Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Universet & dets hemmeligheterparallelle univers

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Dj_Devil skrev:
BA skrev:Ser ikke bort fra at det kan finnes flere univers, men noen parallellitet tviler jeg på fordi det da må være en form for kommunikasjon imellom universene, og den frie vilje må utelukkes.
men hva om vår fri vilje er en ilusjon.
vi trur vi gjør det vi selv vill. men tingen er at valget vi tar er basert på sitvasjonen vi er i.
å hva om sitvasjonen er satt inn for at du skal ta akkuratt det valget? da eksisterer ikke vår fri vilje som vi trur den gjør.
Riktig.
Hvis det skulle finnes en allmektig, allvitende skaper av ett eller annet slag, eller at det finnes en forhåndsbestemt mening med livet er den frie viljen en illusjon.

Nå tror jeg ikke på noe slikt, men likevel er vår vilje styrt av en rekke faktorer.
F.eks. vil våre tidligere avgjørelser påvirke mulighetene vi har nå, mens de avgjørelsene vi må gjøre nå vil påvirke de valg vi vil gjøre i framtiden.
Antall ord: 181

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

BA skrev:Ser ikke bort fra at det kan finnes flere univers, men noen parallellitet tviler jeg på fordi det da må være en form for kommunikasjon imellom universene, og den frie vilje må utelukkes.
Ja og her, min venn, hevdes det at kunnskapen om de sammenfiltrede fotonene spiller en rolle. ;)
Antall ord: 52
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dj_Devil
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3244
Startet: 05 Sep 2004 20:51
19
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Rogaland,
Har takket: 11 ganger
Blitt takket: 8 ganger

Innlegg av Dj_Devil »

BA skrev:
Dj_Devil skrev:
BA skrev:Ser ikke bort fra at det kan finnes flere univers, men noen parallellitet tviler jeg på fordi det da må være en form for kommunikasjon imellom universene, og den frie vilje må utelukkes.
men hva om vår fri vilje er en ilusjon.
vi trur vi gjør det vi selv vill. men tingen er at valget vi tar er basert på sitvasjonen vi er i.
å hva om sitvasjonen er satt inn for at du skal ta akkuratt det valget? da eksisterer ikke vår fri vilje som vi trur den gjør.
Riktig.
Hvis det skulle finnes en allmektig, allvitende skaper av ett eller annet slag, eller at det finnes en forhåndsbestemt mening med livet er den frie viljen en illusjon.

Nå tror jeg ikke på noe slikt, men likevel er vår vilje styrt av en rekke faktorer.
F.eks. vil våre tidligere avgjørelser påvirke mulighetene vi har nå, mens de avgjørelsene vi må gjøre nå vil påvirke de valg vi vil gjøre i framtiden.
tenk den dagen vi finner ut av det på orntligt. alle bøker å alle teorier må tenkes på ny. :o :mozilla_surprised: skumle saker.
Antall ord: 206
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Dj_Devil skrev:tenk den dagen vi finner ut av det på orntligt. alle bøker å alle teorier må tenkes på ny. :o :mozilla_surprised: skumle saker.
Neppe. Sannsynligvis vet vi allerede akkurat dette, men sannheten er for lite spennende, så folk velger heller å tro på noe annet.
Om vi skulle ta skikkelig feil, og ingen i dag har anelse om hvordan det virkelig er, vil nok den nye kunnskapen komme gradvis, og ikke skape de store omveltningene likevel. :)
Antall ord: 78

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dj_Devil
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3244
Startet: 05 Sep 2004 20:51
19
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Rogaland,
Har takket: 11 ganger
Blitt takket: 8 ganger

Innlegg av Dj_Devil »

BA skrev:
Dj_Devil skrev:tenk den dagen vi finner ut av det på orntligt. alle bøker å alle teorier må tenkes på ny. :o :mozilla_surprised: skumle saker.
Neppe. Sannsynligvis vet vi allerede akkurat dette, men sannheten er for lite spennende, så folk velger heller å tro på noe annet.
Om vi skulle ta skikkelig feil, og ingen i dag har anelse om hvordan det virkelig er, vil nok den nye kunnskapen komme gradvis, og ikke skape de store omveltningene likevel. :)
du har nokk eit poeng der.. :)
Antall ord: 86
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Marií
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 269
Startet: 18 Jan 2005 16:05
19

Innlegg av Marií »

Hva med parallelle tider, da?
Antall ord: 5

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dj_Devil
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3244
Startet: 05 Sep 2004 20:51
19
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Rogaland,
Har takket: 11 ganger
Blitt takket: 8 ganger

Innlegg av Dj_Devil »

Marií skrev:Hva med parallelle tider, da?
går under det samme. for om du har eit paralelt univers så må jo tid også esistere der.
Antall ord: 26
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Marií
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 269
Startet: 18 Jan 2005 16:05
19

Innlegg av Marií »

Dj_Devil skrev:
Marií skrev:Hva med parallelle tider, da?
går under det samme. for om du har eit paralelt univers så må jo tid også esistere der.
Ja, men tenker mer i form av at alt skjer samtidig. Vi sitter her og gjør det vi gjør på samme tid som at Henrik VIII grunnlegger den anglikanske kirke og Mozart komponerer Don Giovanni...
Antall ord: 66

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Myntenes Dronning
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 233
Startet: 29 Jan 2005 22:57
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ottestad

Re: parallelle univers

Innlegg av Myntenes Dronning »

Marií skrev:Hva tenker dere om det?
Jeg har ingen vanskeligheter med å tro at det eksisterer andre vesener rundt oss som vi ikke ser, men om det blir det samme som et parallelt univers, vet jeg ikke. Men parallelle dimensjoner tror jeg på.
Antall ord: 43
Drep ikke fluen på din venns panne med en øks.

Kinesisk ordtak

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Marií skrev:Ja, men tenker mer i form av at alt skjer samtidig. Vi sitter her og gjør det vi gjør på samme tid som at Henrik VIII grunnlegger den anglikanske kirke og Mozart komponerer Don Giovanni...
Neeei, skeptisk igjen. :)

I såfall er alt forutbestemt og det finnes ikke noe som heter fri vilje. Nå er det riktignok mange teorier og spekulasjoner som innebærer at vi ikke har fri vilje, men jeg synes det virker mer sannsynlig at vi har en fri vilje, bare styrt av vaner og konsekvensberegning.
Antall ord: 93

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Marií
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 269
Startet: 18 Jan 2005 16:05
19

Innlegg av Marií »

BA skrev:
Marií skrev:Ja, men tenker mer i form av at alt skjer samtidig. Vi sitter her og gjør det vi gjør på samme tid som at Henrik VIII grunnlegger den anglikanske kirke og Mozart komponerer Don Giovanni...
Neeei, skeptisk igjen. :)

I såfall er alt forutbestemt og det finnes ikke noe som heter fri vilje. Nå er det riktignok mange teorier og spekulasjoner som innebærer at vi ikke har fri vilje, men jeg synes det virker mer sannsynlig at vi har en fri vilje, bare styrt av vaner og konsekvensberegning.
Så sant, så sant... jeg tror også vi har fri vilje. Teorier om at alt er forutbestemt, ser jeg på som en måte å lempe personlig ansvar fra seg på.
Antall ord: 125

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Marií skrev:
BA skrev:
Marií skrev:Ja, men tenker mer i form av at alt skjer samtidig. Vi sitter her og gjør det vi gjør på samme tid som at Henrik VIII grunnlegger den anglikanske kirke og Mozart komponerer Don Giovanni...
Neeei, skeptisk igjen. :)

I såfall er alt forutbestemt og det finnes ikke noe som heter fri vilje. Nå er det riktignok mange teorier og spekulasjoner som innebærer at vi ikke har fri vilje, men jeg synes det virker mer sannsynlig at vi har en fri vilje, bare styrt av vaner og konsekvensberegning.
Så sant, så sant... jeg tror også vi har fri vilje. Teorier om at alt er forutbestemt, ser jeg på som en måte å lempe personlig ansvar fra seg på.
Isåfall kan jo ikke Mozart velge fritt hvordan han vil komponere Don Giovanni så lenge vi allerede kjenner dette stykket. :)
Antall ord: 148

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Marií
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 269
Startet: 18 Jan 2005 16:05
19

Innlegg av Marií »

BA skrev:
Marií skrev:
BA skrev:
Marií skrev:Ja, men tenker mer i form av at alt skjer samtidig. Vi sitter her og gjør det vi gjør på samme tid som at Henrik VIII grunnlegger den anglikanske kirke og Mozart komponerer Don Giovanni...
Neeei, skeptisk igjen. :)

I såfall er alt forutbestemt og det finnes ikke noe som heter fri vilje. Nå er det riktignok mange teorier og spekulasjoner som innebærer at vi ikke har fri vilje, men jeg synes det virker mer sannsynlig at vi har en fri vilje, bare styrt av vaner og konsekvensberegning.
Så sant, så sant... jeg tror også vi har fri vilje. Teorier om at alt er forutbestemt, ser jeg på som en måte å lempe personlig ansvar fra seg på.
Isåfall kan jo ikke Mozart velge fritt hvordan han vil komponere Don Giovanni så lenge vi allerede kjenner dette stykket. :)
Egentlig er det jeg som har komponert Don Giovanni... Mozart stjal den fra meg!! :mozilla_yell:
Antall ord: 164

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
LunaBee
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 21
Startet: 11 Nov 2005 01:00
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo

Innlegg av LunaBee »

Vi har fri vilje i den forstand at vi står helt fritt i å velge mellom valgene vi tar. Det som derimot ikke er så valgfritt, er konsekensene som kommer etter hvert valg. Ofte er konsekvensene verre enn vi hadde trodd eller forventet oss. Da blir vi i neste valg omgang nøyere med å analysere hva slags konsekvenser det valget vi ønsker å ta skaper.
Antall ord: 64

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
GuardianAngel
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 10
Startet: 27 Mai 2006 18:15
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo

Innlegg av GuardianAngel »

LunaBee skrev:Vi har fri vilje i den forstand at vi står helt fritt i å velge mellom valgene vi tar. Det som derimot ikke er så valgfritt, er konsekensene som kommer etter hvert valg. Ofte er konsekvensene verre enn vi hadde trodd eller forventet oss. Da blir vi i neste valg omgang nøyere med å analysere hva slags konsekvenser det valget vi ønsker å ta skaper.
Det tror jeg også :)
Antall ord: 70
I himmelen er ikke en engel noe merkelig vesen.
George Bernard Shaw

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links