Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisIndigobarn og voksen indigo

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
Riegrot
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 327
Startet: 12 Des 2005 13:23
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av Riegrot »

Indigo eller ei, folk er forsjellige. Om noen ikke passer inn i samfunnets a4 ramme, betyr det slettes ikke at de er syke og skal dopes ned.
Jeg tror disse barna har større behov for å utfolde seg selv og sine interesser, istedet for å bli fortalt hva de skal gjøre på bla.skolebenken.

De første beskrivelsene av "adhd barn",var barn med svikt i moralen.
Klart de må lære å ta ansvar for egne handlinger, men ved å stadig føle seg motarbeidet, kan det by på visse problemer.
Her er en liste over adhd forskning gjennom tidene.
Selv tror jeg denne listen kan bli noe lengre med tiden...

http://www.forskning.no/Artikler/2005/m ... 0270792.59
Antall ord: 119
Han skjulte sin dumhet bak en mur av kunnskaper.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Globeline
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 932
Startet: 27 Nov 2006 17:27
17

Innlegg av Globeline »

Men dere prater stadig om at diagnosen ADHD stadig blir brukt. Og dere prater om at de blir neddopet osv. Vil det si at dere IKKE tror det finnes ADHD? Eller vil det si at dere tror diagnosen blir brukt i for stor grad?

Jeg tenker - kjenner dere noen som for eksempel har fått diagnosen ADHD i voksen alder - eller ung-voksen alder? Har dere hørt hva de har å si. For jeg tror nemlig at disse ville vært svært uenige i tanken om "dere trenger bare å få utfolde dere". Dette fordi de har fått et nytt liv etter medisinen. Noen - ikke alle.

Jeg vil bare ha frem det faktiske problemet som ADHD er. For slik det virker her så er det mange som oppfatter ADHD som en totalt feildiagnose som egentlig ikke eksisterer. De som da har den vil lett oppfattes som om de har en unnskyldningsdiagnose for å lovliggjøre sine handlinger. Det er jo også en måte diagnoser kan virke på.

Noen som har noen svar på hvorfor denne diskusjonen blir så ensidig og somregel KUN går på ting som "misbrukt diagnose", "doper barna" osv.Hva med alle de som blir rusmidbrukere som resultat av selvmedisinering? Er det ikke bedre de får medisiner? Hva med alle de som sitter i fengsel fordi de ikke har fått diagnosen og hjelp? Er det ikke bedre de får diagnosen, og den medisinen de trenger slik at de får en større ro inni seg. Hjelper det å gi dem stimuli og rett til utfoldelse. Skal de bli slik at folk kan bare stjele biler, gjøre innbrudd osv, fordi de ikke skal medisineres da ADHD er en upopulær diagnose? Det er nemlig slik at ungdommer med ADHD ofte har det problemet at de ikke klarer sitte i ro. De har behov for å gjøre noe sprøtt - noen hopper i fallskjerm, andre kjører fort - noen stjeler biler, slår ned folk, bryter seg inn i andres hjem og annen eiendom. Jeg mener - tror dere at dette bare er noe de gjør fordi de har en dårlig oppdragelse?

Jeg vet ikke jeg. Jeg vet bare at dersom dere hadde fortalt dem at de kun trenger rett til å utfolde seg. Så ville de sagt at de nettopp utfolder seg men at det får så mye negative konsekvenser for dem.
Antall ord: 400

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Riegrot
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 327
Startet: 12 Des 2005 13:23
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av Riegrot »

Jeg tror fremdeles at adhd ikke er en sykdom, men en beskrivelse på en personlighetstype. De beveger seg utenfor det som oppfattes som moralens grenser, men kan da naturligvis spise ritalin, og holdes i sjakk innenfor det som oppfattes som moralens begrensede grenser. Klart mange kan føle seg bedre og få ett bedre liv tilpasset dagens begrensede livsoppfatning, men jeg tror ei det er den sunneste og beste løsningen.
Antall ord: 71
Han skjulte sin dumhet bak en mur av kunnskaper.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Globeline
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 932
Startet: 27 Nov 2006 17:27
17

Innlegg av Globeline »

torgeir skrev:Jeg tror fremdeles at adhd ikke er en sykdom, men en beskrivelse på en personlighetstype. De beveger seg utenfor det som oppfattes som moralens grenser, men kan da naturligvis spise ritalin, og holdes i sjakk innenfor det som oppfattes som moralens begrensede grenser. Klart mange kan føle seg bedre og få ett bedre liv tilpasset dagens begrensede livsoppfatning, men jeg tror ei det er den sunneste og beste løsningen.
Men kjenner du noen som har fått ritalin i voksen alder. Har du spurt dem hva de føler og mener om at det er stimulering de mangler?
Har du spurt dem om de tror de ville hatt det bedre i et samfunn der de ikke ble fengslet om de stjal biler eller om andre ting og andre rammer kunne gjort det bedre?

Hva er erfaringene dine som gjør at du tror dette? Syns det hadde vært spennende å vite.
Antall ord: 155

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Jeg er litt enig i alle her. Det som er skremmende er at barn som trenger behandling, ikke får det fordi foreldrene er av en newage-oppfatning av at det er helt normalt for denne tiden.
På den andre siden er det skremmende at så mange "stempler" "unormale" barn som ADHD-barn fordi de skiller seg ut fra normen. Jeg har opplevd det både med meg selv og med sønnen min. Både han og jeg er sjekket ut, og vi feiler ingen verdens ting. Hvorfor skal sånne forstå-seg-påere som har lest om skoleeksempler på død og liv presse sånne karateristikker nedover ørene på folk som avviker litt fra A4-formatet?

Er det ikke lov å være unik?
Antall ord: 127
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Riegrot
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 327
Startet: 12 Des 2005 13:23
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av Riegrot »

Globeline skrev:
torgeir skrev:Jeg tror fremdeles at adhd ikke er en sykdom, men en beskrivelse på en personlighetstype. De beveger seg utenfor det som oppfattes som moralens grenser, men kan da naturligvis spise ritalin, og holdes i sjakk innenfor det som oppfattes som moralens begrensede grenser. Klart mange kan føle seg bedre og få ett bedre liv tilpasset dagens begrensede livsoppfatning, men jeg tror ei det er den sunneste og beste løsningen.
Men kjenner du noen som har fått ritalin i voksen alder. Har du spurt dem hva de føler og mener om at det er stimulering de mangler?
Har du spurt dem om de tror de ville hatt det bedre i et samfunn der de ikke ble fengslet om de stjal biler eller om andre ting og andre rammer kunne gjort det bedre?

Hva er erfaringene dine som gjør at du tror dette? Syns det hadde vært spennende å vite.
Ja jeg kjenner flere. De har et stort behov for å leve seg fult ut.Energisk. Blir de hindret i sin livsutfoldelse, kommer denne adhd "tilstanden" tilsyne, frustrasjon og fortvilelse og retningssansen i livet forsvinner, og kriminelle handlinger og rus blir brukt for å utaggere sin frustrasjon.
Å ja, de kan spise ritalin for å tilpasse seg samfunnet forøvrig, og på den måten fa det bedre.
Men jeg ser det ikke som noen sykdom! snarere tvert imot!
Antall ord: 232
Han skjulte sin dumhet bak en mur av kunnskaper.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Globeline
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 932
Startet: 27 Nov 2006 17:27
17

Innlegg av Globeline »

torgeir skrev:
Ja jeg kjenner flere. De har et stort behov for å leve seg fult ut.Energisk. Blir de hindret i sin livsutfoldelse, kommer denne adhd "tilstanden" tilsyne, frustrasjon og fortvilelse og retningssansen i livet forsvinner, og kriminelle handlinger og rus blir brukt for å utaggere sin frustrasjon.
Å ja, de kan spise ritalin for å tilpasse seg samfunnet forøvrig, og på den måten fa det bedre.
Men jeg ser det ikke som noen sykdom! snarere tvert imot!
Hvilke type utfoldelser er det de blir hindret ? Hva mener du at kunne gjøres bedre? Hvis du hadde ADHD, hva tror du at ville hjulpet deg, utenom medisin?

Jeg mener nå konkret. For livsutfoldelse i seg selv - ettersom utfoldelsen det reageres på ofte er utfoldelse som skader andre, og derfor vil andre automatisk stoppe utøveren i utfoldelsen av handlingen. Hvis en ADHD person digger å oppholde seg i klatreveggen så er det ingen som stanser ham. Men dersom ADHD personen digger å stjele biler, kjøre i 210 km/t, ikke klarer utføre jobben sin fordi de sitter på lageret og leser donaldblader - da vil de bli stanset i utfoldelsen sin. Men dette er ting som jeg mener også ville vært problemer i andre samfunn - endatil om vi går tilbake til huleboersamfunn. For også da var samarbeid en del av menneskets natur, da mennesker er et sosialt vesen.
Antall ord: 228

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Riegrot
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 327
Startet: 12 Des 2005 13:23
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av Riegrot »

Det å sitte stille 6-7 timer på skolebenken hver dag og bli foret med noe som der og da oppfattes som svada fra ende til annen.
Et anderledes skolesystem først og fremst, der de har lagt vekt på hver enkelts evner.Mye mer praksis. latt ellevene selv styre deler av undervisningen, i stede for hele tiden bli fortalt og styrt.
Kansje huleboer tilverelsen var den beste tiden for dem. da fikk de bruke muskelkraft og energi ved å sloss med bjørn og ulv hele dagen. Da ble det lille unikum som satt og telte kjepper sett på som avikeren...
Antall ord: 100
Han skjulte sin dumhet bak en mur av kunnskaper.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Globeline
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 932
Startet: 27 Nov 2006 17:27
17

Innlegg av Globeline »

torgeir skrev:Det å sitte stille 6-7 timer på skolebenken hver dag og bli foret med noe som der og da oppfattes som svada fra ende til annen.
Et anderledes skolesystem først og fremst, der de har lagt vekt på hver enkelts evner.Mye mer praksis. latt ellevene selv styre deler av undervisningen, i stede for hele tiden bli fortalt og styrt.
Kansje huleboer tilverelsen var den beste tiden for dem. da fikk de bruke muskelkraft og energi ved å sloss med bjørn og ulv hele dagen. Da ble det lille unikum som satt og telte kjepper sett på som avikeren...
Men de som får størst problemer etter skolen? er det på grunn av lange skoledager?
Jeg syns ikke ADHD er en avvikerdiagnose jeg. Men når det blir så sterk motstand mot den, er det klart at noen vil føle det som avviker. Vi har mange definisjoner - ADHD er kun en av dem. Og diagnosen i seg selv sier ikke noe om avvikerrolle, det er det holdninger som gjør
Antall ord: 175

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Minny
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 25
Startet: 13 Nov 2006 18:53
17

Innlegg av Minny »

Dette her er spennende lesing syns jeg. Jeg er enig i alle spørsmål som dere stiller.
Som samboer med en lærer syns jeg det er en skremmende utvikling vi ser her.
Han er fortvilt over ikke å ha tid til å ta seg av de som er spesielle, dvs tilrettelegge for de elevene som er litt annerledes enn A4. Han er helt imot å stemple ADHD i pannen så fort
noen skiller seg ut, og kjemper hele tiden mot systemet som ikke lager rom for å "se" barnet. Ganske belastende arbeid til tider.
Tror allikevel det finnes individer med ADHD, det er ingen tullediagnose noen har funnet på i farta, men det er helt forkastelig med medisinering i øst og vest hvis ikke det helt klart bedrer livskvaliteten til individet det gjelder.
Angående hva tråden begynte med, indigobarn/voksne. Sønn til venninna mi sa jeg var blå. Jaha, tenkte jeg og lo litt. Kunne svare ja på veldig mange av karakteristikkene. Lurer også på hva det vil si? På mange måter var det veldig generelle karakteristikker som jeg gjetter på at ganske mange kunne kjenne seg igjen i. Skeptisk til det meste av New Age tingene. Blir for komplisert for meg gitt.
Antall ord: 205

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
-Marie-
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 344
Startet: 17 Mar 2006 22:13
18
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av -Marie- »

Globeline skrev:Men dere prater stadig om at diagnosen ADHD stadig blir brukt. Og dere prater om at de blir neddopet osv. Vil det si at dere IKKE tror det finnes ADHD? Eller vil det si at dere tror diagnosen blir brukt i for stor grad?

Jeg tenker - kjenner dere noen som for eksempel har fått diagnosen ADHD i voksen alder - eller ung-voksen alder? Har dere hørt hva de har å si. For jeg tror nemlig at disse ville vært svært uenige i tanken om "dere trenger bare å få utfolde dere". Dette fordi de har fått et nytt liv etter medisinen. Noen - ikke alle.

Jeg vil bare ha frem det faktiske problemet som ADHD er. For slik det virker her så er det mange som oppfatter ADHD som en totalt feildiagnose som egentlig ikke eksisterer. De som da har den vil lett oppfattes som om de har en unnskyldningsdiagnose for å lovliggjøre sine handlinger. Det er jo også en måte diagnoser kan virke på.

Noen som har noen svar på hvorfor denne diskusjonen blir så ensidig og somregel KUN går på ting som "misbrukt diagnose", "doper barna" osv.Hva med alle de som blir rusmidbrukere som resultat av selvmedisinering? Er det ikke bedre de får medisiner? Hva med alle de som sitter i fengsel fordi de ikke har fått diagnosen og hjelp? Er det ikke bedre de får diagnosen, og den medisinen de trenger slik at de får en større ro inni seg. Hjelper det å gi dem stimuli og rett til utfoldelse. Skal de bli slik at folk kan bare stjele biler, gjøre innbrudd osv, fordi de ikke skal medisineres da ADHD er en upopulær diagnose? Det er nemlig slik at ungdommer med ADHD ofte har det problemet at de ikke klarer sitte i ro. De har behov for å gjøre noe sprøtt - noen hopper i fallskjerm, andre kjører fort - noen stjeler biler, slår ned folk, bryter seg inn i andres hjem og annen eiendom. Jeg mener - tror dere at dette bare er noe de gjør fordi de har en dårlig oppdragelse?

Jeg vet ikke jeg. Jeg vet bare at dersom dere hadde fortalt dem at de kun trenger rett til å utfolde seg. Så ville de sagt at de nettopp utfolder seg men at det får så mye negative konsekvenser for dem.
Selvfølgelig tror jeg det finnes ADHD barn. Det jeg vil fram til her, er at altfor mange får den diagnosen, uten faktisk å ha ADHD. Og av behandlingsformer finnes det andre alternativer enn Ritalin. Alternativ behandling, for eksempel. Kranio sakral terapi sies å være effektivt for ADHD barn.

Ja, jeg har snakket med flere voksne mennesker som har fått medisinering for sin ADHD. Det er litt blandede erfaringer de har. Noen er veldig fornøyde, og føler at de har fått kontroll over seg selv, og livet sitt. Andre sier at medisineringen har ført til blant annet depresjoner, og at de følte seg veldig "utenfor seg selv".

At de som trenger det får medisiner er bra. Men jeg mener fortsatt at det er altfor lett for alle i samfunnet å si : ADHD, hvis noen skiller seg litt ut fra hva de mener er "normalt".
Antall ord: 552
Du kan velge glede, uansett omstendigheter..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Globeline
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 932
Startet: 27 Nov 2006 17:27
17

Innlegg av Globeline »

-Marie- skrev:
Selvfølgelig tror jeg det finnes ADHD barn. Det jeg vil fram til her, er at altfor mange får den diagnosen, uten faktisk å ha ADHD. Og av behandlingsformer finnes det andre alternativer enn Ritalin. Alternativ behandling, for eksempel. Kranio sakral terapi sies å være effektivt for ADHD barn.

Ja, jeg har snakket med flere voksne mennesker som har fått medisinering for sin ADHD. Det er litt blandede erfaringer de har. Noen er veldig fornøyde, og føler at de har fått kontroll over seg selv, og livet sitt. Andre sier at medisineringen har ført til blant annet depresjoner, og at de følte seg veldig "utenfor seg selv".

At de som trenger det får medisiner er bra. Men jeg mener fortsatt at det er altfor lett for alle i samfunnet å si : ADHD, hvis noen skiller seg litt ut fra hva de mener er "normalt".
Jeg er av den mening at noen kan ha litt for lett for å ty til ADHD eller ADD diagnose. Samtidig syns jeg at de som er imot ADHD diagnose også er lite nyanserte. Jeg tror svaret finnes et sted i mellom.
Antall ord: 193

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
-Marie-
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 344
Startet: 17 Mar 2006 22:13
18
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av -Marie- »

Jeg er ikke imot en ADHD diagnose, der det faktisk foreligger ADHD. Føler at jeg gjentar meg selv her..

Jeg er imot at ALT "unormalt" er ADHD.
Antall ord: 28
Du kan velge glede, uansett omstendigheter..

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Octopuzzy
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 350
Startet: 13 Des 2004 23:30
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Tyristrand
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Octopuzzy »

*sukk*

Å fly rundt å tro på at 80% av ungene som er født etter 1970 har indigo aura er jo å ville lure seg selv. De har vibrasjoner som automatisk hever verden *dobbelt sukk*. Så disse normale menneskene skal liksom bare sitte på rompa og så skal verdens vibrasjonen heves??? Get real.

En kjempe fin teori som mange klynger seg til i et ønske om å være noe spesielt. Jobbe med deg selv og din åndelighet og du skal se at uansett farge så er du god nok!
Antall ord: 87
- - Kjærleik er å vilja vel - -

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Innlegg: 3053
Startet: 02 Sep 2004 20:50
19
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Innlegg av Hecate »

Diskusjonen taler for seg selv; engasjement, opplysning. En bevissthetstilstand. Det er dét indigo er, intet annet.
Antall ord: 17
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu





Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links