Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisGud.

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2133
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Innlegg av karina »

BA skrev:
karina skrev:Og derfor tror vi ikke på bibelen :)
Jeg tror ikke på bibelen fordi den virker urealistisk. (La Penn og Teller vise deg noen grunner til hvorfor :) )
At Gud ifølge bibelen er en usympatisk og løgnaktig dritsekk fører bare til motvilje mot religionen og påstanden om at Gud er god.
Ja akkurat, og det er grunnen til at jeg mener at Bibelen har misforstått hele gude-greia.
Antall ord: 75

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

MikkelRev skrev:
BA skrev:Min eneste grunn til å erte kristne med disse sitatene er at de tror Jesus var en snill fyr, som aldri sa eller gjorde noe slemt eller stygt. Når så de samme kristne, som leter seg grønne etter beviser for en snill Jesus bruker like mye tid for å bevise at Islam eller andre religioner er bare slemme synes jeg det blir latterlig.
Men nå har du sett at disse versene ikke holder vann som argument til å påstå at Jesus også var slem og stygg. Så da gjenstår det for deg å lete deg grønn etter andre beviser som kan tilsi ønsket synspunkt.
EDIT: ser du allerede har funnet et du sannsynligvis vil bruke fremover for å vinne poeng :mozilla_tongue: (det med Peter og sverdet)
Joda, de holder vann, rikelig, fordi den som bruker tilsvarende bibelvers for å vise hvor uendelig snill Jesus var må da også akseptere bibelvers som viser den menneskelige siden ved Jesus.

Jeg har mange poeng, noen som er godt kjente rundt omkring og andre som ikke er så kjente. (Dvs at jeg har funnet problemene selv, uten å ha sett dem andre steder.) :)

At Peter trekker sverdet viser jo at han bar sverd.
Religioner som sporer mennesker til krig er moralsk forkastelige uansett mener jeg. Enten det er kristendom eller islam.
Enig. Heldigvis, som vi vet, gjør ihvertfall ikke kristendommen det.
Hvem kriget i Nord-Irland da? Protestanter mot katolikker?
Iom at Peter ikke nølte med å bruke sverdet til forsvar for Jesus, tyder det på at Jesus drev en krigersk gruppe. Fredelige grupper bærer ikke sverd, og de trekker ikke sverdene de ikke har for å hogge mot motstandernes hoder.
Det ble heller aldri hevdet av noen at Peter var fullkommen. Å trekke sverd, var en menneskelig respons. Det handler nok mer om at han ville se tøff ut med sverdet enn at Jesus drev en krigersk gruppe.
Hehe.

At han bar sverd i seg selv var jo oppsiktsvekkende for en fredsbevegelse, slik Jesusbevegelsen er fremstilt.
Og at han i tillegg trekker det, og kutter øret på en av tjenerne tyder ikke på at han bare ville se tøff ut ved å bære en diger kniv. :)

Men etter å ha kuttet øret av en tjener der, avventer han ordre fra Jesus, før han stikker sverdet i sliren igjen.
Antall ord: 388

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1573
Startet: 08 Jun 2005 10:40
18
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

Hva med at Gud erfarer igjennom deg, hvert eneste individ.. han gråter med deg, gledes med deg, men fordømmer deg aldri.. da det er noe du skal igjennom?

da kan vi straks legge vekk diverse religioner på is.... ;)
Antall ord: 40
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1249
Startet: 01 Des 2005 21:35
18
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av madjava »

Religion er eit unødvendig forskjellsbehandlande hjernevaskande onde, som bare har til hensikt å sette mennesker opp mot kvarandre eller kontrollere kvarandre. Sikkert greit nok for dei som ikkje kan ta ansvar for sitt eige liv...
Antall ord: 35
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1573
Startet: 08 Jun 2005 10:40
18
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

madjava skrev:Religion er eit unødvendig forskjellsbehandlande hjernevaskande onde, som bare har til hensikt å sette mennesker opp mot kvarandre eller kontrollere kvarandre. Sikkert greit nok for dei som ikkje kan ta ansvar for sitt eige liv...
Er det så vanskelig å ta ansvar for sitt eget liv og på samme tid tro på noe guddommeøig?
Antall ord: 56
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 631
Startet: 02 Jul 2006 00:59
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

madjava skrev:Religion er eit unødvendig forskjellsbehandlande hjernevaskande onde, som bare har til hensikt å sette mennesker opp mot kvarandre eller kontrollere kvarandre. Sikkert greit nok for dei som ikkje kan ta ansvar for sitt eige liv...
Yeah...! du har helt rett. Alt iscenesatt av Illuminati eller av de eldre tempelridderne :mozilla_sealed:
Antall ord: 51
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 631
Startet: 02 Jul 2006 00:59
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

BA skrev:Joda, de holder vann, rikelig, fordi den som bruker tilsvarende bibelvers for å vise hvor uendelig snill Jesus var må da også akseptere bibelvers som viser den menneskelige siden ved Jesus.

Jeg har mange poeng, noen som er godt kjente rundt omkring og andre som ikke er så kjente. (Dvs at jeg har funnet problemene selv, uten å ha sett dem andre steder.) :)

At Peter trekker sverdet viser jo at han bar sverd.
Hva er “den menneskelige siden ved Jesus” ? Mener du de tilsynelatende skumlere, ondere sidene hans, som de to versene du kom med? Ja jeg er enig at Jesustilhengere også bør akseptere disse versene. Men la meg sitere meg selv siden det visst for lengst har blitt glemt
"Men disse fiendene mine, som ikke ville ha meg til konge, dem skal dere føre hit og hogge dem ned foran øynene på meg!"

Bl.a. J-F-B Commentary, Coffman's commentary, Elliot Bible Commentary IV og AnEasyEnglish Commentary forklarer at det snakkes om Jesus' endelige dom og seier ved hans gjenkomst.

En annen tolkninger er at det er en del av lignelsen om adelsmannen, og at de ordene er sitering av Herodes reklamasjon av tronen og utskvising av fiender.

Den siste forklaringen er at det er en oppfordring til å drive hellig krig, en påstand som ellers ikke matcher med Jesus, og ingen andre enn bibel-attack'ere forsvarer. (jeg forventer selvfølgelig å få spørsmål om Olav og Bush nå)


"Tro ikke at jeg er kommet for å bringe fred på jorden. Jeg er ikke kommet for å bringe fred, men sverd."

Både John Wesley, answering-islam.de og Genvea Study Bible er enige om at dette er en profeti, ikke en oppfordring til å drive sverdkamp mot vantro (det står det jo heller ikke at det er). Jødene godkjente ikke Jesus som messias, de forventet at messias skulle bringe verdensfred. Sverdet som bringes, er rettet mot alle forkynnere av evangeliet, kristne og etterfulgere av Jesus som blir forfulgt pga sin tro. Slik har det også alltid vært, Jesus og apostlene ble drept pga sin tro, romerske kristenforfølgelser, mange land idag jakter på kristne, spotting, mobbing og anklaging av kristne er hverdag. Er ikke vitsi å ramse opp, men les også i det andre synoptiske evangeliet verset Luk12:51: "Suppose ye that I am come to give peace on earth? I tell you, Nay; but rather division". Jesus bringte altså splittelse mellom kristne og ikke-kristne.

Noen andres forklaring er at det er et åndelig sverd det er snakk om, man skal kjempe (forkynne) til ikke-kristne.

Den siste forklaringen er at det er en oppfordring til å drive hellig krig, en påstand som ellers ikke matcher med Jesus, og ingen andre enn bibel-attack'ere forsvarer.

Hvem kriget i Nord-Irland da? Protestanter mot katolikker?
Det spiller ingen rolle hva de kaller seg for. Krig er motstridende mot kristen etikk, både etter katolsk og protestantisk lære.

At han bar sverd i seg selv var jo oppsiktsvekkende for en fredsbevegelse, slik Jesusbevegelsen er fremstilt.
Og at han i tillegg trekker det, og kutter øret på en av tjenerne tyder ikke på at han bare ville se tøff ut ved å bære en diger kniv. :)

Men etter å ha kuttet øret av en tjener der, avventer han ordre fra Jesus, før han stikker sverdet i sliren igjen.
Og Jesus svarte at den som griper til sverd skal selv falle for sverd. Jesus viste der både en god moralsk holdning og en liten personlig profeti om Peter (han ble senere henrettet). Det siste er ikke så viktig. Mer avgjørende er budskapet om å ikke gripe til sverd/våpen/krig.
Antall ord: 619
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

MikkelRev skrev:Hva er “den menneskelige siden ved Jesus” ? Mener du de tilsynelatende skumlere, ondere sidene hans, som de to versene du kom med? Ja jeg er enig at Jesustilhengere også bør akseptere disse versene. Men la meg sitere meg selv siden det visst for lengst har blitt glemt
Sitatene klippet jeg bort, fordi disse forklaringene ikke er så interessante for min del. De er forklart av teologer, og har betydning for dem som må forsvare skriftstedene.

Når man ikke tror utsagnene er sagt i det hele tatt, har det heller ingen mening å forklare hvorfor de er sagt. Poenget var å vise at kristendommen er dualistisk, og fremmer fiendskap framfor forsoning. Du vet, "den som ikke er med oss er mot oss".
Hvem kriget i Nord-Irland da? Protestanter mot katolikker?
Det spiller ingen rolle hva de kaller seg for. Krig er motstridende mot kristen etikk, både etter katolsk og protestantisk lære.
Likevel er det religionen som er alibiet for krigen, akkurat som kriger mellom kristne og muslimer eller mellom jøder og muslimer osv.
At han bar sverd i seg selv var jo oppsiktsvekkende for en fredsbevegelse, slik Jesusbevegelsen er fremstilt.
Og at han i tillegg trekker det, og kutter øret på en av tjenerne tyder ikke på at han bare ville se tøff ut ved å bære en diger kniv. :)

Men etter å ha kuttet øret av en tjener der, avventer han ordre fra Jesus, før han stikker sverdet i sliren igjen.
Og Jesus svarte at den som griper til sverd skal selv falle for sverd. Jesus viste der både en god moralsk holdning og en liten personlig profeti om Peter (han ble senere henrettet). Det siste er ikke så viktig. Mer avgjørende er budskapet om å ikke gripe til sverd/våpen/krig.
Dette står det ikke noe om i tre av fire evangelier som omhandler episoden.

Markus nevner det ikke, og episoden finner jeg ikke i Q i det hele tatt. Alle fire evangelier har derimot tatt med at Peter svinger sverdet.
Antall ord: 341

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1249
Startet: 01 Des 2005 21:35
18
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av madjava »

snuppedilla skrev:
madjava skrev:Religion er eit unødvendig forskjellsbehandlande hjernevaskande onde, som bare har til hensikt å sette mennesker opp mot kvarandre eller kontrollere kvarandre. Sikkert greit nok for dei som ikkje kan ta ansvar for sitt eige liv...
Er det så vanskelig å ta ansvar for sitt eget liv og på samme tid tro på noe guddommeøig?
Det virker slik, dei fleste religiøse er meir opptatt av å kontrollere andre enn å feie for eiga dør.

Da tek dei heller ikkje ansvar for eget liv, men innbiller seg at meininga med livet deira er å kontrollere andre som ikkje er religiøse nok, omvende desse ureligiøse, spotte dei av feil religion osv.

Viss dette virker uklart håper eg nokre av dåkke ser samanhengen når eg så henviser til KRF og nokre av desse religiøse innslaga her inne.
Antall ord: 142
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
madjava
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1249
Startet: 01 Des 2005 21:35
18
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av madjava »

MikkelRev skrev:
madjava skrev:Religion er eit unødvendig forskjellsbehandlande hjernevaskande onde, som bare har til hensikt å sette mennesker opp mot kvarandre eller kontrollere kvarandre. Sikkert greit nok for dei som ikkje kan ta ansvar for sitt eige liv...
Yeah...! du har helt rett. Alt iscenesatt av Illuminati eller av de eldre tempelridderne :mozilla_sealed:
Seie du det? Så alt dette preiket ditt er bare fjas og svada fra di side? Forundrer meg ikkje at barnetrua di truer med å forlate deg. Er det det som gjere at du har klatra opp på barrikaden for å fremje ditt hjertevarme kristne syn?
Antall ord: 97
If we spread truth like a disease
we might just infect those around us
with intelligence

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 631
Startet: 02 Jul 2006 00:59
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

Lenge siden jeg har vært på denne tråden nå, jammen på tide :mozilla_laughing:
BA skrev:Jesus sier jo også at de gamle lover (altså de med dødsstraff) gjelder fortsatt.
Ja de gjelder enda, men det er ikke alle lovene som er for oss. Noen er kun for jødene. Hvilke dødsstrafflover bekymrer deg?
karina skrev:Og derfor tror vi ikke på bibelen
Fordi noe er hardt å svelge, gir det ikke grunn til å ikke tro på det. Sannheten er ikke alltid det du helst vil høre.
Når man ikke tror utsagnene er sagt i det hele tatt, har det heller ingen mening å forklare hvorfor de er sagt. Poenget var å vise at kristendommen er dualistisk, og fremmer fiendskap framfor forsoning. Du vet, "den som ikke er med oss er mot oss".
Og “den som ikke er mot oss, er med oss”
Seie du det? Så alt dette preiket ditt er bare fjas og svada fra di side? Forundrer meg ikkje at barnetrua di truer med å forlate deg. Er det det som gjere at du har klatra opp på barrikaden for å fremje ditt hjertevarme kristne syn?
Jeg svarte tåpelig fordi jeg syntes kritikken din var minst like tåpelig, en av de mange fjortisskommentarer... - ala. “alle som ikke skjønner det jeg har forstått er hjernevasket!”...
Det virker slik, dei fleste religiøse er meir opptatt av å kontrollere andre enn å feie for eiga dør.
Og det er synd hvis det er sånn
Da tek dei heller ikkje ansvar for eget liv, men innbiller seg at meininga med livet deira er å kontrollere andre som ikkje er religiøse nok, omvende desse ureligiøse, spotte dei av feil religion osv.
Dette er også synd hvis det er sant.
Antall ord: 294
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 631
Startet: 02 Jul 2006 00:59
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

Dette er lenge siden du har spurt om, men noe av det har du spurt om to ganger uten å få et bra svar
BA skrev:Det er litt av en gud, som krever menneskeoffer. Og ikke et hvilket som helst menneske heller.
Hvem sier at gud krever menneskeoffer?
Dere har vært slemme, så da må dere torturere og drepe den eneste sønnen jeg har, så skal jeg tilgi dere for alt dere har gjort.
Hvor har du sitert dette fra?
Gud sa: «Du kan spise av alle trærne i hagen. Men treet som gir kunnskap om godt og ondt, må du ikke spise av; for den dagen du spiser av det, skal du dø.»
Slangen sa: «Dere kommer slett ikke til å dø! Men Gud vet at den dagen dere spiser av frukten, vil deres øyne bli åpnet; dere vil bli som Gud og kjenne godt og ondt.»
Gud sa: «Nå er mennesket blitt som en av oss og kjenner godt og ondt. Bare det nå ikke strekker hånden ut og tar av livstreet også og spiser og lever evig!»
Hvem snakket sant? Godt spørsmål. Begge to snakket sant. Som du ser, så bekrefter jo gud etter de hadde gjort det det slangen forutsa at kom til å skje. Han snakket altså sant. Gud snakket også sant. Vel og merke i den originale hebraiske forståelsen av dette. Hva skjedde når de spiste av frukten? De ble utstøtt av Eden. Og det er dette som menes med dødsstraff i GT. Det ser ikke slik ut med våre norske 2006-briller, men det er slik det oppfattes for dem som alltid har lest det i de siste tusener av år, på originalspråket og dems forståelse. Du kan bekrefte det selv ved å reise til Israel. Folk som gjør "sånn og sånn", feks kjører bil, på sabbat'en, får masse småstein kastet på bilen mens de roper og minner dem på at det er sabbat.
Antall ord: 338
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5175
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

MikkelRev skrev:Lenge siden jeg har vært på denne tråden nå, jammen på tide :mozilla_laughing:
BA skrev:Jesus sier jo også at de gamle lover (altså de med dødsstraff) gjelder fortsatt.
Ja de gjelder enda, men det er ikke alle lovene som er for oss. Noen er kun for jødene. Hvilke dødsstrafflover bekymrer deg?
Egentlig ingen, jeg forholder meg ikke til noen av disse religiøse lovene. Likevel synes jeg at dødsstraff for å svare foreldrene ikke er rimelig straff for forseelse. Er det Paulus som har sagt at hedningekristne ikke behøver å følge disse?
karina skrev:Og derfor tror vi ikke på bibelen
Fordi noe er hardt å svelge, gir det ikke grunn til å ikke tro på det. Sannheten er ikke alltid det du helst vil høre.
Hun har den egenskapen at hun kan velge hva hun vil tro på, og velger å tro på det positive. Hun ser ut til å være fullstendig klar over at troen ikke er rasjonell, men det bekymrer ikke henne. Andre som har en irrasjonell tro er ikke klar over det, eller bryr seg heller ikke, de forholder seg til det som står i bibelen/tanakhen/koranen.
Når man ikke tror utsagnene er sagt i det hele tatt, har det heller ingen mening å forklare hvorfor de er sagt. Poenget var å vise at kristendommen er dualistisk, og fremmer fiendskap framfor forsoning. Du vet, "den som ikke er med oss er mot oss".
Og “den som ikke er mot oss, er med oss”
Hvor da?
Antall ord: 258

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2133
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Innlegg av karina »

BA skrev:Hun har den egenskapen at hun kan velge hva hun vil tro på, og velger å tro på det positive. Hun ser ut til å være fullstendig klar over at troen ikke er rasjonell, men det bekymrer ikke henne. Andre som har en irrasjonell tro er ikke klar over det, eller bryr seg heller ikke, de forholder seg til det som står i bibelen/tanakhen/koranen.
Nettopp.
Antall ord: 69

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 631
Startet: 02 Jul 2006 00:59
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

Egentlig ingen, jeg forholder meg ikke til noen av disse religiøse lovene. Likevel synes jeg at dødsstraff for å svare foreldrene ikke er rimelig straff for forseelse. Er det Paulus som har sagt at hedningekristne ikke behøver å følge disse?
Nei, men jeg tenker på at du kanskje ikke ville likt om de skulle blitt innført i en mye større grad. Jeg forklarte deg over hva som menes med dødsstraff, og dermed virker straffen betydelig rimeligere.

Det er fire typer regler:
1.Eidoth (vitnesbyrd). De er kun for jøder, og fungerer som identifikasjonstegn. Feks omskjærelse, klær osv
2.Chuqim (forskrifter). Er for de troende. Religiøse ritualer
3.Misjpatim (domsavgjørelser, gode gjerninger). Er for alle mennesker. Etiske regler
4.Mitzwoth (bud). Er for de troende. Paktsbud.

Paulus var fullt klar over skillen mellom vitnesbyrd og gode gjerninger, men det var ikke hedningene som han skrev til.
Når man ikke tror utsagnene er sagt i det hele tatt, har det heller ingen mening å forklare hvorfor de er sagt. Poenget var å vise at kristendommen er dualistisk, og fremmer fiendskap framfor forsoning. Du vet, "den som ikke er med oss er mot oss".
Og “den som ikke er mot oss, er med oss”
Hvor da?
Mark9:40
Antall ord: 214
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links