Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisÅ stoppe blod...

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

laman
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 4
Startet: 09 Okt 2006 00:46
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: bergen

Re: Å stoppe blod...

Innlegg av laman »

Svartepus skrev:Jeg har blitt fortalt at hvis en person kan/har evnen til å stoppe blod (blødninger), skal det kun læres videre til noen som er yngre, aldri noen eldre...
Jeg vet om ei som har lært det fra bestefaren sin og han sa at hun kun måtte lære det videre til en yngre person. Ei venninne av meg har bare fått "oppskriften" i ei bok som hun arvet fra bestemora si, og har aldri hørt om noen regel for hvem hun kan lære det videre til.
Er det noen som vet eller har hørt noe om dette?

jeg har hørt noe om no bok ja...heksebok, og at det for en god del år siden fantes mange slike bøker både i Norge og andre steder, men at de ble brent under hekseprosessen osv, og at det finnes kun tre stk igjen i Norge i dag og at en av dem befinner seg på nasjonalmuseet eller noe i Oslo....?? Og at de inneholdt hekseformularer som kunne helbrede, stoppe blod og forbanne osv. Ganske tøfft syns jeg.
Antall ord: 189

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Re: Å stoppe blod...

Innlegg av Svartepus »

laman skrev:
Svartepus skrev:Jeg har blitt fortalt at hvis en person kan/har evnen til å stoppe blod (blødninger), skal det kun læres videre til noen som er yngre, aldri noen eldre...
Jeg vet om ei som har lært det fra bestefaren sin og han sa at hun kun måtte lære det videre til en yngre person. Ei venninne av meg har bare fått "oppskriften" i ei bok som hun arvet fra bestemora si, og har aldri hørt om noen regel for hvem hun kan lære det videre til.
Er det noen som vet eller har hørt noe om dette?

jeg har hørt noe om no bok ja...heksebok, og at det for en god del år siden fantes mange slike bøker både i Norge og andre steder, men at de ble brent under hekseprosessen osv, og at det finnes kun tre stk igjen i Norge i dag og at en av dem befinner seg på nasjonalmuseet eller noe i Oslo....?? Og at de inneholdt hekseformularer som kunne helbrede, stoppe blod og forbanne osv. Ganske tøfft syns jeg.
Tror ikke så mange ble brent under hekseprosessene da de som ble dømt som hekser i Norge som oftest hadde lite med virkelige hekser å gjøre. De var som oftest "vanlige" kvinner som bare ble sett på som rar av forskjellige grunner som fysiske lyter, kunnskap om urter, ugift i høy alder, stort temperament osv.
Når det gjelder sånne heksebøker, tror jeg uansett det finnes adskillig flere enn tre igjen i Norge. De fleste hekser har egne bøker med nedtegnelser av hekseformularer/spells o.l., og noen av disse går også i arv. Venninna mi arvet en sort liten bok fra bestemora si der det bl.a. sto om hvordan stoppe blod.
Men interessant er det absolutt. :)
Antall ord: 315
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
laman
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 4
Startet: 09 Okt 2006 00:46
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: bergen

Re: Å stoppe blod...

Innlegg av laman »

Svartepus skrev:
laman skrev:
Svartepus skrev:Jeg har blitt fortalt at hvis en person kan/har evnen til å stoppe blod (blødninger), skal det kun læres videre til noen som er yngre, aldri noen eldre...
Jeg vet om ei som har lært det fra bestefaren sin og han sa at hun kun måtte lære det videre til en yngre person. Ei venninne av meg har bare fått "oppskriften" i ei bok som hun arvet fra bestemora si, og har aldri hørt om noen regel for hvem hun kan lære det videre til.
Er det noen som vet eller har hørt noe om dette?

jeg har hørt noe om no bok ja...heksebok, og at det for en god del år siden fantes mange slike bøker både i Norge og andre steder, men at de ble brent under hekseprosessen osv, og at det finnes kun tre stk igjen i Norge i dag og at en av dem befinner seg på nasjonalmuseet eller noe i Oslo....?? Og at de inneholdt hekseformularer som kunne helbrede, stoppe blod og forbanne osv. Ganske tøfft syns jeg.
Tror ikke så mange ble brent under hekseprosessene da de som ble dømt som hekser i Norge som oftest hadde lite med virkelige hekser å gjøre. De var som oftest "vanlige" kvinner som bare ble sett på som rar av forskjellige grunner som fysiske lyter, kunnskap om urter, ugift i høy alder, stort temperament osv.
Når det gjelder sånne heksebøker, tror jeg uansett det finnes adskillig flere enn tre igjen i Norge. De fleste hekser har egne bøker med nedtegnelser av hekseformularer/spells o.l., og noen av disse går også i arv. Venninna mi arvet en sort liten bok fra bestemora si der det bl.a. sto om hvordan stoppe blod.
Men interessant er det absolutt. :)
jeg mente at mange av de orginale bøkene ble brent, men ikke mange hekser som du sier :mozilla_wink: og av de orginale heksebøkene er det bare tre igjen, har jeg hørt. altså, bøker fra flere hundre år tilbake..ja ja, ikke vet jeg :mozilla_smile:
Antall ord: 367

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Innlegg av Svartepus »

Ja, jeg skjønte hva du mente, men har det noen gang eksistert noen få "originale" heksebøker? Alle heksebøker, uansett fra hvilket århundre, er vel originale? Så vidt jeg har forstått er heksebøker, ihvertfall såkalte Book of shadow-bøker, private bøker der heksene selv skriver ned sine egne spells og formularer.
Det jeg mener er at hvis det finnes en heksebok på nasjonalgalleriet e.l., er den vel ikke så fryktelig original, men bare en av utrolig mange gamle heksebøker. Tror nok det ligger mange heksebøker fra flere århundre tilbake i privat eie rundt i landet...
Antall ord: 105
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
spissmusa
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 178
Startet: 04 Apr 2006 12:11
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Akershus

Innlegg av spissmusa »

ikke for å kverulere, men når man begynner å snakke flere hundre år gamle heksebøker i større antall rundt om i landet blir jeg noe tvilende ettersom det faktisk fantes få skriveskyndige i landet her for noen hundre år siden. det var faktisk en av grunnene til at dansken fikk så godt fotfeste såpass raskt i landet her. skoler ble ikke inført i landet her før i 1739, å det de da hadde var kristendomsundervisning, det måtte dessuten leses på dansk. før det så var det forbehold de som sto litt høyere på strå å kunne lese og skrive, eller presteskapet, å de var det ikke så mange igjen av før danskene kom til landet. hvis jeg ikke husker helt feil, så tror jeg ikke folketalet tok seg opp igjen til nivået før svartedauen før på 16 -eller 1700 tallet. det var nesten to trededeler av norges befolkning som forsvant rundt 1350. før det var skrivekunsten forbeholdt prester og munker...
så noe stort antall heksebøker fra flere hundre år tilbake høres vel litt rart ut. men at en del kan ha vært overført i muntlig form for senere å bli nedskrevet, det skal man kansje ikke se bort fra. at det var mange som kunne mye som de ikke snakket høyt om tviler jeg ikke på, men at det skulle være vanlig å skrive ned slik, det tviler jeg på.
Antall ord: 243
søker vi guds ord der vi boltrer oss i syndens gods.
med bibelen til hjertet,
på vandring tekkes vi djevelens fristelser

skrevet av... -meg

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 580
Startet: 07 Jan 2003 20:48
21
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Sarpsborg

Re: Å stoppe blod...

Innlegg av Lone »

Svartepus skrev:Jeg har blitt fortalt at hvis en person kan/har evnen til å stoppe blod (blødninger), skal det kun læres videre til noen som er yngre, aldri noen eldre...
Jeg vet om ei som har lært det fra bestefaren sin og han sa at hun kun måtte lære det videre til en yngre person. Ei venninne av meg har bare fått "oppskriften" i ei bok som hun arvet fra bestemora si, og har aldri hørt om noen regel for hvem hun kan lære det videre til.
Er det noen som vet eller har hørt noe om dette?
Ja det har jeg hørt om flere ganger.

Feks det m healing da.. som skal sette i gang sin egen selvhelbredning. Har brukt denne formen mye. Å den fungerer.

Tror ikke det er så skummelt og alvorlig som at man må "arve" denne gaven :)
Antall ord: 151
Ikke gå foran meg
Kansje følger jeg deg ikke
Ikke gå bak meg.. Kansje jeg ikke viser vei
Gå ved siden av meg å bare vær min venn

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Innlegg av Svartepus »

spissmusa skrev:ikke for å kverulere, men når man begynner å snakke flere hundre år gamle heksebøker i større antall rundt om i landet blir jeg noe tvilende ettersom det faktisk fantes få skriveskyndige i landet her for noen hundre år siden. det var faktisk en av grunnene til at dansken fikk så godt fotfeste såpass raskt i landet her. skoler ble ikke inført i landet her før i 1739, å det de da hadde var kristendomsundervisning, det måtte dessuten leses på dansk. før det så var det forbehold de som sto litt høyere på strå å kunne lese og skrive, eller presteskapet, å de var det ikke så mange igjen av før danskene kom til landet. hvis jeg ikke husker helt feil, så tror jeg ikke folketalet tok seg opp igjen til nivået før svartedauen før på 16 -eller 1700 tallet. det var nesten to trededeler av norges befolkning som forsvant rundt 1350. før det var skrivekunsten forbeholdt prester og munker...
så noe stort antall heksebøker fra flere hundre år tilbake høres vel litt rart ut. men at en del kan ha vært overført i muntlig form for senere å bli nedskrevet, det skal man kansje ikke se bort fra. at det var mange som kunne mye som de ikke snakket høyt om tviler jeg ikke på, men at det skulle være vanlig å skrive ned slik, det tviler jeg på.
Ehem, nei du har vel rett i det, Spissmusa... Det tenkte jeg faktisk ikke på... :mozilla_oops: #-o Flere hundre år tilbake var vel å ta hardt i...

Men jeg mener uansett at en evt heksebok på utstilling i Oslo ikke er spesielt original. Ikke mer original enn hvilken som helst annen heksebok, fra hvilket som helst århundre inkludert vårt eget århundre.
Antall ord: 304
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
crazyshit
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 54
Startet: 14 Feb 2007 20:51
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: fredrikstad

Re: Å stoppe blod...

Innlegg av crazyshit »

Svartepus skrev:Jeg har blitt fortalt at hvis en person kan/har evnen til å stoppe blod (blødninger), skal det kun læres videre til noen som er yngre, aldri noen eldre...
Jeg vet om ei som har lært det fra bestefaren sin og han sa at hun kun måtte lære det videre til en yngre person. Ei venninne av meg har bare fått "oppskriften" i ei bok som hun arvet fra bestemora si, og har aldri hørt om noen regel for hvem hun kan lære det videre til.
Er det noen som vet eller har hørt noe om dette?
jeg har lest at det må arves. jeg klarer det selv, men jeg vet ikke om noen andre i familien min som klarer det. så jeg vet ikke helt jeg. men håper du finner ut av dette.

lykke til=)
Antall ord: 147

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av Kimbara »

Siden dette er forumet for skepsis får jeg bidra litt her. Å stoppe blod er ikke en heksekunst, og om det hadde vært det hadde det vært bortkastet å lære det.
Å stoppe blødninger handler om å legge et større trykk på skadestedet enn det som er i blodåren/venen. Enkelt og greit. Sånn sett kan man si at alle har legende hender. Det har ikke noe å si om du lærer bort dette til eldre personer.
Antall ord: 81
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Frokost
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 192
Startet: 26 Apr 2005 22:43
19

Innlegg av Frokost »

Elsker pragmatikere. Jeg og kan stoppe blod, lærte det på sanitetstrening. Tror stikkordet var kompress, det var ihvertfall det trollmannen sa.
Antall ord: 22

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Oda
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 115
Startet: 19 Feb 2007 18:12
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Trondheim

Innlegg av Oda »

intresangt... :D
Antall ord: 1
Det er min mening, du kan velge å høre på den eller drite i den...

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Innlegg av Svartepus »

Kimbara skrev:Siden dette er forumet for skepsis får jeg bidra litt her. Å stoppe blod er ikke en heksekunst, og om det hadde vært det hadde det vært bortkastet å lære det.
Å stoppe blødninger handler om å legge et større trykk på skadestedet enn det som er i blodåren/venen. Enkelt og greit.
Hva med neseblødninger som ikke stopper etter bruk av alle legeråd?
Selv om du selv ikke kan andre triks enn vanlige legeråd, har du intet grunnlag for å påstå at det overhodet ikke finnes andre alternative måter.
Kimbara skrev:Sånn sett kan man si at alle har legende hender. Det har ikke noe å si om du lærer bort dette til eldre personer.
Ja alle har legende hender i den grad de kan legge press på et blødende sår, men det var ikke den metoden som ble diskutert her.
Antall ord: 154
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dr. Doktor
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 498
Startet: 10 Feb 2007 23:12
17
Blitt takket: 5 ganger

Innlegg av Dr. Doktor »

Antall ord: 2

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5155
Startet: 17 Sep 2006 01:35
17
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Innlegg av Svartepus »

Dr. Doktor skrev:Medisinske sannheter
Den norske lægeforening ja... Disse "lægene" har jo selvfølgelig rett i alt. Beklager...
Antall ord: 21
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dr. Doktor
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 498
Startet: 10 Feb 2007 23:12
17
Blitt takket: 5 ganger

Innlegg av Dr. Doktor »

Det er ingen grunn til å tro at vi som lever i dag har større klarsyn enn tidligere i forhold til det som er nytt og ukjent. Selv om forskermiljøene fremhever betydningen av originalitet, settes det vanligvis klare grenser for hva som kan aksepteres. Det er et ubehagelig tankekors at vi i dag kanskje er vitne til oppdagelser som først fremtidige generasjoner vil forstå betydningen av. Overføres dette resonnementet på medisinen, kan man spørre om alternativer som i dag blir latterliggjort, i fremtiden kan bli epokegjørende. Det ville være dumt å avvise slike muligheter. Men det beste vi kan gjøre er etter evne å skille klinten fra hveten og nonsens fra det vederheftige, samtidig som vi uoppholdelig er på vakt mot dogmatisme. Som Skirbekk påpeker: Rasjonalitet er kritisk refleksjon, og moderniteten krever begrunnelse ved prøving og drøfting
Dette du mener?
Antall ord: 148

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links