Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Healing og annen alternativ medisinbegynnelsesfasen for healere

Healing, og annen alternativ medisin. Stedet for å diskutere hvordan man kan få hjelp med kjente teknikker.

Moderatorer: Asbjørn, mod healing

Bruker avatar
Metal maniac
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 91
Startet: 11 Sep 2007 15:14
16
Kjønn (valgfri): Kvinne
Lokalisering: Trondheim

begynnelsesfasen for healere

Innlegg av Metal maniac »

Jeg tror jeg er i startfasen av å bli en healer, eneste problemet er at jeg overfører smerte, ikke varme :(

Kan noen her som har healingevner fortelle om hvordan dere opplevde deres "startfase"?
Jeg hadde også satt stor pris på om noen kunne gitt meg tips og råd om hvordan å utvikle evnene mine (jeg er fattig student, så svindyre healingkurs og bøker har jeg ikke råd til :( ).

Jeg kan jo forklare litt om hvordan jeg overfører energier og hvordan det føles for meg og "offeret":

Først så stryker jeg på ryggen til personen, så løfter jeg hendene opp så jeg ikke rører huden hans. Jeg fortsetter å stryke og da kjennes det ut som stikkende elektrisitet i fingerspissene. Som når man får støt, bare ikke like vondt. For personen som jeg overfører energier på kjennes det ut som om jeg prikker på ryggen hans. Av og til kan det kjennes ut som om jeg har en kule med energi i hånda mi som jeg flytter oppover og nedover ryggen. Dette er svært ubehagelig for personen jeg utfører det på.

En annen ting er at hvis jeg peker på pannen til noen så kjennes det ut for den personen at jeg borer fingeren rett igjennom hodet. Nesten som en slags laser. For meg føles det ut som om jeg presser luft ut av fingeren, og etterpå begynner hele arma mi å "fly".

Noe jeg vil poengtere er at når jeg overfører energier blir hendene mine iskalde... er det vanlig for healere? :mozilla_tongue:
Antall ord: 266
En dag vil du innse at verden er mye mer enn dine fem sanser.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ønsker du din egen nettside ?
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: begynnelsesfasen for healere

Innlegg av Kimbara »

Jeg kan f.eks. få folk til å bevege armene underbevisst ved hjelp av suggesjon. Det vil si at jeg ber dem holde armene rett frem foran seg, lukke øynene og forestille seg at de holder henholdsvis et lodd og en heliumsballong. Alt etter hvilken person jeg "hypnotiserer" på denne måten vil vedkommende bevege armene uten å ville det ganske drastisk fra hverandre.

Dette fungerer på grunn av menneskers forestillingsevne og hjernens tette samarbeid med resten av kroppen.

Når folk bedriver "healing" er det mye de samme mekanismene som er i sving. Folk kjenner varme, prikking, støt, smerte - hva det skal være - fordi de forventer og forestiller seg det.

Selv jeg kunne lært deg å bli en dyktig healer. Hvis du virkelig vil lære noe om dette vil jeg heller anbefale deg å kjøpe noen bøker om mental illusjonisme. Det er langt billigere enn kvakksalver-kursene, og du vil forhåpentligvis samtidig få en forståelse for at dette ikke innebærer noen "energier" eller annet humbug.

Merk at kraften i slike illusjoner er så sterk at selv om folk på forhånd blir fortalt at det bare er show, så vil de forlate salen etter showet og fremdeles tro det er noe "mer" bak.
Både illusjonister og healere spiller på folks generelle uvitenhet om slike fenomener, og nyter derfor ofte stor suksess. Det er lettere å lage sin egen forklaring (f.eks. "energier") om man ikke får forklart tydelig hva som skjer rent psykisk.

Dette er greit når det er snakk om illusjonister, for de er entertainere - men når det er snakk om healere blir det litt mer problematisk, siden de genuint påstår å kunne helbrede folk. Da kan det oppstå farlige situasjoner selv om healeren oppfordrer å gå til lege.
Tenk litt over dette før du går videre i det sporet du befinner deg i nå.
Antall ord: 317
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mkt
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 11
Startet: 29 Jan 2010 21:29
14
Kjønn (valgfri): Jente

Re: begynnelsesfasen for healere

Innlegg av Mkt »

Kimbara:
SLUTT Å ØDELEGGE FOLKS HÅP!
Antall ord: 6

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mkt
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 11
Startet: 29 Jan 2010 21:29
14
Kjønn (valgfri): Jente

Re: begynnelsesfasen for healere

Innlegg av Mkt »

Mental Maniac:

Jeg kan ikke så veldig mye om healing, men renser du deg og beskytter deg før du healer? Det er veldig viktig!
Jeg vet at du beskytter deg for å ikke overføre smertene fra personen du healer til deg selv..
Og jeg tror nok du renser deg for å få vekk dårlige energier, slik at du bare overfører gode energier til den du healer..

Håper det er til hjelp:) men det er sikkert noen andre som kan svare deg bedre på dette.. :mozilla_wink:

Og lykke til:)
(ikke hør på skeptikerene;))
Antall ord: 97

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2079
Startet: 26 Aug 2004 02:46
19
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Re: begynnelsesfasen for healere

Innlegg av zind »

Metal maniac skrev:Jeg tror jeg er i startfasen av å bli en healer, eneste problemet er at jeg overfører smerte, ikke varme :(

Kan noen her som har healingevner fortelle om hvordan dere opplevde deres "startfase"?
Jeg hadde også satt stor pris på om noen kunne gitt meg tips og råd om hvordan å utvikle evnene mine (jeg er fattig student, så svindyre healingkurs og bøker har jeg ikke råd til :( ).

Jeg kan jo forklare litt om hvordan jeg overfører energier og hvordan det føles for meg og "offeret":

Først så stryker jeg på ryggen til personen, så løfter jeg hendene opp så jeg ikke rører huden hans. Jeg fortsetter å stryke og da kjennes det ut som stikkende elektrisitet i fingerspissene. Som når man får støt, bare ikke like vondt. For personen som jeg overfører energier på kjennes det ut som om jeg prikker på ryggen hans. Av og til kan det kjennes ut som om jeg har en kule med energi i hånda mi som jeg flytter oppover og nedover ryggen. Dette er svært ubehagelig for personen jeg utfører det på.

En annen ting er at hvis jeg peker på pannen til noen så kjennes det ut for den personen at jeg borer fingeren rett igjennom hodet. Nesten som en slags laser. For meg føles det ut som om jeg presser luft ut av fingeren, og etterpå begynner hele arma mi å "fly".

Noe jeg vil poengtere er at når jeg overfører energier blir hendene mine iskalde... er det vanlig for healere? :mozilla_tongue:
Jeg kan ikke så fryktelig mye om dette, men driver å healer litt i smug og i startfasen selv. Men, jeg syntes nesten det høres ut som om energien du opparbeider blir litt for konsentrer hvis du skjønner? At du kanskje samler opp litt for mye før du gir det videre? Hva med å prøve å se for deg at energien flyter inn i personen i en jevn strøm?
Jeg har troa på at det beste er å heale intuitivt, ikke lage så mye regler og styr rundt det, så kanskje det ikke er så dumt å holde seg unna kurs :) Tror bare det er veldig viktig at du ikke bruker din egen energi og tapper deg selv, men at du lar energien flyte gjennom deg. Slik jeg ser det vil det aldri være jeg som healer, jeg er eventuelt bare et kanal. Min teknikk går ut på at jeg holder en sterk følelse av kjærlighet (som jeg mener er den høyeste formen for vibrasjon og det beste og heale med) for så å overføre dette og be om at det personen trenger blir gitt. Dette var kanskje ikke til så mye hjelp, men det dukker nok opp noe mer i denne tråden, tror nok det er et par tre som driver med slikt her inne ;) Gleder meg til å følge med på tråden videre! Hendene mine ganske varme forresten, ellers er de alltid som istapper på denne tiden av året
Antall ord: 517
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Fribryteren
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 32
Startet: 26 Jan 2010 21:27
14
Kjønn (valgfri): Mann
Blitt takket: 2 ganger

Re: begynnelsesfasen for healere

Innlegg av Fribryteren »

Mkt skrev:Kimbara:
SLUTT Å ØDELEGGE FOLKS HÅP!
Kan du peke på noe i Kimbara's innlegg som er uriktig? Vi vet veldig mye om hvordan psyken funker og det er det Kimbara har forklart.
Hvis synspunktene/verdensbildet deres ikke tåler belysning, hva er de da verdt? Har dere ett genuint ønske om å forstå disse tingene så må dere også lære dere om alternative forklaringer utover deres egne. Hvis dere ikke ønsker motstridene argumenter så viser det kun svakhet i hvor mye dere egentlig tror på det selv.
Antall ord: 90
"What can be asserted without proof can be dismissed without proof." Christopher Hitchens

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: begynnelsesfasen for healere

Innlegg av Kimbara »

Mkt skrev:Kimbara:
SLUTT Å ØDELEGGE FOLKS HÅP!
Ikke tro at håp i seg selv er noen redning hvis det virkelig gjelder. Man kan håpe aldri så mye at en healer skal fjerne en dødelig sykdom, men plutselig er det for sent. Hvor førte håpet deg da?

Det er fint å ha håp - det er ikke fint å miste hodet.

Jeg syns rett og slett det er sørgelig å se mennesker som fester sin lit til healing og liknende påfunn, for jeg vet så godt hvordan det fungerer. Aldri undervurder hvor stor makt suggestiv påvirkning har over oss, og samtidig; aldri overvurder din egen dømmekraft.

Jeg tør tippe at du ikke har særlig mye kunnskap om menneskers sinn, så jeg vil oppfordre deg til å sette deg inn i det. Noen gode boktips kan være; "Quirkology" av Richard Wiseman, "Kunsten å lese tanker" av Henrik Fexeus, og "How the Mind Works" av Steven Pinker.

Etterhvert kanskje du forstår hvor farlig nettopp håp kan være om det festes i de gale tingene.
Antall ord: 182
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mkt
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 11
Startet: 29 Jan 2010 21:29
14
Kjønn (valgfri): Jente

Re: begynnelsesfasen for healere

Innlegg av Mkt »

Fribryteren skrev:
Mkt skrev:Kimbara:
SLUTT Å ØDELEGGE FOLKS HÅP!
Kan du peke på noe i Kimbara's innlegg som er uriktig? Vi vet veldig mye om hvordan psyken funker og det er det Kimbara har forklart.
Hvis synspunktene/verdensbildet deres ikke tåler belysning, hva er de da verdt? Har dere ett genuint ønske om å forstå disse tingene så må dere også lære dere om alternative forklaringer utover deres egne. Hvis dere ikke ønsker motstridene argumenter så viser det kun svakhet i hvor mye dere egentlig tror på det selv.

Grunnen til at jeg ble så sur er at i nesten hvert eneste forum jeg har vert i for å lese om spennende ting folk skriver om, så må jeg scrolle forbi flere sider med krangling, som resulterer i at jeg ikke gidder å lese det likevell.. Og jeg føler at i nesten hvert eneste forum er det kimbara som krangler..

Jeg kan mye om hjernen og hvordan den fungerer. Jeg er 100% enig i det han sier!
Men hva er meningen med å trykke allt dette inn i hodet på folk som gjerne vill tro, for det hjelper å tro.. Hvis vi kan lure hjernen våres til å gjøre oss friske, forrutse ulykker osv... er ikke det bare fantastisk?
Antall ord: 210

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Mkt
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 11
Startet: 29 Jan 2010 21:29
14
Kjønn (valgfri): Jente

Re: begynnelsesfasen for healere

Innlegg av Mkt »

Mkt skrev:
Kimbara skrev:
Mkt skrev:Kimbara:
SLUTT Å ØDELEGGE FOLKS HÅP!
Ikke tro at håp i seg selv er noen redning hvis det virkelig gjelder. Man kan håpe aldri så mye at en healer skal fjerne en dødelig sykdom, men plutselig er det for sent. Hvor førte håpet deg da?

Det er fint å ha håp - det er ikke fint å miste hodet.

Jeg syns rett og slett det er sørgelig å se mennesker som fester sin lit til healing og liknende påfunn, for jeg vet så godt hvordan det fungerer. Aldri undervurder hvor stor makt suggestiv påvirkning har over oss, og samtidig; aldri overvurder din egen dømmekraft.

Jeg tør tippe at du ikke har særlig mye kunnskap om menneskers sinn, så jeg vil oppfordre deg til å sette deg inn i det. Noen gode boktips kan være; "Quirkology" av Richard Wiseman, "Kunsten å lese tanker" av Henrik Fexeus, og "How the Mind Works" av Steven Pinker.

Etterhvert kanskje du forstår hvor farlig nettopp håp kan være om det festes i de gale tingene.


Jeg kan VELDIG MYE om menneskets sinn.. Og Vitenskap har fascinert meg i flere år..
Jeg vet akuratt hvordan Healing egentlig fungerer, at det er hjernen som lurer deg rett og slett..
Men jeg går ikke rundt og sier dette til folk slik at de ikke kan tro på det lengre.. Det er Godt for folk å ha noe å tro på.. Det burde vell du vite som vet så mye om hvordan menneskets sinn fungerer..

Det var kanskje feil av meg å bruke ordet håp. jeg mener Tro..
Håp har ikke fått meg noen plass, men det har faktiskt tro.

Jeg har aldri sagt, og jeg mener absolutt ikke at hvis du er syk så skal du ikke gå på sykehuset, for du kan bare gå til en healer.. Men imens du blir behandlet på sykehuset, så er det fantastisk hvor mye tro kan hjelpe deg å bli frisk! Mange leger har faktiskt begynt å bruke healing som en del av behandlingen. Jeg husker ikke helt hvor jeg har det ifra, men hvis du trenger kilder så kan jeg søke og se om jeg finner det.

Selv om det bare er i hodet, så er det en god ting, og jeg ser ingen grunn for å ødelegge dette for andre.

Ikke tro du er bedre enn meg, for det eneste du gjorde her var å disse meg, uten noe grunnlag, og alt du sa var feil.
Det sier mer om deg enn om meg..

Jeg har ikke lyst å starte en krangel med deg, men hvis det er det du vill, så kjør på..
Sist redigert av Mkt på 02 Feb 2010 17:49, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 449

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
HappeTittenTooYouNow
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 959
Startet: 05 Mai 2008 21:55
16
Kjønn (valgfri): Gammal grabukk!
Lokalisering: Goat-House
Har takket: 343 ganger
Blitt takket: 152 ganger

Re: begynnelsesfasen for healere

Innlegg av HappeTittenTooYouNow »

Jeg kan f.eks. få folk til å bevege armene underbevisst ved hjelp av suggesjon. Det vil si at jeg ber dem holde armene rett frem foran seg, lukke øynene og forestille seg at de holder henholdsvis et lodd og en heliumsballong. Alt etter hvilken person jeg "hypnotiserer" på denne måten vil vedkommende bevege armene uten å ville det ganske drastisk fra hverandre.
Nope, det ikke slik de healere jeg kjenner til arbeider.
Du har nok opparbeidet deg en vranforestilling om Healere.
Jeg syns rett og slett det er sørgelig å se mennesker som fester sin lit til healing og liknende påfunn, for jeg vet så godt hvordan det fungerer.
No... U don't
De ser vel noe du ikke er i stand til å se, i en healing.

Til dere som VET dere har noe, skeptikere ikke selv er i stand til å forstå, eller å se..:
Keep up.
Det er bra støtte til dere her på Forumet, og spør og dere vil få seriøse svar fra TROENDE oxo, og ikke bare av ANTI....
Antall ord: 175
I'm not insane.; my mother had me tested.!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: begynnelsesfasen for healere

Innlegg av Kimbara »

Happe: Jeg er klar over at healere ikke tror de arbeider på denne måten. De blir gjerne lært opp til å "kanalisere energi" og liknende. Samme hva man kaller det så er den psykiske reaksjonen hos kunden/pasienten/offeret den samme.

Jeg regner egentlig ikke med at du er interessert i å sette deg inn i noe som strider imot din tro, men jeg vil anbefale at du leser litt om suggestiv påvirkning. Jeg har gitt noen gode boktips lenger opp i tråden her hvis du mot formodning skulle være interessert.
Antall ord: 94
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5078
Startet: 21 Jun 2006 14:54
18
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

Re: begynnelsesfasen for healere

Innlegg av Astarte »

Men HVIS det da er slik det fungerer. Så fungerer det jo på et vis? Og da er jeg inne på det jeg har spurt om før her ang placebo. Placebo er da en form for selv-healing? Og hvis en healer kan utløse en placeboeffekt, og pasienten blir frisk ved "innbildning", så må vel det være bra?
Antall ord: 61
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: begynnelsesfasen for healere

Innlegg av Kimbara »

Astarte skrev:Men HVIS det da er slik det fungerer. Så fungerer det jo på et vis? Og da er jeg inne på det jeg har spurt om før her ang placebo. Placebo er da en form for selv-healing? Og hvis en healer kan utløse en placeboeffekt, og pasienten blir frisk ved "innbildning", så må vel det være bra?
To viktige punkter:

* Selv om pasienten f.eks. føler kribling der hvor healeren "konsentrerer energien", trenger det ikke bety at det er snakk om placeboeffekt.

* Placeboeffekten er meget begrenset. Den kan brukes effektivt til å redusere smerte og stimulere immunforsvaret - men det er ikke en mirakelkur.

Healing kan sikkert være gunstig for å forkorte sykdomsforløpet ved lettere sykdom eller for midlertidig demping av kroniske smerter, men noe mer bør ikke healere påstå at de kan.
Og selv om det kan være gunstig i slike tilfeller er det ikke greit å lure folk til å tro man har magiske krefter som kan helbrede.

Det virker sikkert uskyldig nok i mange tilfeller, men saken er at dette sprer om seg og danner et generelt inntrykk av at healing er en fantastisk måte å bli frisk på. Påstanden om helbredende krefter både krever og induserer ukritisk tenking, og det er ikke samfunnet tjent med.
Antall ord: 218
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5078
Startet: 21 Jun 2006 14:54
18
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

Re: begynnelsesfasen for healere

Innlegg av Astarte »

Skjønner hva du mener her, Kimbara. Etter mitt syn så kan healing ha en god effekt i tillegg til medisinsk behandling. Gitt at healeren er seriøs, og støtter opp om det, selvfølgelig. ;)

Takk for godt svar, som til og med jeg skjønte :D

Det er forøvrig spennende å lese om deres erfaringer med healing, jeg har selv prøvd å heale med varierende hell. Jeg kjenner igjen dette med prikking i hendene, men mine hender er også kalde. Dette har sin årsak i lavt stoffskifte. Deromot har jeg opplevd at noen kjenner varme fra mine hender, selv om de er iskalde.
Antall ord: 104
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4125
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: begynnelsesfasen for healere

Innlegg av Kimbara »

Jeg har selv "healet" personer ved håndspåleggelse.

Det fungerer litt på samme måte som kjerringrådene mot hikke. For eksempel sies det at bringebærsyltetøy skal fjerne hikke, og mange som prøver opplever at det virker. Men de lurer seg selv, for det er ikke bringebærsyltetøyet som fjerner hikken. Hikke går meget fort over dersom man slapper av og puster sakte og dypt - noe mange gjør når de venter på at "effekten" av bringebærsyltetøyet skal kicke inn.

På samme måte kan smerte minskes dersom man vet hvordan man skal tenke. Smerte er ikke en fysisk ting, da det oppstår i hjernen på kommando fra affekterte nerver (eller fordi hjernen tror den får beskjed fra affekterte nerver (ref: fantomsmerter, for eksempel)).
Dette kan altså kontrolleres til en viss grad. Siden hjernen kan lures til å lage smertesignaler, kan den også lures til å slutte å lage dem - hvilket jeg gjorde når jeg holdt hendene på hver sin side av hodet til den personen jeg "healet".

Jeg gjorde henne i etterkant oppmerksom på at jeg ikke har spesielle krefter, noe man alltid bør gjøre for å unngå å lure folk alvorlig.

Det er også verdt å merke seg at det funket meget bra på denne personen fordi hun fra før av hadde en spirende tro på "alternative" saker.
Antall ord: 229
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links