Vil du ha en plass å diskutere uten at spøkelser, ufo og slikt flagrer rundt øra ?

Asbjørn har opprettet et nytt forum, som ikke har slike tema.
Også dette nye forumet er gratis å bruke.

Se:
https://www.paran.no/discuss

Oppe i høyre hjørnet i denne meldingen er et kryss som blir synlig når du flytter musepekeren nær det.
Der kan du lukke denne meldingen.

Fakta, teori & skepsisFra høyreekstreme via konspirasonsteorier til alternativere

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

Fra høyreekstreme via konspirasonsteorier til alternativere

Innlegg av Isan »

Jeg har tidligere vært innom at det kan være nyttig å finne ut hvem som står bak påstander og utsagn man kommer over, i våre dager gjerne på nettet i form av spesielle nettsider, oppslag eller YouTube-klipp, som eksempler. Da har man straks _litt_ større mulighet til å vurdere utsagnene.

Her er en ganske nyttig artikkel i så måte, som forteller om opphavet til deler av de mer kjente konspirasjonsteoriene av i dag, og som videre har blitt til idéer hos deler av alternativmiljøene.

http://www.vepsen.no/2014/07/suverene-borgere/

Jeg kjente ikke til disse organisasjonene fra før. Men at det er et veldig amerikansk preg over tankegodset, har jeg jo ikke kunnet unngå å legge merke til.
Antall ord: 128
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3114
Startet: 23 Sep 2008 10:12
15
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Re: Fra høyreekstreme via konspirasonsteorier til alternativ

Innlegg av Moonstone »

:like
Antall ord: 1
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: Fra høyreekstreme via konspirasonsteorier til alternativ

Innlegg av Bearchild »

Kritisk tenking, eller lesing, er viktig. Men det gjelder jammen meg begge veier.. synes ikke artikkelen var spesielt informativ egentlig.
Nå vet jeg ikke hvem disse menneskene ( skribentene i artikkelen ) er eller hva de driver med til vanlig, men siden de-
"ofte støter på mennesker i Norge som har sett amerikanske rettssaldrama og derfor tror at man i Norge opererer med bæretillatelser for pistol, at man har krav på å få opplest mirandaerklæringen i det øyeblikk man pågripes av politiet, eller at politiet ikke har lov til f. eks. å ransake en bil de stanser for kontroll uten en rettslig ransakingsordre."

- beveger de seg tydeligvis i kretser helt ukjent for meg ihvertfall. ;)
Men for all del, jeg bor jo på bondelandet og går sikkert glipp av mye.
Ingunn Røiseland har jeg bare lest om her på forumet og at hun er i ferd med å bidra til at suveren statsborger- konseptet nå er i ferd med å slå rot her i landet har jeg ihvertfall ikke fått med meg.

Ellers kan man nesten få inntrykk av at denne "organisasjonen"(?) har ansvar for rasismen i USA. Artikkelen kan selvfølgelig ikke ta for seg alle rasisistiske organisasjoner men jeg synes de formulerer seg- generelt- dårlig i artikkelen.

Så nei, jeg føler ikke at jeg lærte stort eller har endret syn på kritisk tenking etter å ha lest det de skriver.
Antall ord: 234
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

Re: Fra høyreekstreme via konspirasonsteorier til alternativ

Innlegg av Isan »

Bittelitt om Vepsen:
Når Vepsen oppstod, er jeg ikke helt sikker på, men de ble initiert av mennesker som, for å bruke litt store ord, ønsker å bekjempe ekstremisme i ulike former. De er en forening, som driver en nettpublikasjon. De har ikke skrevet mye om seg sjøl; jeg syns det er snaut, men det som står, er jo greit nok.
http://www.vepsen.no/om-vepsen/

Nåværende redaktør har bl.a. i flere år drevet prosjekter med å introdusere norsk friluftsliv for såkalt innvandrerungdom. Et ledd i tankegangen om at samfunnet blir bedre, rausere og tryggere når vi kjenner og forstår hverandre, som igjen kun kan skje ved at vi møtes og snakker sammen og ikke minst gjør ting sammen.

Amerikanske rettssalsdramaer er det vel i grunnen mye av både på fjernsynskanaler, kino og video. Og uten at jeg vet noe større om det, er det mulig at det etterhvert er ganske mange folk som har tilbrakt store deler av både oppveksten sin og inntil nå voksenlivet sitt i nærkontakt slikt og kanskje ikke har fått tilstrekkelig med korrigerende input fra resten av den norske virkelighet?
Antall ord: 200
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: Fra høyreekstreme via konspirasonsteorier til alternativ

Innlegg av Bearchild »

Nå refererte jeg kun til artikkelen du lenket til. Idèen bak "Vepsen" har jeg ikke sett nærmere på.

Jeg har sett plenty med amerikanske filmer men har aldri tenkt selv at det fungerer likeens her hjemme ( men må innrømme at jeg følte meg som aktør i en amerikansk film den gangen jeg vitnet i en rettssak ).
Men at man ( eller de?? ) OFTE støter på folk som tror disse amerikanske filmtilstandene gjelder her hjemme forundrer meg. Jeg kjenner ingen som tror det fungerer sånn. Og ja, jeg kjenner en god del som må kunne sies å bevege seg i grenseland lovmessig sett og som også mener å kjenne til alle sine rettigheter. :lol:

Og dette med at Røiseland har en hærskare av tilbedere og at suverene statsborgere- iflg artikkelen slik jeg tyder det- er i ferd med å bli et samfunnsproblem kjenner jeg heller ikke til.

Men igjen, jeg er bare en enkel utenbygding.
Antall ord: 158
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MissCoffee
Nybegynner
Nybegynner
Innlegg: 44
Startet: 17 Sep 2008 13:11
15
Lokalisering: Der det passer
Har takket: 14 ganger
Blitt takket: 20 ganger

Re: Fra høyreekstreme via konspirasonsteorier til alternativ

Innlegg av MissCoffee »

Personlig syns jeg at det som er nevnt i innlegget (jeg lar være å kalle det en artikkel) til vepsen ikke på noen måte kan gli over i det jeg selv identifiserer med alternativmiljøet. Selv om det iblant er slik at konspirasjonsteorier inngår i alternativ tankegang, så syns jeg ikke noe av det som nevnes på siden om Suverene borgere har noe som helst med tankegang i alternativmiljøet å gjøre. Det er ene og alene høyreekstremistiske tanker ispedd en dose paranoia.

Det er jo også de som nekter for at Holocaust skjedde ( http://www.forskning.no/Artikler/2005/m ... 2097970.37 ), men heller ikke det har noe med alternativmiljøet å gjøre.

Når det gjelder hun Røiseland som vepsen.no skriver om, så kom jeg til å tenke på denne: http://www.f-b.no/nyheter/bor-i-russisk ... -1.7469629
Antall ord: 147
I morgen er viktig. Gjør forberedelser idag.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

Re: Fra høyreekstreme via konspirasonsteorier til alternativ

Innlegg av Isan »

Bearchild skrev:Og dette med at Røiseland har en hærskare av tilbedere og at suverene statsborgere- iflg artikkelen slik jeg tyder det- er i ferd med å bli et samfunnsproblem kjenner jeg heller ikke til.
Nå tolket visst ikke jeg artikkelen så dramatisk som du kanskje ser ut til å ha gjort :) D.v.s. jeg tolket det ikke til å skulle handle om større hærskarer akkurat. Men at vi har tolket den saken forskjellig, legger ikke jeg så stor vekt på.
Antall ord: 83
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 3529
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Re: Fra høyreekstreme via konspirasonsteorier til alternativ

Innlegg av Bearchild »

Isan skrev:
Bearchild skrev:Og dette med at Røiseland har en hærskare av tilbedere og at suverene statsborgere- iflg artikkelen slik jeg tyder det- er i ferd med å bli et samfunnsproblem kjenner jeg heller ikke til.
Nå tolket visst ikke jeg artikkelen så dramatisk som du kanskje ser ut til å ha gjort :) D.v.s. jeg tolket det ikke til å skulle handle om større hærskarer akkurat. Men at vi har tolket den saken forskjellig, legger ikke jeg så stor vekt på.
Jeg overdriver jo litt for å understreke poenget mitt. Litt. Som du sier har det med tolking av skriften å gjøre.
Men når de velger å benytte en spesifikk person som eksempel på at denne bevegelsen er i ferd med å slå rot i landet og at denne personen har hatt en foredragsturnè med tildels fulle hus tyder jeg det som at hun reiser rundt og verver folk til sin egen "hærskare". Stor eller liten.

Men du er forsåvidt inne på noe viktig, nemlig hvordan man tolker det man ser og hører. Og jeg tror de færreste- altså ikke flertallet- har en relativt grei vurderingsevne ifht hva de ser/ leser/ hører i diverse medier og ikke sluker alt rått.
Antall ord: 208
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.



http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Slettet_Fighteren

Re: Fra høyreekstreme via konspirasonsteorier til alternativ

Innlegg av Slettet_Fighteren »

Fy faen hva er det her?
Sosialistisk versjon av nyhetsspeilet???? :loool
Antall ord: 10

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

Re: Fra høyreekstreme via konspirasonsteorier til alternativ

Innlegg av Isan »

Nå er vi kanskje inne på tolking igjen, men jeg oppfatter nok på ingen måte Vepsen dithen :D Hvilke partier redaksjonsmedlemmene foretrekker, det har jeg overhode ikke vurdert engang. Men iallfall prøver de å stikke (jfr. vepsen) til både høyre- og venstreekstremister - og islamistiske ekstremister. Det er vel de tre tydeligste ekstremistretningene i Norge for tida.
Antall ord: 58
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Slettet_Fighteren

Re: Fra høyreekstreme via konspirasonsteorier til alternativ

Innlegg av Slettet_Fighteren »

Ja, men han legger ikke vekt på det som gjelder..

Du lurer ikke meg ISAN! å nei du!!! [-(
Antall ord: 17

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

Re: Fra høyreekstreme via konspirasonsteorier til alternativ

Innlegg av Isan »

Nå ble jeg en smule desorientert. Burde jeg skjønt den der?
Antall ord: 12
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 7952
Startet: 25 Aug 2004 16:02
19
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Fra høyreekstreme via konspirasonsteorier til alternativ

Innlegg av ludoburgero »

Skremmende dårlig, og litt forstyrrende egentlig... :?

Forfatter (eller medforfatter) av denne artikkelen er altså John Færseth.
Nå tar jeg bare dette etter hukommelsen, men har ikke vedkommende (helt alvorlig nå) gjort følgende sprell siden gud vet når... så blander jeg ham med en annen med veldig likt navn:

1) Skrevet "anti-alternativ-artikler" for Dagbladet og Aftenposten så lenge jeg kan huske.
2) Er selvutnevnt (ja, du leser riktig) luciferianer...
3) Har bidratt på forskning.no med argumenter i enhver anledning det byr seg mot "alternativmiljøet"

Jeg forstår ikke denne notoriske trangen og dedikasjonen (et kall?) om å misjonere imot alt som ikke er etablert tankegods. Jeg begriper det bare ikke. Og jeg er glad for at jeg ikke gjør det.
Antall ord: 127
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Isan
Standard bruker
Standard bruker
Innlegg: 1743
Startet: 26 Apr 2007 20:39
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: i den egentliges hode
Har takket: 742 ganger
Blitt takket: 472 ganger

Re: Fra høyreekstreme via konspirasonsteorier til alternativ

Innlegg av Isan »

Det kan godt hende at påstandene du skriver om John Færseth, stemmer. Bortsett fra at jeg ikke har klart for meg hva en luciferianer er, kan kanskje til en viss grad gjette meg til hva det er, så tror jeg at et utsagn om det fra den mannen må betraktes som passe humoristisk. Hvis det er omtrent det jeg antar, vil neppe John Færseth mene at det er noe man alvorlig kan være - og akkurat på det punktet vil jeg antakelig være enig med ham - som sagt under forutsetning av at jeg gjetter noenlunde riktig på hva det er.

Ellers ser jeg personlig det slik at jeg kan godt finne noe verdifullt i, og si meg enig i, det et menneske sier og skriver på ett eller flere områder, sjøl om jeg overhode ikke har sansen for hva det samme vedkommendet sier, gjør eller står for på andre områder. Det finner jeg ikke problemaisk. Det fins knapt noe menneske, der vi kan støtte alt vedkommendet befatter seg med, eller noen, der vi tar avstand fra absolutt alt.

En annen ting:
Det er på ingen måte automatisk slik at alle som er kritiske til, eller også motstandere av, alternativmiljene, nødvendigvis bare støtter eller tenker allerede etablert tankegods. Det er nok en lettere fordomsfull slutning.
Antall ord: 227
Åpen for det aller, aller meste - kritisk til alt.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Slettet_Fighteren

Re: Fra høyreekstreme via konspirasonsteorier til alternativ

Innlegg av Slettet_Fighteren »

Isan skrev:Nå ble jeg en smule desorientert. Burde jeg skjønt den der?
Bilde
Oboi, Jensemann er en ekte arbeider jo! han tørr å holde vaskebøtta jo! oboii! vi har funnet en leder!
Åååh hvem kan ersatte Jensy?? ingen som forstod meg som han... :(

Jonas?
JONAS GAHR SUPERSTAR???????? Åååh han er min personlige Bieber i norsk politikk.<3
Jeg bryr meg ikke om han er en aristokrat som bor i en villa på holmenkollen ved siden av Moxnes(ledern av norges kommunist parti som også bor i villaen til pappaen sin LOL).
Jeg er sikker på at han er veldig kapabel til å forstå arbeiderklassen og "gutta på gølvet".
Han vokste jo tross alt opp med champagne og kaviar, det er jo nesten det samme som Tom og Jerry brus og rosinboller!

#Stem #Støre #2017
Image
Hver gang jeg tenker på Støre så får jeg denne sangen i hodet:
:flirt
uHOvFC1iiYc
Antall ord: 152

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links