Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Andre paranormale sakerAlle helgens natt (Halloween)

Andre paranormale saker - som ikke finner sin plass i de øvrige paranormale grupper ovenfor, og ikke faller i kategorien "generelt snakk".

Moderator: Asbjørn

Divine Spirit
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 475
Startet: 18 Nov 2009 19:13
14
Kjønn (valgfri): Far
Lokalisering: Skien
Har takket: 5 ganger
Blitt takket: 44 ganger

Alle helgens natt (Halloween)

Innlegg av Divine Spirit »

Jeg ble intervjuet idag på NRK P1-Østafjells i forbindelse med et alternativ-prosjekt jeg og kona startet opp her i Skien. Jeg fikk et spørsmål om hva jeg mener om denne dagen, Halloween. Om det er lettere å få kontakt med ånder denne dagen. Mitt svar var at jeg mener denne dagen er en feiring fra våres fysiske verden, og jeg mener at jeg aldrig hørt noen "alternative" mennesker som har brukt denne dagen på noen spesiell måte. Men jeg ble nysskjerrig. Noen her som mener at denne dagen er letter for å oppnå kontakt?
Antall ord: 99
...Det skrevne ord er bare et rykte. Kun selvopplevde ting er sannhet...
http://www.divine-spirit.no

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Heksepusen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4694
Startet: 14 Okt 2005 14:33
18
Kjønn (valgfri): Gift heks
Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
Har takket: 50 ganger
Blitt takket: 192 ganger

- Alle helgens natt (Halloween)

Innlegg av Heksepusen »

Jeg kan bare snakke for meg selv jeg da, men for min del er denne dagen den roligste som finnes.
Det er som om alle kanaler er slått av for min del selv om jeg vet at dem ikke er det.
Antall ord: 42
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
eile-joha
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1483
Startet: 09 Nov 2005 15:50
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Har takket: 30 ganger
Blitt takket: 17 ganger

- Alle helgens natt (Halloween)

Innlegg av eile-joha »

Mener jeg leste noe om dette på wikipedia istad. Sitter med tlf nå, men kan prøve å finne det senere og legge inn link. Om ikke kan dere søke selv sålenge. :-)
Antall ord: 33

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Arven
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 2851
Startet: 08 Apr 2011 21:38
13
Kjønn (valgfri): en ei
Lokalisering: Ved siden av skogen
Har takket: 855 ganger
Blitt takket: 996 ganger

- Alle helgens natt (Halloween)

Innlegg av Arven »

Har ikke erfart bedre kontakt på denne dagen og hvorfor skulle det være det ? Det er en menneskeskapt dag og en menneskeskapt feiring/pengesluk. Slik den feires nå, med et så stort fokus på penger og det matrielle så er vel stemningen og intensjonen så langt fra spirituell som den kan komme.
Hvis noen på den andre siden noen gang rister oppgitt på hodet av oss mennesker, så må det være på denne dagen !
Antall ord: 76
"Og hvordan står det til?" spurte Brumm. Tussi ristet langsomt på hodet.
Ikke mye hvordan," sa han. "Jeg har ikke følt meg riktig hvordan på aldri så lenge."

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- Alle helgens natt (Halloween)

Innlegg av jeditrond »

Jeg merker heller ikke noe spesielt i dag, som mange andre har skrevet før meg har Halloween for lengst blitt kapret av handelsstanden :mozilla_smile: Dessuten er det ingen spesiell tradisjon for dette i Norge fra før av.
Antall ord: 40
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

- Alle helgens natt (Halloween)

Innlegg av Moonstone »

Er det rart folk blir frustrert og forvirret når omtrent ALLE merkedager i Europa har 2 betydninger på en gang?
Man har de gammel-paganistiske orginal-utgavene OG nyere Kristne utgaver som skulle danke ut de gamle.
Samahin ble Alle Helgensdag, VinterSol-verv ble Jesus fødsel, SommerSol-verv ble Sankt Hans, Egg, Kyllinger OG Jesus i Påska.

Jeg merker ingenting på Samahin, og hjemme her pleier vi kun å fortelle historier rundt personer i livene våre vi er glade i som har gått bort.
Et bedre alternativ enn plastikk-Halloween som er ett plagiat fra USA,som igjen er et plagiat av Mexikansk tradisjon blandet med den Keltiske Samahin.
Antall ord: 113
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5078
Startet: 21 Jun 2006 14:54
17
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

- Alle helgens natt (Halloween)

Innlegg av Astarte »

Jeg bruker Samhain til å tenne ild (lys) for de som ikke vandrer sammen med meg og mine på denne siden lenger. Noen år, hvis "føret" tillater det, tenner jeg et lite bål ute. Jeg har noen små ritualer, men det viktigste fokuset er mine kjære i annenverdenen.

I år dukket det opp to poser med godteri opp på trappa til mine nevøer. Magisk, ikke sant? ;)
Antall ord: 69
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Divine Spirit
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 475
Startet: 18 Nov 2009 19:13
14
Kjønn (valgfri): Far
Lokalisering: Skien
Har takket: 5 ganger
Blitt takket: 44 ganger

- Alle helgens natt (Halloween)

Innlegg av Divine Spirit »

Hun som intervjuet meg på radio fortalte at Wicca er en såpass stor "religion" i USA at det på fler steder var vanlig å ikke feire Halloween i respekt for Wiccane. Noen som hørt noe om dette?

Hun sa det off the record etter selve intervjuet. Og jeg vet ikke hvor hun fått det fra. Men det var intressant info synes jeg. :)
Antall ord: 64
...Det skrevne ord er bare et rykte. Kun selvopplevde ting er sannhet...
http://www.divine-spirit.no

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jeditrond
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3245
Startet: 07 Okt 2011 13:21
12
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Vestfold
Har takket: 3649 ganger
Blitt takket: 1151 ganger

- - Alle helgens natt (Halloween)

Innlegg av jeditrond »

Divine Spirit skrev:Hun som intervjuet meg på radio fortalte at Wicca er en såpass stor "religion" i USA at det på fler steder var vanlig å ikke feire Halloween i respekt for Wiccane. Noen som hørt noe om dette?

Hun sa det off the record etter selve intervjuet. Og jeg vet ikke hvor hun fått det fra. Men det var intressant info synes jeg. :)
Det var nytt for meg, på den annen side høres det litt troverdig ut ift. amerikaneres ekstreme politisk korrekthet :mozilla_tongue: Meg bekjent bryr vel ikke wiccaer seg noe om "trick or treat"? Det er jo hovedsakelig barnas morrodag selv om mange voksne har egne fester med utkledning osv.
Antall ord: 115
“When you're a god, you don't have to have reasons."-Terry Pratchett, Mort

Bokprosjektet mitt; http://atlantisbloggen.wordpress.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Astarte
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 5078
Startet: 21 Jun 2006 14:54
17
Kjønn (valgfri): Møkkakjærring
Lokalisering: Borti natta
Har takket: 163 ganger
Blitt takket: 171 ganger

- Alle helgens natt (Halloween)

Innlegg av Astarte »

Tja, noen boikotter kanskje, men så vidt meg bekjent er ikke dette noen allmenn praksis. Det kommer selvfølgelig an på hvordan man praktiserer selv. Samhain er noe annerledes enn Halloween, så Halloween feirer ikke jeg. Men å sørge for magisk godteri til snille tantegutter ser jeg ikke noe problem med ;)
Antall ord: 51
BildeBilde Memento mori

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Heksepusen
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 4694
Startet: 14 Okt 2005 14:33
18
Kjønn (valgfri): Gift heks
Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
Har takket: 50 ganger
Blitt takket: 192 ganger

- Alle helgens natt (Halloween)

Innlegg av Heksepusen »

Den påstande har jeg ikke hørt om, men jeg vet at enkelte steder er det konflikter fordi wiccane og samfunnet ikke går overens når det gjelder relegionen.
Vet at det er flere forelder som er Wicca ikke får ta barna ut av skolen den dagen fordi skolesysteme ikke godkjenner wiccanes hellig dager.
Jeg er som Ast jeg da og barna får lov til og gå på knask og knep men de vet jo at vi har våre greier hjemme også.
Antall ord: 87
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kiara
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 485
Startet: 29 Apr 2010 12:46
14
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Utpå landet, litt oppi nord
Har takket: 560 ganger
Blitt takket: 128 ganger

- Alle helgens natt (Halloween)

Innlegg av Kiara »

Angående første spørsmål, så har jeg selv lurt på om det var noen som opplevde mer aktivitet eller kontakt på allhelgensaften?
Der jeg jobba før, hadde jeg jo mange opplevelser. Og jeg ble fortalt av en annen nattevakt at det var veldig mye aktivitet på akkurat denne natta.. Da jeg selv gikk den natta, spent på om det ble ekstra aktivitet, var det ingenting som hendte! Det var helt rolig, og jeg merket absolutt ingenting!
Så jeg tror jo kanskje at hvis det er folk som tror på ånder, kanskje har hørt, eller sett uforklarlige hendelser.. innbiller seg lettere at de hører noe uforklarlig, enn de som virkelig kan sense ånder. Jeg mener da at det er lettere å ikke gå å innbilde seg ting som ikke er reelle, fordi man kjenner/føler, lukter, osv. når det er noe der.
Har mange ganger hørt og sett at folk har reagert på lyder som faktisk er helt naturlige, og at de påstår at man blir forfulgt av noe når man går der og der.. men har iallefall ikke opplevd det samme. Så antar at det bare er innbildning som sitter i hodet, og ikke reelt.
Siden jeg er ekstra interessert i ånder pga. mine egne opplevelser, så ser jeg at selv om jeg ønsker å oppleve det andre forteller om, så blir jeg tydeligvis ikke påvirket, og det virker som at folk har veldig lett for å innbille seg ting som ikke er der!
Har altså heller ikke opplevd annet enn rolige kvelder og netter på allhelgensaften! Noen som har andre erfaringer?
Antall ord: 272

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Innlegg: 7957
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1383 ganger
Blitt takket: 1692 ganger
Kjønn:

- Alle helgens natt (Halloween)

Innlegg av Asbjørn »

Eneste uvanlige jeg har opplevet, er at jentungen ville gå utkledd og spørre "trick or treat"..

Utover det, tror jeg ikke vi har noen spesielle ting på gang her i Norge.

I Usa, hvor man har en dypere mening med dagen, kan det kansje hende det er mer aktivitet akkurat denne dagen ?

A
Antall ord: 54

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Divine Spirit
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 475
Startet: 18 Nov 2009 19:13
14
Kjønn (valgfri): Far
Lokalisering: Skien
Har takket: 5 ganger
Blitt takket: 44 ganger

- Alle helgens natt (Halloween)

Innlegg av Divine Spirit »

Med hånden på hjertet så er vel den dypeste meningen med denne kvelden å fylle kjøpmennenes lommer med mest mulig penger uansett om vi sitter i Norge eller USA. ;)
Antall ord: 30
...Det skrevne ord er bare et rykte. Kun selvopplevde ting er sannhet...
http://www.divine-spirit.no

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ankh

- Alle helgens natt (Halloween)

Innlegg av Ankh »

Halloween betyr mange ting for mange mennesker, og dagen brukes og misbrukes av ulike aktører.
Romerne hadde en festival for Pomona og kelterne hadde en fest for dødsguden Samhain. Halloween, All hallows eve, ble etterhvert eller parallelt en minnesdag om de døde og enkelte kirker leser opp navnene på alle som har dødd det siste året. Katolikkene feirer helgener og martyrer.

Journalisten har nok sakset litt fra wikipedia: http://no.wikipedia.org/wiki/Halloween

Sitat: For satanister og hekser har halloween vært feiring av døden og starten på heksenes år. Den markerer starten på død og ødeleggelse som assosieres med vinteren. På denne tiden er kraften fra underverdenen sluppet fri, og ånder skal være løslatt for å fare rundt på jorden. Denne tiden skal være den gunstigste for å kontakte ånder.

Merk her at man ikke skiller mellom hekser som wiccanere og satanister. Det er en svulstig påstand som etter mitt syn passer bedre i en hollywoodfilm.

Man bruker grsskar for å symbolisere starten/slutten på jordbruksåret, men det burde egentlig vært Lammas eller Imbolc. Er fristet til å si at det må ha vært en dyktig gresskardyrker inne i bildet en gang når tradisjonene skulle hamres ut.

Den moderne halloweenfeiringen er vel amerikanisert så det holder og innprentet via bl.a donaldblader. Tipper svært få av ungene som kles ut aner noe om bakgrunnen og synes nok bare det er spennende med godteri og skumle kostymer.

På den annen side så feirer vi jesus fødsel med å pynte et juletre, og da er det vel ikke så rart om man hyller de døde med å hule ut gresskar? Tross alt bruker vi en eggleggende hare til å feire påske...
Antall ord: 292

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links