Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisVend dere om!

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
JUNE
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1194
Startet: 11 Mar 2005 23:15
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Jessheim
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av JUNE »

Joh. 3,16 skrev:Ok. Et svar på dette spørsmål :
I følge deg går vi rett i ovnen, ikke sant? Men vet du, det er akkurat derfor jeg ikke klarer å tro på den måten du gjør. For hvilken gud vil vel sende noen som helst til evig pine?
For det første er det knapt noen som tar det som bokstavelig, at det er et sted(helvete) med ild og svovel. Bibelen bruker en mengde metaforer og symboler for å beskrive dette stedet. De motsier hverandre hvis vi tar disse uttrykkene bokstavelig. For eksempel beskrives det som et sted med fullstendig "mørke", men samtidig er det også en "ildsjø". Det beskrives som et straffested, men også som fullstendig ødeleggelse. Noen ganger fortelles det at innbyggernepå dette stedet er "kastet utenfor" og får ikke delta i festmåltidet i himmelen. Andre ganger er de "kastet ned" i et dyp, eller de blir pisket - av en tjener. Noen ganger virker de opprørske - skjærer tenner - og de beskrives også som sorgfulle. (Luk. 16)

Du ser at det brukes mange ulike metaforer med forskjellig betyding, og vi kan ikke ta disse korte overskriftene bokstavelig for å forstå hvordan helvete er. Men hensikten med beskrivelsene er å få oss til å begripe at dette er et fryktelig sted. Helvete er det stikk motsatte av det Gud ønsker for menneskeheten.

Faktisk uttrykker selve ordet helvete dette på en metaforisk måte. Det greske ordet for helvete er Gehenna, og Gehenna lå utenfor Jerusalem. Det var en da som fungerte som byens avfallsfylling, og her brant det alltid. De bibelske forfatterne sier altså at det som ender i helvete, ganske enkelt er menneskehetens avfall. Helvete er en kosmisk avfallsplass, endestasjonen for mennesker som av fri vilje valgte å leve et liv Gud aldri hadde ment de skulle leve.Dermed blir de "søppel". De er "kastet utenfor", og de "brennes i ilden". Alle metaforene vi finner om helvete i Skriften, peker i samme retning.

For det andre velger mennesker selv å plassere seg i helvete, ikke Gud. "Gud vil ikke at noen skal gå fortapt, men at de alle skal omvende seg", sier Bibelen. Hvis altså noen går til helvete, er dette mot Guds vilje! Det stemmer rett og slett ikke at Gud har glede av å se mennesker pines. Han sier rett ut: "Det er vel ikke min vilje at den ugudelige skal dø." (Esekiel 18, 23) Det er snarere de opprørske menneskene som selv velger det, de "som elsket mørket fremfor lyset". (Joh. 3, 19) Helvete er et sted de ønsker å være, ikke hvor Gud vil ha dem.

Nå er det også klart at Gud tillater at disse mennskene går til helvete. Men hav gjør det ved å la disse menneskene følge sin egen vei. Les Romerbrevet 1, 20-32 nøye.Her sier Paulus tre ganger at Gud overgav dem til å gjøre det de selv ønsket å gjøre. Guds dom var at syndere fikk det som de ville. Når det ikke lenger finnes noe håp for et menneskes hjerte - husk at vi blir de valgene vi tar - overlater Gud vedkommende til seg selv. "Gjør som du vil", sier han. Og når han sier det, kaster han dem i helvete. Gud tillater at de for alltid forblir i den tilstand de selv har skapt på grunn av egne valg.

Det er ikke Guds vilje som holder syndere i helvete, men det er syndernes egen vilje. Dette er hva de ønsker. Helvetets evighet blir dermed resultatet av en vilje som i all evighet og helt irrasjonelt er bøyd innover mot seg selv, og som stenger ute alt som kunne føre viljen til noe som ligner på en sunn tilstand.

Det er derfor ikke riktig at Gud piner og plager mennesker i all evighet ut fra en sadistisk glede av å påføre mennesker smerte. Den smerte de fordømte opplever, påfører de seg selv. Og de er kommet i denne evige tilstanden ene og alene fordi de selv foretrekker det.

Hvis Jesus døde for oss av egen fri vilje for at vi skulle unngå det, må helvete være en forferdelig opplevelse. At han gikk til en slik ytterlighet for at vi skulle få den eneste behandlingen som hjelper, viser hvor dypt sykdommen sitter.

( Brev fra en skeptiker. Side.252)
synes du skal ta en titt på disse motsigelsene...

http://www.hedning.no/religion.html
Antall ord: 748

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Magikeren
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 313
Startet: 18 Jul 2006 19:53
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bodø

Innlegg av Magikeren »

Mye rart der ja!
Antall ord: 4

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Mandi
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 273
Startet: 02 Mar 2006 12:53
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: østfold

Innlegg av Mandi »

Jeg har tre " lausunger" jeg og jeg tror ikke på Gud. Jeg har brutt et av budene: Du skal ikke drive hor... jeg må jo bare være dømt til å komme til helvete... eller har du noe anna svar joh 3.16??? hvis det sku være noe i kristendommen jeg vil lære mine barn så må det være at du skal være mot andre som du vil andre skal være mot deg..
Antall ord: 78
Livet er herlig!!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
nattlyset
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 216
Startet: 22 Apr 2005 13:56
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av nattlyset »

Jaja, jeg vil heller tilbringe evigheten i helvete enn i himmelen med mennesker som er så skremmende ensporet og fanatiske som det trådstarter er. Uansett, kanskje det er det som er helvete undrer hun mens hun planter smokken i munnen på sin sønn som hun har fått med en mann hun ikke er gift med! :mozilla_undecided:
Antall ord: 58
Kanskje er jeg tilbake, kanskje ikke. Vi får se hva tiden bringer!:)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1573
Startet: 08 Jun 2005 10:40
18
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

ja folkens.. skal vi gidde å la oss provosere av såkalte enerett på tro sannhetsigere som lille johs ett eller annet?
eller skal vi med vennlige men oppgitte øyne se på det lille guddommelige og paradisbelovte vesenet Johs et eller annet er..? og klappe det på sitt lille kristne hodet og love at alle er velkomne i et himmelriket.. både på jord og where else?

så skal vi synge en sang til et av guds barn som i sin tro begår en av syndene... å ikke la det være opp til gud å fordømme dog vi sannhetsviterne vet at gud fordømmer ei en av sine høyt elskede vesener.. men å denne så naivt tar på seg "sin" guds rolle...og attpåtil.. vike langt fra kjærligheten hans Jesus ofret sitt liv for...

skal vi ikke kle på oss nestekjærlighetens drakt og elske lille Johs tross hans naive og såvidt oppvåknende sinn...? for.. !du skal elske din neste og gjerne fiende som deg selv???
:mozilla_tongue: :mozilla_tongue: :mozilla_tongue:
Antall ord: 170
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
nattlyset
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 216
Startet: 22 Apr 2005 13:56
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av nattlyset »

snuppedilla skrev:ja folkens.. skal vi gidde å la oss provosere av såkalte enerett på tro sannhetsigere som lille johs ett eller annet?
eller skal vi med vennlige men oppgitte øyne se på det lille guddommelige og paradisbelovte vesenet Johs et eller annet er..? og klappe det på sitt lille kristne hodet og love at alle er velkomne i et himmelriket.. både på jord og where else?

så skal vi synge en sang til et av guds barn som i sin tro begår en av syndene... å ikke la det være opp til gud å fordømme dog vi sannhetsviterne vet at gud fordømmer ei en av sine høyt elskede vesener.. men å denne så naivt tar på seg "sin" guds rolle...og attpåtil.. vike langt fra kjærligheten hans Jesus ofret sitt liv for...

skal vi ikke kle på oss nestekjærlighetens drakt og elske lille Johs tross hans naive og såvidt oppvåknende sinn...? for.. !du skal elske din neste og gjerne fiende som deg selv???
:mozilla_tongue: :mozilla_tongue: :mozilla_tongue:
Og i samme slengen synger vi den rooosaaaaa sangen! :lol: :lol: :lol:
Antall ord: 181
Kanskje er jeg tilbake, kanskje ikke. Vi får se hva tiden bringer!:)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1573
Startet: 08 Jun 2005 10:40
18
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

nattlyset skrev:
snuppedilla skrev:ja folkens.. skal vi gidde å la oss provosere av såkalte enerett på tro sannhetsigere som lille johs ett eller annet?
eller skal vi med vennlige men oppgitte øyne se på det lille guddommelige og paradisbelovte vesenet Johs et eller annet er..? og klappe det på sitt lille kristne hodet og love at alle er velkomne i et himmelriket.. både på jord og where else?

så skal vi synge en sang til et av guds barn som i sin tro begår en av syndene... å ikke la det være opp til gud å fordømme dog vi sannhetsviterne vet at gud fordømmer ei en av sine høyt elskede vesener.. men å denne så naivt tar på seg "sin" guds rolle...og attpåtil.. vike langt fra kjærligheten hans Jesus ofret sitt liv for...

skal vi ikke kle på oss nestekjærlighetens drakt og elske lille Johs tross hans naive og såvidt oppvåknende sinn...? for.. !du skal elske din neste og gjerne fiende som deg selv???
:mozilla_tongue: :mozilla_tongue: :mozilla_tongue:
Og i samme slengen synger vi den rooosaaaaa sangen! :lol: :lol: :lol:
HALLELUJA
(ikke glem det medfølgende AMEN) :mozilla_tongue:
Antall ord: 190
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1573
Startet: 08 Jun 2005 10:40
18
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

hege210 skrev:Jeg har tre " lausunger" jeg og jeg tror ikke på Gud. Jeg har brutt et av budene: Du skal ikke drive hor... jeg må jo bare være dømt til å komme til helvete... eller har du noe anna svar joh 3.16??? hvis det sku være noe i kristendommen jeg vil lære mine barn så må det være at du skal være mot andre som du vil andre skal være mot deg..
Gud hjelpe... jeg tror dine lausunger er så vakre og perfekte som de er... et av gud barn ja...faktisk!!!
Antall ord: 100
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
nattlyset
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 216
Startet: 22 Apr 2005 13:56
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av nattlyset »

snuppedilla skrev:
nattlyset skrev:
snuppedilla skrev:ja folkens.. skal vi gidde å la oss provosere av såkalte enerett på tro sannhetsigere som lille johs ett eller annet?
eller skal vi med vennlige men oppgitte øyne se på det lille guddommelige og paradisbelovte vesenet Johs et eller annet er..? og klappe det på sitt lille kristne hodet og love at alle er velkomne i et himmelriket.. både på jord og where else?

så skal vi synge en sang til et av guds barn som i sin tro begår en av syndene... å ikke la det være opp til gud å fordømme dog vi sannhetsviterne vet at gud fordømmer ei en av sine høyt elskede vesener.. men å denne så naivt tar på seg "sin" guds rolle...og attpåtil.. vike langt fra kjærligheten hans Jesus ofret sitt liv for...

skal vi ikke kle på oss nestekjærlighetens drakt og elske lille Johs tross hans naive og såvidt oppvåknende sinn...? for.. !du skal elske din neste og gjerne fiende som deg selv???
:mozilla_tongue: :mozilla_tongue: :mozilla_tongue:
Og i samme slengen synger vi den rooosaaaaa sangen! :lol: :lol: :lol:
HALLELUJA
(ikke glem det medfølgende AMEN) :mozilla_tongue:
Og sender rundt en vakker fredspipe! :mozilla_wink:
Antall ord: 200
Kanskje er jeg tilbake, kanskje ikke. Vi får se hva tiden bringer!:)

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Riegrot
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 327
Startet: 12 Des 2005 13:23
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av Riegrot »

Jeg tenker på gud på samme måte som "Bigg bang" Da det sa "bang" ble våre skjeler løst fra den store enheten (gud)for å erfare.
Å ingen ting fra gud kan havne i ett evig helvete.

Dette som joh 3,16 skriver, ser jeg på som gamle fragmenter fra en svunnen tid der bla.maktsyke prester ville ha kontroll på folket!
Antall ord: 63
Han skjulte sin dumhet bak en mur av kunnskaper.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
El Boss

Innlegg av El Boss »

for det første så finnes intet annet helvete enn det du selv skaper i ditt eget hode, når man snakker om ild i denne sammenheng så er ild tegn på forandring og nytt spire av liv, så er det jo bare digg å gjøre seg av med gammel dritt i bagasjen.

så alt er såre godt......
Antall ord: 59

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1573
Startet: 08 Jun 2005 10:40
18
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

torgeir skrev: Dette som joh 3,16 skriver, ser jeg på som gamle fragmenter fra en svunnen tid der bla.maktsyke prester ville ha kontroll på folket!


eller på en tid da bevissthets nivået var lavere...? slik at dette blir for enkelt og unyansert for flere av dagens mennesker som tross alt har reinkarnert masse siden den gang og dannet seg en lærdom som blir utilfredstilt av mye av bibelens/religiøs gammel budskap?
Antall ord: 76
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
El Boss

Innlegg av El Boss »

big bang funker ikke, da det ikke er mulig å få noenting ut av ingenting, så må man nok forholde seg til evighetsprinsippet
Antall ord: 22

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1573
Startet: 08 Jun 2005 10:40
18
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

El Boss skrev:for det første så finnes intet annet helvete enn det du selv skaper i ditt eget hode, når man snakker om ild i denne sammenheng så er ild tegn på forandring og nytt spire av liv, så er det jo bare digg å gjøre seg av med gammel dritt i bagasjen.

så alt er såre godt......
se det.. en intelligent tanke... som faktisk levner oss mennesker meget respekt for vår evne til lærdom og mestring.. gjennom livets skole....

tusen takk El boss!!!
Antall ord: 90
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
snuppedilla
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1573
Startet: 08 Jun 2005 10:40
18
Lokalisering: Ved en matbutikk, en skole og bygdehus
Blitt takket: 4 ganger

Innlegg av snuppedilla »

El Boss skrev:big bang funker ikke, da det ikke er mulig å få noenting ut av ingenting, så må man nok forholde seg til evighetsprinsippet
evighetsprinsippet er vakkert.. det slår bla beina under på sjarlataner som kategoriser folk i gamle og nye sjeler.... og også kristenfanatikeres kategorisering og fordømmelse av sine medmennesker...
Antall ord: 54
Vær snille mot dyrene

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links