Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisGud.

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

MikkelRev skrev:Her er noen svar på originalspørsmålet:
Jeg har tenkt litt på Den Kristne guden(Dette dekker også Den Islamske Og Jødiske siden det er den samme guden.)
Nei, den kristne og jødiske guden er begge Yahweh. Men den islamske guden er Allah. Allah har mye til felles med Yahweh (først og fremst at han er en monoteistisk gud), men også mye som konflikter mot Yahweh.
Dette er bare forskjelige navn på samme guden. Herren, Jehova og Gud er andre navn.

Forskjellen ligger i at kristne tror at Jesus var Messias, mens jødene fortsatt venter på Messias. Muslimene tror at Jesus og Muhammed var store profeter, men at jødene (og kristne) fulgte avguder etter Abraham.
Gud, Han er Alt vitende. Han er skaperen av alt og alle.
Gud vet hva som alt som skjer i verden og alt som kommer til og skje.
Dette er det kristne, muslimer osv trur ikke sant?
Mange som tror det, men det er ikke en forutsetning for å tro på gud.
Det finnes ngen forutsetninger for å tro på Gud. Man kan tro Gud er energi, en del av oss alle, en snill gammel bestemor, eller man kan tro Gud er en sinna gammel grinebiter.

Trådstarters beskrivelse passer med bibelens beskrivelse av denne guden.
Da tenker jeg dette. Hvilken gud lar voldtektsmenn, mordere og pedofile leve? Han skapte jo dem? Selv om han vet at de kommer til og skade mange uskyldige mennesker.
Er det virkelig en gud du vil tilbe? Er det en gud som fortjener kjærlighet?
Og du har jo egentlig ikke noe valg. Gud har allerede bestemt det.
Dette er et kjent "ondskapens problem". Det finnes flere teorier på spørsmålet: Hvordan kan Gud være Allvitende, Allmektig og "Allkjærlig" på engang når det finnes ondskap?

Islam
Hvordan kan Allah tillate og oppfordre mennesker gå til krig?
Å gå til krig (jihad) for en god (Allah) sak er ikke ondskap. Det er ikke oss mennesker som definerer ondt og godt, men Allah.

Allmektighet
Det står ikke i bibelen at Gud er Allmektig. Det er to typer krefter i verden, onde og gode. Du har fri vilje til å velge dine handlinger. Så Gud står bare for det gode i verden.

Dysteisme
Gud finnes og har skapt verden, men han er ikke Allkjærlig. Fordi at det finnes ondskap, så beviser det jo ikke at det ikke finnes en Gud. Gud finnes, men er ond, ifølge dysteismen.

Doketisme: manikeisme og gnosisme
Doketisme er en dysteistisk teologi. Verden deles inn i to: den fysiske onde verden som er skapt av underguden demiurge, og den gode åndelige delen. F.eks. var ikke herren Jesus et fysisk menneske (materialistisk er jo ondt) , men kun en åndeskikkelse. Og Gud har altså ikke skapt verden og er ikke allmektig.

Det finnes helt sikkert flere løsninger på ondskapsproblemet.
Islam: Meg bekjent oppfordres det ikke å gå til krig, men å forsvare sin religion.
Tilsvarende holdninger finner man i både kristendom og jødedom.

Allmektighet: Det står mange steder at Gud er allmektig, f.eks.
1.mos 17.1 skrev:Da Abram var 99 år, viste Herren seg for ham og sa:
«Jeg er Gud Den Allmektige.
Lev for mitt åsyn,
vær hel i din ferd!
Gitt at Gud er allvitende, er også dine fremtidige valg kjent av Gud. Dermed kan også den frie vilje stilles spørsmål ved.

Dysteisme: Gud beskrives av religionene som god. Man har mange eksempler på at Guds ondskap beskrives som godhet i bibelen. F.eks.
2.kong 2.23 skrev:Fra Jeriko drog profeten opp til Betel. Mens han var på veien, kom noen smågutter ut av byen. De gjorde narr av ham og ropte: «Kom deg vekk, din fleinskalle! Kom deg vekk, din fleinskalle!» 24 Da snudde han seg, så på dem og forbannet dem i Herrens navn. Brått kom det to bjørner ut av skogen, og de rev i hjel førtito av barna.
Doketisme: Bibelen støtter ikke denne forklaringen.

Det finnes mange kreative løsninger på ondskapens problem, men ut fra vanlige statskirkelige forutsetninger, er Gud allmektig, skaperen av alt og at alt gud har skapt er godt.
Antall ord: 707

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
cecca20
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 33
Startet: 14 Okt 2005 18:57
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Larvik

Om Gud

Innlegg av cecca20 »

Gud skapte himmel og jorden han skapte også mennsekene Adam og Eva.
Eva fikk beskjed av Gud å ikke røre epletreet,men det var djevel som fristet Eva,Da hun tok en bit av et eple.

Gud ga sin sønn,sin eneste sønn. Jesus ga sitt liv for oss slik at vi mennesker skal velge mellom rett og galt og at vi skal forkynde våre synder.
Når mennesker velger det som er galt som du da skrev om voldtekt,mord og mishandling,da mener jeg at det er djevelen som frister dem til å gjøre det gale.
Vi mennesker vet hva som er rett og hva som er galt.

Vi mennesker er her for en grunn
Antall ord: 120

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 631
Startet: 02 Jul 2006 00:59
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

Dette er bare forskjelige navn på samme guden. Herren, Jehova og Gud er andre navn.
YHVH (Yahweh) er guds navn i både jødedom og kristendom.
Allah er guds navn i islam.

Hva er det som gjør at dette er samme guden? Det er ikke sånn at alle som tror på en gud, tror på den samme guden. Det er mye forskjellig, og mye som ikke passer overens mellom de to overnevnte gudene.
Forskjellen ligger i at kristne tror at Jesus var Messias, mens jødene fortsatt venter på Messias. Muslimene tror at Jesus og Muhammed var store profeter, men at jødene (og kristne) fulgte avguder etter Abraham.
Riktig
Gud, Han er Alt vitende. Han er skaperen av alt og alle.
Gud vet hva som alt som skjer i verden og alt som kommer til og skje.
Dette er det kristne, muslimer osv trur ikke sant?

Trådstarters beskrivelse passer med bibelens beskrivelse av denne guden.
Beskrivelsen passer godt til bibelens beskrivelse, men jeg kan allikevel lese bibelen og se at trådstarters beskrivelse ikke passer til bibelen.

Islam: Meg bekjent oppfordres det ikke å gå til krig, men å forsvare sin religion.
Største delen av koranen består av oppfordringer til å begå krig og drap. Naturligvis kun drap på de som "fortjener" det. Det kalles ofte jihad. I tillegg til koranen, kan man også lese jihad oppfordringer i andre viktige muslimske verk, som hadith, Ma’Alim fi el’Tareek, Al--Fareda Al-Gaaba, El-Yakaza El-Arabeya og Jihad In Islam. Ja det er sant at de kaller det forsvarskrig når de går til angrep mot en sekulær stat.
Tilsvarende holdninger finner man i både kristendom og jødedom.

Nei, det finnes ikke læresetninger som sier du skal begå drap eller jihad.
Allmektighet: Det står mange steder at Gud er allmektig, f.eks.
1.mos 17.1 skrev:
Da Abram var 99 år, viste Herren seg for ham og sa:
«Jeg er Gud Den Allmektige.
Lev for mitt åsyn,
vær hel i din ferd!
I norske fortolkninger: "Jeg er Gud Den Allmektige"
I hebraisk tanach: "ani el shaddai", som betyr "jeg er den livgivende gud" (bokstavelig: "jeg er gud med brystene")
En vanlig oversettelsesfeil.

Doketisme: Bibelen støtter ikke denne forklaringen.
Du kan finne støtte for manikeistisk eller gnosistisk doketisme i den hebraiske tanach om du ønsker som i:
-Gud er god, men han er ikke allmektig
-Demiurge er ond, og han har skapt den onde verden
Der den onde gud er demiurge, ikke Faderen YHVH.
Det finnes mange kreative løsninger på ondskapens problem, men ut fra vanlige statskirkelige forutsetninger, er Gud allmektig, skaperen av alt og at alt gud har skapt er godt.
Ja, statskirken gir en "offisiell forklaring" på teologiske vanskeligheter. Det betyr ikke at det nødvendigvis må være den rette løsningen på problemet.
Antall ord: 482
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bixz
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 165
Startet: 16 Feb 2005 15:39
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: særp
Blitt takket: 1 gang

Re: Om Gud

Innlegg av Bixz »

cecca20 skrev:Gud skapte himmel og jorden han skapte også mennsekene Adam og Eva.
Eva fikk beskjed av Gud å ikke røre epletreet,men det var djevel som fristet Eva,Da hun tok en bit av et eple.

Gud ga sin sønn,sin eneste sønn. Jesus ga sitt liv for oss slik at vi mennesker skal velge mellom rett og galt og at vi skal forkynde våre synder.
Når mennesker velger det som er galt som du da skrev om voldtekt,mord og mishandling,da mener jeg at det er djevelen som frister dem til å gjøre det gale.
Vi mennesker vet hva som er rett og hva som er galt.

Vi mennesker er her for en grunn
Men gud kan se in I framtiden. Gud viste at Eva kom til og spise det eple.
Antall ord: 139
Epostadressa mi gir feilmelding, så jeg får ikke mottatt varsler via epost....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bixz
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 165
Startet: 16 Feb 2005 15:39
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: særp
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Bixz »

MikkelRev skrev:
Dette er bare forskjelige navn på samme guden. Herren, Jehova og Gud er andre navn.
Tilsvarende holdninger finner man i både kristendom og jødedom.

Nei, det finnes ikke læresetninger som sier du skal begå drap eller jihad.

t.
Hva med denne da?

Kill Followers of Other Religions.

1) If your own full brother, or your son or daughter, or your beloved wife, or you intimate friend, entices you secretly to serve other gods, whom you and your fathers have not known, gods of any other nations, near at hand or far away, from one end of the earth to the other: do not yield to him or listen to him, nor look with pity upon him, to spare or shield him, but kill him. Your hand shall be the first raised to slay him; the rest of the people shall join in with you. You shall stone him to death, because he sought to lead you astray from the Lord, your God, who brought you out of the land of Egypt, that place of slavery. And all Israel, hearing of this, shall fear and never do such evil as this in your midst. (Deuteronomy 13:7-12 NAB)

Hentet fra Evilbible.com
Antall ord: 207
Epostadressa mi gir feilmelding, så jeg får ikke mottatt varsler via epost....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
mordecai
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 130
Startet: 11 Nov 2004 08:36
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Har takket: 2 ganger

Innlegg av mordecai »

Faktisk så tror jødene, kristne og muslimer på den samme Gud. I Gammel testamentet fikk (amram) abraham nåde hos gud ved tro, og at hans ætt skulle bli velsignet til evig tid ved ham, da han skulle ofre Isak (yitzak) som var abrahams sønn. Jjødene i likhet med kristne tror at løftet gjelder dem. Muslimer og islam hevder derimot at løftet gjelder dem ved ismael som var abrahams andre sønn. Så i bunn og grunn tror de på samme Gud.

Ang fri vilje; selvom Gud er altvitende, så står vi personlig til ansvar for våre valg. Gud tar ikke ansvar for våre valg selvom Gud skulle se alt fra før. Samme prinsippet gjelder syndefallet.

En ting til; jeg tenker at hvis Gud lot være å dømme synd, da ville han ikke være rettferdig men i kontrast av sin egen natur
Sist redigert av mordecai på 04 Sep 2006 03:48, redigert 2 ganger totalt. Antall ord: 153
Utlys.no - Auksjon og Rubrikk

There is no man living who is not capable of doing more than he thinks he can do.
-Henry Ford

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
-smily-
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 56
Startet: 25 Mai 2006 15:42
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Drammen

Re: Gud.

Innlegg av -smily- »

Bixz skrev:(Ikke sikker På hvilken del av forumet dette passer best så flytt den om du vil admin/mod)

Jeg har tenkt litt på Den Kristne guden(Dette dekker også Den Islamske Og Jødiske siden det er den samme guden.)

Gud, Han er Alt vitende. Han er skaperen av alt og alle.
Gud vet hva som alt som skjer i verden og alt som kommer til og skje.
Dette er det kristne, muslimer osv trur ikke sant?

Åssen kan vi da ha fri vilje? Da må framtiden våres være fiksert allerede. Fordi gud vet jo hva som kommer til å skje?

Da tenker jeg dette. Hvilken gud lar voldtektsmenn, mordere og pedofile leve?
Han skapte jo dem? Selv om han vet at de kommer til og skade mange uskyldige mennesker.
Er det virkelig en gud du vil tilbe? Er det en gud som fortjener kjærlighet?
Og du har jo egentlig ikke noe valg. Gud har allerede bestemt det.
Hmm... helt enig..
Antall ord: 165
<3I`m in LOVE!!<3

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bixz
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 165
Startet: 16 Feb 2005 15:39
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: særp
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Bixz »

mordecai skrev:Faktisk så tror jødene, kristne og muslimer på den samme gud. I Gammel testamentet fikk (amram) abraham nåde hos gud ved tro, og at hans ætt skulle bli velsignet til evig tid ved ham. Isak (yitzak) var abrahams førstefødte og jødene i likhet med kristne tror at løftet gjelder dem. Muslimer og islam derimot hevder at løftet gjelder dem ved ismael som var abrahams andre sønn. Så i bunn og grunn tror de på samme gud.

Ang fri vilje; selvom Gud er altvitende, så står vi personlig til ansvar for våre valg. Gud tar ikke ansvar for våre valg selvom gud skulle se alt fra før. Samme prinsippet gjelder syndefallet.

En ting til; jeg tenker at hvis gud lot være å dømme synd, da ville han ikke være rettferdig men i kontrast av sin egen natur
Vi har jo egentlig ikke noe valg da. Gud vet hvilken valg vi kommer til å gjøre.
Framtiden våres er jo fiksert. Eller så er den ikke fiksert. Og da er ikke gud allvitende .
Da har vi jo ikke et valg egentlig. Åssen kan vi ha et valg når framtiden er fiksert?
Antall ord: 206
Epostadressa mi gir feilmelding, så jeg får ikke mottatt varsler via epost....

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

MikkelRev skrev:
Dette er bare forskjelige navn på samme guden. Herren, Jehova og Gud er andre navn.
YHVH (Yahweh) er guds navn i både jødedom og kristendom.
Allah er guds navn i islam.

Hva er det som gjør at dette er samme guden? Det er ikke sånn at alle som tror på en gud, tror på den samme guden. Det er mye forskjellig, og mye som ikke passer overens mellom de to overnevnte gudene.
Forskjellen ligger i at kristne tror at Jesus var Messias, mens jødene fortsatt venter på Messias. Muslimene tror at Jesus og Muhammed var store profeter, men at jødene (og kristne) fulgte avguder etter Abraham.
Riktig
Fram til Abraham er deres historie lik, men deretter tolker de samme guden forskjellig. På samme vis er det med pinsemenigheten og Jehovas vitner. De tror på samme Jesus, men likevel har de forskjellig religion.
Gud, Han er Alt vitende. Han er skaperen av alt og alle.
Gud vet hva som alt som skjer i verden og alt som kommer til og skje.
Dette er det kristne, muslimer osv trur ikke sant?

Trådstarters beskrivelse passer med bibelens beskrivelse av denne guden.
Beskrivelsen passer godt til bibelens beskrivelse, men jeg kan allikevel lese bibelen og se at trådstarters beskrivelse ikke passer til bibelen.
Javiss, eller delvis. Du kan lese bibelen og finne en annen beskrivelse som også vil stemme, men du vil neppe kunne avvise denne beskrivelsen.
Islam: Meg bekjent oppfordres det ikke å gå til krig, men å forsvare sin religion.
Største delen av koranen består av oppfordringer til å begå krig og drap. Naturligvis kun drap på de som "fortjener" det. Det kalles ofte jihad. I tillegg til koranen, kan man også lese jihad oppfordringer i andre viktige muslimske verk, som hadith, Ma’Alim fi el’Tareek, Al--Fareda Al-Gaaba, El-Yakaza El-Arabeya og Jihad In Islam. Ja det er sant at de kaller det forsvarskrig når de går til angrep mot en sekulær stat.
Nå har jeg ikke lest hele koranen, kun de to første suraene, og der fant jeg "Kjemp for Guds sak mot dem som bekjemper dere, men gjør dere ikke skyldige i aggresjon. Gud liker ikke de aggressive."
Det sto også en del om hvordan fiendene skal bekjempes, men jeg fant ingenting om at en skal bruke vold mot fredelige vantro. Og du nevner det riktige om en sekulær stat. For kristne og jøder er ikke vantro.
Tilsvarende holdninger finner man i både kristendom og jødedom.

Nei, det finnes ikke læresetninger som sier du skal begå drap eller jihad.
Jodda. Trollkvinner skal ikke få leve, voldtektsofre innenfor bymurene skal stenes.
Det står en rekke regler for regler de skal følge i sine kriger, f.eks. skal en hvis en har lyst på en kvinne ta henne med seg og ekte henne etter et par uker. Det er greit hvis du har drept hennes foreldre.
Allmektighet: Det står mange steder at Gud er allmektig, f.eks.
1.mos 17.1 skrev:
Da Abram var 99 år, viste Herren seg for ham og sa:
«Jeg er Gud Den Allmektige.
Lev for mitt åsyn,
vær hel i din ferd!
I norske fortolkninger: "Jeg er Gud Den Allmektige"
I hebraisk tanach: "ani el shaddai", som betyr "jeg er den livgivende gud" (bokstavelig: "jeg er gud med brystene")
En vanlig oversettelsesfeil.
Hebraisk er ikke min sterke side, ;) men på gresk står det pantokrator, som stemmer bra med oversettelsene til alle språk jeg behersker.
Andre muligheter er "Gud på berget"

Uansett, dette var bare det første eksemplet. Det finnes et annet i Paulus 2. brev til korinterne.
Doketisme: Bibelen støtter ikke denne forklaringen.
Du kan finne støtte for manikeistisk eller gnosistisk doketisme i den hebraiske tanach om du ønsker som i:
-Gud er god, men han er ikke allmektig
-Demiurge er ond, og han har skapt den onde verden
Der den onde gud er demiurge, ikke Faderen YHVH.
Men dette er da ikke i bibelen.
Det finnes mange kreative løsninger på ondskapens problem, men ut fra vanlige statskirkelige forutsetninger, er Gud allmektig, skaperen av alt og at alt gud har skapt er godt.
Ja, statskirken gir en "offisiell forklaring" på teologiske vanskeligheter. Det betyr ikke at det nødvendigvis må være den rette løsningen på problemet.
Nei, akkurat. Men ut fra betingelsene trådstarter satte ser det ut til at statskirkekristendommen var basis for spørsmålene. Religion er for individuelt til at man kan diskutere på generelt grunnlag. Imidlertid satte trådstarter begrensninger ved å legge inn sine forutsetninger.
Antall ord: 777

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Re: Om Gud

Innlegg av BA. »

cecca20 skrev:Gud skapte himmel og jorden han skapte også mennsekene Adam og Eva.
Eva fikk beskjed av Gud å ikke røre epletreet,men det var djevel som fristet Eva,Da hun tok en bit av et eple.

Gud ga sin sønn,sin eneste sønn. Jesus ga sitt liv for oss slik at vi mennesker skal velge mellom rett og galt og at vi skal forkynde våre synder.
Når mennesker velger det som er galt som du da skrev om voldtekt,mord og mishandling,da mener jeg at det er djevelen som frister dem til å gjøre det gale.
Vi mennesker vet hva som er rett og hva som er galt.

Vi mennesker er her for en grunn
Eva fikk beskjed om at den dagen hun spiste av treet ville hun dø, slangen sa at det ikke stemte, og det var sant. De døde ikke for den fruktbiten. De ble kastet ut av Eden fordi de begynte å skjønne forskjell på godt og vondt (sant og usant).

Det er litt av en gud, som krever menneskeoffer. Og ikke et hvilket som helst menneske heller.

Dere har vært slemme, så da må dere torturere og drepe den eneste sønnen jeg har, så skal jeg tilgi dere for alt dere har gjort.

Nei takk. Han døde ikke for min skyld. Jeg har dårlig nok samvittighet for mange andre småting. Tortur og drap på et uskyldig menneske vil jeg ikke ha på samvittigheten min.

Grunnen til at jeg er her er at mine foreldre ønsket barn/hadde et uhell.
Antall ord: 265

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 631
Startet: 02 Jul 2006 00:59
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

Vi har jo egentlig ikke noe valg da. Gud vet hvilken valg vi kommer til å gjøre. Framtiden våres er jo fiksert. Eller så er den ikke fiksert. Og da er ikke gud allvitende . Da har vi jo ikke et valg egentlig. Åssen kan vi ha et valg når framtiden er fiksert?
:Kanskje vet han fremtiden, kanskje ikke. Snu heller på det, og tenk at du selv kan fiksere fremtiden din. Enten kan du fiksere den mot livet, eller mot døden. For iflg. kr.dom, kan ånden din fortsette i livet, selv om kroppen går i døden.
Men gud kan se in I framtiden. Gud viste at Eva kom til og spise det eple.
:Mener du det var et eple? :mozilla_laughing:
Si at Gud kjente fremtiden. Hvorfor testet han da Adam og Eva's tro? Hvorfor testet han Abrahams tro? Hvorfor skapte han først mennesket, og deretter angret han på det?

Svar: Han visste det ikke, han kjenner (sannsynligvis) ikke fremtiden. Gud er ikke perfekt, slik man ofte hører. Nei, Gud åpenbarer seg som en sårbar og angrende gud med mange menneskelige egenskaper, akkurat som en far for sin sønn/datter. Mennesker er skapt i guds bilde, et tegn på at mennesker har arvet en del av Guds "imperfeksjonisme"/ufullkommenhet. Mennesker ble nemlig heller ikke skapt perfekte, noe som også går frem i 1mos på flere punkt.
Gud, Han er Alt vitende. Han er skaperen av alt og alle.
Gud vet hva som alt som skjer i verden og alt som kommer til og skje.
Dette er det kristne, muslimer osv trur ikke sant?
Trådstarters beskrivelse passer med bibelens beskrivelse av denne guden.

Javiss, eller delvis. Du kan lese bibelen og finne en annen beskrivelse som også vil stemme, men du vil neppe kunne avvise denne beskrivelsen.
:Joda, den beskrivelsen kan avvises, som enhver annen teori. Han er ikke allmektig, og kanskje vet han derfor heller ikke fremtiden. Kanskje har han ikke engang skapt himmel, jord, fisk, fugl og mennesker. Hvis han ikke har det, så faller problemet bort som har med at han ikke burde skapt mennesker som han vet vil falle i dårlig jord. Nøkkelen ligger igjen i den hebraiske tanach.
Hebraisk er ikke min sterke side, Wink men på gresk står det pantokrator, som stemmer bra med oversettelsene til alle språk jeg behersker.
Andre muligheter er "Gud på berget"

Uansett, dette var bare det første eksemplet. Det finnes et annet i Paulus 2. brev til korinterne.
King James: says the Lord Almighty.
The Message: The Word of the Master, God.
Contemporary: the All-Powerful
New Int. Read.v.says the Lord who rules over all

Den siste tolkningen kan si noe om 2mos1,7 som er indikasjon på at Gud skapte og styrer naturlovene. Det er Paulus som beskriver Gud her, ikke Gud selv som sier det. Det er en måte han forklarer Guds storhet på. Og som du selv nevnte "Gud på berget" betyr jo ikke nødvendigvis "allmektig".
Du kan finne støtte for manikeistisk eller gnosistisk doketisme i den hebraiske tanach om du ønsker som i:
-Gud er god, men han er ikke allmektig
-Demiurge er ond, og han har skapt den onde verden
Der den onde gud er demiurge, ikke Faderen YHVH.---)
Men dette er da ikke i bibelen.
joda, tanach er det samme som jødenes bibel og vårt GT, bortsett fra at GT er direkte eller indirekte oversatt fra hebraisk. Teorien om at Gud er god, men ikke allmektig, skrev jeg rett over. At Gud ikke har skapt verden skrev jeg også rett over. Og vi er naturlig ond, står under. Dermed åpnes det plass for en skapende (som har laget verden) demiurge. Den fysiske verden fører nemlig bare til døden, alt i verden holder på å dø, og vil dø. Videre står det i skapelsen på norsk "og jorden var øde og tom", tanach "va haaretz haitah tohu vavohu", der ordet for øde er tohu og ordet for tom er vohu. Vohu betyr "forlatt". Om det betyr at aliensene hadde allerede dratt sin vei, vet jeg ikke :mozilla_tongue:'. Tohu er kaos, noe som forvirrer mennesker, ondskapens kilde.



Det er litt av en gud, som krever menneskeoffer. Og ikke et hvilket som helst menneske heller.
:Jesus er livet
Hvis Adam og Eva spiste, skulle de dø. De spiste. Dødens dør ble åpnet. Menneskers ugjerninger (ondskap / svakhet) fører til døden. Mennesker er ond av natur, og vi vil derfor ende i døden.
Jesus muliggjorde at oss svake/onde mennesker allikevel kunne nå til livet. Straffen som vi "fortjener" (setter i hermetegn, siden vi ikke valgte selv å bli født), som hadde vært døden, er da blitt sonet. Som alternativ tok Gud "døden (straffen) ned i døden" når han døde. Han valgte selv å begrave synden.


Jeg svarer på resten en annen dag
Antall ord: 831
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

MikkelRev skrev:
Bixz skrev: Vi har jo egentlig ikke noe valg da. Gud vet hvilken valg vi kommer til å gjøre. Framtiden våres er jo fiksert. Eller så er den ikke fiksert. Og da er ikke gud allvitende . Da har vi jo ikke et valg egentlig. Åssen kan vi ha et valg når framtiden er fiksert?
:Kanskje vet han fremtiden, kanskje ikke. Snu heller på det, og tenk at du selv kan fiksere fremtiden din. Enten kan du fiksere den mot livet, eller mot døden. For iflg. kr.dom, kan ånden din fortsette i livet, selv om kroppen går i døden.
Ifølge myten om at Gud er allvitende må han jo også vite fremtiden, og da har man ikke fri vilje. Hvis man ikke forholder seg til denne myten er mange andre muligheter åpne.
MikkelRev skrev:
Gud, Han er Alt vitende. Han er skaperen av alt og alle.
Gud vet hva som alt som skjer i verden og alt som kommer til og skje.
Dette er det kristne, muslimer osv trur ikke sant?
Trådstarters beskrivelse passer med bibelens beskrivelse av denne guden.

Javiss, eller delvis. Du kan lese bibelen og finne en annen beskrivelse som også vil stemme, men du vil neppe kunne avvise denne beskrivelsen.
:Joda, den beskrivelsen kan avvises, som enhver annen teori. Han er ikke allmektig, og kanskje vet han derfor heller ikke fremtiden. Kanskje har han ikke engang skapt himmel, jord, fisk, fugl og mennesker. Hvis han ikke har det, så faller problemet bort som har med at han ikke burde skapt mennesker som han vet vil falle i dårlig jord. Nøkkelen ligger igjen i den hebraiske tanach.
Ifølge bibelen er han allmektig. Ifølge bibelen har han skapt alt som finnes. Hvis Gud ikke finnes faller problemet bort, men for i det hele tatt å diskutere bibelens gud, må vi forholde oss til det som står i bibelen. Da kan ikke beskrivelsen avvises.
Hebraisk er ikke min sterke side, Wink men på gresk står det pantokrator, som stemmer bra med oversettelsene til alle språk jeg behersker.
Andre muligheter er "Gud på berget"

Uansett, dette var bare det første eksemplet. Det finnes et annet i Paulus 2. brev til korinterne.
King James: says the Lord Almighty.
The Message: The Word of the Master, God.
Contemporary: the All-Powerful
New Int. Read.v.says the Lord who rules over all

Den siste tolkningen kan si noe om 2mos1,7 som er indikasjon på at Gud skapte og styrer naturlovene. Det er Paulus som beskriver Gud her, ikke Gud selv som sier det. Det er en måte han forklarer Guds storhet på. Og som du selv nevnte "Gud på berget" betyr jo ikke nødvendigvis "allmektig".
"Gud på berget" og "Gud med kvinnebryst" er oversettelser av ett (sammensatt) ord. I sammenheng må man også forstå kultur, språklig historie og tradisjoner.
Når jødene i "samtiden" oversatte dette til pantokrator kan det tyde på at dette er betydningen i denne sammenheng.

Det er tradisjon for å legge vekt på hva Paulus sier. Uansett har jeg vist til to eksempler av mange på at bibelen beskriver Gud som allmektig.
Du kan finne støtte for manikeistisk eller gnosistisk doketisme i den hebraiske tanach om du ønsker som i:
-Gud er god, men han er ikke allmektig
-Demiurge er ond, og han har skapt den onde verden
Der den onde gud er demiurge, ikke Faderen YHVH.---)
Men dette er da ikke i bibelen.
joda, tanach er det samme som jødenes bibel og vårt GT, bortsett fra at GT er direkte eller indirekte oversatt fra hebraisk. Teorien om at Gud er god, men ikke allmektig, skrev jeg rett over. At Gud ikke har skapt verden skrev jeg også rett over. Og vi er naturlig ond, står under. Dermed åpnes det plass for en skapende (som har laget verden) demiurge. Den fysiske verden fører nemlig bare til døden, alt i verden holder på å dø, og vil dø. Videre står det i skapelsen på norsk "og jorden var øde og tom", tanach "va haaretz haitah tohu vavohu", der ordet for øde er tohu og ordet for tom er vohu. Vohu betyr "forlatt". Om det betyr at aliensene hadde allerede dratt sin vei, vet jeg ikke :mozilla_tongue:'. Tohu er kaos, noe som forvirrer mennesker, ondskapens kilde.
Tanakh er jødens boksamling, og er i stor grad lik kristnes GT, likevel er bibelen samling av både GT og NT. Det er gjort andre valg for hvilke bøker som er med.
Hvis du vil kalle Tanakh for bibelen, gjør du deg skyldig i begrepsforvirring om du ikke spesifiserer at du snakker om den hebraiske bibel.
Det er litt av en gud, som krever menneskeoffer. Og ikke et hvilket som helst menneske heller.
:Jesus er livet
Hvis Adam og Eva spiste, skulle de dø. De spiste. Dødens dør ble åpnet. Menneskers ugjerninger (ondskap / svakhet) fører til døden. Mennesker er ond av natur, og vi vil derfor ende i døden.
Jesus muliggjorde at oss svake/onde mennesker allikevel kunne nå til livet. Straffen som vi "fortjener" (setter i hermetegn, siden vi ikke valgte selv å bli født), som hadde vært døden, er da blitt sonet. Som alternativ tok Gud "døden (straffen) ned i døden" når han døde. Han valgte selv å begrave synden.
Gud sa: «Du kan spise av alle trærne i hagen. Men treet som gir kunnskap om godt og ondt, må du ikke spise av; for den dagen du spiser av det, skal du dø.»
Slangen sa: «Dere kommer slett ikke til å dø! Men Gud vet at den dagen dere spiser av frukten, vil deres øyne bli åpnet; dere vil bli som Gud og kjenne godt og ondt.»
Gud sa: «Nå er mennesket blitt som en av oss og kjenner godt og ondt. Bare det nå ikke strekker hånden ut og tar av livstreet også og spiser og lever evig!»

Da ser du at Gud trodde (eller løy om at) de skulle dø samme dagen de spiste. Det gjorde de ikke, og dødens dør ble heller ikke åpnet, for den var allerede åpen. Derfor ble de jaget ut, slik at de ikke kunne lukke denne døren.

Denne menneskeofringen som er spesiell for de kristne betakker jeg meg for. Den vil jeg ikke ha noe med å gjøre.
Antall ord: 1079

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 631
Startet: 02 Jul 2006 00:59
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

Ifølge myten om at Gud er allvitende må han jo også vite fremtiden, og da har man ikke fri vilje. Hvis man ikke forholder seg til denne myten er mange andre muligheter åpne.
Hvorfor legger du inn en unødvendig betingelse og deretter lager et problem ut av det? Jeg kan gjøre akkurat det samme for deg:

Jeg husker at Kong Håkon utnevnte sin da nyfødte Ingrid Alexandra til verdens skjønneste jente.
Kanskje sa Märtha Louise det samme om sin nyfødte da hun hadde født Maud Angelica. La anta premissene om at de kongelige ikke lyger til folket, og at de vet hva de snakker om. Begge to er nå verdens skjønneste unge. Men det går jo ikke? La oss gjøre et problem ut av det, og tilslutt konkludere med at den norske kongefamilien ikke henger på greip.

Ifølge bibelen er han allmektig. Ifølge bibelen har han skapt alt som finnes. Hvis Gud ikke finnes faller problemet bort, men for i det hele tatt å diskutere bibelens gud, må vi forholde oss til det som står i bibelen. Da kan ikke beskrivelsen avvises.
Ifølge bibelen er han helt tydelig ikke allmektig. Ifølge generell kristen oppfattning, har han skapt alt som finnes.

Ifølge tanach, har han muligens skapt alt som finnes.

I følge tanach, har han muligens ikke skapt himmelen og jorden. Hvis han ikke har det, så kan det like godt være at det er demiurge som har skapt verden. Dette er doketistisk tankegang, og passer godt med min beskrivelse i forrige post, om at jorden er ond. Denne teorien går også hånd i hånd med tanach.

Ifølge tanach, har han muligens ikke skapt himmelen og jorden. Flere astronomer mener universet er evig, hvis så er tilfelle, hvordan kan noen lage noe som er der fra før? Hva hadde vært vitsen? Denne teorien er som med forrige teori, i tråd med tanach. Tanach er nemlig imotsetning til kirkelige læresetninger, mer fleksibel enn du kanskje tror.
"Gud på berget" og "Gud med kvinnebryst" er oversettelser av ett (sammensatt) ord. I sammenheng må man også forstå kultur, språklig historie og tradisjoner.
Når jødene i "samtiden" oversatte dette til pantokrator kan det tyde på at dette er betydningen i denne sammenheng.
Angående datering. Dateringen av torahen varierer mellom ca 1300-600f.Kr. Om det nyeste skulle være riktig, så er torahen fremdeles skrevet 4-500 år før Septuaginta, den første greske fortolkningen. Om 1200 f.Kr. er riktig, så er det det tusen år forskjell! Om du med "samtiden" mener "det skjedde i gamle dager", så har du nok rett.

I tanach står det "el shaddai". Når det gjelder "kultur, språklig historie og tradisjon", så må jeg bare igjen få presisere:

El Shaddai betyr bokstaveligtalt "gud med brystene", som skal tolkes til "den livgivende gud". Se 1mos2,7: Og Herren Gud formet mannen av jord fra marken og blåste livspust inn i hans nese, så mannen ble til en levende skapning.

Som du selv poengterte, er det mulig at det ikke betyr "gud med brystene", men "gud på berget", noe som skal tolkes til "den store, sterke gud".

Jeg har sett mange oversettelser der det brukes "allmektig" istedetfor grunnbetydningen, både i norske, engelske, tyske, nederlandske, svenske og danske fortolkninger, men ingen av de gjengir grunnteksten korrekt. Selv om hundretusen bibler "oversetter" likt, så forandres ikke tanakhen. Ja, selv ikke om en milliard gjør det! Grunnen kan kanskje være at de enten ikke vet bedre, at de "smugtitter" på andre tolkninger, at de ikke bruker hebraisk kilde, at de føler seg mer from av å "skryte opp" Gud så høyt de kan eller andre grunner. Noen grunner til at gud ikke er allmektig:

1- Ondskapsproblem: Hvorfor ville gud gi liv til mennesker han visste fra før at vil falle i dårlig jord?
2- Ondskapsproblem: Hvorfor finnes det ondskap i verden når han bare kan si hokus-pokus?
3- Hvorfor ville han teste Adam og Eva, om han visste resultatet allerede?
4- Hvorfor ville han teste Abraham om han visste resultatet allerede?
5- Mennesker er skapt i Guds bilde. Det går tydelig frem i 1mos at menneskene hverken ble skapt perfekt, eller var perfekte. Vi har arvet av hans ufullkommenhet.
6- Hvorfor skapte han først mennesker, og deretter angret han?
7- Ordproblemet: kan han lage en stein som er så tung at han ikke klarer å løfte den selv?
8- I tanakh står det el shaddai, som bare er en av flere titler for å beskrive/opphøye Gud. Andre er el shalom (fredens gud), el hagibbor (helten gud) osv.
9- i gresk NT brukes pantokratwr, som gjerne kan bety "allmektig", "herre over alt", "den som styrer livet", "han som styrer alt". Kan også være hentydning til Gud som styrer naturlovene. Allmektig er den enkleste, og dermed også blitt den mest populære oversettelsen, men ikke nødvendigvis den mest sannsynlig korrekte/passende.

Hele problemet baserer seg på ditt ønske om at el shaddai og pantokratwr må bety "allmektig", selv om det er mer som sier imot enn for den tesen. Jeg leter etter løsninger, ikke problemer.

Tanakh er jødens boksamling, og er i stor grad lik kristnes GT, likevel er bibelen samling av både GT og NT. Det er gjort andre valg for hvilke bøker som er med.
Hvis du vil kalle Tanakh for bibelen, gjør du deg skyldig i begrepsforvirring om du ikke spesifiserer at du snakker om den hebraiske bibel.
Tanakh, jødenes boksamling, jødenes bibel og den hebraiske bibel er det samme. Det er ingen forskjell på vårt GT (med luther-protestantisk kanonfortegnelse) og jødenes tanakh/boksamling/bibel, bortsett fra språket. Hvis ikke du tenker på katolske eller ortodokse kanonfortegnelser, som som oftest har en noe annen kanon enn Tanakh. Den katolske kanon har f.eks. enda med de deuterokanoniske skriftene. Ortodokse kanoner har også noen skrifter som ikke er i Tanakh.
Antall ord: 1027
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Problemet
MikkelRev skrev:Hvorfor legger du inn en unødvendig betingelse og deretter lager et problem ut av det?
Det gjør jeg ikke, men jeg diskuterer dette problemet ut fra den myten som trådstarter nevner.
Bixz skrev:Gud, Han er Alt vitende. Han er skaperen av alt og alle.
Gud vet hva som alt som skjer i verden og alt som kommer til og skje.
Dette er det kristne, muslimer osv trur ikke sant?
Myten er ganske vanlig i norske kristne miljøer, og har støtte i bibelen.

Når du viser til paradokser ved denne myten bekrefter du trådstarter og mine poeng. Når du diskuterer en gud som ikke har disse egenskapene diskuterer du en annen mytisk figur, en annen gud, kan du si.

Diskusjonen om bibelen støtter allmektighet eller ikke kan være interessant, men da diskuterer vi ikke lenger den guden som trådstarter stiller spørsmål ved.

I statskirkelige miljøer regnes Gud som allmektig, men ikke slik at Gud kan lage runde trekanter eller en sten som er så tung at hn ikke kan løfte den. Så vi ser en begrensning i Guds allmektighet, men ondskapens problem stiller i en annen klasse, og burde vært løst for en allmektig gud, slik mainstreamkristne tolker det.

Tankh/bibelen
Når du henviser til Tanakh, fordi du ikke finner støtte i bibelen, er de tydeligvis ikke like men etter å ha lett litt rundt, fant jeg følgende passasje fra noe som ser ut til å være tanakh: "1. Da Abrám var ni og halvfemsindstyve År gammel, åbenbarede JHVH sig for ham og sagde til ham: «Jeg er Gud den Almægtige; vandre for mit Åsyn og vær ustraffelig, 2. så vil jeg oprette min Pagt mellem mig og dig og give dig et overvættes stort Afkom!» "

Altså oversettes også tanakh med allmektig. Og om tusenvis av bøker oversettes likt, men i uoverensstemmelse med din favoritt, hvilken oversettelse er da mest sannsynlig riktig?

Datering
Det stemmer at jeg med "samtiden" mente tilnærmet samme tid, eller som du sier, i gamle dager.
Nå var ikke mosebøkene entydig før heller. Først i år 100 etter vår tidsregning ble Tanakh ensrettet. Da var LXX 300 år allerede. Før dette fantes det mange skrifttradisjoner.

Så om en snakker om tanakh som det opprinnelige og ekte GT, kan en etter min forstand snakke om septuaginta i samme åndedrag.
Antall ord: 415

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 631
Startet: 02 Jul 2006 00:59
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

Når du diskuterer en gud som ikke har disse egenskapene diskuterer du en annen mytisk figur, en annen gud, kan du si.
Diskusjonen om bibelen støtter allmektighet eller ikke kan være interessant, men da diskuterer vi ikke lenger den guden som trådstarter stiller spørsmål ved.
Nei, jeg diskuterer ikke en annen gud, men den samme guden, altså bibelens gud. Jeg diskuterer bare naturen rundt og egenskapene til bibelens gud. Trådstrarter hadde et spørsmål om bibelens gud som angikk ondskapens problem. Jeg svarte med å gi en mulig løsning.

Sitatet fra 1mos17,1 er fra GT, altså en en dansk omtolkning av tanakhen, ikke fra selve tanakhen for den er hebraisk. "«Jeg er Gud den Almægtige". Her står det samme sted i min tanakh "ani el shaddai" (transkribert).
Altså oversettes også tanakh med allmektig.
Jepp, i mange fortolkninger gjør den det som vi allerede har snakket om. Ikke alle gjør det, feks Jerusalem Bible, som bruker "El Shaddai". Hva det betyr og hvorfor de oversetter feil, har vi vært innom allerede.
Og om tusenvis av bøker oversettes likt, men i uoverensstemmelse med din favoritt, hvilken oversettelse er da mest sannsynlig riktig?
Min favoritt vil alltid være Tanakh, fordi den er originalen (ihvertfall nærmest originalen om du vil diskutere om vi idethele tatt har originalmanuskriptet).

Først i år 100 etter vår tidsregning ble Tanakh ensrettet. Da var LXX 300 år allerede.
Du mener kanskje Janveh-kanonen fra år 95 e.Kr. Men skriftene ble samlet på samme tid (eller tidligere?) som Septuaginta ble skrevet. Uansett er de enkelte skriftene flere århundrer eldre enn LXX.
Så om en snakker om tanakh som det opprinnelige og ekte GT, kan en etter min forstand snakke om septuaginta i samme åndedrag.
Nei, fordi LXX er en senere omtolkning av eldre skrifter. LXX er dessuten en ganske unøyaktig fortolkning.

Jeg svarer på svar når jeg er tilbake fra ferie :mozilla_cool:
Antall ord: 335
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links