Så vidt jeg vet er det mye omtalte Judaskysset et kyss på pannen, ikke på munnen..., men så har jeg ikke nilest bibelen heller ;)
Antall ord: 202

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Santana skrev:For det føste: "Da Vinci-koden" er en roman. Den er såvidt meg bekjent delvis basert på andres såkalte seriøse forskning, Baigent og co var først ute med "Holy Blood, Holy Grail", derav retsaken som fulgte hvor Dan Brown ble frikjent for plagiat." Hellig Blod, Hellig Gral" skal være en dokumentar. Hvorvidt disse to bøkene har et snev av sannhet eller ikke er ikke jeg den rette til å svare på, men dersom det ikke er det.... Hva i all verden er det å lage så mye oppstuss over ?
Baigent har uttalt seg; "Hva er mest sannsynlig; at Jesus gikk på vannet, eller at han giftet seg og fikk barn ?"

For litt siden var det en forsker som gikk ut med løsningen om spaserturen på vannet. På denne tiden var nemlig Genesaret-sjøen frosset til is... Nok en seriøs professor... Dan Brow er kun en forfatter ;)
- Og han har skrevet en mye mer betent bok, FØR Da Vinci- koden som heter Angels & Deamons, hvor han tar for seg Illuminati...

Så vidt jeg vet er det mye omtalte Judaskysset et kyss på pannen, ikke på munnen..., men så har jeg ikke nilest bibelen heller ;)
Når en roman lar en professor fortelle om vitenskapelige kjennsgjerninger, tror man lett at disse kjennsgjerningene stemmer. I denne romanen gjør de ikke det. Dan Brown sa først at dette bare var en roman, men senere har han holdt på at dette dreier seg om forskning.

I dette sitatet fra Baigent setter han opp to fenomener opp mot hverandre. For en kristen er det absolutt mer sannsynlig at Jesus gikk på vannet, for det er dokumentert av evangeliene.
For en ikkekristen er begge deler usannsynlige, og han viner egentlig ikke noe på dette argumentet for en som tenker seg litt om. Det er et veldig lettvint argument overfor de som allerede liker denne konspirasjonsteorien.

Hvor seriøs denne fofatteren er, vet jeg ikke. Mange har forsøkt å finne naturlige forklaringer på det som står i bibelen, og noen påstår de har funnet Noas ark. Andre leter forgjeves etter restene av den. De tenker ikke på hvordan Noa og hans sønner skulle få tid til å mate alle disse dyrene, og hvordan de skulle klare å skuffe vekk møkka etter dem. De hadde trengt adskillig mer enn 24 timers døgn for å klare slikt.
Antall ord: 403

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Santana
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 51
Startet: 31 Mai 2006 22:45
17

Innlegg av Santana »

- Nå kan det jo faktisk hende at bibelen er en av tidenes mest leste romaner... Det er en del momenter i denne boken som jeg stiller spørsmål ved. Er det ikke litt vel drøyt å si at Jesus var et resultat av befruktning på en eller annen måte, av den hellige ånd, og at således Jesus er et resultat av jomfufødsel ??
- Hele skapelsesberetningen faller i fisk dersom den allmektige gud ikke grep inn etter dinosaurenes tid. Funn etter disse dyrene er vel dokumentert, om man ikke skal avvise enorme mengder fossile funn.
- Adam og Eva skal etter bibelen være de to første menneskene på jord. Hvordan kan dette stemme med andre fossile funn, det ene etter det andre som peker mot at mennesket har utviklet seg fra apene... ? Var det på denne tiden at gud grep inn og skapte de første menneskene ? Seilte jorden sin egen sjø i mellomtiden etter at han hadde skapt himmelen, havet og landområdene ? Hvilte han i mellomtiden, og ikke bare på den 7. dag ?

Jeg stiller meg ikke mot det faktum at Jesus og menneskene rundt han faktisk har eksistert som historiske personer. Det jeg stiller spørsmål ved er MYTENE omkring denne mannen. For meg er det mer sannsynlig at Jesus var en usedvanlig dyktig lege, kansje en healer, og at han ble unnfanget på naturlig vis, dvs. samkvem mellom mann og kvinne. At han gikk på vannet kan muligens forklares med at han kunne svømme... ?

Dersom bibelen ikke gjennom alle tider har hatt et slikt dømmende syn på kvinnen som fristerinne, skjøge osv. , ville den virket mer troverdig på meg. Kansje det er derfor jeg lar meg fasinere av Dan Brown og hans vinkling omkring temaet om den hellige gral. At det egentlig ikke var en beger, men det urgamle symbolet på kvinnekjønnet.

Konklusjonen min er: Jeg fornekter ikke Jesus og hans budskap, men jeg tror ikke på en allmektig gud, og heller ikke på det som står skrevet i bibelen. Nå er jo denne mye omtalte boken redigert og omredigert i historiens løp, dessuten visstnok skrevet etter at Jesus skal ha levd. Kan det være med denne som med de norske folkeeventyrene ? At de er et resultat av muntlig gjengivelse, med det resultatet at historien er omskrevet ?

Det er utallige momenter i bibelen som jeg stilte spørsmålstegn ved i konfirmasjonstiden, og jeg har vel ikke lest stort i den etter denne tiden, men jeg mener uansett at Jesu budskap var kjærlighet og medmenneskelighet, og at dette var ment for begge kjønn.
Det skulle virkelig vært interessant å få anledning til å lese den opprinnelige bibelen, men desverre er det slik at den er omskrevet en mengde ganger opp gjennom tidenes løp. Et annet faktum er at paven i Rom er det eneste mennesket som har myndighet til å forandre på denne... Kansje det er derfor den har mistet sin troverdighet hos meg, og at jeg i det hele tatt stiller meg tvilende til kirken. Paven er kun et menneske, og det er ifølge skriften synd å opphøye seg til gud i den forstand å forandre på hans ord.

Jeg avslutter med det jeg begynte innlegget med; bibelen er verdens mest solgte bok, og skal man dømme ut fra det, også den mest leste; en roman med utallige tolkningsmuligheter, på lik linje med andre omdiskuterte romaner....
Antall ord: 574

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Atmi

Innlegg av Atmi »

Ja, men jeg syns det er helt greit at du tror bibelen er fiction, du er ikke alene om å mene dette. Men dette er noe vi ikke vet, derfor har folk forskjellige formeninger om det.

Når det gjelder Dan Brown deriomot, da VET vi at det er en roman. Noe som gjør at din sammenligning til Bibelen ikke blir relevant i denne sammenhengen.

Atmi
Antall ord: 66

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Santana
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 51
Startet: 31 Mai 2006 22:45
17

Innlegg av Santana »

Ja, nettopp ! Vi VET at Da Vinci-koden er en roman... Hvorfor er det så mye oppstsyr rundt denne boken ? Fordi at en av karakterene er en professor ???
Antall ord: 28

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Atmi

Innlegg av Atmi »

Santana skrev:Ja, nettopp ! Vi VET at Da Vinci-koden er en roman... Hvorfor er det så mye oppstsyr rundt denne boken ? Fordi at en av karakterene er en professor ???
Fordi at folk har problemer med å skille mellom fiction og virkelighet. Det viser seg oftere og oftere i eks ringenes herre, da vinci koden. harry potter og diverse serier på tv som buffy, charmed ones osv. Mange tror det er et bilde på virkeligheten og forstår faktisk ikke at det er eventyr fra ende til annen. Nifst er det - og det burde kanskje vært mitt svar i tråden "hva skremmer vannet av deg" eller hva det var den het.

Men msk tilsynelatende manglende evne til å være virkelighetsnære, det skremmer meg faktisk skikkelig.

Atmi
Antall ord: 128

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Santana
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 51
Startet: 31 Mai 2006 22:45
17

Innlegg av Santana »

" Mot dumhet kjemper selv Gudene forgjeves " ;)
Antall ord: 6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Santana skrev:- Nå kan det jo faktisk hende at bibelen er en av tidenes mest leste romaner...

---8< -------

Jeg avslutter med det jeg begynte innlegget med; bibelen er verdens mest solgte bok, og skal man dømme ut fra det, også den mest leste; en roman med utallige tolkningsmuligheter, på lik linje med andre omdiskuterte romaner....
At bibelen ikke skal regnes som en faktabok er jeg helt enig med deg i.
Dog kan mye av det du nevner forklares på forskjellige vis av de troende. De som tror på en ung jord, (Jorden er 6009 år gammel), forklarer dinosaurfunnene med villspor lagt ut av Gud, eller at når de lå under vann (syndefloden) ble C14-metoden ubrukelig.
De mener at menneskene ble skapt slik vi er nå, og at neanderthalere og andre mellomformer er andre utdødde former for aper.

Jesus rusletur på vannet ser jeg som en ting som ble lagt til i ettertid for å bygge en myte rundt mannen, og slik ser jeg det også med andre av underne han gjorde.

At bibelen har så nedsettende syn på kvinner må ses i sammenheng med den tid den ble skrevet, og den kultur som fantes i dette området da.

Dan Brown har skrevet om den katolske kirkes systematiske undertrykking av det gudommelig feminine, noe som f.eks. dyrkingen av Jomfru Maria motbeviser.

Den hellige gral kan være hva den vil for meg, det interesserer ikke så mye, men at han skriver mye løgn om kirken m.fl. synes jeg ikke noe om. F.eks. det at bibelen er redigert og omredigert så mange ganger i årenes løp. Det er helt feil.

De tidlige kristne brukte en rekke bøker som grunnlag for sin tro. Når bibelen ble satt sammen, brukte man de bøkene som var i bruk i menighetene rundt omkring. Det var ikke slik som DB skriver at man stemte over, og fikk knapt flertall for hvilke bøker som skulle være med og hvilke som ikke skulle være med.
De gnostiske bøkene ble f.eks. ikke brukt annet av spesielle grupper som var helt ute på sidelinjen i forhold til de fleste andre kristne. Jeg tenker det kan sammenliknes med mormonerne i dag. Morons bok ville neppe blitt med i bibelen om den skulle settes sammen i dag.

Alle har rett til å endre på bibelen, noe f.eks. Jehovas vitner har gjort, men ikke engang paven kan si at alle skal bruke den ene eller andre versjonen av bibelen.
Antall ord: 422

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Santana
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 51
Startet: 31 Mai 2006 22:45
17

Innlegg av Santana »

Hva skjedde på kirkemøtet i Nikea, om ikke presteskapet ble enige om hvilke av evangeliene skulle innføyes i bibelen ?
- Jomfru Maria blir dyrket som jomfru, ikke som kvinne.
- At du mener at Jesus' spasertur på vannet er lagt til i ettertid skulle vel tyde på at bibelen er redigert ?
Antall ord: 51

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Santana skrev:Hva skjedde på kirkemøtet i Nikea, om ikke presteskapet ble enige om hvilke av evangeliene skulle innføyes i bibelen ?
- Jomfru Maria blir dyrket som jomfru, ikke som kvinne.
- At du mener at Jesus' spasertur på vannet er lagt til i ettertid skulle vel tyde på at bibelen er redigert ?
På kirkemøtet i Nikea ble det vedtatt at Jesus var sann gud og sant menneske.
GT er stort sett slik det var før Jesus, mens NT gradvis ble dannet ved å se på hvilke bøker som ble brukt, og hvilke som ikke ble brukt.

Jomfru Maria blir dyrket som Jesu mor. Kvinne og jomfru. Kvinnelige helgener er også et bevis på at katolikkene ikke systematisk undertrykket kvinner.

Alt som skrives redigeres. Det eldste evangeliet er trolig Markus, og det ble skrevet ca år 70. Før dette var det utsagnsevangelier overført muntlig (Q). Det ser ut til at Markusevangeliet innførte gjerningsevangeliet, det vil si at han også fortalte noe om hva Jesus gjorde. Man tror at en del undere ble tilført av de tidligste kristne for å mytologisere Jesus.

Dagens bibel kan sammenliknes med de eldste skriftene vi har av evangeliene og andre skrifter i NT, og klarer seg utmerket i denne sammenlikningen.
Antall ord: 210

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Santana
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 51
Startet: 31 Mai 2006 22:45
17

Innlegg av Santana »

BA skrev: På kirkemøtet i Nikea ble det vedtatt at Jesus var sann gud og sant menneske.
GT er stort sett slik det var før Jesus, mens NT gradvis ble dannet ved å se på hvilke bøker som ble brukt, og hvilke som ikke ble brukt.

Jomfru Maria blir dyrket som Jesu mor. Kvinne og jomfru. Kvinnelige helgener er også et bevis på at katolikkene ikke systematisk undertrykket kvinner.

Alt som skrives redigeres. Det eldste evangeliet er trolig Markus, og det ble skrevet ca år 70. Før dette var det utsagnsevangelier overført muntlig (Q). Det ser ut til at Markusevangeliet innførte gjerningsevangeliet, det vil si at han også fortalte noe om hva Jesus gjorde. Man tror at en del undere ble tilført av de tidligste kristne for å mytologisere Jesus.

Dagens bibel kan sammenliknes med de eldste skriftene vi har av evangeliene og andre skrifter i NT, og klarer seg utmerket i denne sammenlikningen.[/quote]

De eldste evangeliene ble skrevet ned ca. år 70-100 e.kr, og de yngste er er fra ca. 300. Siden beretningene avvek så sterkt fra hverandre ble det behov for en normert versjon av hva kristendommen egentlig er. Det fantes også endel skrifter som ikke direkte var beretninger om Jesu liv og levende, men som var skrevet av, eller om hans tilhengere. Eksempler på slike skriftere er Paulus-brevene, som er de eldste skriftene i NT, og beretningene om Apostlenes gjerninger.
På en del kirkemøter hvor diverse kristengrupperinger var representert, ble man enige om å gjøre et utvalg av de skrifter som fantes, og med dette fastslå hvilke skrifter som gir et korrekt uttrykk for hva kristendommen består i. (Så kom ikke å si at bibelen ikke er redigert !)

325 var året da Keiser Konstantin bestemte at det skulle holdes kirkeråd for å vedta kristendommens videre skjebne. Det hadde gjennom årenes løp oppstått så mange retninger innenfor kristendommen at den fremsto som heller kaotisk. På dette møtet vedtok Konstantin å opprette en enhetlig kirke, ett vatikan, og samtidig bestemme hvilke skrifter som ikke var passende. Samtidig hadde han man et problem med å få kristendommen utbret.
Gnostikerne var de eneste som ikke godtok denne avtalen, og ble følgelig slaktet for fote. Selv om tanken på å forene de ulike kristne trossamfunnene var et sjakktrekk, og danner grunnlaget for den kirken vi kjenner i dag, så ble dette Konstantins tabbe. Med han falt også Romer-riket.
Kirken så og si kuppet Romer-riket ved at paven overtok keisertittelen Pontifex Maximus. Så enkelt kunne det gjøres ;)

Romerne visste at de umulig ville få gjennomslag for sin nye religion i Skandinavia. Dette løste de ved å innføre en NY høytid; JULEN. Jesus var kansje født på sommeren , i juni eller juli, men den eksakte datoen, eller måneden forsåvidt, vet man ikke da de romerske keiserne hadde for vane å legge til en måned i kalenderen, oppkalt etter seg selv..
Derfor vedtok de høye herrer at Jesus ble født den 25. desember slik at det stemte overens med hedningenes blotefeiring i nord.

Så, BA, du ser; det er ikke bare evangeliene som er redigert, men til og med Jesus fødselsdag for å få dette til å passe inn som en verdensreligion...

Den første store splittelsen i kirken kom med presten Arius og Arianismen. Arius kom i 311 til Alexandria i Egypt, etter et endt teologistudium. Han var en dannet og lærd mann. Han skrev gjerne ned sine tanker i verseform og diktet små sanger til almuen. Dette skulle ikke geistligheten ha noe av. Menigmann fikk pent innrette seg etter datidens svovelprediker, gjøre botsøvelser og skamme seg over noe datidens hvermannsen ikke hadde begreper om å forstå.
Omkring 318 oppstod det en uenighet under en disputas om trinitetsproblemet. I utgangspunktet fornektet ikke Arius treenighetslæren om at Jesus, gud og den hellige ånd var vesenlike, men han mente at Ånden sto lavere enn Jesus, og Jesus lavere enn Faderen. Dette var forøvrig helt i samsvar med både evangeliene og den tidligere kristne tradisjonen. Arius mente at det bare fantes EN GUD. Han mente Jesus var mer en halvgud å regne.
Dermed gikk det som seg hør og bør i kirkens historie. Arius ble beskylt av kirken for å være vellystig og gjerrig ( ? ) , en bedrager og en samfunnsfiende.
Foruten å fastslå hvilke evangelier som var passende, når påsken og julen skulle være o.a, var dette nok en grunn til et av flere kirkemøter i Nikea ( Lilleasia) .
Her møtte biskoper fra hele den kristne verden opp, men de fleste kom fra Orienten. Av de rundt 300 som kom til det første kirkemøtet var det visstnok bare 7 utlendinger. Da Arianernes trosbekjennelse ble lest opp, ble den nappet ut av hendene på oppleseren og behendig revet i stykker før han ble ferdig... Ikke overraskende ble Arianismen fordømt som kjetteri.
Det ble vedtatt at Jesus var guddommelig og av samme vesen som Faderen. Den Nikenske trosbekjennelsen slår fast at Faderen og Sønnen er vesenslike , " Homousious ".
Dette er et begrep det ikke står en tøddel om i bibelen, hverken Jesus eller Paulus kjente til noen trinitet.

Det kan også legges til at på et av disse kirkemøtene ble det også vedtatt at kvinnen i iikhet med mannen, har en udødelig sjel.... :D Og forresten; BA skriver; ALLE kan redigere bibelen. Har jeg eller du myndighet til å gjøre det ? I så fall , si ifra, så skal det jammen bli vei i vellinga her !
Antall ord: 933

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Santana:
De eldste evangeliene som du nevner ble skrevet mellom 20 og 70 år etter Jesu død er de som har nærmest tilknytning til Jesus. Derfor ble de også brukt blant de fleste krisnte menigheter i motsetning til de som ble skrevet senere, og som avvek fra de tidligste skriftene.

Uten å gå i detalj om historien her, den ser jeg du har oversikt på, :) kom man til enighet om hvilke bøker som var mest korrekte. Gnostikerne var utenfor her, for deres form for kristendom var veldig ulik den alminnelige kristendommen.
Senere forskning har bekreftet at deres valg av bøker har vært de mest riktige av de man har kunnet sammenlikne.

Som sagt tidligere, alt som skrives er redigert. Det som ligger bak en påstand om at bibelen er redigert, er at den er endret gjentatte ganger. Det er ikke tilfelle etter ca 400-tallet. Da lå bibelen omtrent slik den er i dag, selv om vi har fått flere og bedre oversettelser.

I år 46 fvt ble den julianske kalender innført, og da hadde man allerede hatt 12 måneder i året en god stund. Det eneste vi kan si med sikkerhet om tidspunktet for Jesu fødsel var at det var ikke desember, for det var den eneste måneden de hadde dyra inne.

Den eldste feiringen av Jesu fødsel vi kan spore, finner vi 25 desember i år 336. (I en oversikt over tidlige biskoper i Roma fra 354) Det finner jeg lite sannsynlig henger sammen med ønsket om å få med skandinavia. :)

Det har alltid vært akseptert blant de religiøse at kvinner har sjel. Det er en myte at dette ble bestemt i Nikea.
Det kan også være greit å presisere at man ikke fant på at Jesus var både menneske og gud i Nikea. Dette var akseptert holdning langt tidligere, f.eks.
Matt 16.16 skrev:Da svarte Simon Peter: «Du er Messias, den levende Guds Sønn.»
Det man diskuterte der, var hvordan kristendommen skulle formuleres, basert på at han var både menneske og gud.
Arius var en som mente Jesus var kun menneske, men han var ganske alene om dette synet, og han ble avsatt som biskop en god stund før dette kirkemøtet.
Kiremøtet hadde heller ingen avstemninger, men en sluttprotokoll, som ble underskrevet av alle utenom to egyptiske biskoper.

Værsogod, du. Skriv din egen bibel, men regn ikke med at andre finner den særlig interessant. Jehovas Vitner har sin "nye verdensoversettelse", mormonerne har sitt tillegg "Mormons bok", og sikkert flere har sine versjoner av bibelen. Hvor interessante finner du disse?
Antall ord: 444

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Meigofirst

Re: Kristne ut mot Da vinci koden

Innlegg av Meigofirst »

Dj_Devil skrev:
RL-Crew skrev:Kanskje ikke en nyhet, men det er jo interessant at Kristne begynner å verdsette sannheten og vitenskapen bak.

Forøvrig har vel discoverychannel knust mesteparten av den boka.


Men det er jo interessant å se hva folk vektlegger og reagere på.

Ville du reagert hvis noen laget en film om det okkulte eller paranormale fenomener som var basert på myter og faktafeil?
å eg som trudde muslimane var galne fordi di berre reagerte på noen tegninger.
så kommer di kristne å gjør det samme for en bok\film. fssss. sålenge boken ikke spesifiserer at det er fakta så burde di ikke bry seg. da er det meste påhitt uansett

Tja, problemet er jo at boka har en faktaside som inneholder alt annet enn fakta. Snarere Dan Browns frie fantasi :-)

Men kristne tar vel stort sett denne boka med knusende ro, og finner den nok som de fleste andre også nokså underholdende (kanskje mer enn andre) fordi den som fiksjon inneholder mange spennende elementer, og en alternativ, men også helt fiktiv historiefortelling.

Den som har skal vi si brukt mest tid på denne boka av kristne i Norge, Bjørn Are Davidsen synes boka er kjempebra, og spennende, men ønsker å ta opp det historiske, og det vitenskapelige bak.

Det er jo heller ikke bare kristne som sier denn bokas som annet enn ren fiksjon, det sier alle historikere som har fordypet seg her også.

Da har man andre bøker som er langt mer interessante, og gir morsomme utfordringer.
Antall ord: 253

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Meigofirst

Re: Kristne ut mot Da vinci koden

Innlegg av Meigofirst »

[quote="RegnAlle beskrivelser av kunstgjenstander, arkitektur, dokumenter og hemmelige ritualer i romanen er korrekte.[/quote]


Hehe, da tror jeg du bør skjekke fakta...

F. eks Sionordenen ble opprettet av en høyreekstrem orginal Franskmann med nazifortid som prøvde å fremme seg selv som den retmessige tronarving i Frankrike i 1956 om jeg ikke husker feil.

Tror han het Pierre Plantard, og likte å kalle seg "Pierre av Frankrike".

Dette er vel dokumentert på alle måter, og Pierre Plantard har til og med selv innrømmet at det var en svindel.

Det finnes også nettsider om sionorden-bløffen fra lenge før dette ble noen slik sak som nøysommelig dokumenterer at i virkeligheten er denne ordenen 50 år gammel, og ikke 2000 eller noe sånt...

Og så har du Opus Dei. Det er ikke en skummel organisasjon, men en katolsk organisasjon som gjøre mye bra. Skjekk www.opusdei.no som er deres offisielle side på Norsk.
Antall ord: 160

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links