Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Universet & dets hemmeligheterparallelle univers

Jordkloden er et ubetydelig fnugg i et gigantisk og ufattelig stort univers.
Tør du diskutere hva som ligger bak?

Moderatorer: Asbjørn, mod univers

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Jovian skrev:
BA skrev: ...
Hvis vi har reell mulighet til å velge blant alle disse alternativene har vi fri vilje, men dersom alternativene ligger der, og vi bare kan velge det ene er ikke viljen lenger fri.
....
Det er ikke nødvendigvis riktig, for mengden utallige og uendelige muligheter, hvis det er slik universet fungerer, er altfor stor for mennesket til å forstå. Det er utenfor vår fatteevne. Derfor gjør dette at vi har fri vilje, fordi vi har utallige (for oss) muligheter å velge mellom - selv om alt allerede har skjedd/er gjort/skal skje -
Det vi prater om BA, ender tilbake til ett og samme spørsmål; Definisjonen av "tid" .
Her er vi uenige. :)
Jeg mener at om tiden ikke eksisterer, og valget vi står overfor har et gitt resultat, er det ikke et reellt valg, uansett hvor mange alternativer du ikke kan velge som er der, og uavhengig om valget er i fortid, nåtid eller framtiden.
BA skrev: ...
Det som eventuelt er utenfor og før universet er en del av helheten, men det vet vi ingenting om...
Det er ikke mye vi mennesker vet om :)
Tja, det er en måte å si det på, men jeg synes det er bedre og riktigere å si at vi vet fantastisk mye, men at det fortsatt er mange blanke ark foran oss. :)
Antall ord: 224

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

BA skrev:
Dj_Devil skrev:men aldså. big bang må ha starta en plass uansett. fordi at eit smell kan ikke lage stein. å uten stein (metiorer) som sirkler å skaper planeter som får gravitasjon som drar med seg flere matroider som skaper at planeter blir støre så blir ikke planeter til.
så da må jo big bang vert en diger planet i så fall. som da må ha eksistert med eit solsystem av seg selv. som da må ha eksistert i eit univers.

for big bang var vell en død stjerne/sol/planet som eksploderte såvitt eg husker.

noe di sier skjer når vår sol har brent opp. så vil den explodere og ødlegge di nermeste planetene. så er det påen igjen.
Ut fra kvantefysikken vet vi at partikler kan plutselig oppstå. Da oppstår like mengder med partikler og antipartikler. Hvis disse kolliderer nøytraliseres de, og forsvinner igjen.

Big Bang kan ha blitt dannet ved slik spontan tilblivelse, og hvis det kan ha vært litt ubalanse i antallet partikler og antipartikler kan det forklare hvordan massen har oppstått.

Man mener BB var et resultat av et partikkel på størrelse med et atom eksploderte. Ikke en planetstørrelse altså. Og dette kan fint ha foregått i tomt rom, slik at det er ikke nødvendig med noen flere univers.

Man mener at når solen nærmer seg slutten, vil den vokse seg større, og vokse forbi de nærmeste planetene, deriblant jorden, og deretter kollapse og eksplodere i en supernova. (Nå er ikke hukommelsen lenger slik den aldri har vært, så om noen finner noen feil i denne fremstillingen setter jeg pris på å få vite om det.) :)
Du klarer deg fint, BA. Men det er jo ikke sikkert vi får en supernova, i og med at solen har lav masse. Den blir nok en AGB-stjerne, også kalt karbonstjerne, disse vil få en massiv forbrenning av helium, såkalt helium flash og de ytre lagene av stjernen vil sendes ut i en planetartåke, mens kjernen kjøles ned til en hvit dverg. Dersom sola vår hadde vært i et binært system, så kunne vi fått en supernova type II. Men vi har en liten fisle av en stjerne å forholde oss til ;)
Antall ord: 391
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Slettet_Sparrow

Innlegg av Slettet_Sparrow »

Jeg tror ikke universene eksisterer ved siden av hverandere men inni hverandre, tipper det er et univers i hvert atom :mozilla_smile:
Antall ord: 22

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1249
Startet: 01 Des 2005 21:35
18
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av madjava »

Jovian skrev:
BA skrev: ..
Her er vi uenige. :)
Jeg mener at om tiden ikke eksisterer, og valget vi står overfor har et gitt resultat, er det ikke et reellt valg, uansett hvor mange alternativer du ikke kan velge som er der, og uavhengig om valget er i fortid, nåtid eller framtiden.
...
Ja vi er uenig :) Og jeg gir meg ei! :mozilla_tongue:
Dersom du har et uendelig antall valg, og du ikke vet utfallet av noen av dem, da blir dette reelle valg. For du vet jo jo ikke utfallet. For å kunne velge noe, må jo valget eksistere. Hva er da igjen av det som er "reelle" valg, slik du tenker om "reelle" valg. Skjønner? Du kan ikke i løpet av et menneskeliv prøve ut alle disse valgene, og vi som mennesker vil ikke kunne forstå at dette er allerede har skjedd. Du velger det du velger. Når valget er tatt vil du erfare følgene av valget du tok. Men ettersom tid kanskje ikke eksisterer, har det allerede skjedd. Vanskelig dette her. Men ser vi ved siden av begrepet "tid" blir alt så mye annerledes. Universet er et mysterium. :mozilla_cool:
Enkelt perspektiv på reelle valg er at vi alltid har 2 valg, desse 2 valga avler kvar 2 nye valg. Gjennom ein dag vil vi gjerne stå overfor 1(sikkert meir) valg minst kvart minutt. Viss vi da rekner med ein aktiv dag på ca 16 timer får vi at 2 opphøgd i 960 vert så mange milliarder mulige forskjellige slutter for denne eine dagen at kalkulatoren min gav opp.

Men vi føler det ikkje slik fordi vi bare kan velge ein slutt for dagen og mange av oss har allereie eit mål når dagen er omme, kanskje legge seg å sove i eiga seng, slik at mange av valga vert ikkje så reelle fordi vi ikkje er fri nok til å velge som vi vil. Dette har ikkje noko med at noko er forutbestemt, men heller at vi lar oss styre av normer, lyster og innarbeida vane.

Vi er slaver av vår tid og våre valg.

Årsak og virkning er ein del av universet der tid binder desse saman og fjerner muligheten for at noko er forutbestemt.

Viss tid ikkje eksisterer vil ikkje årsak og virkning eksistere og verken vi menneska eller universet vil eksistere. Korleis kan tid ikkje eksistere?
Antall ord: 402
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Magician
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 59
Startet: 03 Jun 2006 21:42
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo

Re: parallelle univers

Innlegg av Magician »

Marií skrev:Hva tenker dere om det?
Jeg tror på det! :mozilla_wink:
Antall ord: 13
The truth is out there

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
paraunormal
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 443
Startet: 03 Mai 2005 22:22
18
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av paraunormal »

Jeg synes det er litt vanskelig å tenke seg da de må være uendelig like, slik jeg ser på det iallefall.
Antall ord: 21

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Drømmen
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 28
Startet: 12 Aug 2005 21:06
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Trondheim

Re: parallelle univers

Innlegg av Drømmen »

Myntenes Dronning skrev:
Marií skrev:Hva tenker dere om det?
Jeg har ingen vanskeligheter med å tro at det eksisterer andre vesener rundt oss som vi ikke ser, men om det blir det samme som et parallelt univers, vet jeg ikke. Men parallelle dimensjoner tror jeg på.
Jeg lagde en tråd om dette for ei stund siden, men hadde vanskelig for å få forklart hva det var jeg mente.. Det er ikke så lett når man ikke vet selv en gang :mozilla_wink:
Hva er din "teori" på paralelle dimensjoner? Nysgjerrig på andres synspunkt.. :mozilla_smile:
Antall ord: 96
Søkende sjel i drømmeland..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
justmee
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 43
Startet: 01 Des 2004 15:13
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Sør-Tøndelag

Innlegg av justmee »

For min del kan det bli både òg.. Er slett ikke sikker på hva jeg skal tro..

Noen teorier jeg har fått med meg opp igjennom tiden..

- Jeg har sett program på tv der dette har vært et av temaene.. (husker ikke hva programmet het)
Men der var det også snakk om ormhull.. Men det er noe som bryter tiden..
Som en slags tidsreise.. <Ingen av de kjente fysiske lovene forbyr reiser i tid, Ormhull, altså en tunnel der et svart hull møter et hvitt hull som spytter deg ut i en annen tid..> kilde: http://www.flux.no/innhold/tids_30_2.htm

- Noe annet: Hva med de medium og klarsynte (kjent eksempel: Nostradamus) som "ser" frem i tid?? De ser jo hendelser som skjer frem i tid, er da viljen fri? Eller bare en iilusjon?

- Dessuten, det med at en har valg..
Hvert valg har jo "tenkte" utfall/konsekvenser.. Feks: Det å ta en berg og dalbane.. Jeg har to valg: å kjøre med berg og dalbanen.. Et utfall kan være at vogna eller jeg faller av og blir skadet eller dør. Et annet utfall kan være at jeg har en kjempemorsom tur med berg og dalbanen og et "minne for livet"... Men om jeg da ikke velger å kjøre med berg og dalbanen, så kan jeg jo gå glipp av en morsom tur og et "minne for livet ".. Jeg kunne også ha berget livet.. Men hvem vet.. Det er desuten logisk å tenke at det hadde vært morsomt, og det er veldig sjelden at ei vogn eller sikkerheten ikke fungerer.. Dermed blir valget "litt" enklere.. Det fordi det er det "mest logiske" valget.. (kanskje ikke det beste eksemplet, menmen..) Hva om det er slik med alle valg, at et av valgene er mer logisk i forhold til situasjonen en er i, og type person man er.. Da vil en jo mest sannsynlig velge det mest logiske.. Er det da "reelle" valg?

Bare noen teorier jeg har hørt om en gang i tiden..

( noen sider en kan søke på: univers(no), prallel universe(eng)
- www.nationalgeographic.com/
- www.illustrertvitenskap.com/ )
Antall ord: 360
[ .. Dear Cupid! I just have to tell you, you suck!! .. ]

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mira92
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 7
Startet: 07 Jul 2006 23:06
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Sandnes

Innlegg av Mira92 »

Tror nåkk at d finnes,at det finnes en annen verden som denne,at de samme folka bor der og at de får de samme valga som oss bare at dei tar den andre veien ut.Det må jo ver ein meining i alt dette her,men dokk ser d kansje ikke på samme måte som jeg.
Antall ord: 60
-*- You wont belive it before you see it -*-

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Jovian skrev:
BA skrev: ..
Her er vi uenige. :)
Jeg mener at om tiden ikke eksisterer, og valget vi står overfor har et gitt resultat, er det ikke et reellt valg, uansett hvor mange alternativer du ikke kan velge som er der, og uavhengig om valget er i fortid, nåtid eller framtiden.
...
Ja vi er uenig :) Og jeg gir meg ei! :mozilla_tongue:
Dersom du har et uendelig antall valg, og du ikke vet utfallet av noen av dem, da blir dette reelle valg. For du vet jo jo ikke utfallet. For å kunne velge noe, må jo valget eksistere. Hva er da igjen av det som er "reelle" valg, slik du tenker om "reelle" valg. Skjønner? Du kan ikke i løpet av et menneskeliv prøve ut alle disse valgene, og vi som mennesker vil ikke kunne forstå at dette er allerede har skjedd. Du velger det du velger. Når valget er tatt vil du erfare følgene av valget du tok. Men ettersom tid kanskje ikke eksisterer, har det allerede skjedd. Vanskelig dette her. Men ser vi ved siden av begrepet "tid" blir alt så mye annerledes. Universet er et mysterium. :mozilla_cool:
å vet jeg ikke hvordan jeg skal formulere meg, men jeg får prøve med en metafor. :)

Tenk deg at du skal gjennom en helt vanlig dag, men guden Jonas har bestemt utfallet av alle dine valg, og dagens ende. Hver gang du gjør feil valg i forhold til hans fasit, spoler han tiden tilbake, og du får et nytt forsøk. Du vil selvfølgelig ikke merke noe til dette, så du opplever hele tiden at du kan velge fritt.
Så kan man spørre seg om dette er fri vilje eller ikke. I alle valg kan du velge mellom et uendelig antall alternativer, men kun om du velger riktig slipper Jonas deg videre til neste valg. For meg er ikke dette fri vilje.

Som Madjava sier, er vi slaver av vår tid og våre valg. Ved hvert eneste valg vi gjør, legger vi grunnlaget for neste valg. Når man har vent seg til å flykte fra vanskeligheter blir det vanskeligere for hver gang å stå opp mot dem.
Kunnskap, kultur, overbevisning og egen styrke er avgjørende for hvilke løsninger en ser på en valgsituasjon.
Antall ord: 388

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
altemulig
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 8
Startet: 19 Aug 2006 00:58
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: trondheim

Innlegg av altemulig »

Se hva som er skrevet før her inne på paranormal, hva gjelder parallelle univers og string teorien... Såg tre vitenskaplige program på svt om stringteorin og hva det gjør med universum... Utrolig spennendes vitenskap... Går i hvert fall ikke ann å avfeide slike hypoteser og tanker med å si nei idag... :mozilla_wink:
Antall ord: 55
tror fortsatt på det jeg tror på..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links