Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisHvorfor er godt usunt?

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Ok

Re: Hvorfor er godt usunt?

Innlegg av Ok »

vegar_m skrev:Hei!

Hvorfor er det slik at ofte det som oppfattes som veldig godt er usunt. Tenker på sukker, godteri, brus, fastfood. Mens det som er veldig sunt ofte kan smake helt forferdelig.

Noen som kan gi en forklaring på dette så ville jeg bli glad :)
Fordi at livet rett og slett bare skal være forjævlig :mozilla_cool:
Antall ord: 62

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
karina
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2133
Startet: 17 Feb 2005 22:07
19
Kjønn (valgfri): F
Har takket: 8 ganger
Blitt takket: 21 ganger

Innlegg av karina »

^Idril^ skrev:Godterstreikene mine holder ikke 24 timer en gang... Shit, jeg skylder ei venninne 3 retters middag fra forrige gang...
Jammen det er nettopp det. Man må ha TOTALT forbud, ikke sånn forbud mot bare litt. Da er det mye lettere, for da blir det en ordentlig utfordring.
Antall ord: 50

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 631
Startet: 02 Jul 2006 00:59
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Re: Hvorfor er godt usunt?

Innlegg av MikkelRev »

vegar_m skrev:Hei!

Hvorfor er det slik at ofte det som oppfattes som veldig godt er usunt. Tenker på sukker, godteri, brus, fastfood. Mens det som er veldig sunt ofte kan smake helt forferdelig.

Noen som kan gi en forklaring på dette så ville jeg bli glad :)
Ikke dumt spørsmål, og hvorfor er det om å gjøre å selge mest mulig usunn og dårlig mat?
-Junkfood er alltid billig og tilgjengelig
-Mørk (sunn) sjokolade er dobbelt så dyr som lys sjokolade
-Økologisk mat er dobbelt så dyrt som ikke-økologisk/sprøytet mat.
-Hvorfor kalles snop for "godt"?
-Hvorfor alltid artige figurer på godteposer og gjerne en leke inni?
-Egg fra frittgående høner er dobbelt så dyre som egg fra innestengte høner
Antall ord: 129
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
JUNE
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1194
Startet: 11 Mar 2005 23:15
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Jessheim
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av JUNE »

jeg er utolig glad i sjokolade, men har fått vite at jeg har høyt kolesterol. derfor prøver jeg å spise usaltede nøtter og mørk sjokolade når suget melder seg.
krom demper også søthunger, så jeg tar det når jeg husker det...
Antall ord: 48

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Dan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 446
Startet: 03 Jul 2005 13:11
18
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Dan »

Jeg tror mennesket har en trang til søte/fete matvarer ettersom det på et tidlig stadium i vår utvikling var synonymt med liv. Vi trengte fet mat for å ha nok karbohydrater å forbrenne under jakt og andre aktiviteter samtidig som det var viktig for å bygge næringslagre (les:fett) på kroppen for både magre tider og for å lettere komme gjennom vinteren.

Et annet viktig element i dette er at vi også var mye mere aktiv før, og hadde forbrenning som klarte å ta unna alle fettstoffene vi puttet i oss. Samtidig var maten heller ikke tilsatt så mange stoffer tidligere, hvilket bidrar til å endre måten vi opptar næring på, og svekker immunsystemet vårt.

En svenske kuttet ut all mat av produserte råvarer og gikk helt og holdent over til økologiske råvarer, dvs grisekjøtt av gris oppdrettet på gress og korn, melk fra kuer som ikke har fått tilsetningsstoffer i foret etc - og han gikk ned seksti kilo på to år.

Ergo, dagens "usunne" mat har ikke alltid vært det. Kombinasjonen av tilsetningstoffer og manglende aktivitet og forbrenning, har gjort den slik. Da Nansen og Amundsen tuslet rundt på ski i de arktiske strøk spiste de tørket kjøtt blandet med størknet fett, og gikk faktisk ned i vekt.

Som diabetiker er det et helvete å vite hva man kan spise - selv makrell i tomat inneholder sukker. Og det er riktig som noen sier i tråden her - sukker er vanedannende - og har ingen egentlig annen funksjon enn å gi deg lyst på mer.

Mvh Dan
Antall ord: 266
Google er din venn

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Dan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 446
Startet: 03 Jul 2005 13:11
18
Blitt takket: 1 gang

Re: Hvorfor er godt usunt?

Innlegg av Dan »

MikkelRev skrev: -Egg fra frittgående høner er dobbelt så dyre som egg fra innestengte høner
Ja dette er skikkelig rart egentlig - ettersom det er mye mer økonomisk lønnsomt å la dem gå ute enn inne ...

Mvh Dan
Antall ord: 40
Google er din venn

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Jan-Olav
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 188
Startet: 05 Des 2004 19:52
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Trondheim
Blitt takket: 1 gang

Re: Hvorfor er godt usunt?

Innlegg av Jan-Olav »

Dan skrev:
MikkelRev skrev: -Egg fra frittgående høner er dobbelt så dyre som egg fra innestengte høner
Ja dette er skikkelig rart egentlig - ettersom det er mye mer økonomisk lønnsomt å la dem gå ute enn inne ...

Mvh Dan
Er vel billigere å plukke eggene fra ett samlebånd, enn å måtte være nødt til å lete etter egga til de frittgående hønene :mozilla_tongue:
Antall ord: 68
Jan-Olav aka Redfalk

MAY THE FORCE BE WITH YOU


www.dodgedart.no
www.go-orange.no

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Dan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 446
Startet: 03 Jul 2005 13:11
18
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Dan »

Akkurat eggeplukkingen er nok kanskje rimeligere, men utendørs finner hønene mange proteinrike insekter og vegetasjon de spiser. Noe som reduserer forprisene og bidrar til mindre veterinærkostnader etetrsom utegående høner faktisk er mindre syke enn burhøns.

Nå lar vel de store produsentene av egg fra "frittgående" høner ikke hønsene gå ute i friluft, men i en stor binge innendørs. Men - det er de samme fordelene som gjelder. Høner som trives legger flere og bedre egg.

Mvh Dan
Antall ord: 87
Google er din venn

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 631
Startet: 02 Jul 2006 00:59
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

Etter det jeg har hørt så har Høner fra Prior frittgående tre ganger så store bur, men samtidig tre ganger så mange høner presset inn i de. Er vel ikke så veldig frittgående da? Jeg ser bare fordelen med at Prior har unnskyldning til å selge de dyrere enn sine standardegg.
Antall ord: 55
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1573
Startet: 08 Jun 2005 10:40
18
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

MikkelRev skrev:Etter det jeg har hørt så har Høner fra Prior frittgående tre ganger så store bur, men samtidig tre ganger så mange høner presset inn i de. Er vel ikke så veldig frittgående da? Jeg ser bare fordelen med at Prior har unnskyldning til å selge de dyrere enn sine standardegg.
Prior måtte fjerne det idylliske bildet/tegning av søte tupper ute på en gårdsplass eller noe.. misvisende ;) da frittgående egg fra høns som de selger er ikke helt som bildet/tegningen påsto...

velg egg fra mindre leverandører som også skriver at det er frittgående.. da dette ofte stemmer mer... høna der i gården har faktisk ofte større plass og ganske så mer naturlig lys enn priors leverandører hvor de ofte er overstuet i "frihet" i et digert rom med rødt lys... og alt på rekke og rad i "luksuriøse" fæle fengsler....

høner som blir født og oppvokst under dette lyset, kan "tippe" når de blir utsatt for normalt dagslys.. de ribber og hakker også hverandre unormalt mye mer enn ved naturlige og bedre forhold...
Antall ord: 199
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
jon
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 48
Startet: 15 Okt 2006 01:25
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: sandefjord

Innlegg av jon »

viss du er god i engelsk kan jeg å det sterkeste anbefale dette dokumente som omhandler dyreforsøk ang den diige maten...
msg du finner det overalt nesten[url] vill og legge til at jeg har lite tr ... kke værre!
Antall ord: 40
Root: open (38%)
Sacral: under-active (6%)
Navel: open (25%)
Heart: open (50%)
Throat: open (19%)
Third Eye: open (38%)
Crown: over-active (81%) 2007
(Crown: open (69%) 2006 )

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
hallinka
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 298
Startet: 12 Aug 2005 15:13
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Lørenskog

Innlegg av hallinka »

Noe som heter sunt og godt, men det har kanskje noe med innstilling og standaftighet og gjøre også! :mozilla_laughing:
Antall ord: 21
“I'm an illusion of your heart. A manifestation of your adolescent psyche.” – Haruko, FLCL

Life may not be the party we hoped for, but while we are here we might as well dance.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 631
Startet: 02 Jul 2006 00:59
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

jon skrev:viss du er god i engelsk kan jeg å det sterkeste anbefale dette dokumente som omhandler dyreforsøk ang den diige maten...
msg du finner det overalt nesten[url] vill og legge til at jeg har lite tr ... kke værre!
Se også denne tråden, er snakket litt om aspartam og tilbakeholding av sunn sukkererstatning
https://www.paran.no/forum/phpbb2/viewtopic.php?t=8653
Antall ord: 67
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links